THEPOWERGAME
Πτώση της τάξης του 6% κατέγραψαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον περασμένο Μάιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Το παραπάνω στοιχείο αποκάλυψε ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας μετρήσεων IRI Hellas, κατά την διάρκεια της Food Expo Digital. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρα από την πτώση σε σχέση με τον Μάιο του 2020 που επικρατούσαν επίσης συνθήκες πανδημίας, οι πωλήσεις τον φετινό Μάιο είναι ελαφρά χαμηλότερα σε σχέση και με τον Μάιο του 2019, ένα διάστημα που δεν ήταν και το καλύτερο για την αγορά καθώς βρισκόμασταν ανάμεσα σε εκλογικές διαδικασίες. Η φετινή πτώση σύμφωνα με τα στοιχεία αγγίζει όλους τους τύπους καταστημάτων από τα hypermarkets έως και τα καταστήματα της γειτονιάς.
Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο η τάση αυτή παρατηρείται και σε αγορές του εξωτερικού. «Παρατηρούμε ότι μειώνεται τόσο η επισκεψιμότητα όσο και οι αγορές στα σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές μετά από την άρση των μέτρων διαθέτουν πλέον κάποιο μέρος του χρόνου τους και των χρημάτων τους στην κατανάλωση εκτός σπιτιού. Όσο προχωρούν οι εμβολιασμοί επανέρχονται σιγά – σιγά σε συνήθεις που είχαν στην προ κορονοϊού εποχή».
Πτώση και στις ηλεκτρονικές αγορές
Πέρα από την πτώση στις επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ «ξεφούσκωμα» έχουμε και στις ηλεκτρονικές παραγγελίες καθώς σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο σημειώνεται μία πτώση της τάξης του 30 – 40% η οποία δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο καθώς παρατηρείται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια του κορονοϊού οι ηλεκτρονικές παραγγελίες από σούπερ μάρκετ είχαν υπερδιπλασιαστει οπότε θεωρείται λογική η πτώση μετά την κατάργηση των περιοριστικών μέτρων.
Κάνοντας μία αναδρομή από την έναρξη της πανδημίας κορονοϊού ο κ. Μπορέτος ανέφερε ότι είχαμε σημαντικές διακυμάνσεις στην συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών. Όπως σημείωσε «αρχικά την Άνοιξη του 2020 είχαμε την φάση του στοκαρίσματος που οδήγησε σε αύξηση έως και 35%, ισορρόπησε το καλοκαίρι, ανέβηκε ξανά πολύ έντονα στο lockdown τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2020. Πολύ υψηλά και ο Ιανουάριος του 2021 που ήταν μήνας υπό συνθήκες κορονοϊού σε αντίθεση με τον προηγούμενο Ιανουάριο (σ.σ. αυτόν του 2020) που ήταν υπό κανονικές συνθήκες. Μία σχετική πτώση τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο και μετά ξανά άνοδο τον Απρίλιο λόγω του Πάσχα.»
Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο κατά την διάρκεια της πανδημίας γιγαντώθηκαν κατηγορίες που ήταν μικρές όπως για παράδειγμα αυτή των αντισηπτικών, τα υγρά μαντηλάκια ενώ αυξήθηκε κατακόρυφα και η αγορά αλκοολούχων ποτών από το σούπερ μάρκετ καθώς πλέον η κατανάλωση πέρασε από τα μπαρ στα σπίτια. Παράλληλα σημαντική αύξηση σημειώθηκε στα κατεψυγμένα προϊόντα η οποία εξηγείται στην ανάγκη των καταναλωτών να έχουν στοκ τροφίμων.
Τα σενάρια για το σύνολο του 2021
Με βάση την έως τώρα πορεία κίνησης η IRI επεξεργάζεται τρία σενάρια για το σύνολο της χρονιάς. Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο που θέλει την αγορά ελεύθερη έως το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι η πτώση θα είναι της τάξης του 4 – 5 %, με ένα πιο περιορισμένο lockdown η πτώση θα περιοριστεί στο 3% ενώ το τρίτο σενάριο που θέλει πιο σκληρό lockdown από τον φθινόπωρο, η πτώση θα περιοριστεί στο 2% καθώς οι καταναλωτές εκτιμάται ότι θα επιστρέψουν ξανά στα σούπερ μάρκετ.
Μία από τις σημαντικότερες ανησυχίες των καταναλωτών, που καταγράφεται ήδη σε μετρήσεις στο εξωτερικό και έχει αρχίσει να εμφανίζεται και στην Ελλάδα, είναι η αύξηση των τιμών των προϊόντων στο ράφι. Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο η αύξηση αυτή είναι μεγαλύτερη από το 2019 καθώς πρόπερσι είχαμε και μείωση του ΦΠΑ σε βασικά προϊόντα ενώ σε αντίθεση αυτό το διάστημα παρατηρείται έντονη αύξηση λόγω των μεταφορικά,στις πρώτες ύλες και στα υλικά συσκευασίας, καταστάσεις που είχε περιγράψει με τα πιο μελανά χρώματα και ο Απόστολος Βακάκης των Jumbo.