Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Στοχεύει σε έργα συντήρησης 45 εκατ. το 2025

Ο απολογισμός της Aυτοκινητόδρομος Αιγαίου για το 2024, οι πρωτοβουλίες του 2025 για την οδική ασφάλεια και οι νέες επενδύσεις

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου © aegeanmotorway

Συνολικές επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ σε εκτεταμένα έργα συντήρησης προγραμματίζει για το 2025 η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., η εταιρεία που διαχειρίζεται τον κρίσιμο οδικό άξονα Κλειδί Ημαθίας – Ράχες Φθιώτιδας, μήκους 230 χιλιομέτρων. Ήδη το 2024, οι δαπάνες για εργασίες συντήρησης ανήλθαν σε 32 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή δέσμευση της εταιρείας για τη διατήρηση και την αναβάθμιση του οδικού δικτύου. Τα παραπάνω ανέφερε ο Δημήτριος Γκατσώνης, γενικός εκτελεστικός διευθυντής της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, στο πλαίσιο της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, όπου παρουσίασε τις πρωτοβουλίες της εταιρείας για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Ο Δημήτριος Γκατσώνης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη η εκάστοτε κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερη προτεραιότητα στην οδική ασφάλεια, εντάσσοντάς την ψηλότερα στην πολιτική της ατζέντα. Με τον ίδιο, μάλιστα, να τονίζει ότι τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία που παρουσίασε σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφονται 1,2 εκατομμύρια θάνατοι ετησίως, ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην 25η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με 60 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, ποσοστό 31% υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ. Η Σουηδία έχει το χαμηλότερο ποσοστό με 22 θανάτους, ενώ η Βουλγαρία το υψηλότερο με 82. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 46 θάνατοι ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους.

Στην Ελλάδα οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν τα τελευταία χρόνια λόγω της βελτίωσης των υποδομών, της αυξημένης ασφάλειας των οχημάτων και της αλλαγής στη συμπεριφορά των οδηγών. Ωστόσο, το 2024 σημειώθηκαν 665 θάνατοι από τροχαία, αυξημένοι κατά 7% σε σχέση με το 2023. Ο στόχος είναι να μειωθούν στους 344 έως το 2030 και να μηδενιστούν έως το 2050. Το 70% των θυμάτων ανήκει στον παραγωγικό πληθυσμό, με μεγάλο ποσοστό νέων ανθρώπων, ενώ το 29% ήταν πεζοί. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι η κυκλοφορία παλαιών οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες.

«Η οδική ασφάλεια είναι ευθύνη όλων και απαιτεί πολιτική βούληση. Πρέπει να ανέβει ψηλότερα στην κυβερνητική ατζέντα, ώστε να ληφθούν πιο αποτελεσματικά μέτρα για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων», κατέληξε.

Οι βαριές παρεμβάσεις στον αυτοκινητόδρομο

Ο Κώστας Καλογήρου, τεχνικός διευθυντής της εταιρείας, με τη σειρά του παρουσίασε μια σειρά από «βαριές παρεμβάσεις», που πραγματοποιούνται ετησίως τόσο στο οδόστρωμα του αυτοκινητόδρομου, όσο και όπου αλλού χρειάζεται, με σκοπό την ασφάλεια των οδηγών. Όπως υποστήριξε, η οδική ασφάλεια βασίζεται στο τρίπτυχο οδηγός, όχημα και υποδομή. Στο πλαίσιο της διατήρησης των υποδομών στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, πέρα από τις εργασίες συνήθους συντήρησης, όπως η αποκατάσταση μιας βλάβης ή μιας λακκούβας, πραγματοποιείται και προληπτική συντήρηση, δηλαδή επεμβάσεις πριν η υποδομή φτάσει στο όριο ζωής της.

Το πρόγραμμα βαριάς συντήρησης προβλέπει την ετήσια ανανέωση τμημάτων του αυτοκινητόδρομου. Το 2023 πραγματοποιήθηκαν εργασίες σε 470.000 τετραγωνικά μέτρα ασφαλτικού οδοστρώματος. Από την αρχή της παραχώρησης έχει ολοκληρωθεί ένας πλήρης κύκλος ανανέωσης της κυκλοφορίας, η εταιρεία βρίσκεται στον δεύτερο και μέχρι τη λήξη της παραχώρησης θα έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν τρεις πλήρεις κύκλοι.

