THEPOWERGAME
Μετά από έξι εβδομάδες διαπραγματεύσεων στην Boeing με πολλά πισωγυρίσματα, πρόσφατα ο Λευκός Οίκος αποφάσισε να στείλει στο Σιάτλ την υπουργό Εργασίας, Τζούλι Σου, για να βοηθήσει να αρθεί το αδιέξοδο που προκάλεσε η πρώτη μεγάλη απεργία στην εταιρεία εδώ και 16 χρόνια. Όμως η μεσολάβηση δεν είχε αποτέλεσμα. Οι απεργοί, οι οποίοι τον Σεπτέμβριο είχαν απορρίψει αύξηση 25% σε βάθος τριετίας, απέρριψαν και τη νέα πρόταση– αυτή για αύξηση 35%- επικαλούμενοι ξανά την αποτυχία της διοίκησης να επαναφέρει το συνταξιοδοτικό τους πλάνο που βασιζόταν σε προκαθορισμένα επιδόματα και το οποίο έχει καταργηθεί από το 2008. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, η αποτυχία επίλυσης κοστίζει στην εταιρεία περί τα 100 εκατ. την ημέρα. Επιπλέον οδηγεί τους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας να σκεφτούν ακόμη πιο σοβαρά την υποβάθμιση της πιστοληπτικής της ικανότητας σε «σκουπίδι» (junk), με την S&P Global Ratings να έχει ήδη εκτιμήσει από τις αρχές Οκτώβρη πως ο αμερικανικός κολοσσός θα απωλέσει περί τα 10 δισ. δολάρια εντός του 2024.
Τελευταία, ο διευθυντής οικονομικών της Boeing, Μπράιαν Γουέστ, εκτίμησε πως οι απώλειες θα φτάσουν τα 4 δισ. δολάρια μόνο στο τέταρτο τρίμηνο του έτους, ανεβάζοντας τις συνολικές ελεύθερες ταμειακές εκροές στα 14 δισ. το 2024. Πρόκειται για την χειρότερη απόδοση της εταιρείας από την πανδημία της Covid-19 το 2020, που είχε διακόψει τα αεροπορικά ταξίδια παγκοσμίως.
Άλλωστε και ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος Κέλι Όρτμπεργκ, που παρέλαβε… το χάος από τον Αύγουστο, οπότε και ανέλαβε, παραδέχθηκε πως θα χρειαστεί χρόνο η εταιρεία για να σταθεί ξανά στα πόδια της. Η κατασκευάστρια αεροσκαφών αναγκάστηκε να σταματήσει την παραγωγή των μοντέλων 737 767 και 777 στο Σιάτλ για περισσότερο από ένα μήνα, ενώ έχουν διακοπεί οι εργασίες και στις μονάδες της στην Ουάσινγκτον, το Όρεγκον και την Καλιφόρνια. «Η αποτυχία (των διαπραγματεύσεων) προσθέτει επιπλέον αβεβαιότητα, κόστη και καθυστερήσεις στην επάνοδο, καθώς η απεργία ξεπερνά την 40η μέρα» σχολιάζει ο αναλυτής στην BofA Securities Inc, Ρόναλντ Έπσταϊν. «Βασικά ο Οκτώβριος χάθηκε, μέρος του Νοεμβρίου είναι ήδη χαμένο και όλο αυτό θα μεταφερθεί σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα» σημειώνει η αναλύτρια του Jefferies, Σέιλα Καχιάογλου, μιλώντας στο Bloomberg TV.
Ο CEO Κέλι Όρτμπεργκ έχει ήδη δρομολογήσει περικοπές δαπανών για να αντιμετωπίσει τις απώλειες από την απεργία, συμπεριλαμβανομένης μίας μείωσης προσωπικού 10%, πάγωμα προσλήψεων και εταιρικών ταξιδιών. Αυτός είναι και ο λόγος που η εταιρεία προετοιμάζει πιθανή πώληση μετοχών, όπως ανέφεραν στο Bloomberg στελέχη, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης εταιρικής κερδοφορίας την περασμένη Τετάρτη.
Πώς ξεκίνησαν τα προβλήματα για την Boeing
Πριν από πέντε χρόνια, η Boeing αντιμετώπισε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στην ιστορία της, όταν δύο ολοκαίνουργια αεροσκάφη 737 Max συνεθλίβησαν σε σχεδόν πανομοιότυπα δυστυχήματα, που κόστισαν τη ζωή σε συνολικά 346 ανθρώπους. Και στα δύο δυστυχημάτα ρόλο έπαιξε το ελαττωματικό αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου πτήσης, γνωστό ως Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης κατέληξε πως η εταιρεία επέλεξε «τα κέρδη έναντι της ειλικρίνειας», και η εταιρεία, αντιμέτωπη με κατηγορίες πως απέκρυψε πληροφορίες από τους ελεγκτές ασφαλείας σχετικά με τον σχεδιασμό των αεροσκαφών, κατέβαλε 2,5 δισ. δολάρια σε δικαστικό συμβιβασμό. Περί τα 500 εκατ. εξ αυτών για τις οικογένειες των θυμάτων.
