THEPOWERGAME
Προσγείωση στην πραγματικότητα
-Η απόδοση του ελληνικού 10ετούς «πέταξε» πάνω από το 2,6%, όταν μόλις τον περασμένο Αύγουστο είχε «χτυπήσει» ιστορικά χαμηλό ρεκόρ στο 0,52%. Προφανώς δεν περίμενε κανείς ότι η Ελλάδα θα συνέχιζε να δανείζεται με σχεδόν μηδενικά επιτόκια, όταν η ΕΚΤ θα έδινε σήμα πως τελειώνει η έκτακτη νομισματική πολιτική. Προφανώς δεν υπάρχει ανησυχία όσο οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι πολύ μεγαλύτεροι από τα επιτόκια δανεισμού, προφανώς το προφίλ του ελληνικού χρέους είναι πολύ καλύτερο σε σύγκριση με το 2018, ωστόσο δεν παύει το όλο σκηνικό να δημιουργεί μια αίσθηση… προσγείωσης στην πραγματικότητα…
Η… τιμωρία για τα ελληνικά ομόλογα
-Οι πιο υποψιασμένοι στο οικονομικό επιτελείο είχαν στείλει προ πολλού σήμα σε όσους εντός της κυβέρνησης είχαν αρχίσει να κάνουν σενάρια επί σεναρίων για παροχές και γενικευμένες ελαφρύνσεις φόρων. Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν πολύ απλά ότι οι κινήσεις από εδώ και πέρα θα πρέπει να είναι «χειρουργικές», καθώς οι μήνες που ακολουθούν μοιάζουν με κινούμενη άμμο. Όλες οι συζητήσεις, που γίνονται με θεσμικούς επενδυτές, είναι επί τη βάσει ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει στο δρόμο της δημοσιονομικής σταθερότητας και των μεταρρυθμίσεων κι ως εκ τούτου αν υπάρξουν «στραβοτιμονιές», η… τιμωρία για τα ελληνικά ομόλογα θα είναι παραδειγματική…
Αναζητούν δημοσιονομικό χώρο 5,7 δισ.
-Για να βάζουμε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, η κυβέρνηση θέλει το 2023 να καταργήσει και όχι να αναστείλει εκ νέου, την εισφορά αλληλεγγύης. Κι επειδή λίαν συντόμως θα έχουμε δικαστικές εξελίξεις όσον αφορά στην εξαίρεση των λειτουργών του Δημοσίου, η κατάργηση θα αφορά και στους δημοσίους υπαλλήλους και στους συνταξιούχους. Επιπλέον, θεωρείται αυτονόητο ότι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις μονάδες δεν πρόκειται να αναστραφεί. Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω; Ότι το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να δημιουργήσει «χώρο» γύρω στα 5,7 δισ. ευρώ αν θέλει να τηρήσει το δημοσιονομικό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 2%. Περί τα 1,8 δισ. ευρώ κοστίζουν εισφορά αλληλεγγύης και ασφαλιστικές εισφορές και πέρα από αυτά θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει άλλα 3,9 δισ. ευρώ που δίνουν το προσδοκώμενο πλεόνασμα. Ζόρικα τα πράγματα…
Νέα συνάντηση Μητσοτάκη – Χέτγκες
-Νέα συνάντηση, αυτή τη φορά ζωντανή και όχι μέσω τηλεδιάσκεψης, θα έχει την επόμενη εβδομάδα ο επικεφαλής της Deutsche Telekom (βασικού μετόχου του ΟΤΕ) Τιμόθεος Χέτγκες με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η νέα συνάντηση πραγματοποιείται, ενώ ο ΟΤΕ είναι έτοιμος να προχωρήσει στη μεγάλη μείωση τιμών στις ευρυζωνικές συνδέσεις μέσω διπλασιασμού ταχύτητας με το ίδιο κόστος. Μάλιστα, ο οργανισμός είναι έτοιμος για να ξεκινήσει αυτή τη μείωση από τα μέσα Μαρτίου καθώς αναμένει την τυπική έγκριση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Όσο για τις σκέψεις που υπήρξαν μεταξύ κάποιων ανταγωνιστών για ασφαλιστικά μέτρα ώστε να μπλοκάρει το διπλασιασμό ταχυτήτων στο ίδιο κόστος, τελικά επικράτησαν ψυχραιμότερες απόψεις. Οπότε αναζητείται φόρμουλα ώστε να προχωρήσουν και οι άλλοι πάροχοι προς την ίδια κατεύθυνση.
