Γ.Δ.
1390.49 +0,56%
ACAG
0,00%
5.43
BOCHGR
-0,71%
4.2
CENER
+2,99%
8.96
CNLCAP
0,00%
6.95
DIMAND
-0,55%
9.1
NOVAL
-0,99%
2.5
OPTIMA
-0,31%
12.76
TITC
-1,22%
32.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,00%
1.414
ΑΒΕ
+0,84%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+2,35%
3.27
ΑΛΦΑ
+1,52%
1.4005
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,65%
9.9
ΑΣΚΟ
+1,16%
2.61
ΑΣΤΑΚ
+1,72%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
+12,95%
6.98
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
+0,48%
2.1
ΒΙΟ
+2,33%
5.27
ΒΙΟΚΑ
+0,60%
1.665
ΒΙΟΣΚ
+3,50%
1.48
ΒΙΟΤ
-9,82%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,81%
17.16
ΔΑΑ
-1,40%
7.74
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-1,41%
11.88
ΔΟΜΙΚ
+1,14%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,07%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-3,45%
1.4
ΕΕΕ
+2,19%
32.6
ΕΚΤΕΡ
+1,67%
1.464
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+0,25%
1.985
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,58%
1.744
ΕΛΠΕ
-1,45%
6.8
ΕΛΣΤΡ
+5,08%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,69%
1.722
ΕΛΧΑ
0,00%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
+2,73%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+2,53%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,53%
1.919
ΕΧΑΕ
+0,47%
4.25
ΙΑΤΡ
+2,39%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,17%
0.292
ΙΛΥΔΑ
-3,54%
1.77
ΙΝΚΑΤ
-1,02%
4.85
ΙΝΛΙΦ
-0,46%
4.32
ΙΝΛΟΤ
-1,19%
1
ΙΝΤΕΚ
-2,14%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,84%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.04
ΙΝΤΚΑ
+0,73%
2.775
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+0,79%
1.28
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
+0,32%
1.56
ΚΟΡΔΕ
+0,49%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,37%
1.092
ΚΟΥΕΣ
+1,81%
5.63
ΚΡΙ
-2,16%
13.6
ΚΤΗΛΑ
-3,95%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,87%
0.93
ΛΑΒΙ
+2,33%
0.748
ΛΑΜΔΑ
-0,41%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-1,57%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,13%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-5,25%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.6
ΜΕΝΤΙ
-1,80%
2.18
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.2
ΜΙΓ
+4,75%
3.2
ΜΙΝ
+0,96%
0.525
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,71%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-1,58%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,57%
2.635
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,82%
24.3
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
32.04
ΝΑΚΑΣ
+8,33%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,44%
0.908
ΞΥΛΚ
+1,54%
0.264
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,46%
20.9
ΟΛΠ
+4,16%
28.8
ΟΛΥΜΠ
+1,70%
2.39
ΟΠΑΠ
+0,06%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,75%
0.806
ΟΤΕ
+2,18%
15.5
ΟΤΟΕΛ
-2,64%
11.06
ΠΑΙΡ
-2,46%
0.99
ΠΑΠ
0,00%
2.29
ΠΕΙΡ
+2,68%
3.53
ΠΕΡΦ
+0,34%
5.94
ΠΕΤΡΟ
+1,27%
8
ΠΛΑΘ
-1,09%
3.64
ΠΛΑΚΡ
-0,66%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,62%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
-0,73%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,60%
0.332
ΣΙΔΜΑ
-0,94%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-0,66%
5.98
ΣΠΙ
+3,70%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,51%
19.7
ΤΖΚΑ
+2,21%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,74%
1.626
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,75%
0.224
ΦΡΛΚ
+2,44%
3.775
ΧΑΙΔΕ
+5,00%
0.63

Δημόσια έσοδα: Ψαλιδίζονται από το λαθρεμπόριο καυσίμων και ποτών

Μεγάλες ποσότητες παράνομης αλκοόλης που διακινούνται μέσω των βορείων συνόρων, βυτιοφόρα καυσίμων που διακινούν εξαγώγιμες ποσότητες, αλλά που στην πορεία «αλλάζουν» διαδρομή για να αποφύγουν τους ΕΦΚ και τον ΦΠΑ είναι μερικά στιγμιότυπα από τον μεγάλο «πόλεμο» του λαθρεμπορίου που πληγώνει βαριά το κρατικό ταμείο.

