THEPOWERGAME
Αν το αρχικό TAXIS κόστισε περί τα 20 δισ. δρχ. (περίπου 60 εκατ. ευρώ), το νέο TAXIS, που ετοιμάζεται από το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ, θα κοστίσει κοντά στα 100 εκατ. ευρώ. Τριάντα χρόνια μετά το πρώτο TAXIS, που υλοποίησε ο τότε υπουργός Οικονομικών, Αλ. Παπαδόπουλος, το ελληνικό κράτος είναι έτοιμο να προχωρήσει στο TAXIS II.
Tο TAXIS ΙΙ θα αναπτυχθεί μέχρι το τέλος του 2028 και θα απαιτήσει πόρους πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 29 εκατ. ευρώ θα διατεθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, επιπλέον 6 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και άλλα περίπου 65 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ/Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αρχικά και έως το 2025 τις δαπάνες θα καλύψει το Ταμείο Ανάκαμψης και στη συνέχεια το ΕΣΠΑ.
Αντικείμενο του έργου θα είναι η αντικατάσταση των τριών βασικών συστημάτων φορολογίας της ΑΑΔΕ, των γνωστών TAXIS, TAXISnet και ELENXIS. Παράλληλα, βασικός στόχος είναι ο επιχειρησιακός εκσυγχρονισμός της ΑΑΔΕ, καθώς με τα νέα συστήματα αναμένεται vα αναθεωρηθούν και να απλοποιηθούν οι υφιστάμενες διαδικασίες. Στο ίδιο πλαίσιο, αναμένεται και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, με την προσφορά αναβαθμισμένων-εξατομικευμένων υπηρεσιών.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, σύμφωνα με το Τεχνικό Δελτίο του έργου, το TAXIS II θα αναζητήσει υβριδική λύση. Αυτή θα συνδυάζει τη προμήθεια έτοιμης λύσης «COTS» (Commercial Off the Shelf), με την αγορά των απαραίτητων αδειών χρήσης λογισμικού, με custom λύσεις προσαρμοσμένες και ευθυγραμμισμένες στις εκάστοτε απαιτήσεις. Τα στάδια υλοποίησης περιλαμβάνουν τους εξής στόχους και παραδοτέα, τα οποία θα υλοποιηθούν σε δύο φάσεις:
Φάση Α (Σήμερα – τέλος 2025): Προβλέπεται η παράδοση του λογισμικού (εγκατεστημένου) και η μετάπτωση σε αυτό των εφαρμογών του TAXIS, Μητρώο Φορολογουμένων, Μητρώο Κινητών και Ακινήτων Στοιχείων Περιουσίας, Λογιστική, Εικόνα Φορολογουμένου, Γνωστοποιήσεις – Κοινοποιήσεις, Υπηρεσίες Δηλώσεων Φορολογουμένων, Βεβαίωση Φόρου και Πληρωμές για τις δύο μεγάλες κατηγορίες φόρων (Φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ). Η φάση αυτή θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΠΔΕ με περίπου 35 εκατ. ευρώ.
Φάση Β (2026 – τέλος 2028): Παράδοση της ανάθεσης και διαχείρισης υποθέσεων, μαζί με τις λοιπές κατηγορίες φόρων που δεν περιλαμβάνονται στη Φάση Α και της συμμόρφωσης (εθελοντική και υποχρεωτική) και του μητρώου ηλεκτρονικών μέσων φορολογουμένου. Παράλληλα, περιλαμβάνει την προηγμένη επιλογή υποθέσεων για έλεγχο (αποτελεί μέρος του αντικειμένου της λειτουργικής περιοχής «Υποστήριξη ελέγχων και επιτόπιων ελέγχων»), τη Δημιουργία Αναφορών και Διαμόρφωση Πολιτικών Συμμόρφωσης. Η φάση αυτή θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ με 65 εκατ. ευρώ.
Στο TAXIS II θα υπάρξει ενσωμάτωση και αξιοποίηση υφιστάμενων εφαρμογών και υπηρεσιών, όπως είναι το EISPRAXIS, myDATA, myPROPERTY, μητρώο πλοίων, κ.λπ. Φυσικά, το νέο σύστημα θα πρέπει να αξιοποιεί και να διαλειτουργεί με όλα τα συστήματα της ΑΑΔΕ, να παρέχει τη δυνατότητα διασύνδεσης με νέα μελλοντικά συστήματα ή συστήματα τρίτων φορέων, όπως για παράδειγμα τα ΟΠΣ Ανθρώπινου Δυναμικού, Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εγγράφων, Κτηματολόγιο κ.λπ., τα οποία θα αλληλεπιδρούν με τα δομικά στοιχεία του νέου συστήματος φορολογίας.
Σύμφωνα με τον χρονοπρογραμματισμό του έργου, το έργο θα δημοπρατηθεί σε μια σύμβαση που θα αφορά την αντικατάσταση των τριών βασικών συστημάτων φορολογίας της ΑΑΔΕ, δηλαδή του TAXIS, TAXISnet και ELENXIS, με ένα ενιαίο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), τον επιχειρησιακό εκσυγχρονισμό της των φορολογικών διαδικασιών, καθώς και τη μετάπτωση δεδομένων και διαδικασιών. Η εκκίνηση του σχετικού διαγωνισμού αναμένεται μέχρι το τέλος Ιουλίου, με στόχο την έναρξη υλοποίησης του έργου τον Μάρτιο του 2024.
Το πρώτο TAXIS εκτιμάται ότι κόστισε περίπου 60 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών 40 εκατ. ευρώ κόστισαν οι Η/Υ (hardware) και τα υπόλοιπα αφορούν το λογισμικό. Την εποχή εκείνη η μεγάλη αξία ήταν στο hardware και η μικρότερη στο λογισμικό, αντίστροφα δηλαδή με ό,τι ισχύει σήμερα.