THEPOWERGAME
Τέσσερις διαφορετικές ρυθμίσεις για τις οφειλές προς την Εφορία ισχύουν αυτή τη στιγμή, με βάση νομοθετικές διατάξεις που ψηφίστηκαν και ενεργοποιήθηκαν από τις αρχές του 2020 μέχρι σήμερα. Κάθε μία από τις ρυθμίσεις αυτές αφορά ξεχωριστή κατηγορία οφειλών. Για τις παλαιές οφειλές, που βεβαιώθηκαν και κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μέχρι και το 2019 ισχύουν ρυθμίσεις που προβλέπουν αποπληρωμή έως και σε 120 δόσεις, ενώ για τις οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες από το 2020 και μετά καθώς και για τις μη ληξιπρόθεσμες οφειλές ισχύουν άλλες ρυθμίσεις με πολύ λιγότερες δόσεις. Εξ’ αυτών οι πλέον ευνοϊκές είναι οι ρυθμίσεις για τα λεγόμενα «κορονοχρέη», δηλαδή για τα χρέη που παρέμειναν απλήρωτα εξαιτίας των οικονομικών επιπτώσεων που προκάλεσε το 2020 και προκαλεί ακόμη και σήμερα η πανδημία του κορονοϊού. Για τα χρέη αυτά έχει δοθεί γενική αναστολή πληρωμών μέχρι τις 31-12-2021 και δυνατότητα ρύθμισης έως και σε 48 μηνιαίες δόσεις, με πρώτη δόση τον Ιανουάριο του 2022.
Ας δούμε όμως αναλυτικά τί προβλέπει αυτή τη στιγμή η νομοθεσία για τις ρυθμίσεις οφειλών προς την Εφορία:
1) Σύμφωνα με τα ορίζονται στην υπ’αριθμόν Ε2072/2021 εγκύκλιο που υπέγραψε στις 6 Απριλίου 2021 ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. Γ. Πιτσιλής, από όσους οφειλέτες του Δημοσίου απώλεσαν τις ρυθμίσεις των «100 δόσεων» των άρθρων 1-17 του ν. 4321/2015 και των «120 δόσεων» των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019, έχουν μια δεύτερη ευκαιρία να επανενταχθούν στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις μόνο οι πληττόμενοι οικονομικά από την πανδημία του κορωνοϊού οφειλέτες – δηλαδή οι επιχειρηματίες που αναγκάστηκαν να κλείσουν τα καταστήματά τους ή υπέστησαν σημαντική απώλεια τζίρου το 2020 καθώς και οι εργαζόμενοι σε κλειστές ή πληττόμενες επιχειρήσεις που οι συμβάσεις τους τέθηκαν σε αναστολή το 2020 – εφόσον:
α) απώλεσαν τις ρυθμίσεις αυτές κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος Μαρτίου 2020 έως και Νοεμβρίου 2020
β) πλήρωσαν εμπρόθεσμα τη δόση του Δεκεμβρίου 2020 των ρυθμίσεων αυτών
γ) είχαν τακτοποιήσει ή εξοφλήσει με νόμιμο τρόπο τις λοιπές ληξιπρόθεσμες οφειλές τους μέχρι 31-12-2020. Ως «νόμιμος τρόπος τακτοποίησης» λαμβάνεται υπόψη ακόμη και η υπαγωγή απλήρωτων δόσεων των ρυθμίσεων των λοιπών αυτών οφειλών στο – προβλεπόμενο από άλλες έκτακτες διατάξεις – καθεστώς αναστολής πληρωμών μέχρι και τις 31-12-2021.
δ) είχαν εξοφλήσει όλες σχεδόν τις λήξασες προ πανδημίας κορωνοϊού μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης των «100 δόσεων» του ν. 4321/2015 ή της ρύθμισης των «120 δόσεων» του ν. 4611/2019, ως εξής:
- όλες τις δόσεις που έληξαν μέχρι την 31η-12-2019 για τη ρύθμιση του ν.4321/2015 και
- όλες τις δόσεις που έληξαν μέχρι την 31η-1-2020 για τη ρύθμιση του ν.4611/2019.
