THEPOWERGAME
Η αύξηση των διεθνών τιμών σε καφέ και κακάο βάζει στο τραπέζι των συζητήσεων την παράταση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13%, που λήγει στα τέλη Ιουνίου 2024. Παράλληλα, από την 1η Ιουλίου επανέρχεται στα κανονικά επίπεδα (24%) και ο μειωμένος ΦΠΑ στα ταξί.
Πηγές από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι το κόστος και στα δύο ανωτέρω μέτρα ανέρχεται σε 77 εκατ. ευρώ και παρά το γεγονός ότι οι εισπράξεις φόρων υπεραποδίδουν, έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις από την κυβέρνηση, που θα πρέπει να επαναφέρουν τον προϋπολογισμό σε τροχιά πλεονάσματος 2,1% του ΑΕΠ. Υπό αυτές τις συγκυρίες, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ο «σφιχτός» υφυπουργός Οικονομικών, Θ. Πετραλιάς, αποκρούει διάφορα αιτήματα, καθώς πρωταρχικός στόχος είναι η δημοσιονομική σταθερότητα.
Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες εμπορίας καφέ ζητούν απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τις αυξήσεις. Όπως αναφέρουν, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης επιβαρύνει την τιμή του καφέ κατά 55%. Το θέμα έχει ήδη τεθεί στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κ. Χατζηδάκη, αλλά το κόστος ανέρχεται στα 140 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, πιθανότερο θα ήταν να δοθεί μία ακόμη παράταση στον μειωμένο ΦΠΑ, παρά να καταργηθεί ο ΕΦΚ. Σε κάθε περίπτωση, όπως και με όλες τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια, το ζήτημα των διεθνών τιμών παρακολουθείται σε ημερήσια βάση και οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν προς τα τέλη Ιουνίου. Σημειώνεται ότι με βάση την τελευταία παράταση, καφές, κακάο, τσάι, χαμομήλι και λοιπά αφεψήματα υπάγονται στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% έως τις 30 Ιουνίου του 2024 και από 1ης Ιουλίου επανέρχεται στο 24%, εφόσον δεν αποφασισθεί νέα παράταση. Αντίστοιχα, ο συντελεστής 13% στα ταξί θα επανέλθει στο 24% από 1ης Ιουλίου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η τιμή του καφέ μπορεί να αυξηθεί κατά 20%. Σημειώνεται ότι ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ στον καφέ ισχύει τόσο στον σερβιριζόμενο όσο και στο «πακέτο». Καθοριστικό ρόλο στην αύξηση των τιμών του καφέ έχει διαδραματίσει η παρατεταμένη ξηρασία στο Βιετνάμ, τον κύριο παραγωγό του καφέ Ρομπούστα, που χρησιμοποιείται κατά βάση στην Ελλάδα και γενικότερα στην Ευρώπη. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν η τιμή του καφέ Ρομπούστα να σημειώνει αλλεπάλληλα ρεκόρ στα διεθνή χρηματιστήρια.
Στην ξηρασία έχει προστεθεί και η διαταραχή των ναυτιλιακών εμπορευματικών μεταφορών στην Ερυθρά Θάλασσα. Δεδομένου ότι ο καφές Ρομπούστα που εισάγεται στην Ελλάδα προέρχεται κατά βάση από το Βιετνάμ ή την Ινδία και την Ινδονησία, τα καράβια είναι υποχρεωμένα για να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, γεγονός που ανεβάζει επίσης σημαντικά το κόστος στις εισαγωγές καφέ.
Διαβάστε επίσης:
Κήποι της Φλόριντας: Το αρχιτεκτονικό και γεωπονικό κομψοτέχνημα
Τα μεγαλύτερα yacht ανήκουν στους μεγιστάνες της τεχνολογίας
Βιομάζα: Αγκάθι η έλλειψη πρώτης ύλης, έρχονται μεταρρυθμίσεις