Γ.Δ.
1429.22 +0,34%
ACAG
-0,56%
5.37
BOCHGR
-1,14%
4.35
CENER
-0,45%
8.85
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-0,73%
8.14
NOVAL
+0,44%
2.285
OPTIMA
-0,94%
12.58
TITC
-0,50%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,28%
1.446
ΑΒΕ
+0,66%
0.455
ΑΔΜΗΕ
+3,15%
2.455
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
+0,50%
3.995
ΑΛΦΑ
+1,17%
1.557
ΑΝΔΡΟ
+0,63%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+1,80%
9.875
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
-1,15%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.68
ΑΤΤ
-2,17%
0.54
ΑΤΤΙΚΑ
-0,44%
2.25
ΒΙΟ
-0,38%
5.31
ΒΙΟΚΑ
+0,55%
1.83
ΒΙΟΣΚ
+2,51%
1.43
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.32
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,21%
18.78
ΔΑΑ
-1,84%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-1,19%
11.63
ΔΟΜΙΚ
+1,60%
2.85
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,08%
0.295
ΕΒΡΟΦ
-1,06%
1.4
ΕΕΕ
+0,23%
34.2
ΕΚΤΕΡ
-0,52%
1.526
ΕΛΒΕ
0,00%
4.74
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.99
ΕΛΛ
-1,14%
13.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,12%
1.764
ΕΛΠΕ
+0,36%
6.995
ΕΛΣΤΡ
+0,51%
1.975
ΕΛΤΟΝ
-1,06%
1.866
ΕΛΧΑ
-2,38%
1.886
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,44%
1.125
ΕΤΕ
+3,69%
7.2
ΕΥΑΠΣ
+1,90%
3.21
ΕΥΔΑΠ
+0,68%
5.93
ΕΥΡΩΒ
+1,61%
2.146
ΕΧΑΕ
0,00%
4.465
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.5
ΙΚΤΙΝ
+1,20%
0.294
ΙΛΥΔΑ
-1,58%
1.87
ΙΝΚΑΤ
+0,21%
4.81
ΙΝΛΙΦ
-1,83%
4.28
ΙΝΛΟΤ
-0,54%
0.923
ΙΝΤΕΚ
-0,34%
5.89
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,40%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-0,95%
1.04
ΙΝΤΚΑ
+0,37%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-2,07%
1.185
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-0,67%
1.49
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.417
ΚΟΥΑΛ
-2,78%
1.05
ΚΟΥΕΣ
-0,89%
5.6
ΚΡΙ
+2,47%
14.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.72
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.942
ΛΑΒΙ
-2,32%
0.715
ΛΑΜΔΑ
-1,26%
7.08
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
+1,57%
0.258
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,79%
2.85
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
-1,69%
3.5
ΜΕΝΤΙ
+0,47%
2.14
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,34%
2.95
ΜΙΝ
+2,91%
0.53
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,55%
19.99
ΜΟΝΤΑ
-0,28%
3.61
ΜΟΤΟ
+0,95%
2.65
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+3,20%
25.8
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.71
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.12
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,11%
31.54
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+4,22%
0.84
ΞΥΛΚ
-1,52%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
22.1
ΟΛΠ
-0,16%
31.2
ΟΛΥΜΠ
-1,29%
2.29
ΟΠΑΠ
-1,29%
15.31
ΟΡΙΛΙΝΑ
-3,02%
0.771
ΟΤΕ
+0,93%
15.16
ΟΤΟΕΛ
-1,91%
10.28
ΠΑΙΡ
-5,66%
0.934
ΠΑΠ
-0,43%
2.34
ΠΕΙΡ
+0,30%
3.641
ΠΕΡΦ
-1,88%
5.21
ΠΕΤΡΟ
-0,25%
7.96
ΠΛΑΘ
-0,75%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.32
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.166
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
-1,48%
10.64
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.328
ΣΙΔΜΑ
-0,96%
1.545
ΣΠΕΙΣ
-0,69%
5.74
ΣΠΙ
+1,01%
0.498
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.88
ΤΖΚΑ
+2,16%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.25
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.222
ΦΡΛΚ
0,00%
3.63
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.59

Fitch: Απογειώθηκαν τα έσοδα λιανικής του ΔΑΑ στην οκταετία

Κατά την τελευταία δεκαετία τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχουν υποστεί σημαντική εξέλιξη στη δομή και τη λειτουργία τους, με τις λιανικές πωλήσεις εντός τους και τα ακίνητα που εκμεταλλεύονται να συνεισφέρουν έως και το 50% των ταμειακών ροών τους, σύμφωνα με την έκθεση της Fitch Ratings. Ένα από αυτά τα αεροδρόμια που έχουν ξεχωρίσει αυτήν την περίοδο είναι και το αεροδρόμιο της Αθήνας (ΔΑΑ), που και στις δύο παραπάνω κατηγορίες βρίσκεται πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα διαγράμματα της Fitch, ο ΔΑΑ στην οκταετία 2015 με 2023 είδε τα έσοδα από τις λιανικές πωλήσεις εντός του αεροδρομίου να αυξάνονται κατά 8,1%, πάνω δηλαδή από την αύξηση κατά μέσο όρο στα έσοδα των αεροδρομίων της ΕΕ, που τοποθετείται στο 5,7%. Το αεροδρόμιο της Αθήνας σε αυτήν την κατηγορία βρέθηκε πίσω μόνο από μεγάλα αεροδρόμια, όπως το αεροδρόμιο του Παρισιού (8,6%), το αεροδρόμιο της Λισαβόνας (ANA), ενώ στην κορυφή βρέθηκε το αεροδρόμιο του Μάντσεστερ (11,5%).