Τον Μάρτιο του 2024, τα προβλήματα επανήλθαν. Μέσα σε μόλις δέκα ημέρες τον Μάρτιο, σημειώθηκε πληθώρα περιστατικών εν ώρα πτήσης, όπως αναγκαστικές προσγειώσεις, φλεγόμενοι κινητήρες και διαρροές καυσίμων σε αεροσκάφη της εταιρείας. Στο μικροσκόπιο βρέθηκαν οι παχυλοί μισθοί και τα μερίσματα των μετόχων της Boeing, αφού σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, εάν η εταιρεία είχε δώσει προτεραιότητα στις αναβαθμίσεις ασφάλειας έναντι των πολυτελών μισθών στελεχών και των εξαγορών μετοχών, αυτή η καταστροφή μπορεί να μην είχε συμβεί.
Στο πιο πρόσφατο περιστατικό, στα τέλη Αυγούστου, δύο εργάτες σκοτώθηκαν και ένας τρίτος τραυματίστηκε από έκρηξη τροχού σε αεροσκάφος της Boeing, στις εγκαταστάσεις συντήρησης και επισκευής αεροπλάνων της εταιρείας Delta Air Lines. Όπως έγραφε το καλοκαίρι ο Economist, μία σειρά συνενώσεων και εξωτερικών αναθέσεων, ειδικά από το 2005, οπότε πούλησε τμήματα της γραμμής παραγωγής της, για να μειώσει τα κόστη, μετατρέποντας τον εαυτό της σε απλή «συναρμολογήτρια αεροσκαφών». Ταυτόχρονα, άρχισε να μοιράζει μετρητά και μερίσματα στους μετόχους της, ενθουσιάζοντας την Γουόλ Στριτ. «Η εμμονή με τις βραχυπρόθεσμες αποδόσεις για τους μετόχους… μπορεί να συνέβαλε στις «παρακάμψεις» που υπονόμευσαν την ασφάλεια του 737 ΜΑΧ» εκτιμούσε το περιοδικό. Η τωρινή απεργία των εργαζομένων, ωρομίσθιων που ζητούν καλύτερο πλάνο συνταξιοδότησης, έχει τροφοδοτηθεί και από την κουλτούρα της πλουσιοπάροχης ανταμοιβής στελεχών και μετόχων που κυριαρχούσε στην Boeing εδώ και πολλά χρόνια.
Την εβδομάδα που πέρασε, η μετοχή της Boeing υποχώρησε κατά 2,4% την Πέμπτη και συνολικά κατά 40% μέσα σε ένα έτος, στο κλείσιμο της Τετάρτης. Θεωρείται η δεύτερη χειρότερη επίδοση στον Dow Jones Industrial Average.
Δύο νεκροί πληροφοριοδότες και μία τοξική εταιρική κουλτούρα
Το 2019, ο Τζον Μπάρνετ, επί 30 χρόνια εργαζόμενος στην Boeing και πρώην διευθυντής ποιοτικού ελέγχου στη Νότια Καρολίνα, ο οποίος παραιτήθηκε για λόγους υγείας το 2017, άρχισε να μιλά στα ΜΜΕ, μεταξύ αυτών και στο BBC, κάνοντας λόγο μεταξύ άλλων: Για εργαζομένους υπό πίεση, που αναγκάζονται να τοποθετήσουν εξαρτήματα κατώτερης ποιότητας, για σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου, με τη μία στις τέσσερις αναπνευστικές μάσκες εν δυνάμει εκτός λειτουργίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Κατήγγειλε μειωμένη ασφάλεια στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Νότια Καρολίνα, όπου μεταξύ άλλων οι εργαζόμενοι εφάρμοζαν εξαρτήματα κατώτερης ποιότητας, ακόμη και περισυλλεγμένα από κάδους απορριμμάτων. Ο Μπάρνετ κατέθεσε για «αμέτρητες» παραβιάσεις στον τομέα της ασφάλειας των αεροσκαφών της Boeing, λέγοντας μεταξύ άλλων πως η εταιρεία προσπάθησε να «εξαλείψει» τις επιθεωρήσεις ποιοτικού ελέγχου στο εργοστάσιο της Νότιας Καρολίνα. Δύο μέρες μετά την τελευταία αυτή κατάθεση, τον περασμένο Μάρτιο, βρέθηκε νεκρός μέσα στο αυτοκίνητό του από «τραύμα από πυροβόλο όπλο», που προκάλεσε ο ίδιος στον εαυτό του. Σε μία υπόθεση αυτοκτονίας που χαρακτηρίστηκε από κάποια ΜΜΕ ως «βολική» για την εταιρεία.
Στις 30 Απριλίου, ο 45χρονος μηχανολόγος μηχανικός Τζόσουα Ντιν, πρώην επιθεωρητής ποιοτικού ελέγχου στη Spirit AeroSystem, προμηθεύτρια εταιρεία κάποιων εξαρτημάτων για τα αεροσκάφη 737 Max της Boeing, πέθανε επίσης, αφού πάλεψε για δύο εβδομάδες με μια παράξενη και ξαφνική μόλυνση. Κατά σύμπτωση, υπήρξε ένας από τους πρώτους πληροφοριοδότες που κατηγόρησε δημόσια την Spirit AeroSystem ότι αγνόησε κατασκευαστικά ελαττώματα των 737 Max.
Διαβάστε επίσης
Η ραγδαία αύξηση της τιμής του χρυσού αποτυπώνει έναν επικίνδυνο κόσμο
Τα 10 πολυτελή εστιατόρια στην Ελλάδα που ψηφίζουν οι ταξιδιώτες
Πώς η AI θα αλλάξει το ενεργειακό σύστημα