Αμερικανική τράπεζα χωρίς άδεια λειτουργίας
-Πολύ περίεργη και με πολύ «ψωμί» η ιστορία που έβγαλε το ΣΔΟΕ σε έναν έλεγχο ρουτίνας. Εκεί, λοιπόν, που οι ελεγκτές του Σώματος έψαχναν για τυχόν φορολογικές παραβάσεις σε μια αλλοδαπή επιχείρηση πληροφορικής, διαπίστωσαν έκπληκτοι ότι αφενός δεν είχε κάνει καν έναρξη εργασιών αφετέρου λειτουργούσε ως… ενδιάμεσος μιας αλλοδαπής τράπεζας, η οποία είχε εκμισθώσει το χώρο και η οποία ούτε έναρξη εργασιών είχε κάνει ούτε άδεια είχε πάρει από την Τράπεζα της Ελλάδας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για αμερικανική τράπεζα, με ιδιαίτερους δεσμούς με την ελληνική ομογένεια και το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι τι είδους υπηρεσίες παρείχε επί ελληνικού εδάφους, ποιους εξυπηρετούσε και γιατί δεν είχε κάνει καν έναρξη εργασιών, λειτουργώντας εν κρυπτώ. Για την πρωτοφανή αυτή υπόθεση η Τράπεζα της Ελλάδας θα ζητήσει τη συνδρομή των αμερικανικών Εποπτικών Αρχών…
Η ναυτιλιακή της Bluehouse
-Εκτός από την Bluehouse Capital, οι κ.κ. Βίκτορ Πιζάντε, Μπ. Πανδής και Γ. Δεληκανάκης συμμετείχαν και σε μια ναυτιλιακή εταιρεία, την BCA Shipping Investments Corp. με έδρα τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους. Ο πρώτος είχε το 75,26% και οι άλλοι δύο συνεταίροι από 12,37%. Τώρα που μετά τη σύγκρουση στη Bluehouse Capital, μια εταιρεία που είχε καταφέρει να επενδύσει σχεδόν 500 εκατ. ευρώ σε ακίνητα της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, αποχώρησε ο Γ. Δεληκανάκης, τι απέγινε η ναυτιλιακή; Πρόσφατα στοιχεία δεν διαθέτουμε, αλλά η BCA συμμετείχε σε δύο άλλες επιχειρήσεις που διαχειρίζονταν πλοία μέχρι το τέλος του 2020. Πιθανώς κάποιες να έχουν πωληθεί. Οι τρεις επιχειρηματίες είχαν επενδύσει και στην «Καλογήρου» των γνωστών καταστημάτων υποδημάτων όταν την απέκτησε ο Σάμι Φάις. Μάλιστα πρέπει ακόμα να έχουν ένα μικρό ποσοστό.
