THEPOWERGAME
Με επένδυση 700 εκατ. ευρώ η Sky Express επαναπροσδιορίζει τη θέση της στην αγορά των αερομεταφορών στη χώρα μας. Η εταιρεία επένδυσε τα προαναφερόμενα κεφάλαια στα τελευταία δύο χρόνια, που σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου Γιάννη Γρύλο, προέρχονται από ίδια κεφάλαια. Από αυτά, εκτιμάται ότι τα 400 εκατ. ευρώ ξοδεύτηκαν σε αγορές αεροσκαφών το πέρυσι και φέτος και τα υπόλοιπα στην ανάπτυξη του δικτύου προορισμών της εταιρείας.
Σήμερα, ο όμιλος απασχολεί 5.000 εργαζόμενους και κατέχει μερίδιο 35%, «κοιτώντας στα μάτια» τις ανταγωνίστριες Aegean και Ryanair. «Όσο περισσότεροι οι ανταγωνιστές, τόσο το καλύτερο», λέει ο Γιάννης Γρύλος, ο επονομαζόμενος και ως κρητικός Ωνάσης.
Η Sky Express το περασμένο Σάββατο, πραγματοποίησε την παρθενική πτήση του νέου ATR 72-600, του πρώτου νέου ελικοφόρου αεροσκάφους με στόχο να πραγματοποιεί πτήσεις σε μεγάλους προορισμούς εντός της επικράτειας. Είναι το πρώτο αεροσκάφος από έξι που έχουν παραγγελθεί και θα παραδοθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Πρόκειται για εντελώς νέα αεροσκάφη, πιο πράσινα και πιο αξιόπιστα από τις προηγούμενες γενιές, όπως ανέφεραν στελέχη της ATR. Η αξία της παραγγελίας αν και δεν έχει γνωστοποιηθεί, εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 100 και 150 εκατ. ευρώ. Είναι η δεύτερη μεγάλη παραγγελία που πραγματοποίησε τους τελευταίους 12 μήνες η εταιρεία. Η πρώτη αφορά στην απόκτηση των έξι αεριωθουμένων αεροπλάνων Airbus 320neo, που παραλήφθηκαν στο τέλος του περασμένου χρόνου.
Η συμφωνία αυτή, που ξεπερνά σε ύψους τα 300 εκατ. ευρώ, υλοποιήθηκε μέσα στην κορύφωση της πανδημικής κρίσης, χωρίς μάλιστα να είναι σαφές ποια θα είναι η διάρκεια της πανδημίας και το πόσο αποτελεσματική θα είναι η εμβολιαστική καμπάνια που τότε είχε αρχίσει να διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Και για να φανεί το μέγεθος της «ζαριάς» που έριχνε ο Γιάννης Γρύλος το καλοκαίρι του 2020, αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν η μοναδική νέα παραγγελία νέων αεροσκαφών που υλοποίησε πέρυσι η Airbus. Ήταν ωστόσο, καλά ζυγισμένη ζαριά. Η Sky Express, όπως λέει η Γενική Διευθύντρια του ομίλου Βασιλική Χρηστίδη, πριν από την πανδημία και στο πλαίσιο της επέκτασης σε διεθνείς (ευρωπαϊκούς) προορισμούς, έψαχνε εναγωνίως αεροσκάφη Airbus 320neo, αλλά δεν έβρισκε. Η Airbus έδινε ως πλησιέστερη ημερομηνία παράδοσης το 2025. Η εταιρεία τότε στράφηκε στην Boeing και στα 737 max. Η ομάδα της Sky Express αρχικά συμφώνησε στην αγορά με την αμερικανική εταιρεία, αλλά η καθήλωσή τους το καλοκαίρι του 2019 οδήγησε σε ακύρωση της συμφωνίας.
Έτσι, στράφηκε ξανά στην Airbus, αλλά για να παραλάβει νέα αεροπλάνα μέσα στο 2021, έκανε σκόντο στο μέγεθος και αντί A320neo θα λάμβανε Α320-200 (140 θέσεων) αντί 180 που πρόσφερε ο πρώτος τύπος και ο οποίος βόλευε περισσότερο. Η συμφωνία ήταν έτοιμη να ξεκινήσει να υλοποιείται την Άνοιξη του 2020 όταν «έσκασε» η πανδημία. Μαζί της «έσκασαν» και όλες οι παραγγελίες της Airbus, αλλά και της Boeing, καθώς η πτώση στους επιβάτες και στις πτήσεις άγγιζε ακόμη και το 90%.
