THEPOWERGAME
Οξύνεται η αντιπαράθεση της Viva απέναντι στη Softone και την Entersoft, μετά το εξώδικο που τους έστειλε η πρώτη, θέτοντας θέμα «αθέμιτου ανταγωνισμού και εναρμονισμένης πρακτικής», με αφορμή τη διασύνδεση των συστημάτων επιχειρηματικού λογισμικού (ERP) με τερματικά αποδοχής POS. Αιχμή του δόρατος αποτελούν οι 450 και πλέον καταγγελίες εμπόρων και άλλων επιχειρήσεων, που εστιάζουν στις πρακτικές που, κατά τη Viva, φέρεται να ακολουθούνται από τις Softone και Entersoft σχετικά με την επιβολή χρεώσεων διασύνδεσης, εκτός και αν χρησιμοποιηθεί συγκεκριμένο δίκτυο POS δικών τους συνεργατών (της Worldline και της Epay με τις οποίες υπάρχουν εμπορικές συμφωνίες), οπότε η διασύνδεση γίνεται δωρεάν.
Η Viva υποστηρίζει πως επιχειρούν να της αποσπάσουν πελάτες με αθέμιτο τρόπο, ενώ η πλευρά των δύο εταιρειών λογισμικού επισημαίνει πως πρόκειται «για συνήθεις εμπορικές συμφωνίες που λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο μιας ελεύθερης αγοράς» και ετοιμάζει και αυτή εξώδικα και άλλες νομικές ενέργειες!
Η πλευρά των εταιρειών λογισμικού τονίζει πως είχε προσκληθεί και η Viva και οι άλλοι πάροχοι ηλεκτρονικών πληρωμών να συμμετάσχουν σε μια αντίστοιχη συμφωνία (όπως έκαναν οι Worldine και Epay), αλλά η διοίκησή της το είχε αρνηθεί. Στην Viva απαντούν πως «υπάρχουν συμβάσεις «σύστασης» πελατείας. Δεν υπάρχουν συμβάσεις «απόσπασης» πελατείας με αθέμιτα μέσα, «γιατί είναι παράνομες και η Viva δεν θα υπέγραφε ποτέ κάτι παράνομο».
Οι εταιρείες λογισμικού διευκρινίζουν πως δεν βλέπουν κάτι παράνομο από τη στιγμή που οι Worldline και Epay, στο πλαίσιο της συμφωνίας με παρόχους ERP (η Entersoft έχει συμφωνία μόνο με την Epay) και με βάση τη δική τους επιχειρηματική στρατηγική, δέχθηκαν να καλύψουν οι ίδιες το κόστος διασύνδεσης των ERP με τα δικά τους τερματικά. Προσθέτουν πως το κόστος διασύνδεσης κάθε τερματικού είναι ούτως ή άλλως μικρό, γύρω στα 25 έως 50 ευρώ τον χρόνο ανά POS, και οι δύο εταιρείες αποφάσισαν να το απορροφήσουν προκειμένου να διατηρήσουν/διευρύνουν την παρουσία τους στην αγορά και να έχουν έσοδα από τις συναλλαγές μέσω των POS, που είναι και το μεγαλύτερο κόστος για τους εμπόρους.
Η Viva δεν εντάχθηκε σε μια τέτοια συμφωνία, όπως και κάποιοι άλλοι πάροχοι ηλεκτρονικών πληρωμών, όπως η Nexi. Ωστόσο, κατά τις εταιρείες λογισμικού, η Viva έχει αντίστοιχη συμφωνία με ανταγωνιστή τους (update: χωρίς ωστόσο να παρουσιάσουν στοιχεία που να αποδεικνύουν πως η Viva κινείται με τον ίδιο τρόπο στην αγορά). Όσο για τις αιτιάσεις περί «απόσπασης πελατείας», υπενθυμίζουν πως οι δύο εταιρείες διαθέτουν ήδη πολύ μεγάλο μερίδιο στην ελληνική αγορά ERP και πως μέχρι σήμερα απειροελάχιστο ποσοστό εμπόρων έχει αλλάξει πάροχο ηλεκτρονικών πληρωμών. Τέλος, για τις 450 και πλέον καταγγελίες υπενθυμίζουν πως στην Ελλάδα λειτουργούν περίπου 700.000 εμπορικές επιχειρήσεις.
Στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση αναφέρουν ότι οι εταιρείες λογισμικού τις επόμενες ημέρες θα απαντήσουν επίσης με νομικό τρόπο, προβάλλοντας τα δικά τους επιχειρήματα στις αιτιάσεις και τα νομικά μέτρα που λαμβάνει η Viva.
Σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα, ο ιδρυτής της Viva, Χάρης Καρώνης, δήλωσε στο powergame.gr τα εξής: «Δεν θα ήθελα να σχολιάσω μία νομική πλέον υπόθεση.
Λυπάμαι πραγματικά που ο Αντώνης Κυριαζής της Softone/Entersoft εκθέτει τόσο πολύ έναν πραγματικά έμπειρο και αξιόλογο επιχειρηματία σαν τον Πάνο Γερμανό, με τον οποίο έχω πολύ καλές σχέσεις και εκτιμώ. Πιστεύω ότι θα παρέμβει και θα κάνει αυτό που πρέπει».
