THEPOWERGAME
Η επέκταση του δικτύου καταστημάτων συνεχίζει να πριμοδοτεί τους ρυθμούς ανάπτυξης της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έπειτα από ένα μπαράζ εξαγορών, με αποτέλεσμα αύξηση μεριδίων αγοράς και κερδοφορίας.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ανάπτυξη 41%, πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ, έχοντας προσθέσει τζίρο 206 εκατ. ευρώ και 63 νέα καταστήματα στο δίκτυό της το 2023, επίδοση που τη φέρνει πιο κοντά στον στόχο του 2024 για τζίρο 800 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, στο τέλος της περσινής χρονιάς η αλυσίδα αριθμούσε 896 καταστήματα και 8 κέντρα διανομής. Είχε προηγηθεί το 2022 η εξαγορά των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών, που πρόσθεσε στο δίκτυο 334 καταστήματα, αυξάνοντας τα σούπερ μάρκετ Κρητικός σε 833, συμπεριλαμβανομένων εταιρικών και franchise.
Η ενίσχυση του δικτύου ευνόησε τους στόχους για αύξηση μεριδίων και τζίρου που είχαν θέσει οι μέτοχοι Άγγελος, Νεκτάριος και Δημήτριος Κρητικός (με ποσοστά 33,3348%, 33,3326% και 33,3326% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας). Είναι ενδεικτικό ότι ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε σε 703,8 εκατ. ευρώ πέρυσι έναντι 497,8 εκατ. ευρώ το 2022, με αύξηση 41,38%, ενώ σε επίπεδο εταιρείας διαμορφώθηκε σε 702 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 41%.
Τα αποτελέσματα μετά φόρων του ομίλου ανήλθαν σε 2,3 εκατ. ευρώ με αύξηση 7,83%, ενώ για την εταιρεία ανήλθαν σε 4,6 εκατ. ευρώ με αύξηση 114,19%. Ο όμιλος έκλεισε με 32,2 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβεσεων (EBITDA) και η εταιρεία με 32,7 εκατ. ευρώ. Στην εξεταζόμενη περίοδο καταβλήθηκαν μερίσματα 780.000 ευρώ, ήτοι 0,5159 ευρώ ανά μετοχή, και από τα κέρδη της χρήσης προτείνεται μέρισμα 780.000 ευρώ.
Οι εξαγορές που άλλαξαν τα μεγέθη
Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, με ιστορία από το 1948, όταν ο Ανδρέας Κρητικός ίδρυσε το πρώτο του κατάστημα στην Αίγινα, αναπτύσσεται σταθερά από τα παιδιά του, Άγγελο, Νεκτάριο και Δημήτρη Κρητικό, οι οποίοι δημιούργησαν το πρώτο μεγάλο κατάστημα στην Αίγινα το 1983. Από το 1996, που ιδρύθηκε η εταιρεία με τη σημερινή της μορφή, μέχρι σήμερα ενισχύει σταθερά το δίκτυό της αξιοποιώντας το μοντέλο franchise, ενώ από το 2017 το μέγεθος της εταιρείας αυξάνεται με μια σειρά από εξαγορές.
Σημειώνεται ενδεικτικά η είσοδος το 2017 στο μετοχικό κεφάλαιο της αλυσίδας «Υπέρ Γρηγοριάδης», με δραστηριότητα σε Καστοριά, Κοζάνη, Φλώρινα και Γρεβενά, που άνοιξε τον δρόμο για επέκταση στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και η απόκτηση την ίδια χρονιά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της αλυσίδας «CRM–Αριάδνη» στην Κρήτη. Επίσης, το 2017 η εταιρεία επεκτάθηκε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Το 2018 εξαγόρασε τα σούπερ μάρκετ «Μέριμνα» στην Αττική, ενώ το 2019 ενίσχυσε την παρουσία της στη Θεσσαλονίκη εξαγοράζοντας την αλυσίδα «ΜΑΚΟ». Από το 2021, ύστερα από μια δεκαετή συνεργασία με τον ΕΛΟΜΑΣ, η Κρητικός συνεχίζει αυτόνομα, με σκοπό την περαιτέρω επέκτασή της. Ταυτόχρονα, αυξάνει ρυθμούς στο επενδυτικό της πλάνο με την απόκτηση του υπόλοιπου 49% της CRM Αριάδνη, την οποία και απορρόφησε η μητρική εταιρεία.
Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ενίσχυσε εν τω μεταξύ και το χαρτοφυλάκιό της με τοπικά προϊόντα, τοποθετώντας στην αγορά τη σειρά «Θησαυροί της Ελλάδας».
Τα τελευταία χρόνια η αλυσίδα συνεχίζει να ενισχύει τη θέση της στην αγορά, με ενδεικτική την εμβληματική εξαγορά του ομίλου σούπερ μάρκετ «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ» το 2022. Συγχρόνως, προχώρησε στη σταδιακή ενσωμάτωση των καταστημάτων του ομίλου σούπερ μάρκετ Μαθιουδάκης σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο, ενώ πέρυσι, το 2023, εισήλθε στην αγορά της Μεσσηνιακής Μάνης, εξαγοράζοντας 4 καταστήματα της αλυσίδας Katerina’s Market σε Καλαμάτα, Στούπα, Άγιο Νικόλαο και Κάμπο.
Κάπως έτσι, το δίκτυο ξεπέρασε τα 890 σούπερ μάρκετ και το ανθρώπινο δυναμικό της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ξεπέρασε τους 3.700 εργαζομένους.
Οι επόμενοι στόχοι
Στο εξής η διοίκηση της Κρητικός στοχεύει σε αύξηση κύκλου εργασιών μέσω της δημιουργίας νέων καταστημάτων και της αύξησης πωλήσεων των ήδη υφισταμένων καταστημάτων μέσω προωθητικών και άλλων ενεργειών. Η πλήρης αυτοματοποίηση, ο συντονισμός και η αποτελεσματικότερη οργάνωση είναι επίσης προτεραιότητα με σκοπό αφενός μεν τη βελτιστοποίηση του παραγόμενου αποτελέσματος και τη μείωση του λειτουργικού κόστους και αφετέρου την ικανοποίηση του πελάτη από τις παρεχόμενες προς αυτόν υπηρεσίες και προϊόντα.
Η εταιρεία δίνει επίσης έμφαση στην επιμόρφωση του προσωπικού της, που ξεπερνά τα 3.020 άτομα -3.853 σε επίπεδο ομίλου στο τέλος του 2023-, ενώ στοχεύει και σε περαιτέρω ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label).
Διαβάστε επίσης
Θεσσαλονίκη: Το Μετρό ανασταίνει το εμπορικό κέντρο
“Βόμβα” για το ΑΕΠ και τις συντάξεις το Δημογραφικό
Πώς θα εφαρμοστούν τα πορτοκαλί τιμολόγια