Σε μεγάλη «πληγή» εξελίσσεται το λαθρεμπόριο για το δημόσιο ταμείο κι όχι μόνο, με τα φαινόμενα παραβατικότητας στην αγορά να μην έχουν τέλος, σε όλα τα προϊόντα όπου επιβάλλονται Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης. Άλλωστε η εκτόξευση των ΕΦΚ τα χρόνια των μνημονίων έδωσε το «κίνητρο» σε πολλούς επιτήδειους να αναζητήσουν κανάλια παράνομου πλουτισμού, μέσα από τη διακίνηση καυσίμων, αλκοολούχων, προϊόντων καπνού κτλ, αψηφώντας τις «βαριές καμπάνες», που επιβάλλει ο νόμος.

Πολυπλόκαμη υπόθεση  

Χαρακτηριστικό το τι συνέβη τις τελευταίες μέρες με την υπόθεση κατάσχεσης 14.800 λίτρων αμόλυβδης από πρατήριο υγρών καυσίμων το οποίο διοχέτευε λαθραία καύσιμα στην αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπόθεση αφορούσε σε πρατήριο που διατηρούσε δύο κρυφές υπόγειες δεξαμενές με λαθραία καύσιμα, καθώς και ειδικό μηχανισμό παραβίασης του συστήματος εισροών και εκροών, με σκοπό την εξαγωγή των καυσίμων από αυτές και την πώλησή τους σε ανυποψίαστους καταναλωτές.

Στη δικογραφία που σχηματίστηκε για, κατά περίπτωση, παραβάσεις των νομοθεσιών του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, Οργάνωσης της Αγοράς Πετρελαιοειδών και Ανταγωνισμού, περιλαμβάνονται, εκτός από τους τρεις συλληφθέντες, ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου καθώς και ιδιοκτήτρια βυτιοφόρου οχήματος.

Σημειώνεται ότι κατά τον έλεγχο που πραγματοποιήθηκε από κοινού με το Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου σε προϊόντα που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, εντοπίστηκε βυτιοφόρο όχημα να εφοδιάζει με λαθραία καύσιμα, μέσω ειδικού ακροσωληνίου, που ήταν επιμελώς κρυμμένο στο έδαφος, τις δύο παράνομες υπόγειες δεξαμενές.

Στον χώρο του πρατηρίου, βρέθηκε και ειδικό τηλεχειριστήριο, μέσω του οποίου γινόταν η εναλλαγή μεταξύ των νόμιμων και παράνομων δεξαμενών που τροφοδοτούσαν τις αντλίες του πρατηρίου καθώς και ένας υπολογιστής, που ήταν συνδεδεμένος και παρακολουθούσε τη διακίνηση καυσίμων από τις δυο παράνομες κρυφές υπόγειες δεξαμενές.

Σύμφωνα με την Αστυνομία, εντοπίστηκαν, μεταξύ άλλων και κατασχέθηκαν: 14.800 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, 76.120 ευρώ, τηλεχειριστήριο, usb stick, σκληρός δίσκος και βυτιοφόρο όχημα. Βέβαια με βάση πληροφορίες η εταιρία που διακινούσε τα παράνομα καύσιμα έχει στον έλεγχό της πέραν του ενός πρατηρίων (επτά τον αριθμό), δείγμα ότι τα «πλοκάμια» της παράνομης διακίνησης αφορούν και μεγάλες πλέον κλίμακες του «επιχειρείν».

Μεγάλες απώλειες μόνο από τον ΦΠΑ

Υπενθυμίζεται ότι ποσό που φτάνει 134 δισεκ. ευρώ χάνουν τα κράτη μέλη της ΕΕ, μόνο από το μέτωπο των εσόδων ΦΠΑ με την Ελλάδα να γράφει απώλεια 5-6 δισεκ. ευρώ κάθε χρόνο σύμφωνα με όσα αναφέρονται την Έκθεση της ΤτΕ που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα.

Μάλιστα, οι αναλυτές της ΤτΕ σημειώνουν ότι στην Ελλάδα καταγράφεται μια μεγάλη υστέρηση που είναι 2,5 φορές μεγαλύτερο από το μέσο όρο της ΕΕ-28 (25,8% έναντι 10,9%), πράγμα που σημαίνει ότι από τα 3 ευρώ που έπρεπε να εισπραχθούν το 1 ευρώ  εξαφανίζεται στην διαδρομή.

Για τον δε όγκο απωλειών από τον ΕΦΚ μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν, με μόνο σίγουρο το γεγονός ότι η κατάσταση παραπέμπει σε μεγάλη «γάγγραινα» για το δημόσιο ταμείο.

Γι’ αυτό και σύμφωνα με την κεντρική τράπεζα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής απαιτούνται η απλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας και του φορολογικού συστήματος ώστε να μειωθεί το διοικητικό κόστος και το κόστος συμμόρφωσης, την ψηφιοποίηση διαδικασιών και πληρωμών, καθώς και η στενότερη συνεργασία των φορολογικών αρχών των κρατών-μελών της ΕΕ για τον εντοπισμό φαινομένων απάτης στις διασυνοριακές συναλλαγές.

Λαθρεμπόριο στα αλκοολούχα

Πέρα, βέβαια, από τα καύσιμα και στα αλκοολούχα η κατάσταση είναι οριακή. Σύμφωνα με όσα έχουν αναφέρει η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (Εν.ΕΑΠ) και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), τα τελευταία χρόνια το θέμα του λαθρεμπορίου αλκοολούχων ποτών έχει περάσει στα «χέρια» του οργανωμένου εγκλήματος και έχει αναδειχθεί ως μείζον θέμα, λόγω της υψηλής φορολόγησης. Παράλληλα έχουν επισημάνει τις αρνητικές επιπτώσεις του παράνομου εμπορίου αλκοολούχων ποτών στα δημόσια έσοδα, τη νόμιμη επιχειρηματικότητα και την ασφάλεια του καταναλωτή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, το παράνομο εμπόριο αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 11% της συνολικής κατανάλωσης. Αυτό σημαίνει πως περίπου 5 εκατ. φιάλες διακινούνται χωρίς να καταβάλλουν ΕΦΚ και ΦΠΑ, με τις απώλειες εσόδων από ΕΦΚ αλκοολούχων ποτών να ανέρχονται σε 31 εκατ. ετησίως (σύμφωνα με στοιχεία ΙΟΒΕ 2020).

Παράλληλα,  υπάρχουν ακόμη σημαντικότερες απώλειες από τον ΦΠΑ καθώς η κύρια ποσότητα των παρανόμως διακινούμενων ποτών διοχετεύεται στην επιτόπια αγορά, με τις απώλειες ΦΠΑ να εκτιμάται ότι κυμαίνονται από 28 έως 45 εκατ. ευρώ.

Προβληματισμός για το «αποτύπωμα» των επιδοτήσεων

Σαν να μην έφταναν τα φαινόμενα παραβατικότητας, έρχεται να προστεθεί στους «πονοκεφάλους» των αρχών και ο έντονος προβληματισμός για το ότι δε φαίνεται να πέρασε αρκούντως στην αγορά η επιδότηση στην πηγή του πετρελαίου κίνησης. Βέβαια, το διάστημα που προηγήθηκε «έγραψε» αυξητικές τιμές στις διεθνείς τιμές του μαύρου χρυσού κι έτσι, η επιδότηση ενδεχομένως να «κουρεύτηκε» από το διεθνές ράλι. Ωστόσο, οι αρχές ερευνούν το εάν «έπιασε τόπο» η επιδότηση που ήδη δόθηκε στο πετρέλαιο κίνησης, καθώς εκτιμάται ότι σε πολλές περιπτώσεις η «οριζόντια» επιδότηση των 12 λεπτών (συν τον ΦΠΑ) άργησε να φανεί ή δεν έφτασε τελικά ποτέ, στην τσέπη του καταναλωτή.

Ήδη στο «μικροσκόπιο» έχουν μπει στοιχεία για όγκους πωλήσεων, για τις τιμές τη δεδομένη χρονική συγκυρία για να εκτιμηθεί το τι  έγινε ακριβώς σε όλη την αλυσίδα αξίας, καθώς αναφορές υπάρχουν για αποτύπωμα μειώσεων στις τιμές μόλις κατά 2-3 λεπτά.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!