Βγαίνει το στοίχημα της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ) να κλείσει το χάσμα κερδοφορίας που δημιούργησε μετά την πανδημία και την πληθωριστική κρίση, με τη στροφή σε κατηγορίες που υπόσχονται καλύτερη απόδοση και περιθώρια ταχύτερης ανάπτυξης μεριδίων, όπως η μπίρα χωρίς αλκοόλ (alcohol free) και τα προϊόντα για τη ho.re.ca. με ναυαρχίδα την Pils Hellas, σε φιάλη και βαρέλι.
Η διοίκηση της ΕΖΑ, υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Νικήτα Ασπιώτη, θέλει να δημιουργήσει αξία για τους μετόχους, ειδικά μετά την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου κατά 7 εκατ. ευρώ που ολοκληρώθηκε τον περασμένο μήνα. Συμμετείχαν μάλιστα όλοι οι μέτοχοι δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στο επιχειρηματικό μοντέλο που ακολουθείται.
Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος και το fund Diorama της DECA Investments, συμφερόντων επίσης του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, αύξησαν τα ποσοστά τους σε περίπου 42% έκαστος, στο πλαίσιο της ΑΜΚ, ενώ ο Θανάσης Συριανός ελέγχει περίπου 16%.
Όπως τόνισαν τα στελέχη της ΕΖΑ στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους χθες, η εταιρεία στοχεύει σε καθαρή κερδοφορία από το 2026 και σε αυτοχρηματοδότηση, ώστε να μη χρειαστεί άλλη αιμοδοσία από τον βασικό μέτοχο.
Η στρατηγική για αύξηση της κερδοφορίας έφερε αποτέλεσμα το 2024, ενώ τα νέα προϊόντα καλλιεργούν προσδοκίες. Πέρυσι η ΕΖΑ εμφάνισε αύξηση μεικτού κέρδους κατά 7% στα 13 εκατ. ευρώ και πέτυχε αύξηση κερδών EBITDA κατά 55% στα 2,8 εκατ. ευρώ από 1,8 εκατ. ευρώ το 2023 και -2 εκατ. ευρώ το 2022. Το μεικτό περιθώριο κέρδους βελτιώνεται σταθερά, πραγματοποιώντας άλμα από το 30% του 2022 στο 45% το 2024. Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω βήματα για να γυρίσουν σε θετικά τα καθαρά αποτελέσματα, που ανήλθαν σε ζημίες το 2024 ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, από ζημίες 2,9 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Η στρατηγική μικροζυθοποιίας
Εν τω μεταξύ, σε μια οριακά θετική αγορά μπίρας, με όγκο σε περίπου 4 εκατ. εκατόλιτρα, ο κύκλος εργασιών της ΕΖΑ μειώθηκε πέρυσι σε 29 εκατ. ευρώ από 31,5 εκατ. ευρώ το 2023, λόγω της στρατηγικής απόφασης να περιορίσει την παραγωγή της στο όριο των 200.000 εκατόλιτρων που επιβάλλεται για τις μικροζυθοποιίες. Αν και προηγήθηκαν σημαντικές επενδύσεις τα προηγούμενα χρόνια στις εγκαταστάσεις της, με αποτέλεσμα να διαθέτει τις υποδομές και τη δυναμικότητα για να παράξει πολύ μεγαλύτερες ποσότητες μπίρας (κοντά στις 800-900 χιλ. εκατόλιτρα), καθώς και άλλα προϊόντα εκτός μπίρας, επέλεξε συντηρητική πολιτική. Από την 1η.1.2023 έχει υιοθετήσει στρατηγική μικροζυθοποιίας. Έτσι, πέτυχε να μειώσει τα έξοδά της, έβγαλε νέα προϊόντα στην αγορά και κατάφερε να βελτιώσει την κερδοφορία της.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι πάνω από το όριο των 200.000 εκατόλιτρων ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) διπλασιάζεται. Δηλαδή σήμερα ο ΕΦΚ είναι περίπου 5,5 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, ενώ αν αύξανε τις ποσότητες σε 300.000 εκατόλιτρα, θα έπρεπε να πληρώσει επιπλέον 12 εκατ. φόρο.
