THEPOWERGAME
Χωρίς χρονικούς περιορισμούς, αλλά με μέτρα που ωθούν τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης προς τον επαγγελματισμό, η κυβέρνηση επιχειρεί να διασφαλίσει τον ισότιμο ανταγωνισμό στην τουριστική αγορά. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναρτήθηκε προς διαβούλευση περιλαμβάνει όσα είχαν προαναγγελθεί από το οικονομικό επιτελείο, με μικρές μόνο τροποποιήσεις.
Για αρχή, ως βραχυχρόνια ορίζεται μια μίσθωση ορισμένης χρονικής διάρκειας, μικρότερης των 60 ημερών. Στο ακίνητο δεν μπορούν να παρέχονται άλλες υπηρεσίες πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων. Μάλιστα, έχει προστεθεί η διευκρίνιση ότι οι κρατήσεις αυτές μπορούν να γίνονται είτε μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, είτε όχι, αναγνωρίζοντας έτσι και τις απευθείας κρατήσεις που πραγματοποιούνται από διάφορα άλλα κανάλια (τηλεφωνικώς, email, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδα του ιδιοκτήτη).
Τα βασικά σημεία που προβλέπει για τη βραχυχρόνια μίσθωση το νομοσχέδιο
Τα βασικά σημεία που προβλέπει για τη βραχυχρόνια μίσθωση το νομοσχέδιο είναι τα εξής:
Φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν τρία ή περισσότερα ακίνητα σε βραχυχρόνια μίσθωση υποχρεούνται να κάνουν έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το εισόδημα που αποκτάται από νομικά πρόσωπα, από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου, θεωρείται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και υπόκειται σε ΦΠΑ. Το ποσοστό του είναι 13%, όπως και στα ξενοδοχεία.
Αυξάνονται τα πρόστιμα για μη εγγραφή στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής», στο 50% των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστον 5.000 ευρώ (σήμερα το πρόστιμο είναι 5.000 ευρώ). Σε περίπτωση εκπρόθεσμης Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.
Επεκτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, που είναι 0,5 % επί των εσόδων.
Καταργείται ο φόρος διαμονής και θεσπίζεται το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικές επαύλεις, βραχυχρόνιες μισθώσεις και τουριστικές επαύλεις. Το τέλος κλιμακώνεται κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο από 1,5 έως 10 ευρώ την ημέρα και από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο από 0,5 έως 4 ευρώ την ημέρα. Αναλυτικά τις κλίμακες για το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» μπορείτε να τις δείτε εδώ.
Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι δεν συμπεριλήφθηκε τελικά η πρόβλεψη να θεωρείται τουριστικό ακίνητο μια πολυκατοικία ή συγκρότημα κατοικιών, όταν όλα τα διαμερίσματα/κατοικίες ενοικιάζονται με βραχυχρόνια μίσθωση και εφόσον αυτά δεν προσφέρουν καμία άλλη υπηρεσία πλην της διαμονής και των κλινοσκεπασμάτων (π.χ. reception, πρωινό, κ.λπ.).
Η αντίδραση των ξενοδόχων
Ειδικά με την παράλειψη αυτής της πρόβλεψης, οι ξενοδόχοι δεν είναι καθόλου ευχαριστημένοι. Ήταν άλλωστε ένα από τα βασικά τους αιτήματα. Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, σε δήλωσή του επέμεινε ότι οι ρυθμίσεις θα έπρεπε να ήταν πιο περιοριστικές για τη βραχυχρόνια μίσθωση. Σχετικά με τις πολυκατοικίες/συγκροτήματα κατοικιών, θέτει ζήτημα υγιούς ανταγωνισμού, ενώ ζητεί τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να διασφαλίζονται πλήρως οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για τους επισκέπτες και τους ενοίκους των πολυκατοικιών όπου αναπτύσσεται σχετική δραστηριότητα και να προστατευτεί η ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος.
Ο κ. Βασιλικός, εκφράζοντας τον ξενοδοχειακό κλάδο, επαναλαμβάνει το αίτημα για χρονικό περιορισμό της δραστηριότητας της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε 60 ημέρες τον χρόνο, κάτι το οποίο έχει αρνηθεί ο αρμόδιος υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, εξηγώντας ότι κάτι τέτοιο θα έβλαπτε τα κρατικά έσοδα. Οι ξενοδόχοι επικαλούνται το ζήτημα έλλειψης στέγης για μακροχρόνια μίσθωση, ειδικά στα νησιά.
Τέλος, το ΞΕΕ τίθεται ενάντια στο τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, σημειώνοντας ότι μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα και στην ανταγωνιστικότητα του προϊόντος και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Ποιοι υποχρεούνται να κάνουν Δήλωση Βραχυχρόνιας Διαμονής
Παρά το μνημόνιο συνεργασίας της ΑΑΔΕ με τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες (Airbnb. Booking.com, Vrbo) για παροχή δεδομένων που αφορούν τις κρατήσεις και τα έσοδα των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, το νομοσχέδιο ορίζει τι δηλώσεις πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές, προκειμένου να διασταυρώνονται τα έσοδα.
Να σημειωθεί ότι για να ενοικιάσει κάποιος ένα ακίνητο μέσω των ψηφιακών πλατφορμών, θα πρέπει ο διαχειριστής να έχει κάνει εγγραφή του ακινήτου στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής της ΑΑΔΕ και να αναγράφει σε εμφανές σημείο στην καταχώριση τον σχετικό αριθμό ΑΜΑ. Όσοι διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (ΕΣΛ) του ΕΟΤ δεν υποχρεούνται να εγγραφούν στο Μητρώο, έχουν όμως την υποχρέωση να αναγράφουν, σε εμφανές σημείο, τον αριθμό του ΕΣΛ.
Έτσι, όσοι έχουν ΑΜΑ θα πρέπει να υποβάλουν Δήλωση Βραχυχρόνιας Διαμονής, σε ηλεκτρονική εφαρμογή που θα δημιουργηθεί από την ΑΑΔΕ, και δεν υποβάλλουν Δηλώσεις Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας.
Όμως, όσοι ιδιοκτήτες έχουν δώσει τη διαχείριση του ακινήτου τους σε εταιρεία διαχείρισης, πρέπει να υποβάλουν Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας, στην οποία θα καταχωρούν τα στοιχεία του διαχειριστή του ακινήτου. Σε περίπτωση μη υποβολής αυτής, θεωρείται ο ίδιος ο ιδιοκτήτης διαχειριστής του ακινήτου.
Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, όταν διαχειριστής του ακινήτου είναι ένας, οι υπόλοιποι δεν υποχρεούνται στην υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας.
Όποιος εκμισθώνει ακίνητο με δικαίωμα υπεκμίσθωσης (κύριος του ακινήτου ή νομέας ή επικαρπωτής ή υπεκμισθωτής) εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση υποβολής της Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας.