Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν η BYD στην Ουγγαρία

Για αθέμιτες κινεζικές επιδοτήσεις ερευνάται η BYD για ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ουγγαρία, αναφέρουν οι FT

Ο Βίκτορ Ορμπάν © EPA/STEPHANIE LECOCQ

H Κομισιόν ξεκινά έρευνα για το εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων της BYD στην Ουγγαρία, με στόχο να διαπιστώσει εάν η Κίνα παρείχε αθέμιτες επιδοτήσεις, ενισχύοντας τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο και εξετάζοντας τις σχέσεις του Βίκτορ Όρμπαν με την Κίνα, αναφέρουν οι Financial Times. Ερευνάται αν δόθηκαν παράνομες επιδοτήσεις για την τεράστια επένδυση 4 δισ. ευρώ. Νέος γύρος αντιπαράθεσης με το βλέμμα στον Όρμπαν και τα κινεζικά συμφέροντα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται στα προκαταρκτικά στάδια μιας έρευνας για τις ξένες επιδοτήσεις στο εργοστάσιο της BYD, δήλωσαν στους FT δύο άτομα που γνωρίζουν το θέμα, σε ένα βήμα που θα αυξήσει περαιτέρω τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο.

Εάν οι Βρυξέλλες διαπιστώσουν ότι η κινεζική εταιρεία έχει επωφεληθεί από αθέμιτες κρατικές ενισχύσεις, θα μπορούσαν να την αναγκάσουν να πουλήσει ορισμένα περιουσιακά στοιχεία, να μειώσει τη δυναμικότητα, να επιστρέψει την επιδότηση και ενδεχομένως να πληρώσει πρόστιμο για μη συμμόρφωση.

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Όρμπαν, βρίσκεται εδώ και καιρό σε αντιπαράθεση με τις Βρυξέλλες, ιδίως όσον αφορά τη Ρωσία και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τους τελευταίους μήνες, έχει λάβει όλο και πιο έντονες θέσεις κατά της ΕΕ, ενθαρρυμένος από την εκλογή του ιδεολογικού του συμμάχου Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ. Ο Όρμπαν αναμένεται να ασκήσει βέτο στην αύξηση της στρατιωτικής στήριξης προς την Ουκρανία στη σύνοδο κορυφής των ηγετών της ΕΕ στις Βρυξέλλες την Πέμπτη.

Ο Όρμπαν, ο οποίος φιλοξένησε τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ στη Βουδαπέστη πέρυσι, κατάφερε να προσελκύσει το ένα τέταρτο του συνόλου των κινεζικών επενδύσεων που εισρέουν στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Η επένδυση της BYD στη νότια ουγγρική περιοχή του Szeged αναμένεται να φθάσει τα 4 δισ. ευρώ και να δημιουργήσει έως και 10.000 θέσεις εργασίας.

Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι το εργοστάσιο κατασκευάστηκε με κινεζική εργασία και χρησιμοποιεί κυρίως εισαγόμενα εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών του, δημιουργώντας μικρή οικονομική αξία για το μπλοκ.

Ο János Bóka, υπουργός Ευρώπης της Ουγγαρίας, δήλωσε στους FT ότι η Βουδαπέστη δεν είχε ενημερωθεί για την έρευνα, αλλά πρόσθεσε: «Δεν αποτελεί έκπληξη – και είναι γενικά γνωστό ότι κάθε επένδυση που πραγματοποιείται στην Ουγγαρία εμφανίζεται πολύ γρήγορα στο ραντάρ της Επιτροπής και η Επιτροπή παρακολουθεί με διπλή προσοχή κάθε απόφαση για κρατική ενίσχυση που λαμβάνει χώρα στην Ουγγαρία». Είπε ότι η Βουδαπέστη ήταν «ήρεμη», καθώς εξέταζε προσεκτικά τις κρατικές ενισχύσεις.

Ο κανονισμός για τις ξένες επιδοτήσεις έχει χρησιμοποιηθεί μερικές φορές κατά κινεζικών εταιρειών από τότε που θεσπίστηκε το 2023. Μπορεί να επιβάλει ευρύτατα διορθωτικά μέτρα εάν διαπιστώσει ότι οι εταιρείες έλαβαν οποιαδήποτε μορφή άμεσης ή έμμεσης συνεισφοράς από κυβερνήσεις τρίτων χωρών, συμπεριλαμβανομένων επιχορηγήσεων, άτοκων ή χαμηλότοκων δανείων, φορολογικών κινήτρων που χρηματοδοτούνται από το κράτος Ε&Α και κρατικών συμβάσεων.