 

Όπως παρατηρεί η Fitch στην έκθεση The Retail Evolution of European Airports, τα έσοδα λιανικής στα αεροδρόμια της ΕΕ αυξήθηκαν με υπερδιπλάσιο ρυθμό από τον αριθμό των επιβατών και συνέβαλαν στη βελτίωση της κερδοφορίας των αεροδρομίων και στη διαφοροποίηση από την αμιγώς αεροπορική δραστηριότητα. Και δεδομένου ότι με βάση το διάγραμμα η αύξηση στην επιβατική κίνηση στον ΔΑΑ ανήλθε στο 5,7% στην οκταετία, αυτό σημαίνει πως ακόμα και μια μέτρια αύξηση στους επιβάτες μπορεί να φέρει σημαντικά έσοδα λιανικής.

Το υψηλό περιθώριο EBITDA περίπου 80% και οι περιορισμένες επενδύσεις σημαίνουν ότι η λιανική συνεισφέρει πλέον έως και το ήμισυ των απλοποιημένων ελεύθερων ταμειακών ροών των αεροδρομίων (δηλαδή EBITDA μείον capex). Αυτό αναδεικνύει τη σημασία του τομέα λιανικής στο πλαίσιο των στρατηγικών των αεροδρομίων και την αυξανόμενη σημασία του για το πιστωτικό προφίλ των εκδοτών.

Η συνεισφορά του λιανικού εμπορίου στις απλουστευμένες ελεύθερες ταμειακές ροές των μεγάλων αεροδρομίων (δεν περιλαμβάνεται ο ΔΑΑ στο διάγραμμα)
Η συνεισφορά του λιανικού εμπορίου στις απλουστευμένες ελεύθερες ταμειακές ροές των μεγάλων αεροδρομίων (δεν περιλαμβάνεται ο ΔΑΑ στο διάγραμμα)

Όπως προστίθεται, τα έσοδα λιανικής πώλησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια προσφέρουν συνήθως σημαντική προστασία σε περίπτωση μείωσης του αριθμού των επιβατών. Αυτές περιλαμβάνουν ελάχιστες ετήσιες εγγυήσεις εισοδήματος στις συμβάσεις παραχώρησης, εξασφαλίζοντας μια προβλέψιμη ροή εσόδων ακόμη και σε περιόδους μείωσης των πωλήσεων λόγω διακυμάνσεων της επιβατικής κίνησης.

Βέβαια, τα περισσότερα αεροδρόμια αναθέτουν τις δραστηριότητες λιανικής πώλησης σε τρίτους, ενώ μόνο λίγα (π.χ. του Παρισιού) εκμεταλλεύονται απευθείας την επιχείρηση. Τα έσοδα από το λιανικό εμπόριο των αεροδρομίων τείνουν να είναι λιγότερο ευμετάβλητα σε όγκο και τιμές απ’ ό,τι τα καταστήματα στα κέντρα των πόλεων, καθώς τα αεροδρόμια έχουν συνεχή ροή επιβατών.

ΔΑΑ: Πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και στα έσοδα από ακίνητα

Μια άλλη πηγή διαφοροποίησης, η οποία δεν συσχετίζεται εν μέρει με τον όγκο της αεροπορικής κίνησης, είναι τα ακίνητα, παρατηρεί η Fitch. Τα έσοδα προέρχονται κυρίως από την εκμίσθωση και τη μίσθωση χώρων σε τρίτους φορείς εκμετάλλευσης. Ορισμένα αεροδρόμια (π.χ. το αεροδρόμιο της Ζυρίχης με το The Circle, η ADP με το Roissypole) έχουν αναπτύξει τις γύρω περιοχές τους σε περιοχές μεικτής χρήσης, με χώρους ψυχαγωγίας, εστίασης, λιανικού εμπορίου, γραφείων και ξενοδοχείων.

Τα περισσότερα αεροδρόμια έχουν επενδύσει περισσότερο σε κτίρια αφιερωμένα σε εγκαταστάσεις και αποθήκες φορτίου για καλύτερες υπηρεσίες εφοδιαστικής και διανομής, σε συνάρτηση με τις αεροπορικές δραστηριότητες (π.χ. το αεροδρόμιο των Βρυξελλών με το BRUcargo Central, Aena).

Eπιστρέφοντας στα καθ’ ημάς, ο ΔΑΑ σε αυτή την κατηγορία, παρουσιάζει επίσης συμβολή 10,5% στα έσοδα για την ίδια περίοδο, με τον μέσο όρο να βρίσκεται στο 6,7%.

Παραπάνω από το αεροδρόμιο της Αθήνας, βρίσκεται το αεροδρόμιο της Ζυρίχης (12,8%), το Σχίπχολ της Ολλανδίας (10,5%-στο ίδιο επίπεδο) και το αεροδρόμιο των Βρυξελλών (11,5%).

Διαβάστε επίσης

Φορολογικές δηλώσεις: Τι αλλάζει και πόσο αυξάνεται η έκπτωση εφάπαξ πληρωμής φόρου

Όλυμπος: Στρατηγική επένδυση 70 εκατ. ευρώ στην Κύπρο

ΙΕΑ: Γιατί μπορεί να τριπλασιαστεί η ισχύς των ΑΠΕ έως το 2030

 

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!