THEPOWERGAME
Η βιομηχανία σοκολάτας παλεύει με το αυξανόμενο κόστος του κακάο που στενεύει τα περιθώρια κέρδους ενώ καθώς η κρίση στην διεθνή αγορά δεν έχει αποτυπωθεί εξ ολοκλήρου στα ράφια του λιανεμπορίου, υπάρχει ανησυχία για νέες ανατιμήσεις στο προϊόν που αποτελεί αγαπημένη απόλαυση για καταναλωτές κάθε ηλικίας.
Αν και το τελευταίο διάστημα τα μηνύματα είναι θετικά από την αγορά, με πτώση των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης κακάου κάτω από τα 6.900 δολάρια ανά τόνο, στο χαμηλότερο επίπεδο κλεισίματος από τον Μάρτιο, οι αναλυτές δεν συνιστούν εφησυχασμό.
Σε αυτό το περιβάλλον οι μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο ενώ ελληνικές βιομηχανίες όπως ΙΟΝ, Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, θυγατικές πολυεθνικών όπως Mondelez, Ferrero, Mars Hellas, αντιμετωπίζουν προκλήσεις μετά το ράλι της τιμής του κακάο και την ανθεκτικότητα του πληθωρισμού, που περιορίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Οι περισσότερες διατηρούν ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων αντισταθμίζοντας σε ένα βαθμό τις πιέσεις στα κόστη. Τα στελέχη τους παρακολουθούν συνεχώς τη ρευστότητα, την εξέλιξη της κερδοφορίας και τις εξελίξεις στο περιβάλλον του ανταγωνισμού αλλά είναι στοίχημα η βελτιστοποίηση του κόστους και η αύξηση μεριδίων στις τρέχουσες συνθήκες.
Η αγορά σοκολάτας στα σούπερ μάρκετ
Είναι ενδεικτικό ότι η αγορά μειώνεται σε όγκο αλλά αναπτύσσεται σε αξία, ως αποτέλεσμα των ανατιμήσεων. Στοιχεία της Circana που έχει στη διάθεσή του το Powergame δείχνουν ότι η αγορά στα σούπερ μάρκετ ξεπερνά τα 107 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο Ιανουάριος-Αύγουστος 2024 από 104 εκατ. που ήταν στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, με αύξηση περίπου 3%. Η αγορά στις επώνυμες σοκολάτες ανήλθε σε 88,6 εκατ. ευρώ από 86,2 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν, με αύξηση 2,9% ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της κατηγορίας, με μερίδιο περίπου 17%, εμφανίζουν τζίρο περίπου 18,4 εκατ. ευρώ από 17,9 εκατ. ευρώ πέρυσι με αύξηση 2,4%. Με όρους όγκου πωλήσεων καταγράφεται πτώση τόσο για τα επώνυμα όσο και για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, σε όγκο η αγορά φαίνεται να εμφανίζει πτώση που αγγίζει το 6% καθώς στο οκτάμηνο του 2024 διαμορφώνεται σε 8,9 εκατ. τεμάχια από 9,5 εκατ. τεμάχια στο ίδιο διάστημα πέρυσι. Ειδικότερα, στα επώνυμα προϊόντα ο όγκος πωλήσεων στο οκτάμηνο ανέρχεται σε 6,8 εκατ. μειωμένος κατά 5,2% ενώ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημειώνεται μεγαλύτερη πτώση της τάξης του 7,9%, στα 2,1 εκατ..
Σημειώνεται ότι το 2023 η αγορά συνολικά στα σούπερ μάρκετ ανήλθε σε 174,4 εκατ. ευρώ, με αύξηση σε αξία 8,2% και σταθερό όγκο κοντά στα 16 εκατ.
Η διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας
Εντωμεταξύ, οι τιμές της σοκολάτας αυξάνονται, παρά τις προσπάθειες για συγκράτησή τους από τους προμηθευτές, στον απόηχο της εκρηκτικής ανόδου της τιμής του κακάο και της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα που έχουν προκαλέσει οι ακραίες κλιματικές συνθήκες στη Δυτική Αφρική και ειδικά σε Γκάνα και Ακτή Ελεφαντοστού που αποτελούν τους μεγαλύτερους παραγωγούς κόκκων κακάο στον κόσμο, με μερίδιο περίπου 70%. Οι τιμές του κακάο έχουν διπλασιαστεί σε ένα χρόνο ενώ οι προβλέψεις για τη σοκολατοβιομηχανία δεν είναι ευοίωνες όσο το κόστος και άλλων πρώτων υλών, όπως π.χ. η ζάχαρη, αυξάνεται. Ως αποτέλεσμα οι πιέσεις μεταφέρονται σε ένα βαθμό στα τελικά προϊόντα, με τις αυξήσεις σε ένα χρόνο να κινούνται πάνω από 50% κατά μ.ο. στα ράφια του ελληνικού λιανεμπορίου.
Η ανθεκτικότητα και οι προκλήσεις για τις σοκολατοβιομηχανίες στο μέλλον
Παρά τις προκλήσεις ο κλάδος εμφανίζει ανθεκτικότητα με τον μεγάλο παίκτη της αγοράς, την ΙΟΝ, που έχει περάσει στον έλεγχο της Bespoke του Σπύρου Θεοδωρόπουλου να εμφανίζει στον τελευταίο της ισολογισμό (2023) καθαρά κέρδη 5,7 εκατ. ευρώ από 4,3 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, με κύκλο εργασιών 114,4 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο (2024) η εταιρεία προχώρησε σε υπογραφή προσυμφώνου εξαγοράς του 74,99% της καραμελοποιίας Λάβδας και Olympic Hermes ενισχύοντας το προιοντικό χαρτοφυλάκιο της ΙΟΝ και δημιουργώντας οικονομίες κλίμακος.
Με συνετή και συγκρατημένη τιμολογιακή πολιτική, χωρίς συμβιβασμούς στην ποιοτική αρτιότητα των προϊόντων, αντιμετωπίζει τις προκλήσεις η Ε.Ι. Παπαδόπουλος, με δημοφιλή προϊόντα όπως το Caprice αλλά και ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει επίσης αρτοσκευάσματα, ψωμί, τορτίγιες και μπάρες δημητριακών. Η εταιρεία, που συνεχίζει με αμείωτους ρυθμούς πρόγραμμα επενδύσεων για συνεχή εκσυγχρονισμό του παραγωγικού εξοπλισμού και των υποδομών της -διαθέτει 4 εργοστάσια- έκλεισε πέρυσι με καθαρά κέρδη 10,2 εκατ. ευρώ από 11,6 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση με κύκλο εργασιών 233,8 εκατ. ευρώ.
Η Mondelez, που παράγει προϊόντα σοκολάτας όπως Merenta, Lacta και Παυλίδης, ενίσχυσε τα μεγέθη της με την απόκτηση του χαρτοφυλακίου προϊόντων της Chipita μετά την εξαγορά του εμπορικού κλάδου της Mondelez Eλλάς Snacks Production. Έκλεισε το 2023 με τριπλάσια κέρδη που ξεπέρασαν τα 13,8 εκατ. ευρώ και με πωλήσεις πάνω από 262 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία διατηρεί πλέον 3 εργοστάσια στην Ελλάδα -στη Λάρισα όπου παράγει τις μαρμελάδες Spin Span, στη Λαμία όπου παράγει προϊόντα bakery και στην Αθήνα που παράγει Merenta, Lacta και Παυλίδης. Σημειώνεται επίσης ότι o όμιλος πούλησε τη δραστηριότητα της τσίχλας, η οποία μεταβιβάστηκε και στην Ελλάδα στην Perfetti Van Melle.
Σε άλλες πολυεθνικές, η Ferrero, με ισχυρή παρουσία στο ράφι -με προϊόντα όπως Nutella, Kinder σοκολάτα, μέχρι σνακς Kinder και Nutella, πραλίνες κ.α.-, εμφανίζει τζίρο κοντά στα 54 εκατ. ευρώ το 2023 από 47,8 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, με καθαρά κέρδη μετά από φόρους 975,8 χιλ. ευρώ από 1,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Σημαντικός παίκτης και η Mars με τζίρο πάνω από 50 εκατ. ευρώ (δεν έχει δημοσιεύσει ισολογισμό για το 2023 ) η οποία εκτός από σήματα όπως m&m’s, snickers, twix, Dove και άλλα brands σοκολάτας, αντλεί σημαντικό μέρος των εσόδων και της κερδοφορίας της από μια ευρεία γκάμα τροφίμων, με χαρακτηριστικό το ρύζι Uncle Ben’s, καθώς και τροφές για κατοικίδια με σήματα όπως Pedigree, Royal Canin, Whiskas κ.α.
Διαβάστε ακόμη
Microsoft: Φιλοδοξεί να γίνει το Netflix των video games με το νέο Call of Duty
Μολδαβία: Με το ένα πόδι στην ΕΕ και με το άλλο στη Ρωσία
ICGB: Ο Κάθετος Διάδρομος δεν στηρίζεται αρκετά από την ΕΕ