Η Επιτροπή έχει ήδη διαπιστώσει ότι η BYD, μαζί με άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, έλαβε επιδοτήσεις σε μια εμπορική έρευνα πέρυσι που οδήγησε σε δασμούς στις εισαγωγές.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν έκτοτε δηλώσει ότι επιθυμούν οι κινεζικές εταιρείες να κατασκευάσουν εργοστάσια στο μπλοκ. Ωστόσο, η κορυφαία εμπορική αξιωματούχος της ΕΕ, Sabine Weyand, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι πρέπει να παίζουν σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, εξασφαλίζοντας «ισότιμους όρους ανταγωνισμού».

«Δεν μας ενδιαφέρουν επενδύσεις που είναι απλές εργασίες συναρμολόγησης χωρίς προστιθέμενη αξία και χωρίς μεταφορά τεχνολογίας», δήλωσε η Weyand, προσθέτοντας ότι η Επιτροπή διαθέτει «μέσα για να το προωθήσει αυτό».

Η προηγούμενη εμπορική έρευνα, η οποία διαπίστωσε ότι η BYD είχε λάβει τέτοια βοήθεια, επέβαλε δασμούς 17%.

Ο αντίπαλος της Tesla έχει φιλόδοξα σχέδια επέκτασης στην Ευρώπη και σε άλλες διεθνείς αγορές, αφού συγκέντρωσε 5,6 δισ. δολάρια σε πρόσφατη πώληση μετοχών στο Χονγκ Κονγκ. Εκτός από την Ουγγαρία, έχει επίσης σχέδια για ένα εργοστάσιο στην Τουρκία και μια τρίτη τοποθεσία που δεν έχει ακόμη αποφασιστεί.

Ο όμιλος που υποστηρίζεται από τον Γουόρεν Μπάφετ αντιμετωπίζει επίσης τον έλεγχο της κινεζικής κυβέρνησης όσον αφορά τα σχέδιά της να επεκτείνει το κατασκευαστικό της αποτύπωμα στο εξωτερικό. Άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα δήλωσαν στους FT ότι το Πεκίνο καθυστερεί την έγκριση της BYD για την κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, εν μέσω ανησυχιών ότι η τεχνολογία έξυπνων αυτοκινήτων που αναπτύσσει ο όμιλος θα μπορούσε να διαρρεύσει πέρα από τα σύνορα στις ΗΠΑ.

Άλλοι κινεζικοί κατασκευαστές EV ενδιαφέρονται επίσης να επενδύσουν στην Ευρώπη. Η Chery έχει επενδύσει στην Ισπανία και η Geely βρίσκεται σε συνομιλίες με την πολωνική κυβέρνηση. Αρκετές κινεζικές εταιρείες μπαταριών κατασκευάζουν επίσης εργοστάσια στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της CATL, η οποία κατασκευάζει το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της στην ανατολική Ουγγαρία με κόστος άνω των 7 δισ. ευρώ.

