THEPOWERGAME
Η ιστορία του Dot-Com είναι μια ιστορία οικονομικής φούσκας που έσκασε και προκάλεσε μεγαλύτερη οικονομική ζημιά και από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ. Αυτό φοβούνται αρκετοί οικονομικοί αναλυτές και για την περίπτωση των εταιρειών φυτικών προϊόντων που γεννιούνται σαν τα μανιτάρια. Γιατί παρά το κλίμα ενθουσιασμού για τα συγκεκριμένα προϊόντα, έχει ξεκινήσει έντονη συζήτηση σχετικά με τα διατροφικά τους οφέλη και τις ιδιότητες τους.
Σύμφωνα με τη Jennifer Bartashus, αναλύτρια του περιοδικού «Bloomberg Intelligence», η αγορά υποκατάστατων ζωικής προέλευσης πρωτεϊνών, όπως το κρέας, αναμένεται να αγγίξει τα 10 δισ. δολ. ΗΠΑ εντός των επομένων 10 ετών. Πέρυσι, σύμφωνα με τη «Plant Based Foods Association» και το Ινστιτούτο «Good Food», ο τομέας των φυτικών τροφίμων αυξήθηκε σε πωλήσεις κατά 27% το παρελθόν έτος (2020), ήτοι περί τα 7 δισ. δολ. ΗΠΑ.
Όμως, ο προβληματισμούς του καταναλωτικού κοινού αναφορικά με αμφίβολης θρεπτικής αξίας συστατικά που περιλαμβάνουν υπάρχει όπως και η προσπάθεια των εταιρειών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Εταιρείες όπως η «Greenleaf Foods’ Lightlife» αναθεωρεί τη σύσταση των προϊόντων της, αφαιρώντας προσθετικά τροφίμων ή τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, όπως η καραγενάνη και η μαλτοδεξτρίνη.
Το ίδιο φαίνεται να επιχειρεί και η εταιρεία «Beyond Meat», η οποία σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του «Stanford», στοχεύει, στη διενέργεια προγράμματος ανάδειξης των φυτικών της προϊόντων ως μέρος μια καθ’όλα υγιεινής και ασφαλούς δίαιτας.
Στον κλάδο των υποκατάστατων γαλακτοκομικών προϊόντων, έρευνα της «Meticulous Research» εκτιμά ότι η συγκεκριμένη κατηγορία αναμένεται να αναπτυχθεί με σωρευτικό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 11,2% από το 2020 έως το 2027 και να ανέλθει έτσι στα 44,89 δισ. δολ. ΗΠΑ έως το 2027.
Την ίδια στιγμή, κορυφαίες εταιρείες λιανικής πώλησης τροφίμων, όπως η «Target», και γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως η «Danone» και η «Lactαlis», εγκαινιάζουν νέες γραμμές παραγωγής φυτικού γάλακτος και άλλων vegan «γαλακτοκομικών» προϊόντων. Με την αυξανόμενη αποδοχή των φυτικών προϊόντων και τις μεταβαλλόμενες τάσεις της αγοράς, είναι σαφές ότι τα φυτικά γαλακτοκομικά προϊόντα καταλαμβάνουν πλέον αναπόσπαστο τμήμα της αγοράς. Σημειώνεται πως τα υποκατάστατα τυριού, αποτελούν το πλέον δημοφιλές γαλακτοκομικό προϊόν, στις ΗΠΑ. Ενώ η παγκόσμια αγορά φυτικής προέλευσης τυριού, η οποία εκτιμήθηκε σε περίπου 1,01 δισ. δολάρια το 2019, αναμένεται να αυξηθεί με ρυθμό άνω του 12,8% κατά την υπό εξέταση περίοδο 2020 – 2027, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας «Wise Guy Reports».
Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι αποδόσεις στο ταμπλό των ξένων χρηματιστηρίων. Η σουηδικών συμφερόντων εταιρεία παραγωγής βρώμης «Oatly», η οποία μετράει στους βασικούς της επενδυτές διασημότητες όπως η παρουσιάστρια, Όπρα Γουίνφρεϊ, και η Αμερικανίδα ηθοποιός, Νάταλι Πόρτμαν, εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με αρχική δημόσια προσφορά 10 δισ. δολ. ΗΠΑ.
Πέρυσι η «Oatly», που συστήθηκε το 1990 από τους αδελφούς Rickard και Björn Öste, άντλησε 200 εκατ. δολ. ΗΠΑ σε γύρο άντλησης επενδυτικών κεφαλαίων, του οποίου ηγήθηκε η επενδυτική εταιρεία «Blackstone Group», στην οποία συμμετέχουν η Όπρα Γουίνφρεϊ, η Νάταλι Πόρτμαν, η εταιρεία ψυχαγωγίας που ανήκει στον CEO της «Starbucks» Χάουαρντ Σουλτζ και ο τραγουδιστής Jay Z. Ο μεγαλύτερος μέτοχος της Oatly είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της βελγικής επενδυτικής εταιρείας Verlinvest και Κινέζικων κεφαλαίων.