THEPOWERGAME
Mε τις τιμές του κακάο, βασικού συστατικού της σοκολάτας, να βιώνουν μια άνευ προηγουμένου άνοδο, η παγκόσμια σοκολατοβιομηχανία στρέφεται σε νέα προϊόντα και συσκευασίες, διαφοροποίηση γκάμας, επέκταση σε νέες κατηγορίες, εξοικονόμηση κόστους παραγωγής, αλλά και συμφωνίες.
Οι προκλήσεις τροφοδοτούν σενάρια για νέο κύκλο deals στον κλάδο, με ενδεικτικές τις διαπραγματεύσεις της Mondelēz με τη Hershey, oι οποίες σε περίπτωση που ευοδωθούν θα δημιουργηθεί ένας κολοσσός θωρακισμένος απέναντι σε κρίσεις όπως αυτή του κακάο και της μείωσης της κατανάλωσης. Παράγοντες της αγοράς μιλούν για deal που μπορεί να ξεπεράσει σε αξία τα 36 δισ. δολ. της εξαγοράς της Kellanova από τη Mars, ξεκλειδώνοντας περαιτέρω ανάπτυξη για τη Mondelēz.
Την ίδια ώρα, όλοι oι μεγάλοι παίκτες της παγκόσμιας αγοράς, από τη Mondelēz και τη Hershey μέχρι τη Nestlé και τη Ferrero Rocher, έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για να μειώσουν το κόστος παραγωγής, με επίκεντρο την αυτοματοποίηση των παραγωγικών διαδικασιών. Στόχος είναι να εξοικονομήσουν πόρους σε μια συγκυρία που οι τιμές του κακάο έχουν εκτοξευθεί στα 9.500 δολ. ανά τόνο φέτος, με αύξηση σχεδόν 50% το τελευταίο τρίμηνο και υπερδιπλάσια αύξηση συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.
Αν και οι παραγωγοί κακάο στη Δυτική Αφρική περιμένουν καλύτερες σοδειές φέτος, η ζημιά από τις καιρικές συνθήκες στη φυτική παραγωγή παραμένει. Ακόμη και μια οριακά διψήφια αύξηση της παραγωγής φέτος δεν θα είναι αρκετή για να συμπληρώσει τα εξαιρετικά χαμηλά αποθέματα, σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, με αποτέλεσμα πολλές μεγάλες εταιρείες σοκολάτας να αναπροσαρμόζουν τα μεγέθη των σοκολατών και τις συνταγές τους, προσθέτοντας τεχνητές γεύσεις και μειώνοντας την περιεκτικότητα των προϊόντων τους σε κακάο.
Ανθεκτικά brands, όπως ΙΟΝ, Παυλίδης, KitKat, Cadbury, Kinder
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι στην τρέχουσα κρίση όλες οι μεγάλες σοκολατοβιομηχανίες έχουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια κακάο υψηλών ποσοτήτων, που τους προσφέρουν έστω και προσωρινά ένα δίχτυ προστασίας από την άνοδο των τιμών πρώτων υλών. Αυτό συντηρεί και την ανθεκτικότητα των οικονομικών τους μεγεθών, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει με τις μικρότερες βιομηχανίες, που είναι πιο εκτεθειμένες στους κινδύνους. Επίσης, ισχυρές παγκόσμιες μάρκες, όπως π.χ. KitKat, Cadbury, Kinder, εμφανίζουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, καθώς οι αυξήσεις τιμών δεν επηρεάζουν σημαντικά τη ζήτηση. Αυτή η τάση παρατηρείται και σε ελληνικά σήματα, όπως ΙΟΝ, Παυλίδης, Serenata κ.λπ. Οι μικρότερες βιομηχανίες είναι πιο ευάλωτες στις ανατιμήσεις των πρώτων υλών, καθώς αναγκάζονται να απορροφούν μεγάλο μέρος τους για να διατηρήσουν ανταγωνιστικές τιμές στα προϊόντα, γεγονός που επηρεάζει τα αποτελέσματά τους.
Επίσης, πολλές σοκολατοβιομηχανίες αναζητούν εναλλακτικές στρατηγικές για να διαχειριστούν την τρέχουσα κρίση και να προλάβουν μελλοντικούς κινδύνους, καθώς οι καταναλωτές μπορεί σήμερα να παραμένουν πιστοί στα brands, αλλά οι συνεχείς ανατιμήσεις πιθανόν θα διαφοροποιήσουν την αγοραστική συμπεριφορά.
Αναπροσαρμογή των σοκολατοβιομηχανιών στο προϊοντικό μείγμα
Υπό τον φόβο η σοκολάτα να γίνει απόλαυση πολυτελείας, πολλές σοκολατοβιομηχανίες αναδιαμορφώνουν το μείγμα του χαρτοφυλακίου τους και μετατοπίζουν το ενδιαφέρον σε εναλλακτικές επιλογές, όπως οι κατηγορίες τσίχλας, καραμέλας και άλλων συναφών προϊόντων, που αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς και δεν επηρεάζονται στον ίδιο βαθμό από τις ανατιμήσεις πρώτων υλών. Για παράδειγμα, ανατιμήσεις σημειώνονται και στη ζάχαρη, αλλά είναι περισσότερο ανεκτές από τις αυξήσεις τιμών στο κακάο.
Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύονται προοπτικές για την ΙΟΝ, υπό τον έλεγχο του ομίλου Bespoke, μετά και την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 75% της καραμελοποίας Λάβδας. Σημειώνεται ότι η ΙΟΝ στην 94χρονη διαδρομή της είχε αναπτύξει δραστηριότητα στον κλάδο της καραμέλας από το 1930 έως το 2016, διαθέτοντας στην αγορά εμβληματικά προϊόντα με τις μάρκες Baloo και O’Mamy. Από την πλευρά της η Λάβδας έχει στο χαρτοφυλάκιό της σήματα όπως Jelly Pop, Eclair, Charleston, Geneva, Αγελαδίτσα, Λάβδας, Χρυσή Γάλακτος, Piccolo, Gum On! και Zero. Η εξαγορά ευνοεί επίσης περαιτέρω ανάπτυξη στις αγορές του εξωτερικού, όπου η Λάβδας διαθέτει πάνω από το 50% των προϊόντων της.
Διαβάστε επίσης
Στεγαστικά δάνεια: Πόσο μειώνεται η δόση μετά τη νέα μείωση επιτοκίων
Μποναμάς με αυξήσεις σε συντάξεις και επιδόματα τα Χριστούγεννα
ΔΕΗ: Τα νέα έργα ΑΠΕ που “βάζει στην πρίζα” σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία