THEPOWERGAME
Ξεκίνησε ο εμπορικός πόλεμος ΕΕ – Κίνας
-Η ομιλία της προέδρου της Κομισιόν «άνοιξε» πολλά θέματα. Θα κρατήσουμε τρία από αυτά, γιατί θα γίνει χοντρός τζόγος λίαν συντόμως. Το πρώτο είναι το κραχ στην αγορά των μικροτσίπ, όπου η έκρηξη της ζήτησης σε συνδυασμό με τα προβλήματα στις μεταφορές που προκάλεσε η πανδημία, όχι μόνο έφερε ελλείψεις αλλά εκτόξευσε και τις τιμές. Με απλά λόγια, η Ευρώπη συνειδητοποιεί με καθυστέρηση ότι μετά τη… σφαλιάρα που έφαγε, όταν διαπίστωσε ότι εξαρτάται από τους Κινέζους ακόμα και για… ιατρικές μάσκες, αντιλαμβάνεται ότι και τεχνολογικά «κρέμεται» από το μονοπώλιο των Ασιατών. Το σύνθημα Φον Ντερ Λάιεν για ευρωπαϊκή αγορά ημιαγωγών έρχεται να προστεθεί στους νέους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων που θα ισχύσουν και για τις κινεζικές εταιρείες στην Ευρώπη κι όλα δείχνουν ότι ο εμπορικός πόλεμος με τη χώρα του Δράκου έχει ξεκινήσει…
Βράζει ο φτωχότερος ευρωπαικός Νότος
-Το δεύτερο και τρίτο σημείο της ομιλίας Φον Ντερ Λάιεν φανερώνει την πρόθεση της Κομισιόν να συγκρουστεί, κοινώς να προχωρήσει -παρά τις αντιδράσεις- στον ελάχιστο φόρο για τις επιχειρήσεις (με στόχο τις πολυεθνικές) καθώς και στην ταχύτερη μετάβαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ειδικά για την Πράσινη Μετάβαση καταγράφονται πολλές αντιδράσεις από κυβερνήσεις που διαπιστώνουν ότι η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους θα σαρώσει τα φτωχότερα νοικοκυριά. Το αφήγημα από τις Βρυξέλλες είναι ότι δεν πρέπει να κάνει πίσω η Ευρώπη λόγω των παροδικών πιέσεων στις τιμές, αφού στο τέλος της ημέρας οι πολίτες θα έχουν «καθαρή» αλλά και πιο φτηνή ενέργεια. Το πρόβλημα είναι ότι μέχρι να συμβεί αυτό, οι γειτονιές του φτωχότερου Νότου θα «βράζουν»…
Οι ανατιμήσεις και το αντίδοτο
-Υπάρχουν ανατιμήσεις; Όποιος επιμένει ότι δεν υπάρχουν, μάλλον θα πρέπει να το ψάξει καλύτερα. Κατ’ αρχάς, μια ματιά στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν αυξήσεις στο καλάθι της νοικοκυράς πολλαπλάσιες του πληθωρισμού. Επιπλέον, οι αρτοποιοί επισήμως ανακοίνωσαν αυξήσεις γύρω στο 12% στο βασικό τύπο ψωμιού, ενώ και στα super markets εμφανίστηκαν οι πρώτες αυξήσεις- ευτυχώς μικρότερες από 10%- σε συσκευασμένα τρόφιμα, καλλυντικά, απορρυπαντικά. Για την ενέργεια και τα καύσιμα ας μην το συζητάμε καλύτερα…
-Υπάρχει αντίδοτο στις ανατιμήσεις; Αυτό που φαίνεται ότι έχει επιλέξει ως «εργαλείο» η κυβέρνηση, είναι η ένταση των ελέγχων από την αναβαθμισμένη Επιτροπή Ανταγωνισμού καθώς και η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος. Αντιθέτως, δεν προκρίνει μειώσεις έμμεσων φόρων, όπως έκανε π.χ. η Ισπανία. Εξαίρεση αποτελεί η επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, η οποία όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστεί και στους πρώτους μήνες του 2022…
Εκνευρισμός στα σούπερ μάρκετ
-Την ίδια ώρα φαίνεται πως δεν αρέσει στους ιδιοκτήτες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ όλος αυτός ο θόρυβος που γίνεται γύρω από τις συζητήσεις για ανατιμήσεις και δεν κρύβουν τον εκνευρισμό τους, πρώτον καθώς θεωρούν ότι δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής σημαντικές μαζικές αυξήσεις και δεύτερον γιατί μέχρι σήμερα είχαν αρνηθεί να δεχθούν αυξήσεις που τους πρότειναν οι παραγωγοί και όπου δεν ήταν δυνατόν απορροφούσαν οι ίδιοι μέρος των αυξήσεων μειώνοντας το περιθώριο κέρδους τους. Πηγές της στήλης αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να δούμε και σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ, του άτυπου οργάνου των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπου θα φαίνεται πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές βασικών προϊόντων στην υπόλοιπη Ευρώπη και πόσο στην Ελλάδα.
