THEPOWERGAME
Για την απόκτηση υπερσύγχρονων υπεραστικών λεωφορείων, η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε. επένδυσε συνολικά 4,5 εκατ. ευρώ στη διετία 2023-2024, ενώ –όπως πληροφορείται το powergame.gr– η πολυμετοχική εταιρεία επιβατικών μεταφορών σχεδιάζει την αγορά ακόμη 10 υπεραστικών λεωφορείων προς το τέλος του 2025, κίνηση που θα απαιτήσει επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό ύψος της επένδυσης σε μεταφορικά μέσα στα περίπου 7,5 εκατ. ευρώ σε διάστημα μόλις τριετίας.
Η πιο πρόσφατη προσθήκη στον στόλο των 301 λεωφορείων (λεωφορεία αστικά, υπεραστικά, τουριστικά και ιδιωτικά οχήματα) είναι η προμήθεια έξι υπερσύγχρονων, καινούργιων, υπεραστικών λεωφορείων, της ΜΑΝ. Αναλυτικά, τέλη του 2024 η εταιρεία προμηθεύτηκε 4 MAN Lion’s Coach R10 Optiview 2024, 13 μέτρων και 55 θέσεων, και δύο λεωφορεία της ίδιας σειράς, επίσης του 2024, μήκους 12 μέτρων και 49 θέσεων. Οι κινητήρες των συγκεκριμένων λεωφορείων είναι κατηγορίας Euro 6, χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Να σημειωθεί ότι τα υπεραστικά λεωφορεία της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε., που εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αθήνα, έχουν μέση ηλικία 5-6 ετών και είναι εφοδιασμένα με τα πλέον σύγχρονα συστήματα όσον αφορά την άνεση των επιβατών, αλλά και τις δυνατότητες επικοινωνίας που αυτοί έχουν (wifi, usb connections κ.ά.), όπως και ψυχαγωγίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους.
Τι δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία για την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (2023), η εταιρεία είχε καθαρό κύκλο εργασιών 43,482 εκατ. ευρώ, έναντι 32,745 του έτους 2022. Η αύξηση αυτή του 32,8% οφειλόταν στις υψηλές πληρότητες των υπεραστικών δρομολογίων, καθώς έχει κλονιστεί η εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού προς τον σιδηρόδρομο, οπότε περισσότεροι επιλέγουν το λεωφορείο αντί του τρένου. Eπίσης, οφειλόταν και στην αύξηση των αστικών λεωφορειακών γραμμών, για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη (εργασίες fly over).
Nα σημειωθεί ότι μεγάλο ποσοστό των εσόδων της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης αφορά τα έσοδα από την εκτέλεση των περιαστικών και τοπικών γραμμών του ΟΑΣΘ, έργο που έχει αναλάβει από κοινού με τα ΚΤΕΛ Σερρών, Χαλκιδικής και Κιλκίς, σταδιακά, από το 2019 και μετά. Από το συγκοινωνιακό έργο για τις 43 γραμμές του ΟΑΣΘ, που εκτελεί η ομάδα των ΚΤΕΛ, περίπου το 70% εκτελείται από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.
Να ληφθεί υπόψη ότι τα ΚΤΕΛ Κιλκίς αποχώρησαν από την τετράδα στις 31/12/2023, οπότε στην παροχή έργου συνέχισαν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Σερρών.
Οι αριθμοί δείχνουν και το πόσο σημαντικές για την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης είναι οι αστικές συγκοινωνίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, το 2023, τα έσοδα της αστικής συγκοινωνίας, έπειτα από ανάθεση του ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης), ήταν περί τα 28 εκατ. ευρώ, σε σύνολο κύκλου εργασιών περίπου 43,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή αντιπροσώπευαν πάνω από το 60% των εσόδων της εταιρείας, επιβαρύνοντας όμως τα περιθώρια κέρδους της επιχείρησης. Έτσι, ενώ το 2023 η «ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης» είχε σημαντικά αυξημένο κύκλο εργασιών, τα καθαρά της κέρδη μειώθηκαν κατά περίπου 11,5%, στις 997.886 ευρώ.
Στόχος της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ ο διαγωνισμός των 602 εκατ.
Εντούτοις, η εταιρεία έχει βάλει στο στόχαστρο τις περιαστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, γι’ αυτό και μετέχει στον μεγάλο διεθνή διαγωνισμό που διενεργεί ο ΟΣΕΘ, ύψους 602 εκατ. ευρώ (προ ΦΠΑ), με τον οποίο θα παραχωρηθούν οι γραμμές αυτές για περίοδο 10 ετών, με δυνατότητα παράτασης της παραχώρησης για επιπλέον 5 έτη.
Εάν η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης κερδίσει στον διαγωνισμό, θα πρέπει, σύμφωνα με τη διακήρυξη, να διαθέσει για την παροχή υπηρεσίας 220 καινούργια λεωφορεία. Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού υποβλήθηκαν τέσσερις φάκελοι. Ένας φάκελος υποβλήθηκε από την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, που είναι επικεφαλής ομάδας στην οποία μετέχουν τα ΚΤΕΛ Σερρών και εταιρεία τεχνολογίας.
Οι άλλοι τρεις ενδιαφερόμενοι είναι εταιρείες του εξωτερικού από Ιταλία, Τουρκία και Κύπρο. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ΑΤΜ S.P.A.-AZIENDA TRASPORTI MILANESI, εταιρεία ιταλική, CPT- Cyprus Public Transport Services & Operations Ltd, εταιρεία θυγατρική της ισπανοβρετανικής Automoviles Luarca (ALSA), GUR-SEL Turizm Tasimacilik Ve Servis A.S., τουρκική εταιρεία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης,
Tα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, που σήμερα έχουν περί τους 250 μετόχους, ιδρύθηκαν το 1952. Το 2003 μετατράπηκαν σε ανώνυμη εταιρεία και οι παλιοί ιδιοκτήτες εισέφεραν τα λεωφορεία τους στην Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.
Από την 1η/6/2019, όταν ο ΟΑΣΘ ήταν στα πρόθυρα κατάρρευσης, ανατέθηκε στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε. η εκτέλεση δρομολογίων σε έξι γραμμές, έργο που παρείχε με δικά της λεωφορεία και προσωπικό. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης η ανάληψη περισσότερων γραμμών αστικών συγκοινωνιών, όπως και έγινε.
Τώρα πλέον, μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού-γέφυρας που διενήργησε ο ΟΣΕΘ, αποκλειστικά για να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες της Θεσσαλονίκης το 2025, αναμένεται να τρέξουν οι ενέργειες έγκρισης του αποτελέσματος από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Μοναδικός υποψήφιος στον διαγωνισμό ήταν η KTEΛ Θεσσαλονίκης, μαζί με τα ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και Σερρών. Με αυτήν τη σύμβαση- γέφυρα η πόλη δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα έως ότου ολοκληρωθεί ο μεγάλος διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν έχει περάσει ακόμη στη Β’ Φάση του, καθώς συνεχίζεται η εξέταση των φακέλων που υπέβαλαν οι τέσσερις υποψήφιοι.
Διαβάστε επίσης
Ξεπέρασαν τις 600.000 οι αποποιήσεις κληρονομιών σε μία 10ετία
HEPI: Αύξηση 2% στην τιμή του ρεύματος στην Αθήνα