Γ.Δ.
1557.83 +0,86%
ACAG
-0,33%
5.98
AEM
-0,61%
4.4
AKTR
+0,10%
5
BOCHGR
+0,60%
5
CENER
+1,19%
9.37
CNLCAP
0,00%
7.1
DIMAND
+0,37%
8.23
EVR
-0,66%
1.5
NOVAL
-1,01%
2.455
OPTIMA
+0,30%
13.28
TITC
+1,89%
45.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-0,64%
1.874
ΑΒΕ
0,00%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-1,77%
2.77
ΑΚΡΙΤ
+1,99%
0.77
ΑΛΜΥ
-1,20%
4.12
ΑΛΦΑ
+0,83%
1.76
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.48
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
10.5
ΑΣΚΟ
-0,32%
3.13
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.32
ΑΤΕΚ
-8,94%
1.63
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+0,28%
0.714
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.39
ΒΙΟ
-0,35%
5.73
ΒΙΟΚΑ
-1,39%
1.78
ΒΙΟΣΚ
-0,67%
1.48
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+1,06%
1.435
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,86%
18.66
ΔΑΑ
+0,12%
8.5
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
+0,45%
13.41
ΔΟΜΙΚ
+1,42%
2.85
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,68%
0.338
ΕΒΡΟΦ
+5,12%
1.95
ΕΕΕ
+2,42%
36.36
ΕΚΤΕΡ
+4,55%
2.07
ΕΛΒΕ
-1,96%
5
ΕΛΙΝ
+1,37%
2.22
ΕΛΛ
-0,34%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.25
ΕΛΠΕ
+0,26%
7.6
ΕΛΣΤΡ
-1,83%
2.15
ΕΛΤΟΝ
+1,45%
1.82
ΕΛΧΑ
+1,00%
2.02
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.14
ΕΤΕ
+0,70%
8.338
ΕΥΑΠΣ
-0,89%
3.35
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.13
ΕΥΡΩΒ
+1,69%
2.413
ΕΧΑΕ
-0,52%
4.79
ΙΑΤΡ
-0,48%
2.08
ΙΚΤΙΝ
+1,33%
0.344
ΙΛΥΔΑ
+5,26%
1.8
ΙΝΛΙΦ
+2,77%
4.82
ΙΝΛΟΤ
-0,19%
1.056
ΙΝΤΕΚ
+1,89%
5.93
ΙΝΤΕΤ
+1,83%
1.11
ΙΝΤΚΑ
+0,51%
2.965
ΚΑΡΕΛ
-1,21%
326
ΚΕΚΡ
-0,39%
1.285
ΚΕΠΕΝ
+5,17%
1.83
ΚΟΡΔΕ
-0,67%
0.446
ΚΟΥΑΛ
+0,46%
1.306
ΚΟΥΕΣ
+0,47%
6.39
ΚΡΙ
0,00%
16.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,05%
0.998
ΛΑΒΙ
-0,98%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,86%
6.94
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+9,68%
1.02
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.258
ΛΟΓΟΣ
+0,57%
1.77
ΛΟΥΛΗ
+0,31%
3.21
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,06%
3.83
ΜΕΝΤΙ
+1,31%
2.32
ΜΕΡΚΟ
0,00%
38.8
ΜΙΓ
-1,73%
2.84
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
0,00%
20.92
ΜΟΝΤΑ
+1,11%
3.64
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.695
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.645
ΜΠΕΛΑ
+2,31%
26.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.78
ΜΠΡΙΚ
-1,71%
2.3
ΜΠΤΚ
0,00%
0.72
ΜΥΤΙΛ
+1,02%
33.78
ΝΑΚΑΣ
-1,23%
3.22
ΝΑΥΠ
-3,54%
0.762
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.265
ΞΥΛΠ
0,00%
0.328
ΟΛΘ
0,00%
29
ΟΛΠ
+3,29%
31.4
ΟΛΥΜΠ
-1,56%
2.52
ΟΠΑΠ
+0,54%
16.88
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,74%
0.816
ΟΤΕ
+0,14%
14.52
ΟΤΟΕΛ
+0,19%
10.72
ΠΑΙΡ
-2,00%
0.98
ΠΑΠ
-3,19%
2.43
ΠΕΙΡ
+0,25%
4.411
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.3
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.06
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-2,86%
0.34
ΠΡΕΜΙΑ
+0,63%
1.278
ΠΡΟΝΤΕΑ
-1,61%
6.1
ΠΡΟΦ
0,00%
5.25
ΡΕΒΟΙΛ
+0,59%
1.695
ΣΑΡ
+0,89%
11.4
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,29%
0.349
ΣΙΔΜΑ
-0,95%
1.56
ΣΠΕΙΣ
+0,35%
5.7
ΣΠΙ
+1,33%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20
ΤΖΚΑ
-0,35%
1.43
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,72%
1.658
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
+2,00%
7.65
ΦΡΙΓΟ
-2,91%
0.2
ΦΡΛΚ
+1,19%
4.25
ΧΑΙΔΕ
+4,62%
0.68

Παντελιάδης (Metro): Ναι σε εξαγορές, αλλά όχι με το βλέμμα στον ανταγωνισμό

Ο όμιλος Metro, ο τέταρτος μεγαλύτερος παίκτης στην οργανωμένη αγορά του λιανεμπορίου -μετά τον Σκλαβενίτη, τη Lidl και τον ΑΒ- δηλώνει «παρών» στις κυοφορούμενες εξελίξεις στον κλάδο, βλέπει μηδενικό πληθωρισμό τροφίμων και το 2025 και προωθεί επενδύσεις σε νέα σούπερ μάρκετ, συνεργασίες franchise και υποδομές logistics.

Εν μέσω κυοφορούμενων deals στον κλάδο, με ενδεικτικές τις συνομιλίες μεταξύ Μασούτη και Κρητικού, που σε περίπτωση που ευοδωθούν θα προκαλέσουν ανακατατάξεις, υποβαθμίζοντας τον 2ο και 3ο παίκτη, με βάση τον τζίρο τους, ο όμιλος Metro-My Market δεν ανησυχεί για την 4η θέση της κατάταξης.

Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής του ομίλου και πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ (ΕΣΕ) απαντά στα τεκταινόμενα ότι τέτοιες κινήσεις δεν επηρεάζουν την πολιτική του. «Κοιτάμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς πιο σωστά και όσο γίνεται πιο γρήγορα αλλά με τις δικές μας κατευθύνσεις και αρχές. Το τι κάνει ο ανταγωνισμός, το κοιτάμε αλλά δεν επηρεάζει τη στρατηγική μας», σημειώνει εξηγώντας ότι ο αριθμός των καταστημάτων δεν θα αλλάξει σε περίπτωση συμφωνίας Μασούτη-Κρητικού.

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη η ελληνική αγορά είναι ακόμα μη συγκεντρωμένη συγκριτικά με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και είναι αναπόφευκτο ότι θα συγκεντρωθεί περαιτέρω. Προβλέπει πιθανές συμμαχίες και εξαγορές εγχώριων παικτών αλλά δεν προβλέπει είσοδο ξένων παικτών και funds δεδομένων των περιορισμένων περιθωρίων κέρδους των αλυσίδων σημειώνοντας ότι το καλό εδώ είναι ότι δεν αναμένεται η είσοδος νέων ανταγωνιστών.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο των εκδηλώσεων της HoReCa, στο περίπτερο της Metro Cash & Carry, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην προσδοκώμενη κατάργηση των κυβερνητικών μέτρων στο λιανεμπόριο για την διαχείριση της ακρίβειας. Τόνισε ότι δεν υπάρχει κάποια συμφωνία με την κυβέρνηση, ωστόσο η ΕΣΕ έχει λάβει τη δέσμευση ότι εφόσον ο πληθωρισμός τροφίμων αποκλιμακώνεται η κυβέρνηση θα επανεξετάσει τα μέτρα. Δεδομένου δε ότι η τιμή αναφοράς των 30 ημερών έρχεται συχνά σε σύγκρουση με το μέτρο για τον περιορισμό του μικτού κέρδους, κάτι που έχει γίνει κατανοητό από την κυβέρνηση, αναμένεται να μην ανανεωθεί το μέτρο μετά τις 30.4.2025 που λήγει.

Ο επερχόμενος Κώδικας Δεοντολογίας και οι προκλήσεις το 2025

Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης σημειώνει ότι ο κλάδος τελεί εν αναμονή του ερμηνευτικού πλαισίου για τον Κώδικα Δεοντολογίας στο λιανεμπόριο και σταδιακά μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού το νέο πλαίσιο θα μπει σε πλήρη εφαρμογή. Πρακτικά θα αλλάξει η ροή κάποιων προσφορών που είναι συνεχείς -μόνο κατ’ όνομα προσφορές- και θα υλοποιηθεί η αγορά προς όφελος του καταναλωτή. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, αυτές οι αλλαγές θα αναπροσαρμόσουν την πολιτική κάποιων προμηθευτών αλλά η μέση τιμή του προϊόντος δεν θα αλλάξει και οι προσφορές δεν θα είναι τόσο συχνές αλλά θα είναι πιο μεγάλες. Το όφελος για τον καταναλωτή θα είναι μεγαλύτερη διαφάνεια, αν και θα απαιτηθεί ενημερωτική καμπάνια τόσο από το ΥΠΑΝ όσο και από τα σούπερ μάρκετ.

Ο κ. Παντελιάδης, σημειώνει ότι το μέτρο του πρώην υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα για τον περιορισμό των εκπτώσεων σε 13 κατηγορίες προϊόντων κατά τουλάχιστον 30% από τους προμηθευτές στους λιανέμπορους προκειμένου να επιτευχθεί μείωση τιμών στο ράφι, είχε αποτέλεσμα.

Σημειώνει επίσης ότι σε ένα μεταβαλλόμενο μακροοικονομικό περιβάλλον ο κλάδος αναμένει δυσμενέστερες συνθήκες για το 2025 στηριζόμενος εν πολλοίς στο σενάριο περαιτέρω ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας παρακολουθώντας κυρίως τις εξελίξεις στον τουρισμό. Ο κ. Παντελιάδης εκτιμά ότι η επισκεψιμότητα είναι πιθανόν να καταγράψει νέο ρεκόρ αλλά είναι ζητούμενο το ύψος της τουριστικής δαπάνης. «Η κατανάλωση είναι καταλύτης και τα στοιχεία δείχνουν ότι ο Ευρωπαίος επισκέπτης θα είναι συγκρατημένος, χωρίς σημαντικές δαπάνες δεδομένης της αύξησης των τιμών σε ενέργεια και πετρέλαιο που επηρεάζουν ακτοπλοΐα και αεροπορία και άρα τις τιμές των εισιτηρίων», προσθέτει εξηγώντας γιατί δεν είναι πολύ αισιόδοξος για τα τουριστικά έσοδα στην οικονομία.

Οι επιδόσεις του ομίλου Metro

Σχετικά με τις επιδόσεις του 2024, ο όμιλος Metro βρέθηκε οριακά κάτω από τους στόχους πωλήσεων που έθεσε στην αρχή της χρονιάς, αν και σημείωσε αύξηση, λίγο κάτω από 5%, με καθαρή αύξηση του όγκου πωλήσεων. Η απόκλιση από τους στόχους αποδίδεται από τη διοίκηση στον σχεδόν μηδενικό πληθωρισμό τροφίμων, κάτι που δεν αναμενόταν. Σημειώνεται ότι οι σχεδιασμοί είχαν γίνει με πρόβλεψη για πληθωρισμό γύρω στο 3%, κάτι που εκτιμάται ότι θα έχει αποτύπωμα στο σύνολο του κλάδου. Σε επίπεδο κερδοφορίας το αποτέλεσμα είναι εντός στόχων. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Metro είχε προβλέψει πωλήσεις 1,65 δισ. ευρώ το 2024 από 1,59 δισ. ευρώ το 2023, με βελτιωμένη κερδοφορία. Το 2023 εμφάνισε EBITDA 77,5 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 31 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο όμιλος Metro προωθεί επενδύσεις περί τα 50 εκατ. ευρώ.

Η νέα χρονιά ξεκίνησε ικανοποιητικά, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη. Καταγράφεται ελαφρώς αρνητικός πληθωρισμός και οι όγκοι πωλήσεων κινούνται ελαφρώς ανοδικά. Φέτος η αγορά περιμένει ότι δεν θα είναι πρόβλημα ο πληθωρισμός τροφίμων κι επομένως οι προβλέψεις θα είναι πιο ρεαλιστικές. Στο σύνολο της αγοράς αναμένεται ανάπτυξη στα επίπεδα του 2024, καθώς ένα μερίδιο 20% των καταναλωτών είναι υπό πίεση και ψωνίζει μόνο στην αρχή του μήνα, με τη μισθοδοσία. Ο κ. Παντελιάδης δεν βλέπει μείωση τιμών λόγω της αύξησης μιας σειράς παραγόντων κόστους για τους προμηθευτές, από το μισθολόγιο και τα ενοίκια μέχρι την ενέργεια και τις πρώτες ύλες.

