Γ.Δ.
1419.27 -0,56%
ACAG
-1,03%
5.77
BOCHGR
-10,52%
4.34
CENER
-0,52%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
-0,11%
9.34
NOVAL
-1,34%
2.585
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
-1,04%
33.2
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,24%
1.464
ΑΒΕ
+1,64%
0.495
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
0,00%
3
ΑΛΦΑ
-1,23%
1.483
ΑΝΔΡΟ
-1,82%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-0,29%
10.25
ΑΣΚΟ
-1,51%
2.61
ΑΣΤΑΚ
+5,43%
7.38
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.72
ΑΤΤ
-7,87%
1.58
ΑΤΤΙΚΑ
-1,33%
2.22
ΒΙΟ
+1,80%
5.65
ΒΙΟΚΑ
+4,22%
1.73
ΒΙΟΣΚ
+0,99%
1.535
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.16
ΓΕΒΚΑ
-0,36%
1.37
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,73%
17.68
ΔΑΑ
-0,77%
7.502
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
+0,35%
11.55
ΔΟΜΙΚ
-2,30%
2.98
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-4,08%
0.282
ΕΒΡΟΦ
-1,63%
1.505
ΕΕΕ
+1,12%
32.54
ΕΚΤΕΡ
-4,12%
1.582
ΕΛΒΕ
0,00%
5.75
ΕΛΙΝ
+1,29%
1.97
ΕΛΛ
-0,38%
13.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,85%
1.87
ΕΛΠΕ
-1,06%
7.02
ΕΛΣΤΡ
+0,75%
2.01
ΕΛΤΟΝ
+1,20%
1.684
ΕΛΧΑ
-0,44%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.175
ΕΤΕ
-1,95%
7.436
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,18%
5.54
ΕΥΡΩΒ
-0,81%
1.954
ΕΧΑΕ
+0,34%
4.445
ΙΑΤΡ
0,00%
1.49
ΙΚΤΙΝ
+1,64%
0.309
ΙΛΥΔΑ
+1,32%
1.925
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.76
ΙΝΛΙΦ
-1,14%
4.32
ΙΝΛΟΤ
-1,28%
1.08
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.99
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.17
ΙΝΤΚΑ
-1,01%
2.93
ΚΑΡΕΛ
0,00%
350
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.54
ΚΛΜ
-0,66%
1.5
ΚΟΡΔΕ
+3,02%
0.409
ΚΟΥΑΛ
-0,66%
1.196
ΚΟΥΕΣ
+0,20%
5.09
ΚΡΙ
+0,38%
13.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,44%
0.96
ΛΑΒΙ
+0,39%
0.78
ΛΑΜΔΑ
-0,13%
7.69
ΛΑΜΨΑ
0,00%
38.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.26
ΛΕΒΠ
0,00%
0.252
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.34
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.62
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.75
ΜΕΒΑ
0,00%
3.83
ΜΕΝΤΙ
+1,35%
2.26
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
+1,23%
3.3
ΜΙΝ
-0,95%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,89%
20.76
ΜΟΝΤΑ
-1,09%
3.64
ΜΟΤΟ
0,00%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
+2,10%
26.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.62
ΜΠΡΙΚ
+0,76%
1.995
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-0,18%
33.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.9
ΝΑΥΠ
-1,05%
0.752
ΞΥΛΚ
+0,73%
0.275
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21.3
ΟΛΠ
-1,09%
27.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.43
ΟΠΑΠ
+0,51%
15.9
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
+0,57%
15.84
ΟΤΟΕΛ
-2,99%
10.38
ΠΑΙΡ
+2,73%
0.98
ΠΑΠ
-0,43%
2.3
ΠΕΙΡ
-0,59%
3.7
ΠΕΡΦ
+0,16%
6.39
ΠΕΤΡΟ
+1,76%
8.08
ΠΛΑΘ
-0,94%
3.67
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-1,47%
1.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,58%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
-0,30%
1.665
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,75%
0.337
ΣΙΔΜΑ
-1,23%
1.61
ΣΠΕΙΣ
+0,32%
6.24
ΣΠΙ
+1,59%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,20%
19.52
ΤΖΚΑ
+0,79%
1.27
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.6
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.35
ΦΡΙΓΟ
-2,80%
0.278
ΦΡΛΚ
-0,13%
3.795
ΧΑΙΔΕ
+0,83%
0.61

Πώς διαμορφώνεται η αεροπορική αγορά μετά τις πτωχεύσεις των “μικρών”

Η ελληνική αεροπορική αγορά έχει δεχτεί ένα ακόμη πλήγμα με την πρόσφατη πτώχευση της Olympus Airways, η οποία έβαλε οριστικό τέλος στην πορεία της στους αιθέρες από το 2015, που έλαβε το πιστοποιητικό αερομεταφορέα.

Η εταιρεία, με έδρα την Αγία Παρασκευή, είχε ιδρυθεί από τους Βασίλειο Χρονόπουλο, Δημήτριο Βασιλείου και Βενετία Βραΐλα και είχε ξεκινήσει δυναμικά με πτήσεις τσάρτερ και τακτικές συνεργασίες με άλλες αεροπορικές εταιρείες του εξωτερικού.

Παρά την αρχική της επιτυχία, αντιμετώπισε σημαντικά οικονομικά προβλήματα, με τις τιμές των καυσίμων και τον ανταγωνισμό να παίζουν κρίσιμο ρόλο στην κατάρρευσή της. Ο στόλος της αποτελούνταν από τέσσερα αεροσκάφη, όμως η εταιρεία δεν κατάφερε να διατηρήσει τη βιωσιμότητά της.

Η Olympus Airways είναι η τέταρτη ελληνική αεροπορική εταιρεία που κατέρρευσε μέσα στα τελευταία χρόνια, μετά την Astra Airlines, την Ellinair και την Orange2fly. Αυτή η εξέλιξη υπογραμμίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική αεροπορική αγορά, η οποία δυσκολεύεται να διαχειριστεί τις μεταβαλλόμενες συνθήκες και τις συνεχείς οικονομικές πιέσεις.

Η πορεία της Olympus Airways

Η Olympus Airways ξεκίνησε με ένα Boeing 737-500 και γρήγορα επεκτάθηκε, φτάνοντας να διαθέτει τέσσερα αεροσκάφη. Παρ’ ότι κατάφερε να καθιερωθεί στις πτήσεις τσάρτερ, οι πιέσεις της αγοράς αποδείχθηκαν υπερβολικές. Η εταιρεία επικεντρώθηκε σε συνεργασίες με τουριστικά πρακτορεία, προσφέροντας πτήσεις κυρίως στο εξωτερικό. Ωστόσο, τα οικονομικά της προβλήματα κλιμακώθηκαν, με αποτέλεσμα η πτώχευσή της να αφήσει ένα κενό στις πτήσεις τσάρτερ​.

Ντόμινο πτωχεύσεων των «μικρών» της αεροπορικής αγοράς

Η Olympus Airways δεν είναι η μόνη που κατέρρευσε τα τελευταία χρόνια. Από το 2019, περισσότερες από 30 ελληνικές αεροπορικές εταιρείες έχουν σταματήσει τη λειτουργία τους. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι:

  1. Astra Airlines: Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2008 στη Θεσσαλονίκη, αναγκάστηκε να κλείσει το 2019 λόγω σοβαρών προβλημάτων ρευστότητας. Παρ’ όλο που η Astra εξυπηρετούσε περιφερειακά δρομολόγια και άγονες γραμμές, τα προβλήματα ρευστότητας και η αναζήτηση επενδυτή δεν απέδωσαν, οδηγώντας την σε αδιέξοδο.
  2. Ellinair: Η αεροπορική εταιρεία του Ομίλου Μουζενίδη κατέρρευσε το 2021. Παρά τη φιλόδοξη προσπάθεια να εξυπηρετήσει τουρίστες από την Ανατολική Ευρώπη, η πανδημία διέλυσε τα σχέδιά της, με αποτέλεσμα η εταιρεία να αναστείλει τις δραστηριότητές της.
  3. Orange2fly: Ιδρύθηκε το 2015, αρχικά με δύο αεροσκάφη. Εκτελούσε πτήσεις για λογαριασμό άλλων αεροπορικών εταιρειών, όπως η Corendon Airlines και η Tuifly Belgium, καθώς και τακτικά δρομολόγια μεταξύ της Πρίστινα και γερμανικών πόλεων, μετά την κατάρρευση της τοπικής αεροπορικής εταιρείας. Με τα αεροπλάνα της ταξίδεψε ακόμη και η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Αργεντινής με τον Λιονέλ Μέσι. Παρά τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης και την προστασία από τους πιστωτές, η εταιρεία δεν κατάφερε να επιβιώσει και υπέβαλε αίτηση πτώχευσης το 2021.
  4. Minoan Air: Νωρίτερα, θύμα της οικονομικής κρίσης έπεσε η Minoan Air, που ιδρύθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου του 2011, με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης και ξεκίνησε πτήσεις τον Ιούνιο του 2012. Ανέστειλε τη λειτουργία της τον Οκτώβριο του 2015. H εταιρεία εκτελούσε δρομολόγια κυρίως από το Ηράκλειο και τα νησιά, ενώ πραγματοποιούσε και πτήσεις τσάρτερ με αεροσκάφη 50 θέσεων.
  5. SkyGreece: Με φιλοδοξίες για υπερατλαντικές πτήσεις, η εταιρεία δεν κατάφερε να αντέξει στην αγορά. Πρόκειται για μία από τις πιο βραχύβιες εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών, αφού ιδρύθηκε το 2012, έλαβε άδεια πραγματοποίησης πτήσεων το 2014 και τέσσερις μήνες αργότερα, στις 27 Αυγούστου 2015, τέθηκε υπό καθεστώς παύσης πληρωμών. Ιδρύθηκε από τους Νικόλα Αλεξανδρή, Βασίλη Αλεφαντή, Παναγιώτη Χειλάκο και Κεν Σταθάκη.

Η ελληνική αεροπορική αγορά σήμερα

Σήμερα η ελληνική αεροπορική αγορά αποτελείται από μερικές εταιρείες που προσφέρουν τακτικές και πτήσεις τσάρτερ. Στις κύριες εταιρείες περιλαμβάνονται η Aegean Airlines, που είναι η μεγαλύτερη και πιο καθιερωμένη αεροπορική εταιρεία της χώρας, με την Olympic Air να αποτελεί μέρος του ομίλου της, και η Sky Express, η οποία επεκτείνεται ραγδαία.

Το 2008 ξεκίνησε τη λειτουργία της η Bluebird Airways με έδρα το Ηράκλειο της Κρήτης και διαθέτει 5 αεροσκάφη. Επίσης, ελληνικών συμφερόντων είναι και μια μικρή αεροπορική εταιρεία, η Lumiwings, που εδρεύει στο αεροδρόμιο Foggia Gino Lisa στην Ιταλία και εκτελεί δρομολόγια τσάρτερ και τακτικά δρομολόγια εντός της Ιταλίας.

Στον τομέα των τσάρτερ και των ιδιωτικών πτήσεων δραστηριοποιούνται η Panellenic Airlines, του Ομίλου Καράτζη, η GainJet και Marathon Airlines, και οι δύο με έδρα τη Γλυφάδα.

Το μέλλον της ελληνικής αεροπορικής αγοράς

Η πτώχευση της Olympus Airways επισημαίνει την αβεβαιότητα που επικρατεί στην ελληνική αεροπορική αγορά και αφήνει ένα κενό στην αγορά τσάρτερ. Οι αεροπορικές εταιρείες στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν συνεχώς αυξανόμενες προκλήσεις, όπως ο ισχυρός ανταγωνισμός από διεθνείς κολοσσούς, οι αυξημένες τιμές καυσίμων και η δύσκολη οικονομική πραγματικότητα μετά την πανδημία. Η ανάγκη για προσαρμογή σε νέες συνθήκες και η δημιουργία μιας βιώσιμης στρατηγικής είναι πλέον πιο επιτακτική από ποτέ.

Διαβάστε επίσης

Bloomberg για ΧΑ: Οι επενδυτές επιστρέφουν στα ελληνικά assets

Οι ταινίες τρόμου φέρνουν 1 δισ. ετησίως και το Χόλιγουντ τις αγαπά

Cenergy: Το χρονοδιάγραμμα της επένδυσης στις ΗΠΑ, έτος ορόσημο το 2027

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!