Τα παζάρια της Boeing με τη Δικαιοσύνη και το συμβόλαιο μαμούθ 20 δισ. από τον Τραμπ

Η Boeing επιχειρεί να αποσπάσει επιεικέστερη μεταχείριση από το υπ. Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και να αναθεωρήσει σημεία του περσινού συμβιβασμού

Αεροσκάφος της Boeing 787-900 της Air France © boeing.com

Από τη ρητορική «Πρώτα η Αμερική» του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, επιχειρεί να επωφεληθεί η Boeing, το κύρος της οποίας έχει πληγεί από τα θανατηφόρα δυστυχήματα στην Αιθιοπία και την Ινδονησία προ εξαετίας με 364 θύματα, την αποκόλληση πόρτας πέρσι σε πτήση στις ΗΠΑ και την αύξηση του ανταγωνισμού από το A321XLR της Airbus. Η Boeing επιχειρεί να αποσπάσει επιεικέστερη μεταχείριση από το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και να αναθεωρήσει κάποια σημεία του περσινού συμβιβασμού, όπου αποδέχονταν την ενοχή της για την παραπλάνηση της Ομοσπονδιακής Διοίκησης Αεροπορίας.

Πέρσι τον Ιούλιο, η Boeing αποδέχτηκε το κατηγορητήριο εναντίον της αλλά δεν υπήρξε συμβιβασμός, αφού δικαστήριο στο Τέξας τον απέρριψε για δευτερογενείς λόγους και ειδικότερα επειδή ενσωματώνονταν κριτήρια διαφορετικότητας στον διορισμό εξωτερικού παρατηρητή, που θα επέβλεπε τη νομική συμμόρφωση της Boeing. Πληροφορίες της Wall Street Journal αποκαλύπτουν πως η εταιρεία μπορεί να χαίρει ευνοϊκότερης μεταχείρισης, διότι το υπουργείο Δικαιοσύνης προτίθεται να αναπροσαρμόσει τουλάχιστον κάποια σημεία από τον συμβιβασμό μεταξύ του ομοσπονδιακού κράτους και του ομίλου αεροναυπηγικής.

Εάν, τελικά, επιβεβαιωθούν οι πηγές της αμερικανικής εφημερίδας τότε αυτό θα σημαίνει, μεταξύ άλλων, πως η Boeing δεν θα είναι αναγκασμένη να προσλάβει έναν εξωτερικό παρατηρητή που θα επιβλέπει τη νομική συμμόρφωση της. Η εταιρεία, ωστόσο, προτίθεται να αυξήσει τις δαπάνες της σε αυτόν τον τομέα. Οι αλλαγές στον συμβιβασμό μεταξύ των δυο πλευρών αναμένεται να γίνουν γνωστές στις 11 Απριλίου.

Ήδη, η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ ανέθεσε στον όμιλο αεροναυπηγικής την κατασκευή νέου μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς, F-47 στο πλαίσιο του προγράμματος Next Generation Air Dominance (NGAD), ύψους 20 δισ. δολαρίων. Το αεροσκάφος θα διαθέτει τεχνολογία stealth, προηγμένους αισθητήρες και πρωτοποριακούς κινητήρες. Θα μπορεί, επίσης, να συνεργάζεται με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Η ανάθεση του συμβολαίου στη Boeing θεωρείται σημαντική νίκη για την εταιρεία την ώρα που η οικονομική της κατάσταση είναι αδύναμη και ο ανταγωνισμός εντείνεται στην πολιτική αεροπορία.

Μέσα στο δ’ τρίμηνο του έτους, ο όμιλος αεροναυπηγικής κατέγραψε απώλειες περίπου 4 δισ. δολαρίων, λόγω μιας παρατεταμένης απεργίας και των αποζημιώσεων από τις περικοπές θέσεων εργασίας, με τις καθαρές ζημιές για όλο το 2024 να διαμορφώνονται στα 11,82 δισ. δολάρια. Παράλληλα, το A321XLR της Airbus είναι η προσφιλέστερη επιλογή για τις αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών American Airlines και United Airlines. Έχει τη δυνατότητα να εκτελεί πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, όπως υπερατλαντικές, με ένα αεροσκάφος στενής ατράκτου (narrow-body). Αυτό επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να ανοίγουν νέες, πιο αποδοτικές διαδρομές. Η ισπανική Iberia θα είναι η πρώτη που θα παραλάβει το A321XLR, παγκοσμίως.

Αξίζει να θυμίσουμε πως μετά τα δυο θανατηφόρα δυστυχήματα, η Boeing είχε τεθεί σε τριετή διαθεσιμότητα και λίγο πριν τη λήξη αυτού του διαστήματος συνέβη η αποκόλληση της πόρτας σε ένα 737 MAX που ανήκε στην Alaska Airlines. Η Boeing είχε επωμισθεί βαρύτατες συνέπειες από την παγκόσμια καθήλωση του στόλου των Boeing 737 Max. Εκατοντάδες αεροσκάφη παρέμειναν έδαφος από το 2019, προκαλώντας τεράστιες οικονομικές απώλειες για την Boeing, τις αεροπορικές εταιρείες και τον κλάδο της αεροπορίας γενικότερα. Η Boeing αντιμετώπισε, επίσης, πολυάριθμες αγωγές από τις οικογένειες των θυμάτων και τις αεροπορικές εταιρείες. Πλήρωσε πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα και αποζημιώσεις.

ΙΛΥΔΑ
0.88%
1.72
AKTR
-0.58%
5.17
ΔΕΗ
0.58%
13.89
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.87
ΕΛΠΕ
0.92%
7.72
ΠΕΤΡΟ
0.46%
8.78
ΟΛΠ
12.66%
39.60
TITC
-0.35%
42.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
1.35%
19.46
ΕΥΑΠΣ
0.59%
3.40
ΛΟΥΛΗ
0.30%
3.29
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.16%
1.27
NOVAL
2.06%
2.48
ΙΝΤΚΑ
0.33%
3.08
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΔΡΟΜΕ
3.24%
0.32
ACAG
-0.17%
5.97
ΑΣΚΟ
0.56%
3.59
ΚΥΡΙΟ
-1.10%
0.90
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
-3.87%
2.98
BOCHGR
-0.34%
5.80
ΚΕΚΡ
1.26%
1.21
ΠΛΑΘ
0.62%
4.06
ΡΕΒΟΙΛ
-0.61%
1.63
ΕΛΛ
0.34%
14.65
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-1.55%
0.35
ΟΠΑΠ
1.36%
18.58
ΜΥΤΙΛ
0.54%
40.82
ΔΟΜΙΚ
-2.18%
2.47
ΦΡΛΚ
0.37%
4.08
ΜΕΡΚΟ
2.91%
35.40
ΣΑΡ
0.93%
12.96
ΟΤΟΕΛ
0.66%
12.28
ΚΡΙ
0.93%
16.20
ΙΑΤΡ
0.00%
1.89
ΠΑΙΡ
-0.82%
0.97
ΜΟΤΟ
0.35%
2.83
ΣΠΕΙΣ
-2.77%
6.32
ΚΟΡΔΕ
1.17%
0.43
ΠΡΟΦ
0.00%
5.14
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.46%
2.18
OPTIMA
3.13%
15.84
ΑΚΡΙΤ
8.78%
0.81
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
20.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
1.67%
0.24
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
1.86%
8.76
ΒΙΟΚΑ
-1.45%
1.70
ΠΑΠ
0.00%
2.57
ΙΝΤΕΤ
2.83%
1.09
ΠΕΙΡ
2.10%
5.15
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
0.61%
9.51
ΒΙΟΤ
1.85%
0.22
ΑΛΜΥ
1.42%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.12%
1.61
ΜΕΝΤΙ
-3.04%
2.23
ΜΟΗ
1.09%
22.32
ΟΛΘ
0.71%
28.50
ΣΕΝΤΡ
0.30%
0.34
ΕΕΕ
-1.28%
41.50
ΚΟΥΕΣ
-0.97%
6.14
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.96
ΜΙΓ
-0.36%
2.76
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
1.85%
0.22
ΔΑΙΟΣ
0.00%
4.00
ΦΑΙΣ
-0.82%
4.24
ΛΑΝΑΚ
1.62%
0.94
CENER
-0.97%
9.21
ΝΑΥΠ
-0.73%
0.81
ΙΝΤΕΚ
0.31%
6.41
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΚΑΡΕΛ
-0.65%
308.00
ΑΤΤ
0.79%
0.77
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.30
ΕΣΥΜΒ
0.46%
1.09
ΕΥΡΩΒ
1.34%
2.50
ΚΤΗΛΑ
4.86%
1.94
ΕΛΣΤΡ
0.00%
2.16
ΑΔΜΗΕ
4.30%
3.04
DIMAND
0.24%
8.46
ΒΙΟΣΚ
0.69%
1.46
ΑΒΑΞ
0.73%
2.07
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.60%
1.52
ΠΛΑΚΡ
3.45%
15.00
ΛΑΒΙ
0.62%
0.81
EVR
-0.30%
1.64
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.42
ΑΛΦΑ
2.23%
2.25
ΟΤΕ
1.93%
15.29
ΜΕΒΑ
0.00%
4.10
ΑΣΤΑΚ
2.57%
7.18
ΞΥΛΠ
3.16%
0.39
ΙΝΛΟΤ
-0.58%
1.03
CNLCAP
-0.71%
7.00
ΑΤΕΚ
0.00%
0.96
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.20
ΕΚΤΕΡ
-1.04%
1.91
ΔΑΑ
1.74%
9.25
ΑΝΔΡΟ
-1.19%
6.62
ΞΥΛΚ
0.78%
0.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΜΠΕΛΑ
0.32%
25.40
ΚΟΥΑΛ
-1.12%
1.23
ΕΛΒΕ
-0.96%
5.15
ΤΖΚΑ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
0.71%
2.13
ΑΡΑΙΓ
0.75%
12.08
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.26%
3.80
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
1.23%
4.94
ΟΛΥΜΠ
0.83%
2.42
ΑΒΕ
1.99%
0.41
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
7.38%
5.82
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0.79%
1.25
ΕΛΤΟΝ
-0.23%
1.77
ΣΠΥΡ
0.00%
0.16
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-0.45%
6.70
AEM
2.30%
4.45
ΒΙΟ
-0.17%
5.88
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
-0.37%
5.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
1.02%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.47
ΣΠΙ
2.47%
0.58
ΕΒΡΟΦ
1.09%
1.85
ΜΠΡΙΚ
0.79%
2.54