Επιπλέον, γίνονται τακτικές επιθεωρήσεις και εργασίες προστασίας από βροχοπτώσεις. Με βάση το πρόγραμμα βαριάς συντήρησης, κάθε εξάμηνο εξειδικευμένη ομάδα από την Ελβετία πραγματοποιεί εκτεταμένους ελέγχους. Σε περίπτωση ανίχνευσης οποιουδήποτε κινδύνου, ακόμα και μιας μικρής πέτρας στο οδόστρωμα, γίνονται άμεσες επιθεωρήσεις από εξειδικευμένη ομάδα.

Σημαντικές παρεμβάσεις γίνονται και στις γέφυρες. Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου περιλαμβάνει 300 γέφυρες διάφορων ηλικιών και καταστάσεων. Το 2023 συντηρήθηκαν 70 γέφυρες, ενώ εκτεταμένες εργασίες ανακατασκευής ή ενίσχυσης πραγματοποιήθηκαν σε τέσσερις γέφυρες. Από αυτές η μία ολοκληρώθηκε, ενώ οι υπόλοιπες τρεις συνεχίζονται. Αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες στη γέφυρα του Αλμυρού, που ανακατασκευάζεται πλήρως, στην περιοχή του Μορφοχωρίου, όπου ενισχύεται η υπάρχουσα διάβαση, και στη Μεθώνη.

Παράλληλα, πραγματοποιούνται συνεχείς επιθεωρήσεις, με βάση το εγχειρίδιο επιθεώρησης, το οποίο προβλέπει 184 ελέγχους σε τεχνικά έργα. Επιπλέον, αναπτύχθηκε ένας αλγόριθμος για τον έλεγχο των αιτήσεων διέλευσης υπέρβαρων οχημάτων άνω των 44 τόνων, διαδικασία που μέχρι τώρα ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρα. Ο αλγόριθμος αυτός προτάθηκε για πανελλαδική εφαρμογή.

Γεωτεχνικές επεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν σε σημεία κατολισθήσεων, όπως στη Μεθώνη, στον κόμβο Αγίων Θεοδώρων και στο Κιλελέρ. Όλες οι επεμβάσεις ολοκληρώθηκαν με τα απαραίτητα τεχνικά έργα για τη διασφάλιση της ασφαλούς χρήσης του αυτοκινητόδρομου. Παράλληλα, υλοποιούνται αντιπλημμυρικά έργα τόσο εντός των ορίων της παραχώρησης, όσο και σε γειτονικές περιοχές, κυρίως στον νομό Πιερίας.

Πέρα από τις εργασίες οδικής ασφάλειας, πραγματοποιούνται και έργα περιβαλλοντικής προστασίας, όπως η κατασκευή δεξαμενών σε γέφυρες που βρίσκονται πάνω από ευαίσθητους υδροφορείς. Αυτές διαθέτουν φίλτρα και δειγματολήπτες για την παρακολούθηση των απορροών και την αποφυγή ρύπανσης.

Τέλος, σημαντικές παρεμβάσεις αφορούν τις κτιριακές υποδομές, με τη συντήρηση 34 κτιρίων λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια του προσωπικού και των χρηστών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανακατασκευή της Σήραγγας Κατερίνης, όπου πραγματοποιείται πλήρης ανακατασκευή, ενίσχυση της πυραντίχησης και αναβάθμιση όλων των συστημάτων ελέγχου πυρασφάλειας και επικοινωνίας. Το 2023 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στον κλάδο προς Θεσσαλονίκη, ενώ έως το καλοκαίρι του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθούν και στον κλάδο προς Αθήνα, ώστε η σήραγγα να τεθεί σε πλήρη λειτουργία.

Ο απολογισμός του 2024

Το 2024 υλοποιήθηκαν σημαντικές δράσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, εστιάζοντας στην αστυνόμευση του οδικού δικτύου μέσω χορηγιών εξοπλισμού και εκπαιδεύσεων για τη σωστή χρήση σύγχρονων συστημάτων.

Στο πλαίσιο της επιτήρησης της ταχύτητας, το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας βεβαίωσε 1.770 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας, με τα συνολικά πρόστιμα να ανέρχονται στα 311.250 ευρώ. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, το 30% των οχημάτων κινείται πάνω από τα όρια ταχύτητας στον ανοικτό αυτοκινητόδρομο, ενώ μέσα στις σήραγγες το ποσοστό των υπερβάσεων φτάνει το 70%.

Μια σημαντική τεχνολογική παρέμβαση ήταν η εγκατάσταση ανιχνευτικού συστήματος αντίθετης κίνησης στον ανισόπεδο κόμβο Λεπτοκαρυάς. Η εφαρμογή του νέου συστήματος οδήγησε σε μείωση των περιστατικών αντίθετης κίνησης κατά 90%, με τον συνολικό αριθμό καταγεγραμμένων περιστατικών για το 2024 να ανέρχεται σε 565.

