THEPOWERGAME
Το νέο φορολογικό οδηγεί στην έκδοση εκκαθαριστικών πολλών ταχυτήτων από την εφορία το 2024 για περισσότερους από 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες, με βάση το τοπίο, που δημιουργούν οι εκπτώσεις, οι φοροαπαλλαγές και οι προσαυξήσεις στο ποσό της ελάχιστης αμοιβής, όπως προβλέπεται από το νέο τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης.
Κερδισμένοι θα είναι οι νέοι επαγγελματίες, όσοι αμείβονται με «μπλοκάκι» (δελτίο παροχής υπηρεσιών) και όσοι έχουν έως 3 εργοδότες, αλλά και οι αγρότες, καθώς εξαιρούνται από το τεκμήριο, ενώ ελαφρύτερο θα είναι το εκκαθαριστικό για τις εποχικές επιχειρήσεις, τα σχολικά κυλικεία, για όσους ασκούν δραστηριότητα σε περιοχές με μικρό πληθυσμό, τις μονογονεϊκές οικογένειες με ανήλικα τέκνα, τους πολύτεκνους και τους αυτοαπασχολούμενους με αναπηρία πάνω από 67%. Αντίθετα, βαρύ θα είναι το εκκαθαριστικό σημείωμα για όσους επαγγελματίες πραγματοποιούν τζίρο σημαντικά μεγαλύτερο από τον μέσο όρο του κλάδου, στον οποίο δραστηριοποιούνται ή έχουν υπαλλήλους, με αποτέλεσμα να υπάρχει προσαύξηση στο τεκμήριο λόγω του κόστους μισθοδοσίας με ανώτερο ποσό τα 50.000 ευρώ. Ωστόσο, παίρνουν «ανάσες» από το τέλος επιτηδεύματος και την προκαταβολή φόρου που κουρεύονται κατά 50%.
Τι προβλέπεται για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Αναλυτικότερα, ο φορο-λογαριασμός για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις ατομικές επιχειρήσεις το 2024 περιλαμβάνει τις εξής ταχύτητες:
- Επαγγελματίες που απαλλάσσονται από το τεκμαρτό εισόδημα: Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται ελεύθεροι επαγγελματίες με νεοσύστατη επιχειρηματική δραστηριότητα, αγρότες, αμειβόμενοι με μπλοκάκι που έχουν έως τρεις εργοδότες, επαγγελματίες που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.
- Επαγγελματίες για τους οποίους το τεκμήριο είναι μειωμένο κατά 50%: Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επαγγελματίες με αναπηρία από 67% έως 79%, όσοι ασκούν δραστηριότητα και έχουν την κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους, μονογονεϊκές οικογένειες με ανήλικα τέκνα, πολύτεκνες οικογένειες, γονείς με εξαρτώμενα τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
- Επαγγελματίες με εποχική δραστηριότητα: Χαμηλώνει το τεκμήριο για τα σχολικά κυλικεία και τις εποχικές επιχειρήσεις και προσαρμόζεται στους μήνες λειτουργίας της δραστηριότητας, δηλαδή το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα θα υπολογίζεται με δωδεκατημόρια. Αυτό σημαίνει ότι αν η επιχείρηση είναι ανοιχτή 6 μήνες τον χρόνο το ελάχιστο εισόδημα θα περιορίζεται στο μισό, ενώ αν λειτουργεί 10 μήνες στα 10/12.
- Επαγγελματίες για τους οποίους εφαρμόζεται τεκμαρτό εισόδημα χωρίς μειώσεις ή εξαιρέσεις: Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες με προσαύξηση της ελάχιστης αμοιβής ανάλογα με τα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, το σύνολο της μισθοδοσίας και το ύψος του τζίρου της επιχείρησης. Σημειώνεται ότι μετά τον τέταρτο χρόνο λειτουργίας της ατομικής επιχείρησης το τεκμήριο εισοδήματος είναι μειωμένο κατά 67% και κατά 33% τον 5ο χρόνο. Επίσης προβλέπεται προσαύξηση του τεκμηρίου κατά 5% για όσους πραγματοποιούν τζίρο σημαντικά μεγαλύτερο από τον μέσο όρο του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται. Στην εξίσωση μπαίνει και το κόστος μισθοδοσίας προσαυξάνοντας το τεκμήριο κατά 10% με όριο τα 15.000 ευρώ. Το ελάχιστο καθαρό εισόδημα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ.
- Επαγγελματίες με εισοδήματα από συντάξεις, μισθωτή εργασία και από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα. Σε αυτές τις περιπτώσεις συνυπολογίζονται για την κάλυψη του τεκμηρίου. Για παράδειγμα αν το τεκμήριο για έναν επαγγελματία προσδιορίζεται στα 12.000 ευρώ και ο ίδιος έχει εισόδημα από σύνταξη ύψους 7.000 ευρώ, το τεκμήριο μειώνεται στα 5.000 ευρώ (12.000-7.000).
- Επαγγελματίες που μπορούν να αμφισβητήσουν το τεκμήριο, για παράδειγμα όταν υπάρχουν εκτεταμένες φυσικές καταστροφές στην περιοχή όπου ασκούν τη δραστηριότητά τους, αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία, όταν οι φορολογούμενοι υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία και άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας. Επίσης ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει τη δυνατότητα να ζητήσει έλεγχο από τις φορολογικές Αρχές προκειμένου να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού.