THEPOWERGAME
Κοινή επιστολή προς τα επιμελητήρια της χώρας, σχετικά με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας και την απογραφική διαδικασία των επιχειρήσεων, συνυπογράφουν σύλλογοι λογιστών και φοροτεχνικών.
Η επιστολή έχει ως εξής:
Στα πλαίσια της εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας (Ν. 4808/2021), σας ενημερώνουμε για τα κάτωθι, διότι κρίνεται αναγκαία η άμεση παρέμβασή σας για τη βιωσιμότητα και την εξέλιξη των επιχειρήσεων-μελών σας:
Χρονικό διάστημα απογραφικής διαδικασίας
Αρχικά, με την 49758/26-05-2022, οριζόταν το χρονικό διάστημα της απογραφικής διαδικασίας εργαζόμενων στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Συγκεκριμένα, για τις επιχειρήσεις της Β’ φάσης, οριζόταν το χρονικό διάστημα δύο μηνών (1η Οκτωβρίου 2022 έως και 30η Νοεμβρίου 2022), το οποίο όμως με Ανακοίνωση του Υπ. Εργασίας στις 23/09/2022 μειώθηκε σε έναν μήνα (1η Νοεμβρίου 2022 έως και 30η Νοεμβρίου 2022).
Να σημειώσουμε ότι για τις επιχειρήσεις της Α’ φάσης («επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο των Σούπερ Μάρκετ και απασχολούν συνολικά περισσότερους από 250 εργαζόμενους, καθώς και το σύνολο των τραπεζών της χώρας»), είχε δοθεί διάστημα τεσσάρων μηνών για την απογραφική διαδικασία.
Η παράταση της απογραφικής διαδικασίας ανακοινώθηκε την 30/11/2022 ώρα 19:20, με Δελτίο Τύπου και ανέφερε τα εξής:
«Ανακοινώνεται ότι παρατείνεται έως την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου και ώρα 12.00 τα μεσάνυχτα η προθεσμία για την ολοκλήρωση της ψηφιακής απογραφικής διαδικασίας του ωραρίου απασχόλησης, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα για το σύνολο των εργαζομένων τους με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.»
Σημειώνουμε ότι κατά την εν λόγω ημερομηνία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και ο υπολογισμός των Δώρων Χριστουγέννων, μεταξύ άλλων υποχρεώσεων.
Σημειώνουμε ότι στις 20/12/2022 μέχρι τις 12:00 τα μεσάνυχτα, καθίσταται υποχρεωτική η λειτουργία των λογιστηρίων των επιχειρήσεων και των λογιστικών γραφείων, με βάση την απόφαση, για να είναι δυνατή η ολοκλήρωση της διαδικασίας, η οποία προβλέπεται από αυτήν. Προφανώς εδώ, για αυτούς τους εργαζόμενους απουσιάζει η λεγόμενη «προστασία της εργασίας» και καθίσταται υποχρεωτική η υπερεργασία ή η υπερωρία.
Επίσης, παρακάτω το Δ.Τ. του Υπ. Εργασίας απειλεί ότι:
«Η παράταση αυτή παρέχεται προκειμένου να δοθεί επαρκής χρόνος σε όσες εταιρείες δεν απογράφηκαν και στους λογιστές τους να προχωρήσουν στις αναγκαίες ενέργειες. Υπογραμμίζεται ωστόσο ότι δεν θα δοθεί άλλη παράταση».
Μήπως η απειλή αυτή στρέφεται κατά της επιτυχούς ολοκλήρωσης όλου του εγχειρήματος, κατά του Υπουργού, κατά της Πολιτείας, κατά της αγοράς και των επιχειρήσεων ή εν τέλει μόνο κατά του Κλάδου των Λογιστών Φοροτεχνικών, που υλοποιούν άοκνα και άμισθα τις αποφάσεις της Πολιτείας;
Υπόχρεοι απογραφικής διαδικασίας
Να σημειώσουμε επίσης, ότι η απόφαση ορίζει σαφέστατα τους υπόχρεους, που δεν είναι άλλοι από τους εργοδότες.
«Οι επιχειρήσεις-εργοδότες της παρ. 2, οφείλουν να προβούν στην απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ…».
«Οι λοιπές επιχειρήσεις-εργοδότες της χώρας, εκτός των αναφερομένων στην παρ. 2 του παρόντος άρθρου, οφείλουν να προβούν στην απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ…».
«….ο εργοδότης υποχρεούται να ειδοποιήσει αμέσως, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας».
