THEPOWERGAME
Όταν πριν από λίγες εβδομάδες ο Απόστολος Βακάκης των Jumbo μιλούσε για πρωτοφανή γεγονότα εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης των μεταφορικών από τις αγορές της Ασίας κάποιοι τον θεώρησαν υπερβολικό. Στα λεγόμενα του ήρθε να συμφωνήσει πριν από λίγες ημέρες και ο Γιάννης Βασιλάκος, ο CEO της Κωτσόβολος ο οποίος έκανε λόγο για αρκετές ελληνικές εταιρείες ηλεκτρικών, κυρίως μικρές και μεσαίες, που είχαν χτίσει brands, στην κατηγορία των οικονομικών προϊόντων, που πλέον δεν τους συμφέρει να εισάγουν εξαιτίας του μεταφορικού κόστους.
Πίεση στα φθηνά προϊόντα
Το μεταφορικό κόστος τους τελευταίους μήνες έχει αυξηθεί γεωμετρικά, και σε αντίθεση με τους μεγάλους παίκτες που έχουν λόγου ρευστότητας τη δυνατότητα να προσυμφωνήσουν τιμές μεταφορικών είτε λόγου μεγέθους να πιέσουν για συγκράτηση, οι μικροί εισαγωγείς που κινούνται στο όριο αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα. Το αρνητικό για τους περισσότερους είναι ότι η αυξητική τάση δε δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης και πλέον η συγκράτηση της υφιστάμενης κατάστασης θέτει εν αμφιβόλω την ύπαρξη τους. Η κατάσταση γίνεται χειρότερη καθώς πέρα από τα μεταφορικά κόστη έχουν αυξηθεί και τα παραγωγικά καθώς υπάρχει έλλειψη βασικών υλικών.
Για να μιλάμε όμως με πραγματικά στοιχεία, υπό κανονικές συνθήκες το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Κίνα στην Ελλάδα ανέρχονταν σε 1.500 – 1.700 δολάρια. Το τελευταίο διάστημα το κόστος αυτό έχει αυξηθεί κατακόρυφα στα 12.000 ή 13.000 δολάρια και πιθανολογείται ότι το επόμενο διάστημα το κόστος αυτό μπορεί να συνεχίσει να κινείται ανοδικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι εισαγωγείς μεγάλων λευκών συσκευών όπως ψυγεία, πλυντήρια και κουζίνες.
Μεταφορικά μεγαλύτερα από το κόστος παραγωγής
Για παράδειγμα ένα ψυγείο Έλληνα εισαγωγέα με κατασκευαστικό κόστος στα 200 ευρώ στην Κίνα έχει πλέον μεταφορικό κόστος που μπορεί να ανέλθει έως 250 ευρώ (σ.σ. ένα κοντέινερ χωράει εξήντα ψυγεία). Υπό αυτές τις συνθήκες όταν φθάνει στο κατάστημα η τιμή δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική ή βιώσιμη σε σχέση με προϊόντα πολυεθνικών που έχουν καθιερωθεί στις συγκεκριμένες αγορές με το σήμα τους. Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς η κατάσταση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον για το σύνολο του 2021.
Δεν είναι όμως μόνο οι εταιρείες λευκών συσκευών που έχουν επηρεαστεί από τις εξελίξεις. Για παράδειγμα στα προϊόντα τεχνολογίας έχουν εξαφανιστεί ή θα εξαφανιστούν το αμέσως επόμενο διάστημα τα φθηνά laptop και υπολογιστές. Η έλλειψη στην αγορά επεξεργαστών και πλακετών έχει οδηγήσει τις εταιρείες να παράγουν μόνο ακριβότερης μέσης τιμής προϊόντα καθώς οι πρώτες ύλες δεν φτάνουν για όλη την γκάμα που ανέπτυσσαν στο παρελθόν.