Η Κονσερβοποιΐα Βορείου Αιγαίου ΑΕΒΕ, που με την «Trata» και το «Flokos» μας έμαθε να τρώμε το ψάρι… αλλιώς, μέσα στο 2025 ετοιμάζεται να βγάλει στην αγορά δύο νέους κωδικούς, ενώ προχωρεί σε νέο γύρο επενδύσεων, ύψους 3 εκατ. ευρώ. Η ΚΟΝΒΑ, μέλος του ΣΒΕ, έχει το βλέμμα στραμμένο και στην αγορά των vegans, με ready to eat γεύματα λαχανικών, σχεδιάζοντας παράλληλα μία νέα δραστηριότητα, την παραγωγή pet foods από υπολείμματα της επεξεργασίας ιχθυηρών.
Για την πορεία της ΚΟΝΒΑ, που δεν σταματάει να καινοτομεί προϊοντικά, μίλησε στο powergame.gr η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννα Τζίκα, ξεκλέβοντας χρόνο μεταξύ ραντεβού και επαγγελματικών υποχρεώσεων, αφού η περίοδος της Σαρακοστής είναι η peak season για τη συγκεκριμένη βιομηχανία.

Γεύματα της ΚΟΝΒΑ © Κονσερβοποιΐα Βορείου Αιγαίου ΑΕΒΕ (ΚΟΝΒΑ)
«Το 2024 ήταν μία καλή χρονιά για την ΚΟΝΒΑ, καθώς συνεχίσθηκε η αυξητική πορεία των πωλήσεων, ενώ οι μικρές ζημίες του 2023 γύρισαν σε καθαρά κέρδη 1 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να επιτυγχάνει παράλληλα σημαντική μείωση του δανεισμού της», τόνισε η κ. Τζίκα, η οποία και εξήγησε:
«Τις χρονιές που το Πάσχα πέφτει πολύ νωρίς, όπως συνέβη το 2023, η εταιρεία πρέπει από το τέλος του προηγούμενου έτους να έχει πολύ υψηλά αποθέματα, άρα αυξάνονται ο δανεισμός και οι υποχρεώσεις γενικότερα, προκειμένου να είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στη ζήτηση για τη Σαρακοστή της επόμενης χρονιάς. Επίσης, ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων μας βασίζεται στον τόνο, εάν εξαιρεθούν ο γαύρος και η σαρδέλα, όλα τα υπόλοιπα ιχθυηρά εισάγονται και το κόστος των πρώτων υλών είναι υψηλό. Δυστυχώς, μετά την Covid, η ελληνική αλιεία δεν μπορεί να μας εφοδιάσει ούτε με τις ποσότητες σαρδέλας και γαύρου που χρειαζόμαστε».
Πωλήσεις, κέρδη και μείωση δανείων για την ΚΟΝΒΑ
Το 2024 ο κύκλος εργασιών της ΚΟΝΒΑ ανήλθε στα 41 εκατ. ευρώ (+4,5%), τα ΕΒΙΤDA διπλασιάστηκαν έναντι εκείνων της προηγούμενης χρήσης και διαμορφώθηκαν στα 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα περιορισμένα αρνητικά αποτελέσματα των 137.000 ευρώ του 2023 έδωσαν τη θέση τους το 2024 σε καθαρά κέρδη, που ελαφρώς ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ. Πέραν αυτών, η εταιρεία μείωσε τον δανεισμό της από τα 30 περίπου εκατ. κοντά στα 22,5 εκατ., με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά κεφάλαια κίνησης, αφού το μακροπρόθεσμο κοινοπρακτικό είναι μόλις ύψους ποσού 11 εκατ. ευρώ.
«Το μεγαλύτερο ρίσκο για την εταιρεία μας είναι η εξασφάλιση πρώτων υλών, που πλέον διατίθενται σε υψηλότερες τιμές», υπογράμμισε η κ. Τζίκα.
Όμως η ΚΟΝΒΑ, που σχεδόν σαρανταρίζει (ιδρύθηκε το 1987) , έχει νεανικότατα αντανακλαστικά, «ψαρεύει» τις τάσεις της αγοράς και δημιουργεί νέες γεύσεις και προτάσεις για τον καταναλωτή.
Τα milestones και τα δυναμικά pockets της ΚΟΝΒΑ
Να θυμηθούμε τα milestones της εταιρείας. Ο «Flokos» βγήκε στην αγορά το 1972, ακολούθησε η «Trata» το 1978, η οποία από το 2000 κάνει καριέρα και στο εξωτερικό. Το 2015 η εταιρεία έκανε μία μεγάλη επιτυχία με τον καπνιστό τόνο, το 2019 έβγαλε τις καπνιστές τονοσαλάτες και το 2020 ξαναεντυπωσίασε με τη σειρά tuna pocket. To 2024 oι κωδικοί εμπλουτίσθηκαν με τις δύο high protein τονοσαλάτες, ενώ μέσα στο 2025 θα παρουσιασθούν δύο νέοι κωδικοί σε συσκευασία pocket, μία τονοσαλάτα και ένας τόνος. Όπως είπε η κ. Τζίκα, τα προϊόντα στα φακελάκια/pockets είναι εξαιρετικά δυναμικά, με ετήσια αύξηση στις πωλήσεις της τάξης του 20%-30%.
Σημειώνεται ότι η ΚΟΝΒΑ κατέχει το 33% της αγοράς κονσερβοποιημένων ιχθυηρών. Μάλιστα, στον τόνο κέρδισε ακόμη μία μονάδα στο μερίδιο της στην αγορά, μέσα στο 2024, και σε αξία και σε όγκο, με το μερίδιό της να είναι πλέον στο 23%. Στην τονοσαλάτα έχασε μία μονάδα, όπως και ο ανταγωνισμός, αλλά βγαίνουν μπροστά τα προϊόντα private label.

Γεύματα της ΚΟΝΒΑ © Κονσερβοποιΐα Βορείου Αιγαίου ΑΕΒΕ (ΚΟΝΒΑ)
Η κονσέρβα και ο συντηρητισμός των Ελλήνων
«Προσπαθούμε να διώξουμε τον… συντηρητισμό γύρω από την κονσέρβα, τη διστακτικότητα που έχουν οι Έλληνες σχετικά με την κατανάλωση κονσέρβας. Υπάρχει βαθιά ριζωμένη επιφυλακτικότητα στην Ελλάδα για την κονσέρβα, κάτι που δεν ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη, στην Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, όπου η σαρδέλα σε κονσέρβα θεωρείται εθνικό προϊόν.
«Σε άλλες χώρες, η κονσέρβα είναι ο πλέον απενοχοποιημένος τρόπος συντήρησης τροφίμων. Η κονσέρβα δεν έχει συντηρητικά, το τρόφιμο περνάει από θερμική επεξεργασία, βρίσκεται σε κενό αέρος. Το κονσερβοποιημένο είναι ένα ασφαλέστατο και υγιεινό τρόφιμο», τόνισε η κ. Τζίκα. «Προσπαθούμε να περάσουμε αυτό το μήνυμα στον Έλληνα καταναλωτή και γι’ αυτό μπήκαμε και στην κατηγορία των pockets, στα φακελάκια, όπως και των συσκευασιών με easy peel αλουμινένιο καπάκι».
Εξαγωγές σε ΗΠΑ και Μέση Ανατολή για την ΚΟΝΒΑ
Η ΚΟΝΒΑ έχει εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες από 20 χώρες, με τις διεθνείς πωλήσεις , το 2024, να ανέρχονται σε 6,2 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία έχει μία πολύ μεγάλη συνεργασία με τη Lidl, πανευρωπαϊκά και στην Αμερική. Επίσης, εξαγωγές πραγματοποιούνται σε Σλοβενία, Κροατία, Σλοβακία, σε όλα τα Βαλκάνια, στη Γεωργία, το Καζακστάν, την Αρμενία. Στην αγορά των ΗΠΑ η εταιρεία συνεργάζεται με την Αtalanta, τον μεγάλο εισαγωγέα fine foods από όλο τον κόσμο, ενώ στα ΗΑΕ έχει συνεργασία με την αλυσίδα Lulu.
«Είμαστε σε πολλές χώρες, με προϊόντα μας που ξεχωρίζουν, προϊόντα που έχουν μεν μικρότερο μερίδιο στην αγορά, αλλά είναι ιδιαίτερα γι’ αυτό και έχουν το δικό τους κοινό. Λόγω κόστους, δεν μπορούμε να εξάγουμε τον κλασικό τόνο σε νερό, καθώς παράγεται φθηνότερος σε τρίτες χώρες», εξήγησε η CEO της ΚΟΝΒΑ.
Σχέδια της ΚΟΝΒΑ για νέες επενδύσεις
Η εταιρεία ετοιμάζεται να υποβάλει αίτηση για το τομεακό του ΥΠΑΑΤ, για να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 3 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορά βελτιώσεις στις γραμμές παραγωγής και συσκευασίας, στο βιομηχανικό συγκρότημα στη ΒΙΠΕ Κιλκίς, όπως και προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Εκτιμάται ότι η συγκεκριμένη επένδυση θα ολοκληρωθεί εντός του 2026.
Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα σχέδια στη διοίκηση της εταιρείας, με τα οποία θα αξιοποιηθούν, σε διαφορετικές ή και συγγενικές κατευθύνσεις, οι παραγωγικοί της πόροι.
Όπως είπε η κ. Τζίκα, υπάρχει σκέψη για την παραγωγή pet foods, τροφών για κατοικίδια, με την αξιοποίηση των υπολειμμάτων από την επεξεργασία των ιχθυηρών. Η νέα αυτή παραγωγική μονάδα θα είναι ανεξάρτητη, σε ξεχωριστό σημείο. Δεν εκτιμάται ως υψηλού κόστους επένδυση, το απαιτητικότερο μέρος αυτού του έργου είναι η αδειοδότηση. Αποφάσεις για το εάν θα προχωρήσει η εταιρεία στη συγκεκριμένη επένδυση θα ληφθούν το 2026.
«Ένα άλλο σχέδιό μας αφορά την παραγωγή προϊόντων αποκλειστικά από λαχανικά, σε εκδοχή ready to eat. Θέλουμε να έρθουμε πιο κοντά στους vegans, αλλά είμαστε ακόμη μακριά από το αποφασίσουμε μία τέτοια κίνηση», είπε η κ. Τζίκα, σημειώνοντας ότι σε πρώτο χρόνο υπάρχει η επένδυση για τις βελτιώσεις στο παραγωγικό τμήμα του εργοστασίου.

Γεύματα της ΚΟΝΒΑ © Κονσερβοποιΐα Βορείου Αιγαίου ΑΕΒΕ (ΚΟΝΒΑ)