THEPOWERGAME
Το παρασκήνιο για το πώς η «νεκρή» Amazon κατάφερε να γίνει μια επιχείρηση αξίας 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων αναλύει το CNBC. Όλα ξεκίνησαν από μια συνάντηση για καφέ πριν 20 και πλέον χρόνια.
Μετά από 30 χρόνια λειτουργίας, η Amazon είναι ένας κολοσσός αξίας 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και ένας από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές στον κόσμο.
Αλλά το 2001, όπως αναφέρει το CNBC, η ίδια η επιβίωσή της ήταν υπό αμφισβήτηση μετά την έκρηξη της φούσκας dot-com και την πτώση της μετοχής της Amazon κατά 90%. Ορισμένοι επικριτές πίστευαν ότι η Amazon ήταν καταδικασμένη να μην ανακάμψει ποτέ, αλλά ο ιδρυτής Tζεφ Μπέζος ανέτρεψε τα πράγματα – με κάποιες χρήσιμες συμβουλές από τον Τζέιμς Σάινεγκαλ, (Jim Sinegal), ιδρυτή της αντίπαλης εταιρείας λιανικής Costco.
Εκείνη τη χρονιά, ο Μπέζος συνάντησε τον Σάινεγκαλ για καφέ σε ένα Starbucks μέσα σε ένα Barnes & Noble κοντά στα γραφεία της Amazon στο Bellevue της Ουάσιγκτον, σύμφωνα με το βιβλίο του 2013 «The Everything Store,» του δημοσιογράφου Μπραντ Στόουν (Brad Stone). Ο Μπέζος ήθελε να μιλήσει για τη χρήση της Costco ως προμηθευτή χονδρικής για ορισμένα προϊόντα, αλλά το βασικό συμπέρασμα της συνάντησης κατέληξε να αφορά στρατηγικές τιμολόγησης.
Ο Σάινεγκαλ εξήγησε πώς η Costco θα μπορούσε να πουλήσει τόσα πολλά προϊόντα «πολύ φθηνά» εξαλείφοντας τα περιττά έξοδα και διατηρώντας ισχυρές σχέσεις με τους προμηθευτές για να εξασφαλίσει τις καλύτερες προσφορές σε χύμα προϊόντα, έγραψε ο Στόουν. Αυτές οι χαμηλές τιμές ήταν το κλειδί για να πείσουν τους πελάτες να πληρώσουν για την ετήσια συνδρομή της Costco, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των ακαθάριστων κερδών της εταιρείας.
«Η συνδρομή μέλους είναι ένας εφάπαξ πόνος, αλλά ενισχύεται κάθε φορά που οι πελάτες μπαίνουν μέσα και βλέπουν τηλεοράσεις σαράντα επτά ιντσών που είναι διακόσια δολάρια φθηνότερες από οπουδήποτε αλλού», είπε ο Σάινεγκαλ στον Μπέζος, σύμφωνα με τον Stone. «Ενισχύει την αξία της ιδέας. Οι πελάτες γνωρίζουν ότι θα βρουν πραγματικά φθηνά πράγματα στην Costco».
Η προσέγγιση της Costco ήταν ότι «η αξία υπερισχύει των πάντων» και ότι θα εργάζεται πάντα σκληρά για να διασφαλίζει ότι παρέχει αρκετή αξία για να κρατά τους πελάτες ευχαριστημένους, τόνισε ο Σάινεγκαλ. Μιλώντας στον Στόουν για το βιβλίο, ο Σάινεγκαλ σημείωσε ότι πίστευε ότι «ο Τζεφ κοίταξε [αυτή την προσέγγιση] και σκέφτηκε ότι ήταν κάτι που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στη δική του επιχείρηση».
Ο Μπέζος δεν πίστωσε ποτέ δημοσίως τη συνάντηση με τον Σαίνεγκαλ για την έμπνευση οποιασδήποτε από τις στρατηγικές τιμολόγησης της Amazon, αλλά ο Στόουν έγραψε ότι ο Μπέζος συγκάλεσε μια συνάντηση στην Amazon λίγες μόλις ημέρες μετά τη συνάντηση με τον Σίνεγκαλ. Το θέμα: Σύμφωνα με τον Στόουν, ο οποίος πήρε συνέντευξη από στελέχη της Amazon που ήταν παρόντα, το θέμα ήταν η «ασυνάρτητη» στρατηγική τιμολόγησης της Amazon και η ανάγκη να τηρηθεί η υπόσχεση της εταιρείας να έχει πάντα χαμηλότερες τιμές από τους ανταγωνιστές της.
Εκείνο το καλοκαίρι, η Amazon έριξε τις τιμές για ορισμένα από τα κορυφαία προϊόντα της – βιβλία, μουσική και βίντεο – κάνοντας εκπτώσεις έως και 30%, σε ορισμένες περιπτώσεις. «Υπάρχουν δύο είδη εταιρειών: Αυτές που εργάζονται για να αυξήσουν τις τιμές και αυτές που εργάζονται για να τις μειώσουν», δήλωσε τότε ο Μπέζος, σύμφωνα με τους New York Times. Η Amazon, πρόσθεσε ο Μπέζος, θα επιδιώκει πάντα να είναι το δεύτερο είδος εταιρείας.
Οι πωλήσεις ανέκαμψαν μέχρι το τέλος του 2001, όταν η Amazon ανακοίνωσε το πρώτο κερδοφόρο τρίμηνο της ιστορίας της. Ο Μπέζος πίστωσε την ανάκαμψη στις χαμηλότερες τιμές και υποσχέθηκε να εξαλείψει τα περιττά κόστη προκειμένου να γίνουν περισσότερες εκπτώσεις, ανέφεραν οι Times – μια παρόμοια στρατηγική με αυτή της Costco.
«Είχαμε ένα εξαιρετικό τέταρτο τρίμηνο. Είμαστε απίστευτα υπερήφανοι γι’ αυτό. Και αυτό που πραγματικά το οδήγησε ήταν οι χαμηλότερες τιμές για τους πελάτες…». δήλωσε ο Μπέζος στο Fox News τον Ιανουάριο του 2002. «Είχαμε πάντα χαμηλές τιμές, αλλά το να το ωθήσουμε λίγο περισσότερο είχε πραγματικά μεγάλο αντίκτυπο στα αποτελέσματά μας».
Λίγα χρόνια αργότερα, το 2005, η Amazon λάνσαρε το δικό της πρόγραμμα συνδρομής, το Amazon Prime, προσφέροντας μειωμένες τιμές και δωρεάν αποστολή στις παραγγελίες για τα μέλη που πληρώνουν προκαταβολικά ένα ποσό. Σε μια επιστολή του 2016 προς τους μετόχους της Amazon, ο Μπέζος περιέγραψε την ιδέα πίσω από το Prime χρησιμοποιώντας γλώσσα που θυμίζει την Σάινεγκαλ και την Costco: «Θέλουμε το Prime να είναι τόσο καλή τιμή, που θα ήταν ανεύθυνο να μην είστε μέλος».
Διαβάστε επίσης
Ακίνητα: Χαμηλότερα από τη μισή τιμή της αγοράς πωλούνται μέσω πλειστηριασμών
Γιατί το bitcoin δεν είναι υπερτιμημένο: Το διπλό σήμα για νέο ράλι
Υπεράκτια αιολικά: Τι μπορεί να μάθει η Ελλάδα από τις διεθνείς πρακτικές