Σύμφωνα με ορισμένους παρατηρητές, «η υποχρεωτικότητα της διασύνδεσης POS με λογισμικό ERP, που επέβαλαν με σφιχτό χρονοδιάγραμμα η ΑΑΔΕ και το υπουργείο Οικονομίας, χωρίς όμως αναλυτικούς κανόνες και οδηγίες, έχει πυροδοτήσει έναν “πόλεμο” μεταξύ των εταιρειών του χώρου, με τον πελάτη να βρίσκεται δυστυχώς στο επίκεντρο. Σε αντίθεση με τους κανόνες και το σαφές τεχνολογικό πρωτόκολλο που υπήρξε εξαρχής στην πορεία διασύνδεσης POS και ταμειακών μηχανών, καθιστώντας τελικά ομαλή τη συμμόρφωση έως τις 30 Απριλίου (παρατάθηκε έως τις 10 Ιουνίου για 7.600 επιχειρήσεις που δεν κατάφεραν να συνδεθούν, χωρίς δική τους υπαιτιότητα)».
Υπενθυμίζεται ότι μόλις πριν από λίγες μέρες η Viva έστειλε εξώδικο στις Softone και Entersoft, κάνοντας λόγο για «εναρμονισμένη πρακτική και αθέμιτο ανταγωνισμό», με το επιχείρημα της επιβολής χρέωσης σε εμπόρους -εκτός κι αν συνεργαστούν με εταιρεία προμήθειας POS δικών τους συνεργατών. Το εξώδικο αυτό, που γνωστοποιήθηκε στην ΑΑΔΕ, το υπουργείο Οικονομικών, την Επιτροπή Ανταγωνισμού και άλλες αρμόδιες Αρχές, αναμένοντας την παρέμβασή τους (σχετικά έγραψε το gameover στις 26/9), πλαισιώθηκε με άλλα 450 εξώδικα εμπορικών επιχειρήσεων απέναντι στους συνεργάτες τους (μέσα από πλατφόρμα της Viva, katagellia@viva.com). Η εξέλιξη αυτή συνάδει με τον σχεδιασμό της Viva, που φέρεται να ετοιμάζει κλιμάκωση της διαμάχης με την κατάθεση μαζικών αγωγών εντός της εβδομάδας.
Οι καταγγελίες εμπόρων που συγκεντρώνονται στο πλαίσιο του εξώδικου της Viva απέναντι στη Softone και την Entersoft στηρίζονται και σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που τους απέστειλε η Viva, με το παρακάτω κείμενο:
«Αγαπητέ Πελάτη,
ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ POS με ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ERP
Στο πλαίσιο της δράσης της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Οικονομικών για τη διασύνδεση συστημάτων ERP και ταμειακών μηχανών με τερματικά αποδοχής καρτών POS, σας ενημερώνουμε ότι ΟΛΑ τα τερματικά της viva.com και οι εφαρμογές της για κινητά και tablets (Android/iOS) είναι συμβατά με ΟΛΕΣ τις προβλέψεις του σχετικού νόμου και συνδέονται με ΟΛΑ ανεξαιρέτως τα ERP και τα συστήματα τιμολόγησης.
Δεχόμαστε καταγγελίες από πελάτες μας πως οι εταιρείες λογισμικού Softone, Entersoft (στις οποίες συμμετέχει ο Όμιλος Olympia Group) και οι συνεργάτες τους, τους εκβιάζουν με υπέρογκες χρεώσεις προκειμένου να διασυνδέσουν τερματικά πληρωμών στα συστήματά τους και πως επιπλέον τους εξωθούν στην απόκτηση τερματικών και υπηρεσιών των εταιρειών Worldline και Epay.
Οι εν λόγω εκβιαστικές πρακτικές επιβολής υπέρογκων χρεώσεων είναι καταχρηστικές και συνιστούν αθέμιτο ανταγωνισμό. Τα ανωτέρω έχουν ήδη γνωστοποιηθεί στην ΑΑΔΕ, στο Υπουργείο Οικονομικών, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στις αρμόδιες αρχές και αναμένεται η άμεση παρέμβασή τους.
Συνδράμοντας στις ενέργειές μας, παρακαλούμε όπως μας γνωστοποιήσετε άμεσα στο kataggelia@viva.com αν έχετε υποστεί παρόμοιες πρακτικές, με αναφορά στην εταιρεία λογισμικού και στον συνεργάτη της.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας μας, και για όσο διάστημα συνεχίζουν να εφαρμόζονται, από τις ανωτέρω εταιρείες και τους συνεργάτες τους, πολιτικές διαφοροποιημένης τιμολόγησης ανά πάροχο πληρωμών, μπορείτε να μας αποστέλλετε τα σχετικά τιμολόγια ετήσιας συνδρομής διασύνδεσης στο kataggelia@viva.com και να καταχωρίσετε αίτημα για την αποζημίωσή σας προς εξέταση από την εταιρεία μας».
Το powergame.gr παρουσιάζει και μία από τις εκατοντάδες καταγγελίες εμπόρων που υποστηρίζει πως έχει συγκεντρώσει η Viva.
Διαβάστε επίσης
Εθνική: Πώς θα γίνει το placement και τα σενάρια για το discount
Διαβατήρια: Στο 1 τρισ. το κόστος από την κατάργηση της Σένγκεν
Η πράσινη επέλαση της Masdar στην Ευρώπη