ε) έχασαν τον Δεκέμβριο του 2020 την πρώτη ευκαιρία να επανενταχθούν στις ρυθμίσεις τους αυτές, όπως προέβλεπαν οι διατάξεις του άρθρου 291 του ν. 4738/2020, επειδή δεν υπέβαλαν τις σχετικές αιτήσεις μέχρι τις 31-12-2020 όπως όριζαν οι διατάξεις αυτές.
Δικαιούχοι επανένταξης, σύμφωνα με την εγκύκλιο του Διοικητού της Α.Α.Δ.Ε. είναι, πιο συγκεκριμένα οφειλέτες που πληρούσαν τις παραπάνω (α) έως (δ) προϋποθέσεις επανένταξης (βάσει του άρθρου 291 του ν. 4738/2020), οι οποίοι όμως:
- υπέβαλαν εκπρόθεσμα την αίτηση επανένταξης, δηλαδή από την 1η-1-2021 και μετά (όχι μέχρι 31-12-2020 όπως προέβλεπαν οι διατάξεις του άρθρου 291 του ν. 4738/2020). Οι οφειλέτες δεν υποχρεούνται να υποβάλουν νέα αίτηση.
- δεν υπέβαλαν την αίτηση επανένταξης. Οι οφειλέτες αυτοί θα μπορούν να επανενταχθούν, εφόσον υποβάλουν τη σχετική αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ. ή Ελεγκτικό Κέντρο ή Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης) μέχρι και τις 29-4-2021 και εφόσον η προθεσμία καταβολής της δόσης Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2021 έχει παραταθεί – με υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν στο πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους – ή εφόσον έχουν εξοφλήσει τουλάχιστον τη δόση Ιανουαρίου 2021 και Φεβρουαρίου 2021. Στην περίπτωση που δεν συντρέχει μία από τις δύο ανωτέρω προϋποθέσεις (εξόφλησης ή παράτασης καταβολής των προαναφερόμενων δόσεων), οι οφειλέτες της παρούσας περίπτωσης δεν μπορούν να επανενταχθούν στις ρυθμίσεις των άρθρων 1-17 του ν. 4321/2015 και των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019.
2) Οι αρρύθμιστες οφειλές για τις οποίες έχουν χορηγηθεί αναστολή είσπραξης και παράταση εφάπαξ καταβολής έως τις 31/12/2021, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού, θα μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής, το οποίο θα προβλέπει επιλογή μεταξύ 24 άτοκων μηνιαίων δόσεων ή 48 μηνιαίων δόσεων με επιτόκιο ύψους 2,5%. Η πρώτη δόση της ρύθμισης αυτής θα πρέπει να καταβληθεί έως την 31η Ιανουαρίου 2022 και οι υπόλοιπες την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών. Βάσει των όσων προβλέπουν ήδη ψηφισθείσες ρυθμίσεις, την παράταση των προθεσμιών καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών έως τις 31-12-2021 και την ευνοϊκή ρύθμιση τμηματικής καταβολής από το 2022 και μετά δικαιούνται:
- Επιχειρήσεις που ανέστειλαν τη λειτουργία τους με κρατική εντολή την περίοδο Μαρτίου-Ιουνίου 2020.
- Επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι που επλήγησαν οικονομικά από την κρίση του κορονοϊού, λόγω κάθετης πτώσης του κύκλου εργασιών τους σε έναν ή περισσότερους από τους μήνες της περιόδου Μαρτίου-Ιουνίου 2020 και υπάγονται στις κατά καιρούς ανακοινωθείσες λίστες με τους πληττόμενους ΚΑΔ.
- Εργαζόμενοι που βρέθηκαν σε προσωρινό καθεστώς αναστολής σύμβασης εργασίας και έλαβαν την αποζημίωση ειδικού σκοπού, για έναν ή περισσότερους από τους μήνες Μάρτιο-Ιούνιο.
- Ιδιοκτήτες ακινήτων που εισέπραξαν μειωμένα κατά 40% ενοίκια επαγγελματικής στέγης, πρώτης κατοικίας ή φοιτητικής στέγης κατά τους μήνες Μάρτιο έως και Ιούνιο 2020.