Παράλληλα, εντατικοποιήθηκαν οι έλεγχοι για την υπέρβαση του ωραρίου οδήγησης των βαρέων οχημάτων, με αποτέλεσμα να εντοπιστούν 7.800 οδηγοί που παραβίασαν τα όρια χρόνου οδήγησης. Επιπλέον, η αυστηροποίηση των ελέγχων στους ευφυείς ταχογράφους οδήγησε στη βεβαίωση 1.100 παραβάσεων, με τα πρόστιμα να φτάνουν τα 520.000 ευρώ. Επιπρόσθετα, επιβλήθηκαν κυρώσεις ύψους 290.000 ευρώ που αφορούσαν την αφαίρεση 100 καρτών ψηφιακού ταχογράφου.

Συνολικά, οι κλήσεις που εξέδωσε το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας ξεπέρασαν το 1.153.250 ευρώ, επιβεβαιώνοντας την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Πρωτοβουλίες Οδικής Ασφάλειας το 2025

Οι πρωτοβουλίες Οδικής Ασφάλειας για το 2025 περιλαμβάνουν μια σειρά δράσεων, που στοχεύουν στη βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους. Αρχικά, θα πραγματοποιηθεί ανανέωση της έρευνας του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας σχετικά με την κόπωση των οδηγών, ενώ σε συνεργασία με το ίδιο τμήμα θα καταγραφούν βέλτιστες πρακτικές για την ορθή και ασφαλή διαχείριση τροχαίων συμβάντων.

Παράλληλα, θα αναπτυχθεί μια εφαρμογή διαχείρισης στατιστικών παραβάσεων, η οποία θα επιτρέπει την αποτελεσματικότερη καταγραφή και αξιολόγηση των δεδομένων. Επιπλέον, θα υπάρχει ενεργή συμμετοχή στις παγκόσμιες καμπάνιες της ASECAP και της IBTTA για την ασφάλεια των εργαζομένων στο πεδίο και την οδική ασφάλεια.

Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.), θα παραχθεί μια σειρά βίντεο σχετικά με την αμυντική και πράσινη οδήγηση, η οποία συμβάλλει στη μείωση των ατυχημάτων, περιορίζει την κατανάλωση καυσίμου και το κόστος συντήρησης, μειώνει τις εκπομπές ρύπων και ενισχύει μια πιο υπεύθυνη και βιώσιμη οδηγική συμπεριφορά. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί μια διαδραστική πλατφόρμα εκπαίδευσης για εργαζομένους και συνεργάτες, προκειμένου να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών στον αυτοκινητόδρομο.

Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης των νέων, θα υλοποιηθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε Δημοτικά Σχολεία, σε συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ., με θέμα την ασφαλή και βιώσιμη μετακίνηση από και προς το σχολείο. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ενημέρωση για ζητήματα ασφαλούς μετακίνησης, αναγνώριση κινδύνων και άσκηση χαρτογράφησης από τους μαθητές της διαδρομής από το σχολείο στο σπίτι.

Τέλος, θα πραγματοποιηθεί αξιολόγηση και βελτιστοποίηση της υποδομής για την ασφαλή διέλευση άγριας πανίδας, ενισχύοντας έτσι την προστασία του περιβάλλοντος και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που αφορούν ζώα.

Υπενθυμίζεται ότι στην εν λόγω σύμβαση παραχώρησης, που λήγει το 2038, συμμετέχουν η Hochtief με 38,89%, η ΑΒΑΞ με 23,61%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με 22,22% και η γαλλική VinciConcessions με 15,28%