Το τελικό κόστος των φρεγατών
-Σχεδόν 3,24 δισ. ευρώ θα κοστίσουν οι τρεις φρεγάτες Belhara που θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό. Το τίμημα περιλαμβάνει όλες τις απότοκες συμβάσεις της αρχικής σύμβασης των τριών φρεγατών που ανέρχεται σε 2,3 δισ. ευρώ. Ωστόσο δεν περιλαμβάνει την 4η φρεγάτα για την οποία υπάρχει option από ελληνικής πλευράς. Η 4η φρεγάτα έχει αρχικό κόστος 719 εκατ. ευρώ, αλλά οι συμβάσεις υποστήριξης, εξοπλισμού, φόροι κ.λπ. ανεβάζουν το κόστος αγοράς σε περισσότερο από 1 δισ. ευρώ. Η εξόφληση των συμφωνηθέντων τριών φρεγατών, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2029. Ωστόσο η εξόφληση αυτή θα είναι εμπροσθοβαρής αφού τα 2,65 δισ. ευρώ θα καταβληθούν μέχρι το 2025. Μόνον φέτος η Naval Group θα εισπράξει 1,17 δισ. ευρώ.
Οι αναρρωτικές των δημοσίων υπαλλήλων
-Ομάδα εργασίας η οποία θα δημιουργήσει μια νέα εφαρμογή στο gov.gr συστήνεται στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημοσίου Τομέα (ΓΓΠΣΔΔ). Στόχος της νέας εφαρμογής που ονομάσθηκε myanarrotikes.gr είναι η αυτοματοποίηση του τρόπου χορήγησης και έκδοσης αναρρωτικών αδειών στον δημόσιο τομέα και στους δημοσίους υπαλλήλους. Η ολοκλήρωση της εφαρμογής αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την παραγωγικότητα του δημόσιου τομέα , αλλά και την παρουσία των υπαλλήλων που σήμερα συχνά-πυκνά απουσιάζουν με… αναρρωτικές. Αρκεί βεβαίως η εφαρμογή που θέλουν να αναπτύξουν, να μην αποτελέσει άλλο ένα σισύφειο μύθο, όπως η διασύνδεση των Ταμειακών Μηχανών με το ΤΑΧΙS, ένα έργο που ξεκίνησε το 2011 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί…
Ο Μητσοτάκης και τα ντολμαδάκια της Παλίρροιας
-Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει κρύψει ότι το αγαπημένο του φαγητό είναι τα ντολμαδάκια, το έχει πει επανειλημμένα σε συνεντεύξεις του και είναι και το φαγητό που έχει συνδυαστεί όσο κανένα άλλο με την περίφημη κουζίνα της μητέρας του, Μαρίκας Μητσοτάκη. Αναπόφευκτο ήταν λοιπόν όταν το μεσημέρι του Σαββάτου επισκέφθηκε τη HoReCa το πρώτο περίπτερο που σταμάτησε να είναι αυτό της Παλίρροιας για να δοκιμάσει τα ντολμαδάκια της. Μάλιστα, συνομίλησε και αρκετή ώρα με τον αδιαμφισβήτητο βασιλιά του ντολμά, Κώστα Σουλιώτη. Για να καταλάβετε για τι μεγέθη μιλάμε, όταν τα εργοστάσια του που έχει σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ιορδανία και Κίνα δουλεύουν στο φουλ μπορούν να παράγουν 2.000.000 χειροποίητους ντολμάδες την ώρα.
Γκολφ στη Νέα Αγχίαλο
-Παρότι οι επενδύσεις στα γήπεδα γκολφ είναι ένας ιδιαίτερα επικερδής τομέας, στην Ελλάδα το «άθλημα» δεν ευδοκιμεί καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη χώρων εξαιτίας κυρίως της πολυιδιοκτησίας. Στη Μαγνησία έχουν πάρει σοβαρά την υπόθεση και θέλουν να αξιοποιήσουν έκταση 390 στρεμμάτων στην Νέα Αγχίαλο που ανήκει στον Δήμο Βόλου για τη δημιουργία τουριστικής εκμετάλλευσης που να διαθέτει και γκολφ. Αυτό που προς το παρόν τους λείπει είναι οι επενδυτές και για αυτό τον λόγο έχει αρχίσει να εμπλέκεται το Enterprise Greece και ο Γιάννης Σμυρλής ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες.