THEPOWERGAME
Τριπλό «μπλόκο» στις λεωφόρους της φοροδιαφυγής στήνουν το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ με την ενεργοποίηση του ψηφιακού πελατολογίου, του δελτίου αποστολής και με την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση των συναλλαγών μεταξύ των επιχειρήσεων. Πρόκειται για τα νέα ψηφιακά εργαλεία, που θα ριχθούν σταδιακά στη δράση, με στόχο τον καλύτερο έλεγχο της αγοράς, αφού όλες οι κινήσεις θα παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο, βάζοντας τέλος στα πλαστά τιμολόγια και τις εικονικές συναλλαγές και περιορίζοντας ταυτόχρονα την αιμορραγία στα κρατικά ταμεία.
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης, το νέο ψηφιακό οπλοστάσιο, που θα ξετυλιχθεί έως την άνοιξη του 2025, περιλαμβάνει:
- Ηλεκτρονικό «κόφτη» στα πλαστά τιμολόγια: Με την εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής από 1ηςΔεκεμβρίου ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα έχει τη δυνατότητα για on line παρακολούθηση της διακίνησης των προϊόντων από 155.415 επιχειρήσεις σε πρώτη φάση, με το βάρος να πέφτει σε καύσιμα, οικοδομικά υλικά, ελαιόλαδο, φαρμακευτικά και ιατρικά είδη, όπου εντοπίζονται τα περισσότερα κρούσματα φοροδιαφυγής. Με την έκδοση του ψηφιακού δελτίου αποστολής μέσω της πλατφόρμας myDATA όλα τα στοιχεία της συναλλαγής θα διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ και έτσι θα είναι σε θέση να βλέπει τη διαδρομή κάθε αγαθού, από την αποθήκη του εμπόρου ή από το χωράφι έως τον τελικό του παραλήπτη, γνωρίζοντας και όλους τους πιθανούς ενδιάμεσους σταθμούς. Τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών θα διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο πριν από την έναρξη της διακίνησης στην πλατφόρμα myDATA και το «κύκλωμα» θα κλείνει με την παραλαβή των προϊόντων από την οντότητα η οποία έχει κάνει την παραγγελία. Το μέτρο, το οποίο σήμερα εφαρμόζεται προαιρετικά, θα είναι υποχρεωτικό από αρχές Δεκεμβρίου για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων. Από την 1η Απριλίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA, θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων/μεταφορτώσεων, παραλαβής παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη. Όσες επιχειρήσεις δεν συμμορφωθούν αντιμετωπίζουν πρόστιμα τα οποία ανέρχονται:
- Στα 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα ή
- Στα 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
- Ψηφιακό «μάτι» στους πελάτες: Με την υποχρεωτική τήρηση του ψηφιακού πελατολογίου έως το τέλος του 2024 από επαγγελματίες οι φορολογικές Αρχές θα καταγράφουν τον αριθμό των πελατών ενός επαγγελματία και θα έχουν τη δυνατότητα να διασταυρώνουν τα δεδομένα με τα στοιχεία για τις εισπράξεις που εμφανίζει ο φορολογούμενος στα ηλεκτρονικά βιβλία στο MyData της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση που καταγράφεται απόκλιση, θα χτυπά συναγερμός και οι ελεγκτικές Αρχές θα προχωρούν σε επιτόπιο έλεγχο. Πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Taxis, προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το ψηφιακό πελατολόγιο θα εφαρμοστεί σε πρώτη φάση σε επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα, καθώς και στο κλάδο των εκδηλώσεων, και σταδιακά θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων. Στη λίστα των πρώτων υποχρέων βρίσκονται επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα όπως συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ οχημάτων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων. Ψηφιακό πελατολόγιο θα πρέπει να τηρούν επίσης οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων σε κτήματα και αίθουσες, εταιρείες catering και εταιρείες διοργάνωσης.
- «Μπλόκο» σε εικονικές συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων: Από τις αρχές του 2025 αναμένεται να ενεργοποιηθεί η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση στις συναλλαγές που θα κάνουν μεταξύ τους οι επιχειρήσεις, μέτρο που θα περιορίσει δραστικά τα φαινόμενα έκδοσης πλαστών ή εικονικών τιμολογίων. Κι αυτό γιατί οι φορολογικές Αρχές θα μπορούν να παρακολουθούν, να διασταυρώνουν και να επαληθεύουν αυτόματα σε πραγματικό χρόνο το ύψος των χονδρικών πωλήσεων που έχουν πραγματοποιήσει οι επιχειρήσεις, καθώς επίσης και το ύψος των συναλλαγών παροχής υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων ελεύθερων επαγγελματιών. Με την ηλεκτρονική τιμολόγηση δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έκδοσης τιμολογίων εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως λήπτη, ούτε δυνατότητα καταχώρισης τιμολογίου εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως εκδότη. Παράλληλα, τα στοιχεία των ηλεκτρονικών τιμολογίων θα επιβεβαιώνονται και από τους λήπτες, ενώ για όλες τις συναλλαγές θα διενεργούνται αυτόματα διασταυρώσεις και με δεδομένα από τις τράπεζες, για να επιβεβαιώνεται εάν πράγματι έχουν γίνει οι πληρωμές των εκδοθέντων τιμολογίων. Ο προγραμματισμός προβλέπει ότι σε πρώτη φάση το μέτρο θα είναι υποχρεωτικό για τις μεγάλες επιχειρήσεις και θα ακολουθήσουν στη συνέχεια οι μικρότερες. Η ένταξη των επιχειρήσεων στο νέο σύστημα θα γίνεται σταδιακά ανάλογα με τον τζίρο τους, ενώ θα επεκταθεί στις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Πάντως, το ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης αναμένεται να «κλειδώσει» στο τέλος του έτους, καθώς το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περιμένει την απάντηση των Βρυξελλών στο σχετικό αίτημα που έχει υποβάλει.
Διαβάστε επίσης
Επιχειρήσεις: Σε ιστορικό υψηλό οι προσθήκες νέων εταιρειών το 2024
Χαλυβουργία: Πιέσεις και από τις προβληματικές εισαγωγές στον κλάδο