THEPOWERGAME
Χιλιάδες φορολογικούς ελέγχους, με αυτοματοποιημένες διαδικασίες διασταυρώσεων δεδομένων μεταξύ τραπεζικών καταθέσεων και γενικότερα όλων των περιουσιακών στοιχείων που διαθέτει ο φορολογούμενος και δηλωθέντων εισοδημάτων, ξεκινούν προσεχώς οι φορολογικές αρχές, με την ενεργοποίηση του νέου συστήματος Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας (BANKAPP). Με το νέο εργαλείο μπορούν άμεσα και ταχύτατα να ελεγχθούν όλες οι περιπτώσεις αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας, που υποκρύπτουν τη διάπραξη αδικημάτων εκτεταμένης και μεγάλης φοροδιαφυγής. Ειδικότερα, οι ελεγκτικές αρχές έχουν πλέον τη δυνατότητα να λαμβάνουν και να επεξεργάζονται στοιχεία και πληροφορίες από τα πιστωτικά ιδρύματα για κάθε ελεγχόμενο ΑΦΜ, το ύψος των καταθέσεων, τους επενδυτικούς λογαριασμούς, τις πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες, τις τραπεζικές θυρίδες, τους λογαριασμούς, αλλά και τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια για τα ελεγχόμενα πρόσωπα
Όπως αναφέρουν πηγές της φορολογικής διοίκησης, είναι σε εξέλιξη τα τεστ μεταξύ ΑΑΔΕ, Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και πιστωτικών ιδρυμάτων και το προσεχές διάστημα θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία. Οι μεγάλες τράπεζες ήδη έχουν ξεκινήσει να αποστέλλουν στοιχεία, κάτι το οποίο δεν ισχύει για τις μικρές, οι οποίες, όπως φαίνεται, θα είναι έτοιμες το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Μέσω του BANKAPP συλλέγονται και αξιοποιούνται τα δεδομένα του αρχείου χρηματοπιστωτικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, των κινήσεων τραπεζικών λογαριασμών, λογαριασμών πληρωμών και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών των ΑΦΜ για τα οποία έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου στο ΟΠΣ ELENXIS. Ο έλεγχος αφορά τόσο καταθέσεις, ρέπος, ασφαλιστικά προϊόντα, παράγωγα, μετοχές, όσο και δάνεια και θυρίδες.
BANKAPP: Πώς θα λαμβάνονται τα στοιχεία
- Με την έκδοση εντολής ελέγχου, το αίτημα προωθείται αυτόματα από την ΑΑΔΕ, μέσω του κόμβου ηλεκτρονικής διασύνδεσης και επικοινωνίας, στα πιστωτικά ιδρύματα και σε όλα τα υπόχρεα πρόσωπα.
- Υποχρεούνται σε απάντηση και αποστολή των αρχείων εντός δύο εργάσιμων ημερών, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που το αίτημα καταλαμβάνει ελεγχόμενο διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών, οπότε και η αποστολή των αρχείων θα γίνεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών.
- Η επικοινωνία των αιτημάτων μεταξύ της ΑΑΔΕ και των υπόχρεων προσώπων θα πραγματοποιείται μέσω των υποδομών της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ. Η πληροφορία που ανταλλάσσεται μέσω των καναλιών διαβίβασης της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ αφορά τα στοιχεία των ελεγχόμενων.
- Για την εξασφάλιση της εμπιστευτικότητας της διαδικασίας, όλα τα φορολογικά ή/και χρηματοοικονομικά δεδομένα που ανταλλάσσονται κρυπτογραφούνται.
- Για την άρση απορρήτου, μέσω του συστήματος, προϋπόθεση είναι η γνώση και συμπλήρωση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας για το οποίο πραγματοποιείται η άρση του τραπεζικού απορρήτου, ενώ για την υποβολή αιτήματος άρσης πρέπει να έχουν προηγηθεί όλες οι απαραίτητες διαδικασίες έγκρισης της άρσης του τραπεζικού απορρήτου που προβλέπονται για τις ελεγκτικές υπηρεσίες.
Στο νέο σύστημα θα διαβιβάζουν δεδομένα τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, τα ιδρύματα πληρωμών ,τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, τα οποία δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, με ή χωρίς φυσική εγκατάσταση, και τηρούνται στο Μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδας. Τα στοιχεία που θα αποστέλλουν τραπεζικά και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προσδιορίζονται αναλυτικά στην απόφαση και αφορούν:
- Καταθέσεις πρώτης ζήτησης και προθεσμιακές.
- Χορηγήσεις.
- Επενδυτικούς λογαριασμούς με παντός είδους χαρτοφυλάκια επενδυτικών προϊόντων και αξιογράφων, όπως αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα, μετοχές, τραπεζοασφάλιστρα, παράγωγα, ρέπος κ.λπ.
- Πιστωτικές κάρτες.
- Τραπεζικές θυρίδες.
- Λογαριασμούς Πληρωμών.
- Προπληρωμένες Κάρτες.
- Ηλεκτρονικά πορτοφόλια.