THEPOWERGAME
Με ναυαρχίδα τη Zara, το ισχυρό σήμα του ομίλου Inditex, αλλά και τη Mango, την Desigual και άλλα brands, η Ισπανία έχει αναπτύξει ισχυρή παρουσία στην ελληνική αγορά μόδας, η οποία απορροφά γύρω στο μισό δισ. ευρώ των ισπανικών εξαγωγών ενδυμάτων και υποδημάτων.
Το γεγονός δεν κάνει εντύπωση, εάν ληφθεί υπόψη ότι στην Ισπανία έχουν έδρα ορισμένοι από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς παίκτες κι επιπλέον ότι ο τομέας συνεισφέρει πάνω από 6% της βιομηχανικής παραγωγής και σχεδόν 3% του ισπανικού ΑΕΠ, με πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Μαδρίτη και η Βαλένθια να αποτελούν κόμβους για τη βιομηχανία ενδυμάτων, με χιλιάδες επιχειρήσεις να παραμένουν εύρωστες, παρά τις κρίσεις των τελευταίων ετών.
Αντίθετα, στην Ελλάδα η κλωστοϋφαντουργία και η βιομηχανία ένδυσης έχουν συρρικνωθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Το μερίδιο που χάνουν οι τοπικές επιχειρήσεις αποσπούν διεθνή σήματα, με τα ισπανικά να κατέχουν σήμερα τη μερίδα του λέοντος. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι μόνο οι αλυσίδες του ομίλου Inditex πραγματοποιούν κύκλο εργασιών μεγαλύτερο από τον κύκλο των 35 μεγαλύτερων ελληνικών εταιρειών ένδυσης μαζί.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), οι 33 μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες το 2023 εμφάνισαν κύκλο εργασιών περίπου 715 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο η ΙΤΧ Ελλάς εμφάνισε κύκλο εργασιών 725,5 εκατ. ευρώ. Είχε θέσει στόχο ανάπτυξης γύρω στο 13% και έκλεισε την οικονομική χρήση στις 31 Ιανουαρίου 2024 με αύξηση 18%. Τα καθαρά μετά φόρων κέρδη ανήλθαν σε 37,8 εκατ. ευρώ, με αύξηση 80%. Υπενθυμίζεται ότι η ITX Ελλάς προέκυψε μετά τη συγχώνευση με απορρόφηση από τη Zara Hellas των συγγενών εταιρειών Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home και Uterque.
Είναι επίσης ενδεικτικά τα στοιχεία του ΣΕΠΕΕ σε ένα δείγμα 101 επιχειρήσεων ένδυσης, από τα οποία προκύπτει για το 2023 κύκλος εργασιών 1,2 εκατ. ευρώ, με αύξηση 4% και με καθαρά κέρδη 78,8 εκατ. ευρώ, ήτοι αύξηση 4,4%. Ειδικά ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά αυξήθηκε κατά 8,8% και διαμορφώθηκε στα 952,3 εκατ. ευρώ, με καθαρά κέρδη 68,6 εκατ. ευρώ.
Όγδοη η Ελλάδα στην ισπανική κατάταξη
Σημειώνεται επίσης ότι η χώρα μας είναι 8η στην κατάταξη των χωρών στις οποίες η Ισπανία εξάγει είδη ένδυσης και υπόδησης, με αξία κοντά στο μισό δισ. ευρώ, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθός της. Είναι κοντά με την Ολλανδία σε αξία εισαγωγών, η οποία κατέχει την 7η θέση. Με βάση τα στοιχεία για το δεκάμηνο του 2024 (Ιανουάριος – Οκτώβριος), η Γαλλία κατέχει την πρώτη θέση, έχοντας εισάγει ισπανικά ενδύματα και υποδήματα αξίας 2,51 δισ. ευρώ. Ακολουθούν Ιταλία, Πολωνία, Πορτογαλία, Γερμανία και Τουρκία.
Όσον αφορά τις εισαγωγές, οι προελεύσεις των εισαγωγών ενδυμάτων και υποδημάτων της Ισπανίας, σύμφωνα με κλαδική μελέτη της Πρεσβείας μας στη Μαδρίτη, αφορούν κυρίως χώρες παραγωγούς χαμηλού κόστους, σε πολλές από τις οποίες μεγάλες ισπανικές πολυεθνικές διαθέτουν εργοστάσια παραγωγής. Έτσι, οι εισαγωγές από την Κίνα ξεπερνούν κάθε άλλη χώρα, με τη συνολική αξία να ανέρχεται σε 4,47 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2024. Ακολουθούν οι εισαγωγές από χώρες όπως Μπαγκλαντές, Μαρόκο, Τουρκία, Βιετνάμ, Καμπότζη, Ιταλία, Πακιστάν, Ινδία, Πορτογαλία και Γαλλία.
Το διμερές εμπόριο Ελλάδας – Ισπανίας
Εν τω μεταξύ, το ισοζύγιο της Ισπανίας με τη χώρα μας όσον αφορά τα προϊόντα ένδυσης, συμπληρωμάτων ένδυσης και υποδημάτων είναι ιδιαίτερα αρνητικό, αφού η χώρα μας αποτελεί σημαντικότατο αποδέκτη προϊόντων της ισπανικής βιομηχανίας μόδας, με αποτέλεσμα οι ελληνικές εισαγωγές ενδυμάτων και υποδημάτων από την Ισπανία να είναι πολλαπλάσιες των εξαγωγών.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η αξία των ελληνικών εξαγωγών προς την Ισπανία είναι αμελητέα. Με βάση τα ισπανικά στατιστικά στοιχεία (DataComex), οι ελληνικές εξαγωγές ειδών μόδας στη χώρα της Ιβηρικής εκτινάχθηκαν το 2020, με αύξηση 48,2% έναντι του 2019, φτάνοντας στα 7,8 εκατ. ευρώ. Παρά την κρίση που φάνηκε να συνεχίζει να διανύει ο κλάδος στην Ισπανία, το 2021 οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν νέα αύξηση στα 7,88 εκατ. ευρώ (+1,1% σε ετήσια βάση), ενώ το 2022 εκτινάχθηκαν στα 26,06 εκατ. ευρώ (+230,6% έναντι του 2021). Το 2023 ανήλθαν σε 31,15 εκατ. ευρώ με αύξηση 19,5% και σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία για το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024 οι ελληνικές εξαγωγές προϊόντων μόδας προς την Ισπανία ανήλθαν σε 8,2 εκατ. ευρώ. Οι βασικές κατηγορίες των ελληνικών εξαγωγών στην Ισπανία είναι πλεκτά (2,98 εκατ. ευρώ, με μερίδιο 36,3%) και υποδήματα (3,1 εκατ. ευρώ, μερίδιο 38,4%).
Εν κατακλείδι, οι ελληνικές εξαγωγές μόδας στην Ισπανία σημειώνουν άνοδο, παρά τις διακυμάνσεις, γεγονός που αξιολογείται ως ευκαιρία από τους παρατηρητές της αγοράς και λόγω των μεγάλων τουριστικών ροών στην ισπανική αγορά.
Διαβάστε επίσης
Οι χρυσές δουλειές των εταιρειών συμβούλων στην Ελλάδα
Αγρότες: Τα μπλόκα και οι κίνδυνοι που έπονται
Data centers: Ποιες περιοχές βγαίνουν μπροστά στην κούρσα για επενδύσεις