Συνεπώς, είναι σαφέστατο ότι η πρωτεύουσα υποχρέωση είναι των εργοδοτών-επιχειρήσεων και ουδεμία σχέση πρέπει να έχουν οι επιπτώσεις μη εφαρμογής της και οι ευθύνες που απορρέουν από αυτήν, στον κλάδο των Λογιστών-Φοροτεχνικών.
Επομένως, η «υπεύθυνη» Πολιτεία πρέπει με θάρρος να εξηγήσει στις φορολογούμενες επιχειρήσεις – εν μέσω μιας τραγικής οικονομικής συγκυρίας – ότι εκτός των υπολοίπων δυσχερειών θα πρέπει με το πρόσχημα της οργάνωσής τους και της προστασίας του προσωπικού τους να επωμισθούν και τα βαριά πρόστιμα τα οποία προβλέπονται.
Πρόστιμα-κυρώσεις μη εφαρμογής απογραφικής διαδικασίας
Επισημαίνουμε ότι τα πρόστιμα και οι κυρώσεις επιβάλλονται στους υπόχρεους, δηλαδή στις επιχειρήσεις-εργοδότες.
Σύμφωνα με την 80016/31.8.2022:
Τα πρόστιμα εξαρτώνται από το μέγεθος της επιχείρησης.
Αριθμός εργαζομένων 1-10 Μέγεθος επιχείρησης Μικρή
Αριθμός εργαζομένων 11-20 Μέγεθος επιχείρησης Μεσαία
Αριθμός εργαζομένων 21-50 Μέγεθος επιχείρησης Μεσαία
Αριθμός εργαζομένων 51-150 Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη
Αριθμός εργαζομένων 151-250 Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη
Αριθμός εργαζομένων 251 και άνω Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη
Παράλειψη υποβολής απογραφής ψηφιακής οργάνωσης χρόνου εργασίας: Πολύ υψηλή παράβαση.
Αριθμός εργαζομένων 1-10 Μέγεθος επιχείρησης Μικρή: Πρόστιμο 1.800,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 11-20 Μέγεθος επιχείρησης Μεσαία: Πρόστιμο: 2000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 21-50 Μέγεθος επιχείρησης Μεσαία: Πρόστιμο: 3.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 51-150 Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη: Πρόστιμο: 4.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 151-250 Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη: Πρόστιμο: 6.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 251 και άνω Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη: Πρόστιμο: 8.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Παράλειψη υποβολής δήλωσης οργάνωσης του χρόνου εργασίας: Πολύ υψηλή παράβαση.
Αριθμός εργαζομένων 1-10 Μέγεθος επιχείρησης Μικρή: Πρόστιμο 1.800,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 11-20 Μέγεθος επιχείρησης Μεσαία: Πρόστιμο: 2000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 21-50 Μέγεθος επιχείρησης Μεσαία: Πρόστιμο: 3.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 51-150 Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη: Πρόστιμο: 4.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 151-250 Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη: Πρόστιμο: 6.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Αριθμός εργαζομένων 251 και άνω Μέγεθος επιχείρησης Μεγάλη: Πρόστιμο: 8.000,00 ευρώ/θιγόμενο
Ενέργειες των λογιστών-φοροτεχνικών για την προάσπιση των συμφερόντων της αγοράς και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων
Κύριοι,
- Έχουμε επισημάνει εδώ και μήνες ότι η διαδικασία εμπλουτισμού του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ με τα στοιχεία που ήδη υπάρχουν, είναι υποχρέωση της Πολιτείας, όπως υποχρεούνται να παρέχει οποιοδήποτε σύστημα, έτοιμο προς χρήση των πολιτών και των επιχειρήσεων. Προτείναμε, εφόσον, όπως φαίνεται, το Υπουργείο Εργασίας αδυνατεί να μεταφέρει τα δεδομένα από το ένα σύστημα στο άλλο (από το ΕΡΓΑΝΗ Ι στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ) να συνεργαστεί με τις εταιρείες μηχανογράφησης προς επίτευξη του βέλτιστου λειτουργικού αποτελέσματος σε ορισμένο χρονικό διάστημα.
- Ενημερώσαμε ότι δεν επαρκεί το χρονικό διάστημα που δόθηκε (μόλις ένας μήνας) για το σύνολο των οικονομικών μονάδων – πλην σούπερ μάρκετ και τραπεζών – πανελλαδικά και πως η ως άνω υποχρέωση έρχεται μαζί με μία χιονοστιβάδα υποχρεώσεων για τις επιχειρήσεις και περισσότερο τις μικρομεσαίες.
