THEPOWERGAME
Δικαίωσε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στην κόντρα του με τη Ryanair. Η τελευταία είχε προσφύγει κατά της απόφασης του ΔΑΑ να μειώσει το Τέλος Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αερολιμένων -το γνωστό ΤΕΑΑ- και να το «φορτώσει» στο Τέλος Εξυπηρέτησης Επιβάτη (ΤΕΕ). Η συγκεκριμένη απόφαση δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη, αλλά πρόκειται να εφαρμοστεί από 1ης Νοεμβρίου 2024.
Συνοπτικά η απόφαση του ΔΑΑ (01.07.2024) αναφέρει ότι από 1ης Νοεμβρίου 2024 το Τέλος Εξυπηρέτησης Επιβάτη (ΤΕΕ) διαμορφώνεται σε 16,65 ευρώ από 9,90 ευρώ σε όσους επιβάτες διέρχονται από το «Ελ. Βενιζέλος» και εντός της ζώνης Schengen και σε 19,95 ευρώ από 13,20 ευρώ στους επιβάτες που διακινούνται εκτός περιοχών Schengen.
Η διαφορά στο ΤΕΕ και στις δύο περιπτώσεις είναι 6,75 ευρώ και αντιστοιχεί στη μείωση του ΤΕΑΑ, που θα ισχύσει για τον ΔΑΑ από την ίδια ημερομηνία. Βάσει της σύμβασης του 1995, το ΤΕΑΑ μειώνεται από τα 12 ευρώ στα 3 ευρώ, δεδομένου ότι 30 χρόνια μετά η Πολιτεία θεωρούσε ότι θα έχει ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του αερολιμένα και ότι πλέον οποιοσδήποτε εκσυγχρονισμός θα γίνεται με τα ίδια μέσα της επιχείρησης.
Σημειώνεται ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών λαμβάνει το 75% του ΤΕΑΑ. Δηλαδή από τα 12 ευρώ τα 9 ευρώ σήμερα και τα υπόλοιπα 3 ευρώ, δηλαδή το 25%, το Ελληνικό Δημόσιο. Η μείωση κατά 9 ευρώ στα 3 ευρώ του συγκεκριμένου τέλους σημαίνει ότι ο ΔΑΑ θα εισπράττει από 01.11.2024 τα 2,25 ευρώ (ενώ το υπόλοιπο 25%, δηλαδή 0,75 ευρώ, θα περιέρχεται στην ΑΠΑ και το Ελληνικό Δημόσιο). Τώρα με την απόφαση της 1ης Ιουλίου 2024 του ΔΑΑ για αύξηση του ΤΕΕ κατά 6,75 ευρώ, σημαίνει ότι η εταιρεία θα εισπράττει πάλι τα ίδια, δηλαδή 9 ευρώ (=2,25 +6,75 ευρώ).
Η Ryanair είναι εκείνη που αντέδρασε στην απόφαση αυτήν και προσέφυγε (19.07.2024) στην ΑΠΑ κατά της απόφασης του ΔΑΑ, θεωρώντας την αδιαφανή, καταχρηστική και αδικαιολόγητη, τόσο σύμφωνα με την αρχική Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου (ΣΑΑ) του 1995, όσο και με τη σύμβαση 2ετούς παράτασης της ΣΑΑ του 2019, αλλά και με βάση τις κοινοτικές οδηγίες.
Ωστόσο, η ΑΠΑ δικαίωσε τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, παρά το γεγονός ότι μετέφερε όλη τη μείωση του ΤΕΑΑ στο ΤΕΕ. «Διαπιστώνεται ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών μεταφέρει το ποσό του Τ.Ε.Α.Α. στο Τέλος Εξυπηρέτησης Επιβατών (ΤΕΕ)», αναφέρει χαρακτηριστικά στην απόφασή της. Προσθέτει, ωστόσο, ότι αυτό γίνεται σύμφωνα με τον νέο νόμο της επέκτασης παραχώρησης του ΔΑΑ που ψηφίστηκε το 2019. Συγκεκριμένα, η ΑΠΑ δικαιολόγησε την αύξηση αυτήν, αναφέροντας ότι η μεταφορά του ΤΕΑΑ στο ΤΕΕ γίνεται «σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 14.8.6 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) και στο άρθρο 2.7 του ν. 4594/2019».
Ο νόμος 4594/2019 ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2019 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και η παράγραφος 2.7 προβλέπει την αναπροσαρμογή των τελών του αεροδρομίου «καθ’ όλη τη διάρκεια της Συμβατικής Περιόδου, όπως παρατείνεται δυνάμει της παρούσας Σύμβασης, με τον τρόπο και τη μέθοδο που περιγράφονται στο άρθρο 14 (Τέλη Αεροδρομίου) της ΣΑΑ». Η Εταιρεία Αεροδρομίου, ωστόσο, αναφέρεται στο ίδιο άρθρο, «θα καταβάλει -κατά τη θέσπιση των τελών αεροδρομίου- εύλογες προσπάθειες προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τη μεταβλητότητα των δημοσιευμένων τελών αεροδρομίου της Εταιρείας Αεροδρομίου…».
Με άλλα λόγια, η νέα 20ετής παράταση της σύμβασης δίνει στον ΔΑΑ τα ίδια δικαιώματα στα τέλη επιβατών που είχε κατά την αρχική κατασκευή του αερολιμένα. Έτσι, η ΑΠΑ δικαίως απέρριψε την προσφυγή του ιρλανδικού αερομεταφορέα Ryanair.
Σημειώνεται, τέλος, ότι φέτος το έσοδο του ΔΑΑ από το ΤΕΑΑ αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 100 εκατ. ευρώ. Στο α’ εξάμηνο είχε ανέλθει σε 49,7 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης
Τριήμερο 28ης Οκτωβρίου: Ρεκόρ πληρότητας στους δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς
Η μάχη των δισεκατομμυριούχων: Πόσοι χρηματοδοτούν Τραμπ και πόσοι Χάρις
Παπαναστασίου: Οι εκκρεμότητες γύρω από το καλώδιο, ο νέος κύκλος συζητήσεων