- Επιχειρήσεις που αναγκάστηκαν να αναστείλουν τη λειτουργία τους από τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους
- Εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις της προηγούμενης περίπτωσης ή σε επιχειρήσεις που έχουν υποστεί σημαντική μείωση τζίρου και ουσιαστικά υπολειτουργούν (“πληττόμενες”) εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, εφόσον οι συμβάσεις εργασίας τους τελούσαν ή τελούν σε αναστολή.
Οι οφειλές των παραπάνω φορολογουμένων που υπάγονται στην παράταση της προθεσμίας εφάπαξ καταβολής μέχρι τις 31-12-2021 και εναλλακτικά στη νέα ευνοϊκότερη ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων από τον Ιανουάριο του 2022 και μετά είναι:
- Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα αρρύθμιστες οφειλές (ΦΠΑ, Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών, φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής, πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων) των οποίων οι προθεσμίες καταβολής έληγαν κανονικά από 11 Μαρτίου 2020 έως και 30 Ιουνίου 2020 αλλά παρατάθηκαν αρχικά για 4 μήνες και εν συνεχεία όλες μαζί έως και την 30η Απριλίου 2021.
- Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 11η-3-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 31η-8-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η-4-2021.
- Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 1η-4-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 31η-8-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η-4-2021.
- Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 1η-5-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 30η-9-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η-4-2021.
- Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 1η-6-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 31η-10-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η-4-2021.
- Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές (ΦΠΑ, Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών, φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής, πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων) των οποίων οι προθεσμίες καταβολής έληγαν κανονικά τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2021 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 30η-4–2021.
3) Για τις τρέχουσες τακτικές φορολογικές οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων, για τις οποίες δεν ισχύει καμία αναστολή πληρωμής έχει τεθεί σε ισχύ από την αρχή του 2020 η πάγια ρύθμιση μέσω της οποίας παρέχεται η δυνατότητα αποπληρωμής είτε σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 5,32% ετησίως είτε σε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 6,82% ετησίως. Στην πάγια αυτή ρύθμιση μπορούν, ενδεικτικά, να υπαχθούν οι οφειλές από τον φόρο εισοδήματος, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που έχουν ήδη βεβαιωθεί με τα εκκαθαριστικά των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2019, αλλά δεν έχουν πληρωθεί και έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες. Επιπλέον, στην πάγια ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν οι οφειλές από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2020, που δεν έχουν πληρωθεί και έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες.
4) Για τις έκτακτες φορολογικές οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων, για τις οποίες δεν ισχύει καμία αναστολή πληρωμής, υπάρχει επίσης δυνατότητα υπαγωγής στην πάγια ρύθμιση μέσω της οποίας παρέχεται η δυνατότητα αποπληρωμής είτε σε 2 έως 24 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 5,32% ετησίως είτε σε 25 έως 48 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 6,82% ετησίως. Στην πάγια αυτή ρύθμιση μπορούν, ενδεικτικά, να υπαχθούν οι ληξιπρόθεσμες και μη ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρους κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής, από φόρους μεταβίβασης ακινήτων, από φόρους, πρόστιμα, τόκους και προσαυξήσεις που βεβαιώθηκαν κατόπιν φορολογικών ή τελωνειακών ελέγχων, καθώς επίσης και οι οφειλές από πάσης φύσεως πρόστιμα (για πολεοδομικές, τροχαίες κ.λπ. παραβάσεις) εφόσον βεβαιώθηκαν για είσπραξη στις Δ.Ο.Υ.
Ήδη ρυθμισμένες οφειλές
Για τις δόσεις των ήδη ρυθμισμένων οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση για τις οποίες έχει χορηγηθεί παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης κατά τους μήνες Μάρτιο έως Ιούνιο 2020 και Νοέμβριο 2020 έως Μάρτιο 2021, έχει προβλεφθεί, με αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών, ότι θα καταβληθούν στο τέλος των τρεχουσών ρυθμίσεων.