- Δεν είναι πλήρως ενημερωμένοι ούτε οι επιχειρήσεις- εργοδότες, ούτε οι συνεργάτες τους Λογιστές-Φοροτεχνικοί. Να σημειώσουμε ότι με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εργασίας στις 27/11/2022 αναφέρει: «Η Γενική Γραμματεία Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναλαμβάνει την πρωτοβουλία ενημέρωσης (με τη διοργάνωση ημερίδων ή/και σεμιναρίων), σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, επιμελητήρια και επαγγελματικούς φορείς της αγοράς εργασίας, για την καλύτερη και ευχερέστερη διαδικασία αποτύπωσης και απογραφής του ψηφιακού χρόνου εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα της χώρας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».
Μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία απολύτως ημερίδα ή σεμινάριο. Μόλις πριν τρεις ημέρες το Υπουργείο με σχετική ανακοίνωσή του ενημέρωσε τους εμπλεκόμενους ότι θα παράσχει αμέριστη βοήθεια μέσω των επιχειρησιακών στελεχών του στην αγορά και στους Λογιστές-Φοροτεχνικούς.
Αν δεν είναι άστοχο αυτό, μήπως είναι επικοινωνιακό και υποκριτικό; Ποιος από όλους τους εμπλεκόμενους δεν θέλει να πετύχει το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ; Ποιος νοιάζεται για την προστασία της εργασίας; Ποιος ενδιαφέρεται για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων; Μήπως η λιγότερο ενδιαφερόμενη είναι η ίδια η Πολιτεία; Δυστυχώς, πραγματικά με μεγάλη λύπη μας, διαπιστώνουμε για άλλη μία φορά ότι δεν υπάρχει η κοινή λογική και αντίληψη, ότι στα μεταρρυθμιστικά μέτρα (τα οποία πρώτοι εμείς ως Κλάδος υποστηρίζουμε), δεν επικρατεί η συναίνεση, η δικαιοσύνη και η επαφή με την πραγματικότητα.
Και θα ήταν παντελώς άδικο όλες αυτές οι Πανελλαδικές αντιδράσεις να εκληφθούν ως αποτέλεσμα της «ελληνικής ραστώνης» και της «συνήθειας της τελευταίας στιγμής».
- Είναι περιττό μετά από όλα τα προαναφερθέντα – μεταξύ των οποίων και τα αστήριχτα ποσοστά ολοκλήρωσης της διαδικασίας που ανακοινώθηκαν – να προσθέσουμε ότι απαιτούνται από το αρμόδιο Υπουργείο σειρές διευκρινιστικών εγκυκλίων και απαντήσεων στα χιλιάδες ερωτηματικά που δημιουργούνται.
- Επίσης περιττό είναι να αναφερθεί ότι – ειδικά αυτήν την περίοδο (τέλη του χρόνου!) και σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα – έχουν συσσωρευτεί όγκοι υποχρεώσεων για τις επιχειρήσεις και συνεπώς, είναι ανθρωπίνως αδύνατο οι Λογιστές -Φοροτεχνικοί να τις βοηθήσουν στην ορθή προσαρμογή τους και στην ανωτέρω υποχρέωση.
Κύριοι,
Θεωρούμε αναγκαία την άμεση παρέμβασή σας, ώστε να επιτευχθεί ικανή χρονική μετάθεση των σχετικών προθεσμιών για την ομαλή μετάβαση στο νέο τοπίο.
Εμείς, σαν στενοί συνεργάτες της αγοράς, στα πλαίσια της άσκησης του επαγγέλματός μας, έχουμε υποχρέωση και καθήκον να προάγουμε τα συμφέροντά σας και να προσπαθούμε διαρκώς για τη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των εργοδοτών-εντολέων μας, ενεργώντας με όλες τις δυνάμεις μας για την προστασία της αγοράς.
Χωρίς, όμως, την ουσιαστική δική σας παρέμβαση προς την Πολιτεία για την εκλογίκευση των διαδικασιών αυτών, δυστυχώς, η αγορά θα υποστεί τις αρνητικές συνέπειες που απορρέουν από αυτές.
Κύριοι,
Το όλο θέμα βρίσκεται πλέον στα δικά σας χέρια.
Οι Σύλλογοι,
Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών
Σύλλογος Οικονομολόγων Λογιστών Ν. Θεσσαλονίκης
Σύλλογος Οικονομολόγων Λογιστών Ελεύθερων Επαγγελματιών Ν. Μαγνησίας
Σύλλογος Οικονομολόγων Ελεύθερων Επαγγελματιών Ν. Αττικής
Πανελλήνια Ένωση Φοροτεχνών Επιστημόνων Π.Ε.Φ.Ε.
Σύλλογος Οικονομολόγων Λογιστών Ν. Κορίνθου
Σύλλογος Λογιστών Νάξου, Αμοργού & Μικρών Κυκλάδων
Σύλλογος Λογιστών Θήρας