Πιέσεις στο Cash & Carry λόγω τουρισμού 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα cash & carry δεν πήγαν τόσο καλά όσο περίμενε το επιτελείο της Metro, που είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στο συγκεκριμένο κανάλι. Αιτία είναι η μειωμένη τουριστική δαπάνη. «Ο τουρίστας δεν βγήκε από το κατάλυμα airbnb ή το all inclusive ξενοδοχείο», τονίζει ο κ. Παντελιάδης εξηγώντας γιατί οι πελάτες του δικτύου Metro Cash & Carry δεν προχώρησαν στις προσδοκώμενες αγορές. Πρακτικά, αν και στα σούπερ μάρκετ οι όγκοι κινήθηκαν θετικά, καφέ και μπαρ εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις από το 2023. Αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι το 2024 είχαμε στην Ελλάδα περισσότερους τουρίστες από το 2023.

Αναφορικά με τις επενδύσεις επέκτασης της δραστηριότητας χονδρικής ο όμιλος θεωρεί ότι τα μεσαίου μεγέθους cash & carry, της τάξης των 1.100 τ.μ., που άνοιξε σε επαρχιακές πόλεις όπως η Ζάκυνθος και τα Φιλιατρά, αποδεικνύονται μικρά, οπότε προσανατολίζεται σε μεγαλύτερα, με άνω των 1.500 τ.μ. χώρο πώλησης, έχοντας στο πλάνο περιοχές όπως Μυτιλήνη, Κως, Χίος, Σάμος κ.α..

Επίσης το Metro Cash & Carry στο Ηράκλειο αναμένεται να μεταφερθεί σε άλλο σημείο, με μεγαλύτερο χώρο. Οπότε το ακίνητο θα πουληθεί και μάλιστα σε καλή τιμή, καθώς θεωρείται περιζήτητο αφού είναι δίπλα στο αεροδρόμιο.

Σημαντική πρόκληση πάντως παραμένει η έλλειψη προσωπικού. Η Metro αναζητά 400 εργαζόμενους σήμερα.

Οι επενδύσεις στο δίκτυο και στα logistics

Το 2024 ο όμιλος Metro άνοιξε 2 εταιρικά καταστήματα, ένα σούπερ μάρκετ στο Άργος κι ένα cash & carry στη Δράμα ενώ πρόσθεσε στο δίκτυό του και 25 καταστήματα franchise, με τον ρυθμό ανάπτυξης του franchise concept My market Local να κινείται εντός πλάνου, με στόχευση για επέκταση και στα νησιά. Σημειώνεται ότι η εταιρεία αναπτύσσει νέο σούπερ μάρκετ στο Ηράκλειο της Κρήτης ενώ έχει προχωρήσει σε συμφωνία για την εξασφάλιση κι ενός ακόμη οικοπέδου. Έχει κλείσει ουσιαστικά δύο καταστήματα στο Ηράκλειο, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα θα είναι έτοιμα να λειτουργήσουν το 2026.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κόστη κατασκευής νέων καταστημάτων έχουν σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, στα 7-8 εκατ. ευρώ από 4-5 εκατ. ευρώ.

Για το 2025 ο όμιλος στοχεύει στην προσθήκη 4-5 εταιρικών καταστημάτων και 35 franchise. Αν και υπάρχουν σχέδια και για την ανάπτυξη του δικτύου cash & carry δεν προβλέπεται να ολοκληρωθούν εντός του τρέχοντος έτους.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι ο όμιλος προωθεί συνένωση αποθηκών σε Μάνδρα και Ασπρόπυργο. Είναι στη διαδικασία αδειοδότησης για έκταση 40-45 χιλ. τ.μ. στον Ασπρόπυργο, όπου δρομολογεί επένδυση 50-70 εκατ. ευρώ με ορίζοντα διετίας.

Διαβάστε επίσης

Ψηφιακός “αστακός” η Κρήτη: Απόβαση υποβρύχιων καλωδίων στο νησί

Ο επενδυτικός πυρετός στα κέντρα δεδομένων δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης

Τιμές ενέργειας: Τι σημαίνουν για τη Γερμανία οι δασμοί κατά της Κίνας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!