Οι ευοίωνες προοπτικές της αγοράς ανθρακούχου νερού, που τρέχει με διψήφιο ρυθμό, συντηρούν το επενδυτικό ενδιαφέρον και τον ανταγωνισμό στον κλάδο, με ισχυρούς παίκτες όπως η Σουρωτή να εδραιώνουν τη θέση τους και να επενδύουν σε εξωστρέφεια και ανερχόμενα brands όπως το Ξινό Νερό Φλώρινας (ΞΙΝΟ ΝΕΡΟ ΜΟΝΟΜΕΤΟΧΙΚΗ Α.Ε. Ο.Τ.Α.), να αναβαθμίζονται στην κατάταξη.
Η ζήτηση αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα όπου το ανθρακούχο νερό είναι μόλις το 7% στο σύνολο της κατηγορίας νερού, μια αγορά που υπολογίζεται σε 1,3 με 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, αλλά αυξάνεται με διψήφιο ρυθμό.
Ο μεγαλύτερος παίκτης είναι η Σουρωτή της Belterra, συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη και ακολουθεί το Ξινό Νερό Φλώρινας του Δήμου Αμυνταίου, που επενδύει συστηματικά για να αυξήσει το μερίδιό του, όπως σημειώνουν στο Powergame στελέχη της εταιρείας.
Έχουν σημειωθεί σημαντικές μεριδιακές ανακατατάξεις τα τελευταία χρόνια μεταξύ των εταιρειών που έχουν παρουσία στην κατηγορία, συμπεριλαμβανομένης της ιδιωτικής ετικέτας.
Το Ξινό Νερό Φλώρινας είναι από τα σήματα που ενισχύουν τη θέση τους αντιμετωπίζοντας την αυξημένη ζήτηση με επενδύσεις. Μέχρι τον Ιούνιο η δημοτική επιχείρηση Ξινό Νερό θα προσθέσει στο δυναμικό της μια νέα γραμμή παραγωγής που θα δώσει ώθηση στην παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου, μια επένδυση περί το 1 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, σε 1,5 με 2 χρόνια υπολογίζεται να ενεργοποιηθεί η νέα επένδυση της εταιρείας, που έχει ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο και αφορά τη λειτουργία νέου εργοστασίου. Πρόκειται για επενδύσεις που θα ξεπεράσουν συνολικά τα 6 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι η δημοτική επιχείρηση προχώρησε σε ορθολογικοποίηση της παραγωγής. Προστέθηκαν βάρδιες στη μονάδα και σε συνδυασμό με την στρατηγική συνεργασία που έχει αναπτύξει με την ProDrinks επέλυσε τα όποια προβλήματα της διανομής ενώ η ζήτηση καλύπτεται πλέον ομαλά. Η Ξινό Νερό αξιοποιεί πλέον αποθηκευτικούς χώρους στην Αθήνα και οι όποιες ελλείψεις, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά στο πανελλαδικό δίκτυο σούπερ μάρκετ και στη ho.re.ca., όπως εξήγησε στο πλαίσιο της Food Expo η Αναστασία Μουστάκα, Εμπορική Διευθύντρια της ProDrinks, εταιρείας με παρουσία στην αγορά από το 2009, με ευρύ χαρτοφυλάκιο μαρκών (από το brand χυμών Viva και την μικροζυθοποιία blue monkey, μέχρι οινοποιίες και ετικέτες premium brands που εισάγει).
Ξινό Νερό Φλώρινας: Η αύξηση του όγκου πωλήσεων και τα μεγέθη
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι η Ξινό Νερό διέθεσε στην αγορά 700.000 κιβώτια και φέτος σχεδιάζει να διπλασιάσει αυτόν τον όγκο, με στόχο τα 1,2 με 1,4 εκατ. κιβώτια. Μάλιστα, με τη νέα γραμμή παραγωγής οι δυνατότητες της εταιρείας θα τετραπλασιαστούν καλύπτοντας τη ζήτηση. Είναι ενδεικτικός ο διπλάσιος ρυθμός ανάπτυξης του brand στο κανάλι του σούπερ μάρκετ συγκριτικά με τον μέσο όρο της αγοράς. Απολαμβάνει υψηλή αναγνωρισιμότητα και εμπιστοσύνη από το καταναλωτικό κοινό ως αναγνωρισμένο ανθρακούχο νερό στην πηγή.
Σημειώνεται ότι στον βαθμό που θα καλυφθεί στο 100% η ελληνική αγορά στόχος είναι να ενισχυθούν και οι εξαγωγές ξινού νερού οι οποίες σήμερα περιορίζονται σε Κύπρο, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Βέλγιο.
Στα οικονομικά μεγέθη, με βάση τις εκτιμήσεις, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας Ξινό Νερό έφτασε το 2024 τα 7 εκατ. ευρώ από 4,7 εκατ. ευρώ το 2023, με βάση τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις. Είχε προηγηθεί αύξηση 40,3% σε σχέση με το 2022 ενώ το 2023 τα καθαρά κέρδη βρέθηκαν πάνω από 774 χιλ. ευρώ, υπερτριπλάσια από αυτά στην προηγούμενη χρήση (220,3 χιλ. ευρώ).
Ο μεγάλος παίκτης της κατηγορίας ανθρακούχου νερού
Εν τω μεταξύ, ο μεγάλος παίκτης της κατηγορίας, η Σουρωτή, εμπλουτίζει συνεχώς το χαρτοφυλάκιό της, αυξάνει τις εξαγωγές και το τζίρο της φτάνοντας το 2024 σε 17,2 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας, πρόκειται για αύξηση 26% συγκριτικά με το 2023 και 70% συγκριτικά με το 2022. Η εταιρεία εγκαθιστά νέο μηχανολογικό εξοπλισμό στις εγκαταστάσεις της για να στηρίξει την ποιότητα και τη ζήτηση των προϊόντων ενώ προωθεί και την ανάπτυξη νέου εργοστασίου.
Πρόκειται για κινήσεις στο πλαίσιο του πενταετούς επιχειρηματικού πλάνου που εγκαινίασε το 2023 και συνεχίζει να εφαρμόζει έχοντας πετύχει να εδραιωθεί στην ελληνική αγορά και να αυξήσει τις εξαγωγές της σε χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής αλλά και σε Καναδά και HΠΑ όπου η Σουρωτή έχει τοποθετηθεί και στην πλατφόρμα Amazon.