Επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ μόνο για το γιαούρτι έχει υλοποιήσει σε διάστημα δεκαετίας η Κρι Κρι ΑΒΕΕ, ενώ πρόσθετες επενδύσεις ύψους 37 εκατ. θα πραγματοποιηθούν από τη Σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία την επόμενη τριετία, ανεβάζοντας τον πήχη στα 137 εκατ. επενδύσεων για το πλέον δυναμικά αναπτυσσόμενο, εξαγώγιμο προϊόν της, που δίνει στην εισηγμένη το 80% των συνολικών της πωλήσεων και το 60% -62% των εξαγωγών της.
Για την Κρι Κρι το στραγγιστό ελληνικό γιαούρτι έχει αποδειχθεί ένα πραγματικό success story, με τις πωλήσεις της εταιρείας να τρέχουν (στοιχεία 2024) με ρυθμό ανάπτυξης 42% στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου και με 21% στην Ιταλία, ενώ ανοδικά κινούνται και οι πωλήσεις σε Γαλλία, Σκανδιναβία, Αυστρία, Ιρλανδία και λοιπές χώρες.
Οι στρατηγικές επιλογές της διοίκησης της Κρι Κρι -βασικός μέτοχος η οικ. Παναγιώτη Τσινάβου- έχουν αποδειχθεί περισσότερο από εύστοχες από την πορεία που ακολούθησε η εταιρεία, η οποία, υπενθυμίζεται, ανέβηκε στο ταμπλό του ΧΑΑ το 2003. Και οι επιλογές αυτές ήταν: παραγωγή εστιασμένη αποκλειστικά στο γιαούρτι και το παγωτό και διανομή φρέσκου γάλακτος μόνο στον νομό Σερρών.
Τη δεκαετία 2014-2024 η Κρι Κρι πραγματοποίησε σημαντικές επενδύσεις στο συγκρότημα γιαούρτης, καθώς το προϊόν είχε πολύ μεγάλη εξαγωγική δυναμική, ενώ στην εσωτερική αγορά αυξανόταν η ζήτηση για στραγγιστό γιαούρτι private label, επισήμανε στο powergame.gr o οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Κωνσταντίνος Σαρμαδάκης.
Σημείο εκκίνησης αυτού του επενδυτικού μαραθωνίου ήταν το 2014, καθώς παραμονές Χριστουγέννων 2013 πυρκαγιά κατέστρεψε το τμήμα παραγωγής γιαουρτιού και γάλακτος.
Για την κατασκευή νέου συγκροτήματος παραγωγής γιαουρτιού επενδύθηκαν 25 εκατ. ευρώ, ενώ στη διάρκεια της δεκαετίας 2014-2024, από τα συνολικά 130 εκατ. ευρώ των επενδύσεων που υλοποίησε η Κρι Κρι, τα 75 εκατ. αφορούσαν επενδύσεις σταδιακής επέκτασης του συγκροτήματος παραγωγής γιαούρτης και επιδορπίων γιαουρτιού.
100 εκατ. επενδύσεις σε μία δεκαετία
«Οι επενδύσεις, στο συγκρότημα γιαούρτης, στο τμήμα παραγωγής, σε αποθήκες υλικών και ψυγεία, ανήλθαν στα 100 εκατομμύρια. Πρόκειται για ένα παραγωγικό συγκρότημα με 11 πλήρως αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής, το οποίο λειτουργεί σε τρεις βάρδιες, επτά ημέρες την εβδομάδα. Με την ανάπτυξη που έχουν οι εξαγωγές γιαουρτιού της εταιρείας, η διοίκηση έκρινε απολύτως αναγκαία την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας στο στραγγιστό γιαούρτι και τα επιδόρπια γιαουρτιού», υπογράμμισε ο κ. Σαρμαδάκης.
Έτσι, επενδύσεις 37 εκατ. ευρώ, που αφορούν σειρά παρεμβάσεων στα τμήματα που συνδέονται με την παραγωγή γιαουρτιού, συμπεριλήφθηκαν στο επενδυτικό πρόγραμμα Greek Yogurt Dynamo, των συνολικά 52,2 εκατ. ευρώ, που υποβλήθηκε στο Enterprise Greece προς ένταξη στις «Στρατηγικές Επενδύσεις 2», βάσει του Ν.4864/2021.
Οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί από την εταιρεία αφορούν όλα τα σημεία που συνδέονται με την παραγωγή γιαουρτιού και επιδορπίων γιαούρτης. Με τις παρεμβάσεις αυτές, ανάλογα με το στάδιο παραγωγής και τον τύπο της παρέμβασης, η παραγωγική δυναμικότητα αυξάνεται από 30% έως και 100%, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον διπλασιασμό της δυναμικότητας στο τμήμα παστερίωσης γάλακτος.
Το γιαούρτι πρωταθλητής στις πωλήσεις
Το 2024 ο κύκλος εργασιών της Κρι Κρι θα ξεπεράσει τα 245 εκατ. ευρώ, πολύ πιθανό και τα 250 εκατ. Στις συνολικές πωλήσεις το γιαούρτι συμμετέχει με ποσοστό 80% και το παγωτό με 20%. Από το σύνολο των πωλήσεων γιαούρτης και επιδορπίων γιαούρτης, το 60%-62% εξάγεται και το μεγαλύτερο μέρος των διεθνών πωλήσεων είναι προϊόντα private label, που διατίθενται από μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες.
Το 40% της παραγωγής γιαουρτιού διατίθεται στην εγχώρια αγορά, ως επώνυμο προϊόν, αλλά και ως private label. Στην Ελλάδα η Κρι Κρι, με τα επώνυμα γιαούρτια της, έχει το 15,1% της αγοράς σε αξία και το 13,4% σε ποσότητα (στοιχεία Circana), ενώ είναι ο Νο1 παραγωγός γιαουρτιού private label.
Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό, οι μεγάλοι πελάτες της Κρι Κρι βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία, που είναι και οι βασικές της αγορές, οι οποίες όμως συνεχίζουν να μεγεθύνονται, καθώς αυξάνεται η ζήτηση, ειδικά για το αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι. Η αγορά του ελληνικού γιαουρτιού στο Ην. Βασίλειο αυξάνεται με ρυθμό +43,8% σε αξία, ενώ στην Ιταλία με ρυθμό +19,3% σε αξία.
Σημειώνεται ότι στην αγορά του Ην. Βασιλείου η Κρι Κρι έχει το 46% σε αξία και το 66% σε ποσότητα στο ελληνικό γιαούρτι, ενώ στην Ιταλία έχει το 24% σε αξία και το 27% σε ποσότητα. Η αγορά του Ην. Βασιλείου, για την Κρι Κρι, στο γιαούρτι τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης +42% και της Ιταλίας με ρυθμό +21%.
Το ακόμη σημαντικότερο όμως είναι η αύξηση της ζήτησης σε όλες τις αγορές που εξάγει γιαούρτι η Κρι Κρι, όπως και η αύξηση της ζήτησης γενικότερα στη διεθνή αγορά. Έχει εκτιμηθεί ότι έως το 2033 (fmi report) o ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς για το ελληνικό γιαούρτι θα είναι της τάξης του 7,1%.
Σε αυτό το ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον, η Κρι Κρι θα υλοποιήσει το επενδυτικό των 52,2 εκατ. ευρώ, έχοντας ίδια κεφάλαια περίπου 130 εκατ. ευρώ και δανεισμό μόνο 4,3 εκατ. ευρώ, και αυτό μακροπρόθεσμο, ενώ το 2025 δείχνει να εξελίσσεται σε μία πολύ καλή χρονιά για την ελληνική εισηγμένη.