DIMAND
-0.35%
8.49
ΕΛΣΤΡ
0.43%
2.31
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.93
ΟΛΠ
0.15%
33.70
CENER
0.97%
9.39
ΙΝΤΕΤ
-1.35%
1.10
ΕΕΕ
0.05%
41.24
ΟΛΥΜΠ
-2.00%
2.45
ΙΚΤΙΝ
-2.57%
0.36
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.05%
38.86
ΟΤΟΕΛ
0.00%
12.42
ΕΒΡΟΦ
1.88%
1.90
ΡΕΒΟΙΛ
-2.67%
1.64
ΜΟΝΤΑ
-0.80%
3.70
ΠΑΙΡ
-3.73%
0.93
ΚΟΥΕΣ
-0.64%
6.18
ΑΡΑΙΓ
-0.49%
12.12
ΜΙΝ
-10.83%
0.49
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.86
ΤΕΝΕΡΓ
-0.79%
20.00
ΑΣΤΑΚ
0.57%
7.08
ΙΝΛΙΦ
-1.24%
4.78
ΔΡΟΜΕ
-0.30%
0.33
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1.53%
1.29
ΠΕΙΡ
-0.79%
5.25
ΠΡΔ
-1.52%
0.26
ΦΡΛΚ
-0.12%
4.10
AKTR
-1.10%
5.39
ΛΑΜΔΑ
-1.18%
6.68
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.12%
1.62
ΚΑΡΕΛ
0.64%
314.00
ΙΝΤΚΑ
0.63%
3.18
ΚΤΗΛΑ
0.00%
2.04
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-2.61%
0.56
ΒΙΟΚΑ
-0.28%
1.81
ΟΛΘ
1.07%
28.30
ΚΟΥΑΛ
0.92%
1.31
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.32%
6.16
ΝΑΥΠ
1.72%
0.83
ΜΕΒΑ
0.49%
4.08
ΠΕΤΡΟ
-0.50%
7.96
ΚΕΚΡ
-2.75%
1.24
ΠΡΟΦ
1.36%
5.21
BOCHGR
2.01%
6.08
ΕΥΔΑΠ
0.00%
6.06
ΜΟΤΟ
-1.08%
2.75
ΦΡΙΓΟ
-0.87%
0.23
ΜΠΡΙΚ
-0.80%
2.48
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΔΟΜΙΚ
1.48%
2.75
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
1.36%
0.45
ΜΕΝΤΙ
-3.06%
2.22
ΜΕΡΚΟ
-1.60%
37.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.36
ΕΥΑΠΣ
-2.55%
3.44
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.51%
0.79
ΟΤΕ
0.07%
14.96
ΔΕΗ
0.07%
13.80
ΕΛΙΝ
-0.93%
2.13
ΛΟΓΟΣ
-3.03%
1.60
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-0.48%
4.56
ΑΣΚΟ
0.60%
3.35
ΙΝΛΟΤ
0.00%
1.10
ΛΑΒΙ
-3.07%
0.85
ΕΣΥΜΒ
0.44%
1.14
ΛΑΜΨΑ
1.66%
36.80
ΑΤΡΑΣΤ
0.45%
8.84
ΑΝΔΡΟ
-1.50%
6.58
ΔΑΑ
1.47%
9.00
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.61%
1.66
ΚΡΙ
-0.63%
15.90
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.79%
5.13
ΠΛΑΘ
0.00%
4.17
ΙΛΥΔΑ
-2.28%
1.72
ΕΚΤΕΡ
-2.20%
2.00
ΒΙΟ
-0.65%
6.14
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.93
TITC
-1.08%
41.05
ΜΟΗ
-0.36%
21.88
ΣΙΔΜΑ
2.04%
1.50
ΛΕΒΠ
-4.46%
0.21
ΞΥΛΠ
8.89%
0.39
ΑΔΜΗΕ
-1.09%
2.72
ΒΙΟΣΚ
1.99%
1.54
ΙΑΤΡ
0.77%
1.98
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.35%
0.58
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
1.67%
6.10
ΕΧΑΕ
-0.74%
5.40
ΠΑΠ
-1.92%
2.55
ΟΠΑΠ
2.68%
17.60
ΑΒΑΞ
-1.12%
2.20
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3.31%
2.34
ΜΠΕΛΑ
-1.71%
26.50
ΣΑΡ
1.75%
12.80
ΔΑΙΟΣ
2.82%
3.64
ΕΛΠΕ
-0.91%
7.62
ΕΥΡΩΒ
0.00%
2.65
ΜΑΘΙΟ
3.03%
0.68
ΑΛΜΥ
-2.06%
4.75
NOVAL
0.81%
2.50
ΑΤΤ
0.96%
0.84
ΧΑΙΔΕ
2.11%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-1.69%
2.32
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
1.35%
2.26
ΒΙΟΤ
-3.36%
0.23
OPTIMA
-0.77%
15.44
ΓΕΒΚΑ
0.34%
1.46
ΦΛΕΞΟ
0.66%
7.65
ΑΤΕΚ
8.99%
1.03
ΠΡΕΜΙΑ
0.78%
1.29
ΣΠΕΙΣ
-2.38%
6.56
ΕΛΛ
0.00%
14.55
CNLCAP
-0.71%
7.00
ΑΚΡΙΤ
-0.65%
0.76
ΜΙΓ
-0.88%
2.81
ΑΛΦΑ
0.00%
2.30
ΤΖΚΑ
-0.35%
1.44
ΕΛΤΟΝ
-0.67%
1.79
ΣΕΝΤΡ
-0.87%
0.34
ΛΕΒΚ
0.00%
0.23
ΑΒΕ
-1.93%
0.41
ΞΥΛΚ
-1.50%
0.26
ΕΤΕ
0.67%
9.95
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
1.81%
19.10
ΠΛΑΚΡ
0.00%
15.00