THEPOWERGAME
![Ο Chris Xu CEO της Shein και ο Colin Huang της Temu © Youtube printscreen/unsplash/powergame.gr](https://www.powergame.gr/wp-content/uploads/2023/12/shein-temu-910x521.jpg)
Άμεσα αισθητές στις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας, Temu και Shein, εκτιμάται ότι θα είναι οι επιπτώσεις του νέου κεφαλαίου που άνοιξε στον πολυετή εμπορικό πόλεμο της Ουάσινγκτον και της Κίνας αυτήν την εβδομάδα. Η μετοχή της PDD, μητρικής της Temu, έχει υποχωρήσει πάνω από 3% από τις αρχές της εβδομάδας, ύστερα από την επιβολή 10% δασμών σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές στις ΗΠΑ. Αυτή η ολοκληρωτική φορολόγηση σημαίνει πως κλείνει ένα «νομικό παράθυρο» που ισχύει από τη δεκαετία του ’30 και απαλλάσσει τους καταναλωτές από τελωνειακούς ελέγχους και δασμούς όταν πρόκειται για μικρές αγορές. Στις ΗΠΑ ονομάζεται η εξαίρεση «de minimis».
Τα τελευταία χρόνια το όριο αυτό αναθεωρήθηκε για αγορές κάτω των 800 δολαρίων και έτσι εξυπηρετούσε τις κινεζικές Temu και Shein, που πουλούν, κυρίως, φθηνά προϊόντα. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως ο αριθμός των παραγγελιών αυτών αυξήθηκε μέσα σε μια δεκαετία από 140 εκατ. δέματα ετησίως σε πάνω από ένα δισεκατομμύριο, με τις εταιρείες σαν την Temu και τη Shein να επωφελούνται στο έπακρο. H Shein, η οποία έχει κυριαρχήσει στη διαδικτυακή fast fashion, παραμένει εκτός χρηματιστηρίου, αλλά σχεδιάζει τη δημόσια εγγραφή της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου με αποτίμηση 50,3 δισ. στερλινών. H PDD εξαρτάται σήμερα από τις πωλήσεις στο εξωτερικό, καθώς στην εγχώρια αγορά της Κίνας οι καταναλωτές έχουν γίνει διστακτικοί τελευταία. Παρά τις δυσκολίες, όμως, τα έσοδα σημείωσαν άνοδο 44% το γ’ τρίμηνο.
Ειδικότερα, από την Τρίτη τέθηκαν σε εφαρμογή 10% δασμοί σε όλα τα προϊόντα ανεξαιρέτως από την Κίνα προς τις ΗΠΑ, στο πλαίσιο μιας πολιτικής των ΗΠΑ που αποβλέπει στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου φαιντανύλης, αλλά και στο να μην επωφελούνται ξένες χώρες από την τσέπη του Αμερικανού καταναλωτή, οδηγώντας συστηματικά την ισχυρότερη οικονομία του κόσμου σε εμπορικά ελλείμματα. Αυτή είναι η κεντρική γραμμή της εμπορικής πολιτικής της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος ανέλαβε τα ηνία του Λευκού Οίκου στις 20 Ιανουαρίου, μετά τον εκλογικό του θρίαμβο στις 5 Νοεμβρίου. Από το περασμένο Σαββατοκύριακο ανήγγειλε επίσης δασμούς 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά, αλλά τους ανέστειλε προσωρινά, σε αντίθεση με την Κίνα, όπου τους άφησε αμετάβλητους στο 10%.
Προεκλογικά ο Τραμπ είχε δηλώσει πως προτίθεται να φορολογήσει τις εισαγωγές από την Κίνα έως και 100%. Όπως επισημαίνεται από το Council for Economic and Policy Research (CERP), σε αυτήν την περίπτωση ένας παγοκόφτης της Temu στα 52,62 δολάρια θα έφθανε τα 87,62 δολάρια με δασμούς στο 100% εις βάρος της Κίνας. «Ας υποθέσουμε πως το κόστος του παγοκόφτη μόλις φθάσει στο λιμάνι είναι 35 δολάρια και τα υπόλοιπα 21,62 δολάρια είναι το κόστος μεταφοράς και το κέρδος της Temu». Ένας δασμός στο 100% θα προσέθετε ακόμη 35 δολάρια στην τιμή, αναφέρει ο Ντιν Μπέικερ του CERP. Πάντως, οι ΗΠΑ ακόμη και επί κυβέρνησης Τζο Μπάιντεν αλλά και η ΕΕ είχαν εκφράσει τη δυσφορία τους για το κύμα των φθηνών προϊόντων από την Κίνα, ιδίως των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Πέρυσι επιβλήθηκαν δασμοί στα κινεζικά EVs και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού.
Λόγω της αύξησης του κόστους διαβίωσης στις ΗΠΑ, οι καταναλωτές στράφηκαν ακόμη πιο πολύ στις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου Temu και Shein για πάσης φύσεως προϊόντα για τη γυναίκα, τον άντρα και το σπίτι, από ηλεκτρονικές συσκευές μέχρι οικιακό εξοπλισμό, καθώς οι τιμές είναι εξαιρετικά χαμηλές και άρα πιο ελκυστικές. Επιφυλάξεις εκφράζονται για την πορεία της κερδοφορίας των δύο εταιρειών λόγω των δασμών του Τραμπ, αλλά και της αβεβαιότητας που επικρατεί για τις επόμενες κινήσεις του. Οι εταιρείες αυτές ήδη δέχονται πιέσεις από την εξασθένηση της εγχώριας ζήτησης στην Κίνα.
Διαβάστε επίσης
Ookla: Πετάει η Starlink στην Ελλάδα ελλείψει προηγμένων τηλεπικοινωνιακών υποδομών
“Γκάζι” στoν αγωγό φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας