THEPOWERGAME
Οι προκλήσεις παραμένουν το 2025 για τους επιχειρηματίες του οργανωμένου λιανεμπορίου που καλούνται να διαχειριστούν κατά προτεραιότητα δύο κρίσιμα μέτωπα, τον ανταγωνισμό που γίνεται ολοένα πιο οξύς και την κατανάλωση που υπονομεύεται από το κόστος ζωής, το οποίο αυξάνεται δυσανάλογα με τα εισοδήματα.
Σε αυτό το πλαίσιο είναι μονόδρομος οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις στον κλάδο. Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς φαίνεται να βρίσκονται με το «δάχτυλο στη σκανδάλη» για συμφωνίες, καθώς ο έντονος ανταγωνισμός σε συνδυασμό με τα υψηλά κόστη λειτουργίας ασκούν πιέσεις στις μικρότερες αλυσίδες, ενώ από την άλλη μεριά οι μεγάλοι παίκτες αναζητούν ευκαιρίες. Οι τελευταίες έγκεινται στην ενίσχυση του μεγέθους τους και της διαπραγματευτικής τους δύναμης και κατά συνέπεια των περιθωρίων κέρδους τους που έχουν συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια, στο 1% με 1,5%, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, λόγω και των «περιοριστικών μέτρων» της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού. Εκτιμάται ότι η συγκέντρωση θα βοηθήσει οικονομίες κλίμακος στην αγορά, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Παντελιάδη (METRO), πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ). Σημειώνεται ότι ο τζίρος των μεγάλων σούπερ μάρκετ κινείται κοντά στο 58% της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα (από τα χαμηλότερα στην ΕΕ), ενώ στην αγορά δραστηριοποιούνται πολλά σήματα συγκριτικά με τον πληθυσμό της χώρας, όπως τονίζουν αναλυτές.
Είναι προφανές ότι οι συνθήκες στην αγορά έχουν αλλάξει τα τελευταια χρόνια. Πριν από μια δεκαετία νέα δεδομένα δημιουργήθηκαν μετά την κατάρρευση της Μαρινόπουλος και την ενσωμάτωση του δικτύου Μαρινόπουλος – Carrefour στην αλυσίδα Σκλαβενίτης, που αναδείχτηκε έκτοτε στην κορυφαία θέση της κατάταξης.
Υπό πίεση οι μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Σήμερα, οι επιπτώσεις από τις πρόσφατες κρίσεις και οι νέες τάσεις στην κατανάλωση αυξάνουν την πίεση στις μικρότερες αλυσίδες, που δεν είναι σε θέση να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές, χάνοντας μερίδια από τις μεγαλύτερες, την ώρα που τα κόστη και οι υποχρεώσεις αυξάνονται. Οι στρατηγικές των μεγάλων αλυσίδων, συμπεριλαμβανομένων των πρόσφατων εξαγορών, αποτυπώνουν εν πολλοίς την τάση για αξιοποίηση επενδυτικών ευκαιριών, σε ορισμένες περιπτώσεις και εκτός συνόρων.
Ενδεικτικά σημειώνεται η πρόσφατη εξαγορά από τον όμιλο Σκλαβενίτη, μέσω της κυπριακής θυγατρικής του, της εταιρείας Υπεραγορές Παπαντωνίου. Είχε προηγηθεί στην Ελλάδα η προσθήκη στο δίκτυο Σκλαβενίτης δύο καταστημάτων της αλυσίδας Φλεβάρης στη Ρόδο, ενώ το δίκτυο είχε ενισχύσει νωρίτερα η εξαγορά των AS Αγορά, Γέγος και SEP Markets Παπαδόπουλος. Από την πλευρά της η ΑΒ Βασιλόπουλος απoκτά τα καταστήματα Τερζής, ενώ η Μασούτης φέρεται να μελετά την επόμενή της κίνηση έχοντας στο ενεργητικό της σημαντικά deals, με εμβληματικό τα τελευταία χρόνια αυτό με την συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ.
Εξελίξεις δρομολογεί και η Κρητικός, η οποία από το 2021, ύστερα από μια 10ετή συνεργασία με τον ΕΛΟΜΑΣ, συνεχίζει αυτόνομα αυξάνοντας το μέγεθός της μετά τη συμφωνία με την CRM Αριάδνη και πιο πρόσφατα με την εμβληματική εξαγορά του ομίλου σούπερ μάρκετ «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε.» αλλά και των σούπερ μάρκετ Μαθιουδάκης και Katerina’s Market.
Αξιοσημείωτες κινήσεις γίνονται και από μικρότερους παίκτες, όπως ενδεικτικά η Market In, η ΟΚ Anytime Markets αλλά και η Retail & More, η οποία χάρη στη στήριξη του βασικού της μετόχου -είναι συμφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη- αναπτύσσει το σήμα Carrefour με ταχείς ρυθμούς, εντός και εκτός συνόρων, αξιοποιώντας ευκαιρίες εξαγορών.
Διαβάστε επίσης
Φορολογία: Οι 17 ανατροπές που φέρνει το 2025
BEREC: “Δεμένη” με τον χαλκό η Ελλάδα στις τηλεπικοινωνίες
Οι μεγάλες ενεργειακές ανατροπές που έφερε το 2024 στα Βαλκάνια