Iqos όπως Nesperesso
-Μία από τις επιτυχίες της Nespresso για να καθιερωθεί στην αγορά του καφέ ήταν ότι οι κάψουλες που έμπαιναν στις μηχανές της για ένα μεγάλο διάστημα ήταν αποκλειστικά δικής της προέλευσης. Στη συνέχεια ήρθαν και κάψουλες άλλων εταιρειών που διαφημίζονταν ως «συμβατές με μηχανές Nespresso» και κάπου εκεί χάθηκε η μπάλα. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στην αγορά του θερμαινόμενου καπνού. Πλέον έχουν κάνει την εμφάνιση τους και στην ελληνική αγορά ράβδοι καπνού, οι οποίοι προέρχονται από ανταγωνιστικές καπνοβιομηχανίες και πλασάρονται στην αγορά ως συμβατοί με τις συσκευές Iqos της Philip Morris. Έως και την άνοιξη που μας πέρασε τα μερίδια της Philip Morris στη συγκεκριμένη αγορά θα τα ζήλευε και ο Τσαουσέσκου, ενδιαφέρον από εδώ και εμπρός έχει να δούμε πόσο θα μπορέσουν οι ανταγωνιστές να κερδίσουν μερίδια από την πλέον ανερχόμενη αγορά της καπνοβιομηχανίας.
Η κεφαλαιακή ένεση της Lamda Hellix
-Κεφαλαιακή ένεση 16,2 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του τρίτου data center στη χώρα μας ATH3 πραγματοποίησε η Digital Realty στην Lamda Hellix. Ειδικότερα, στο τέλος Αυγούστου η εταιρεία να προβεί στην σύναψη Σύμβασης για ποσό 16.200.000 ευρώ το οποίο θα εκταμιευθεί για την αποπληρωμή του έργου κατασκευής που έχει αναλάβει η εταιρεία με τίτλο «ATH 3 Business Case» και σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες και διαβεβαιώσεις του Ομίλου. Η Lamda Hellix, πλέον 100% θυγατρική της Digital Realty θα αναλάβει να συνομολογήσει το σχετικό δάνειο με την εταιρεία Digital Dutch Finco B.V., η οποία φυσικά είναι εταιρεία του ομίλου. Η επένδυση στο ATH3 σύμφωνα με την Digital Realty θα ανέλθει σε περίπου 80 εκατ. δολ. (68 εκατ. ευρώ).
Το ραντεβού στη Ρώμη και η παραίτηση Τσαλίδη
-Σε αρκετούς δεν έπεσε ως «κεραυνός εν αιθρία» η παραίτηση του Φίλιππου Τσαλίδη από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στους «παροικούντες εις την Ιερουσαλήμ» ήταν γνωστές οι τριβές των Ιταλών με τον μάνατζερ τους για ορισμένα κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής της εταιρείας. Πρακτικά η παραίτηση είχε υποβληθεί πριν περίπου 10 ημέρες όταν ο Έλληνας μάνατζερ, επισκέφθηκε τη Ρώμη στην οποία επιβεβαιώθηκε η ρήξη των δύο πλευρών. Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι ο κ. Τσαλίδης ζήτησε να παραιτηθεί στις 14 Σεπτεμβρίου, όχι επειδή εορτάζεται η μεγάλη εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, αλλά επειδή εκείνη την ημέρα έκλειναν τα τέσσερα χρόνια από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κι επειδή ο Φίλιππος Τσαλίδης, έβαλε πλάτη για την ολοκλήρωσή της ιδιωτικοποίησης -όπως κι εκείνης της ΕΕΣΣΤΥ- φέρεται να ήθελε η παραίτηση να γίνει στα τέταρτα γενέθλια της ιδιωτικοποιημένης ΤΡΑΙΝΟΣΕ.