ΙΛΥΔΑ
0.61%
1.66
AKTR
-0.38%
5.25
ΔΕΗ
0.92%
13.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.83
ΕΛΠΕ
-0.51%
7.78
ΠΕΤΡΟ
0.77%
7.88
ΟΛΠ
0.00%
32.95
TITC
-0.50%
39.95
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.11%
18.72
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.42
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.30
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.47%
1.26
NOVAL
0.00%
2.51
ΙΝΤΚΑ
0.00%
3.08
ΧΑΙΔΕ
-5.41%
0.70
ΔΡΟΜΕ
6.74%
0.36
ACAG
0.33%
6.02
ΑΣΚΟ
0.32%
3.11
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
-4.35%
0.22
ΝΑΚΑΣ
-0.65%
3.06
BOCHGR
2.22%
5.52
ΚΕΚΡ
0.00%
0.00
ΠΛΑΘ
0.25%
3.95
ΡΕΒΟΙΛ
-0.30%
1.69
ΕΛΛ
-0.67%
14.75
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-1.72%
0.34
ΟΠΑΠ
-0.41%
16.96
ΜΥΤΙΛ
-0.44%
36.44
ΔΟΜΙΚ
-0.75%
2.66
ΦΡΛΚ
0.00%
4.08
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
0.66%
12.28
ΟΤΟΕΛ
0.74%
10.96
ΚΡΙ
-1.57%
15.65
ΙΑΤΡ
1.04%
1.94
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΜΟΤΟ
1.66%
2.76
ΣΠΕΙΣ
0.72%
5.62
ΚΟΡΔΕ
-2.22%
0.44
ΠΡΟΦ
-1.38%
5.02
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.47%
2.15
OPTIMA
0.42%
14.48
ΑΚΡΙΤ
0.68%
0.75
ΤΕΝΕΡΓ
-0.79%
20.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-2.40%
0.24
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.80
ΒΙΟΚΑ
-0.58%
1.70
ΠΑΠ
0.79%
2.56
ΙΝΤΕΤ
4.66%
1.24
ΠΕΙΡ
-0.04%
4.70
ΜΙΝ
0.81%
0.50
ΕΤΕ
0.73%
9.36
ΒΙΟΤ
-3.54%
0.22
ΑΛΜΥ
-0.95%
4.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.61%
1.62
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
0.37%
21.54
ΟΛΘ
0.00%
0.00
ΣΕΝΤΡ
1.19%
0.34
ΕΕΕ
-1.27%
40.52
ΚΟΥΕΣ
0.33%
6.16
ΕΥΔΑΠ
-0.68%
5.87
ΜΙΓ
0.53%
2.85
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
-7.14%
0.21
ΔΑΙΟΣ
0.00%
3.52
ΛΑΝΑΚ
9.47%
1.04
CENER
0.00%
9.40
ΝΑΥΠ
-2.20%
0.80
ΙΝΤΕΚ
0.81%
6.21
ΜΑΘΙΟ
0.88%
0.69
ΚΑΡΕΛ
-1.22%
324.00
ΑΤΤ
0.85%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
-0.85%
2.32
ΕΣΥΜΒ
2.68%
1.15
ΕΥΡΩΒ
-1.07%
2.58
ΚΤΗΛΑ
0.00%
1.93
ΕΛΣΤΡ
1.74%
2.34
ΑΔΜΗΕ
-2.89%
2.69
DIMAND
1.09%
8.35
ΒΙΟΣΚ
-0.68%
1.47
ΑΒΑΞ
0.00%
2.21
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.73%
2.35
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
2.41%
0.81
EVR
-0.59%
1.69
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.48
ΑΛΦΑ
-0.64%
2.00
ΟΤΕ
-0.91%
15.19
ΜΕΒΑ
3.93%
3.97
ΑΣΤΑΚ
0.00%
7.20
ΞΥΛΠ
9.73%
0.41
ΙΝΛΟΤ
0.38%
1.04
CNLCAP
0.00%
7.05
ΑΤΕΚ
8.04%
1.21
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
1.71%
2.02
ΔΑΑ
-0.22%
8.89
ΑΝΔΡΟ
0.31%
6.50
ΞΥΛΚ
0.00%
0.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
0.54%
26.14
ΚΟΥΑΛ
0.94%
1.29
ΕΛΒΕ
3.77%
5.50
ΤΖΚΑ
2.12%
1.45
ΕΛΧΑ
-1.59%
2.16
ΑΡΑΙΓ
0.82%
11.12
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-5.03%
3.59
ΜΟΥΖΚ
-1.61%
0.61
ΙΝΛΙΦ
-0.42%
4.76
ΟΛΥΜΠ
0.78%
2.57
ΑΒΕ
1.46%
0.42
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.00%
5.13
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2.33%
1.26
ΕΛΤΟΝ
1.78%
1.83
ΒΙΣ
0.00%
0.00
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.15%
6.65
AEM
-0.43%
4.62
ΒΙΟ
-0.17%
5.78
ΜΠΤΚ
0.00%
0.61
ΕΧΑΕ
0.82%
4.94
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.13%
0.80
ΣΙΔΜΑ
0.33%
1.52
ΣΠΙ
0.97%
0.62
ΕΒΡΟΦ
-0.27%
1.82
ΜΠΡΙΚ
1.72%
2.36