Η βελτίωση της κερδοφορίας και οι προσδοκίες για break even
Η παραπάνω στρατηγική και η εστίαση στις πιο κερδοφόρες συσκευασίες, φιάλες και βαρέλια ήταν επιτυχημένη, αν κρίνει κανείς από τη διψήφια αύξηση πωλήσεων των συγκεκριμένων προϊόντων και τη βελτίωση της κερδοφορίας. Σημειώνεται ότι τα προ φόρων και αποσβέσεων κέρδη ενισχύθηκαν κατά 1 εκατ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός ανήλθε σε 22,2 εκατ. ευρώ, ενώ σε αναπροσαρμοσμένη βάση, μετά την ολοκλήρωση της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου, ο συγκεκριμένος δείκτης διαμορφώνεται σε 18,9 εκατ. ευρώ, μείωση που ευνοεί την κερδοφορία και τις ταμειακές ροές για το 2025. Επίσης, η μείωση του δανεισμού θα φέρει, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΕΖΑ, μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, το οποίο αυξήθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, στερώντας ρευστότητα από την εταιρεία. Όπως προσθέτει, από τις γενικές δαπάνες εξοικονομήθηκαν 700 χιλ. ευρώ για έξοδα διάθεσης και στήριξη των προϊόντων.
Σήμερα το portfolio μοιράζεται σε horeca -συμπεριλαμβανομένης της μικρής λιανικής- και σούπερ μάρκετ, με αναλογία 75% και 25% αντίστοιχα. Με μερίδιο γύρω στο 5%, η ΕΖΑ είναι η μεγαλύτερη μικροζυθοποιία, μαζί με τη Βεργίνα, που ελέγχει άλλο ένα 5% και σύμφωνα με τα στελέχη της τα καταφέρνει απέναντι σε μεγάλους παίκτες της αγοράς, όπως οι Heineken και Carlsberg.
Η εταιρεία δίνει έμφαση στη ho.re.ca. προσβλέποντας σε καλύτερη κερδοφορία, ενώ απολαμβάνει υψηλή αναγνωριστικότητα στη μικρή λιανική, με το κουτάκι Pils Hellas να είναι στη δεύτερη θέση της κατάταξης μετά την Alpha.
Τα νέα προϊόντα και η έμφαση στην κατηγορία alcohol free
Όπως τόνισαν τα στελέχη της ΕΖΑ, μετά την επένδυση σε rebranding η εταιρεία λάνσαρε στην αγορά νέα προϊόντα, όπως η Pils Hellas Radler 2%, η Pils Hellas 0,0%, η A Toda Madre, εμπνευσμένη από το Μεξικό, καθώς και η ΠΕΙΡΑΪΚΗ, εμπορικό σήμα που αποκτήθηκε μέσω πλειστηριασμού. Η ΠΕΙΡΑΪΚΗ είναι μπίρα αργής ωρίμανσης, που ξανακυκλοφορεί, κυρίως στην πειραιώτικη αγορά.
Τα νέα προϊόντα αναμένεται να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία για την εταιρεία τα επόμενα χρόνια, ενώ σύμφωνα με τα στελέχη της ΕΖΑ, ειδικά για την κατηγορία χωρίς αλκοόλ (alcohol free) έχει γίνει επένδυση για διαδικασία κλασματικής απόσταξης, που δίνει στην ΕΖΑ ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Σημειώνεται ότι η κατηγορία alcohol free έχει ένα μικρό μερίδιο στην αγορά μπίρας, περίπου 3%, το οποίο όμως αναπτύσσεται με διψήφιο ρυθμό, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Είναι ενδεικτικό ότι σε Ισπανία και Βέλγιο οι μπίρες χωρίς αλκοόλ ή με λίγο αλκοόλ ελέγχουν διψήφια ποσοστά στην αγορά, αποσπώντας μερίδια από άλλες κατηγορίες συνοδευτικών ποτών για το φαγητό, όπως τα αναψυκτικά. Επιπλέον, αυτές οι κατηγορίες alcohol free δεν προσμετρώνται στο όριο των 200.000 εκατόλιτρων και άρα αποτελούν ευκαιρία ανάπτυξης για την ΕΖΑ, που σχεδιάζει επιθετικό πλάνο στη συγκεκριμένη αγορά. Σε αυτές τις προοπτικές συνυπολογίζεται η σχετικά χαμηλή κατά κεφαλή κατανάλωση μπίρας στην Ελλάδα, ήτοι περίπου 30 λίτρα ετησίως, με σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης. Όπως σημειώνουν τα στελέχη της ΕΖΑ, οι συνταγές της έχουν ξεχωρίσει και αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος που προσβλέπει σε περαιτέρω οργανική ανάπτυξη, ειδικά στη ho.re.ca.
Διαβάστε επίσης
Ταμείο Ανάκαμψης: Το 50% των στόχων & των οροσήμων θα υλοποιηθεί το 2026
Τραμπ: Έτοιμος για ειρήνη στην Ουκρανία & αποφασισμένος για δασμούς σε όλους
Κλιματική ανθεκτικότητα: Πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό