THEPOWERGAME
Όλες οι κυβερνήσεις τα χρόνια των Μνημονίων δεν ξεκαθάρισαν την λίστα των ληξιπρόθεσμων οφειλών, παρά το γεγονός ότι όλοι συμφωνούσαν ότι πρέπει να γίνει για να ξέρει η διοίκηση πόσα και πότε μπορεί να λάβει για τα κρατικά ταμεία, την ώρα μάλιστα που και οι θεσμοί ασκούσαν μεγάλες πιέσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Τώρα, η κυβέρνηση επιχειρεί να ξεκαθαρίσει τα ληξιπρόθεσμα και να εισπράξει όσα μπορεί, είτε μέσα από ρυθμίσεις, είτε εφάπαξ, για ποσά που είναι μικρά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, όλα τα ληξιπρόθεσμα (παλιά και νέα) ανέρχονται στα 109 δισεκατομμύρια ευρώ ή 62% του ΑΕΠ της χώρας. Από αυτά το 22,8% ή 24,8 δισεκατομμύρια, αφορά σε οφειλές που χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης. Πρόκειται για οφειλές των οποίων η είσπραξη είναι αντικειμενικά αδύνατη, για παράδειγμα περιπτώσεις στις οποίες ο οφειλέτης και οι συνυπόχρεοί του δε διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία και ολοκληρώθηκε η διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων και απαιτήσεων του οφειλέτη και έπαυσαν οι εργασίες πτώχευσης. Αυτό δείχνει το υπόλοιπο ποσό είναι 84,2 δισ. ευρώ, που όμως και από αυτά ένα μεγάλο μέρος δεν είναι εισπράξιμο.
Ανεπίσημοι υπολογισμοί, για τα χρέη που μπορούν πράγματι να εισπραχθούν, κατεβάζουν τον πήχη γύρω στα 20 δισ. ευρώ. Το γεγονός, άλλωστε, ότι μόλις το 5,1% όλων αυτών των χρεών, δηλαδή κάτι λιγότερο από 5,5 δισ. ευρώ, είναι σε κάποια ρύθμιση, ενισχύει αυτούς τους υπολογισμούς.
«Ξεκαθάρισμα» ζητεί η ΑΑΔΕ
Με νέα απόφαση του, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ ζητεί να γίνει νέα εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, έτσι ώστε τα ανεπίδεκτα να βγουν από την εξίσωση, να μπουν στο ειδικό βιβλίο και κάποια στιγμή να διαγραφούν οριστικά. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά τα ακόλουθα:
- έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της Φορολογικής Διοίκησης και από τις έρευνες αυτές δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκεινται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων και η παύση των εργασιών της πτώχευσης
- έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης, σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν είναι δυνατή η υποβολή αυτής
- έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των προηγούμενων περιπτώσεων και ότι είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών από τον οφειλέτη και τα συνυπόχρεα πρόσωπα.
Από την ημερομηνία καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης και για χρονικό διάστημα 10 ετών από τη λήξη του έτους μέσα στο οποίο έγινε η καταχώριση, επέρχονται οι ακόλουθες συνέπειες:
- αναστέλλεται αυτοδίκαια η παραγραφή της οφειλής
- δεν χορηγείται στον οφειλέτη και σε όλα τα συνυπόχρεα πρόσωπα, αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία, παρά μόνο εφόσον πρόκειται για είσπραξη χρημάτων που θα διατεθούν για την ικανοποίηση του Δημοσίου
- δεν χορηγείται στον οφειλέτη και σε όλα τα συνυπόχρεα πρόσωπα, άλλο πιστοποιητικό για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων
- δεσμεύονται στο σύνολό τους οι τραπεζικοί και επενδυτικοί λογαριασμοί και το περιεχόμενο των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα των παραπάνω προσώπων
Το Δημόσιο διατηρεί, πάντως, το δικαίωμα λήψης όλων των προβλεπόμενων αναγκαστικών ή μη μέτρων και διενέργειας συμψηφισμού σε περίπτωση διαπίστωσης ύπαρξης περιουσιακών στοιχείων και μετά την καταχώριση της οφειλής στο ειδικό βιβλίο ανεπίδεκτων είσπραξης, ενώ διαγράφεται από το βιβλίο αυτό και επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της διαπιστωθεί ότι υπάρχει ή αποκτήθηκε από τον οφειλέτη ή συνυπόχρεο πρόσωπο περιουσιακό στοιχείο που καθιστά δυνατή τη μερική ή ολική εξόφληση της οφειλής.