THEPOWERGAME
Τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις παροτρύνει το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ προκειμένου να ξεκινήσουν άμεσα την ηλεκτρονική τιμολόγηση πριν την υποχρεωτική της εφαρμογή πιθανόν το 2025. Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη χιλιάδες επιχειρήσεις κάνουν χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων, ενώ απολαμβάνουν και τα κίνητρα που ισχύουν ήδη και αναμένεται να παραταθούν μέχρι τα τέλη του 2024, καθώς εκπνέουν στα τέλη του τρέχοντος έτους.
Συγκεκριμένα όσες ενταχθούν πριν την υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου θα έχουν ταχύτερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων στα τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο τα τιμολόγια τους τα οποία διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου και υπό την προϋπόθεση ότι την εφαρμόζουν αποκλειστικά για την έκδοση των παραστατικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους προβλέπονται κατά περίπτωση τα εξής:
- Η προθεσμία εντός της οποίας η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, περιορίζεται κατά δύο έτη . Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος παραγραφής ανοιχτών φορολογικών υποθέσεων περιορίζεται στα τρία χρόνια για τον εκδότη του τιμολογίου ενώ όφελος έχει και ο λήπτης για τον οποίο ο χρόνος παραγραφής μειώνεται στα τέσσερα χρόνια.
- Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό 100%.
- Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100%.
- Η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε 45 ημέρες (από 90 ημέρες).
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η ανταλλαγή ψηφιακών παραστατικών μεταξύ δύο ή περισσοτέρων οντοτήτων που συμμετέχουν σε μια εμπορική συναλλαγή (επιχείρηση, Δημόσιο, φυσικό πρόσωπο). Τα παραστατικά αυτά δεν είναι μόνο τιμολόγια, αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν και άλλα «έγγραφα» όπως εντολές αγοράς, χρεωστικά/πιστωτικά σημειώματα, εμβάσματα, όρους πληρωμής κ.λπ.
Για την ηλεκτρονική τιμολόγηση οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επιλέξουν πάροχο που επιθυμούν και ήδη 16 έχουν πιστοποιηθεί από την ΑΑΔΕ.
Πάροχος θα γίνει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων όταν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και εφαρμοσθεί υποχρεωτικά στο σύνολο της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι η εφαρμογή timologio θα επεκταθεί προκειμένου να μπορούν και οι μικρές επιχειρήσεις να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση για πολύ μικρά έσοδα.
Όπως αναφέρουν κυβερνητικοί παράγοντες οι υπηρεσίες του ΥΠΕΘΟ και της ΑΑΔΕ έχουν σχεδόν ολοκληρώσει τον φάκελο που θα αποσταλεί στις Βρυξέλλες για την ηλεκτρονική τιμολόγηση ζητώντας, παρέκκλιση των κανονισμών της Ε.Ε. όπου ήδη έχουν πράξει Ιταλία και Πολωνία.
Παράλληλα έχουν ξεκινήσει ενημερώσεις από την ΑΑΔΕ σε επιχειρήσεις για τα οφέλη της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.