Η Sky Express έβαλε στον «πάγο» την αρχική συμφωνία και άρχισε να συζητά μια νέα, για τα μεγαλύτερα αεροσκάφη που πριν την πανδημία, δεν θα θα ήταν διαθέσιμα πριν το 2025. Μετά την πανδημία, τα αεροσκάφη ήταν άμεσα παραδοτέα και μάλιστα μέσα στους επόμενους μήνες. Εκτιμάται μάλιστα, ότι ήταν διαθέσιμα και σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή, αλλά αυτό είναι κάτι που το γνωρίζουν η Airbus και η ομάδα του Γιάννη Γρύλου.
Η επόμενη ευκαιρία δόθηκε με τα slots στα μεγάλα αεροδρόμια. Μόλις η βιομηχανία των αερομεταφορών άρχισε να κλυδωνίζεται, οι μεγάλοι operators αεροδρομίων άρχισαν να προσκαλούν μικρούς και δυναμικούς αερομεταφορείς προκειμένου να μην αφήσουν κενές θέσεις στα αεροδρόμιά τους. «Το να μπεις στο Heathrow ή στο Charles de Gaulle παλιά αποτελούσε αδιανόητο καθώς κάθε slot ενσωματώνει ένα μεγάλο άυλο περιουσιακό στοιχείο», λέει η κ. Χρηστίδη. Η εταιρεία κατάφερε να μπει στα μεγάλα αυτά αεροδρόμια, όπως επίσης και στο Schiphol του Άμστερνταμ.
Επίσης, υπέγραψε συμφωνίες διασύνδεσης με τις Air France και ΚLM, ενώ έρχεται νέα συμφωνία με την American Airlines, αλλά και άλλες αμερικανικές εταιρείες. Οι συμφωνίες αυτές, επιτρέπουν ένα επιβάτη π.χ. από το Σικάγο ή το Παρίσι, να φτάσει στην Ρόδο ή στην Πάρο και αντίστροφα, με ένα εισιτήριο.
Κατά τον Γιάννη Γρύλο, η Sky Express «έσπασε το μονοπώλιο στην Ελλάδα» και πλέον μεταφέρει τον κόσμο, Έλληνες και ξένους, με φθηνότερες τιμές εντός της επικράτειας.
Το επόμενο βήμα, όπως είπε είναι η κατάκτηση της Ευρώπης που ξεκίνησε πέρυσι με την απόκτηση των A 320 Neo. Το μεθεπόμενο βήμα θα είναι η επέκταση εκτός Ευρώπης, και κυρίως προς ανατολάς, καθώς το μέλλον βρίσκεται προς τις μεγάλες χώρες της Ασίας. Ωστόσο, «για να πας εκεί χρειάζεσαι μεγαλύτερα αεροπλάνα από τα Airbus», λέει ο Γιάννης Γρύλος.
O ίδιος ωστόσο, σημείωσε ότι μια τέτοια επέκταση δεν είναι του παρόντος, καθώς και ο Όμιλος πρέπει να «αφομοιώσει» την επένδυση των 12 νέων αεροσκαφών (έξι A320 neo και έξι ATR 72-600).
Σημειώνεται ότι με τα αποκτήματα αυτά, ο νέος στόλος της εταιρείας σε λίγο θα αποτελείται από 18 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα τελευταία έξι θα είναι τα πιο κανούργια υφιστάμενα ATR 72-500 και ATR 42-500 που αξιοποιούνται αποκλειστικά σε εσωτερικές πτήσεις.
Αναφερόμενος στην εξέλιξη της πανδημίας, ο επικεφαλής του ομίλου εμφανίσθηκε αισιόδοξος.
Ο όμιλος της Sky Express είναι ικανός να αντέξει ακόμη ένα χρόνο πανδημίας, είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι μέχρι τώρα η εταιρεία δεν έχει λάβει καμμιά ενίσχυση.
«Αν ο κορονοϊός συνεχίσει του χρόνου τοn χειμώνα, όπως πέρυσι τον Σεπτέμβριο που έκλεισαν τα πάντα, τότε θα το σκεφτούμε (να ζητήσουμε ενίσχυση). Εξάλλου, εμείς το κεφάλαιό μας το έχουμε επενδύσει. Δεν περιμένουμε το κράτος να έρθει να μας δώσει χρήματα», δήλωσε.