THEPOWERGAME
Αυτό το διάστημα η Tupperware κάνει προσφορές για να γιορτάσει τα 60 χρόνια της στην Ελλάδα, αλλά είναι ζητούμενο αν η ιστορία της θα έχει λαμπρή συνέχεια μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στη μητρική εταιρεία στις ΗΠΑ.
Η Tupperware έχει ήδη από πέρυσι διακόψει τη λειτουργία του εργοστασίου της στη Θήβα, ενώ η κλιμάκωση των προβλημάτων ρευστότητας της αμερικανικής πολυεθνικής -που έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο για το αεροστεγές κάλυμμα που ανακάλυψε για τη συντήρηση των τροφίμων σε πλαστικά δοχεία (το 1946)- εγείρει νέες αβεβαιότητες και δημιουργεί προβληματισμό στους εργαζόμενους που έχουν παραμείνει. Πάντως, τα διοικητικά στελέχη τηρούν σιγήν ιχθύος για τις εξελίξεις, καλλιεργώντας κλίμα αισιοδοξίας. Μάλιστα, αντιθέτως με ό,τι θα περίμενε κανείς, οι πληροφορίες του powergame.gr αναφέρουν ότι μέχρι πριν από λίγες ημέρες διοργάνωναν εκδηλώσεις για το λανσάρισμα νέων προϊόντων και πέραν των πλαστικών τάπερ.
H πορεία της ελληνικής θυγατρικής
Ακούγεται παράδοξο, την ώρα που η μητρική εταιρεία βρίσκεται στα όρια της κατάρρευσης. Έχει προσλάβει συμβούλους, μεταξύ των οποίων η Alvarez & Marsal σε ρόλο χρηματοοικονομικού συμβούλου και συμβούλου αναδιάρθρωσης. Εάν καταφέρει να «αναστήσει» την εταιρεία, έστω και με συρρικνωμένη δραστηριότητα, πιθανόν να συνεχίσει να διαθέτει προϊόντα σε αγορές όπου απολαμβάνει υψηλές αποδόσεις, όπως π.χ. στην Ελλάδα, με παρουσία από το 1964 και μέσω της θυγατρικής Tupperware Hellas από το 1966.
Η δραστηριότητα, που πλέον τροφοδοτείται από προμηθευτές σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, σημείωνε ανάπτυξη επί σειρά ετών και η θυγατρική στην Ελλάδα έφτασε να γράφει πωλήσεις πάνω από 45 εκατ. ευρώ το 2021, για να υποχωρήσουν όμως στα 39 εκατ. ευρώ το 2022, με βάση τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό. Η συρρίκνωση της τοπικής δραστηριότητας αποτελεί εξέλιξη που συνδέεται με τις εξελίξεις στον διεθνή όμιλο, που το 2022 έκλεισε με έσοδα 1,3 δισ. δολ. από 1,6 δισ. δολ. το 2021, ενώ πέρυσι εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών του υποχώρησε περαιτέρω σε 1,14 δισ. δολάρια.
Οι πιέσεις από τον ανταγωνισμό και τις νέες τάσεις
Ας σημειωθεί ότι η Tupperware, ένα σήμα με μεγάλη απήχηση, που έφερε επανάσταση στην αποθήκευση τροφίμων με τα πολύχρωμα πλαστικά δοχεία της μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, λανσάροντας ένα πρωτότυπο μοντέλο άμεσων πωλήσεων στα πάρτι των Αμερικανίδων, σε μια εποχή που αναζητούσαν οικονομική ανεξαρτησία και διασκέδαση, έφτασε να πραγματοποιεί πωλήσεις 2,7 δισ. δολ. πριν από μια δεκαετία. Τα τελευταία χρόνια, όμως, ένας συνδυασμός παραγόντων, από τις περιβαλλοντικές εκστρατείες κατά του πλαστικού μέχρι τον ανταγωνισμό από εταιρείες όπως οι αμερικανικές Rubbermaid και Snapware ή η βρετανική Joseph Joseph, έχουν αντιστρέψει την αναπτυξιακή πορεία της Tupperware, με αποτέλεσμα να βάλει λουκέτο πρόσφατα και στο τελευταίο της εργοστάσιο στις ΗΠΑ -διατηρώντας όμως παραγωγή σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και σε Βραζιλία, Μεξικό, Κίνα, Ινδία και Νότια Αφρική- και να ζητήσει προστασία έναντι των πιστωτών της στο πλαίσιο του πτωχευτικού κώδικα.
Χωρίς πρόοδο το σχέδιο εξυγίανσης
Ήδη από πέρυσι η Tupperware Brands Corporation, με έδρα το Ορλάντο των ΗΠΑ, είχε ανακοινώσει ότι δεν τηρούσε τους χρηματοοικονομικούς όρους των δανειακών συμβάσεών της και ως εκ τούτου προχώρησε σε σχέδιο εξυγίανσης. Η εφαρμογή του θα έπρεπε να βελτιώσει τη ρευστότητα του ομίλου και ενδεχομένως να προσελκύσει επενδυτές και νέα κεφάλαια. Αυτό, ωστόσο, δεν επετεύχθη και έτσι προσέφυγε στην προστασία του Chapter 11, με χρέος πάνω από 800 εκατ. δολ. και σχέδιο να βρει αγοραστή εντός 30 ημερών, όπως έγινε γνωστό από την αίτηση στο πτωχευτικό δικαστήριο.
Ελπίζει σε μετασχηματισμό η Λόρι Γκόλντμαν
Η ανακοίνωση από το Ορλάντο, έδρα της Tupperware, στις 17 Σεπτεμβρίου ανέφερε ότι η εταιρεία σκοπεύει να συνεχίσει να λειτουργεί σε όλα τα κανάλια, μέσω συμβούλων πωλήσεων, συνεργατών λιανικής και διαδικτυακά στο Tupperware.com, όσο η υπόθεση θα εκκρεμεί στο Πτωχευτικό Δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών ύστερα από αίτημα της μητρικής και ορισμένων θυγατρικών που κίνησαν οικειοθελώς τη διαδικασία.
Η Tupperware θα ζητήσει από το Δικαστήριο αφενός έγκριση για να συνεχίσει να λειτουργεί και αφετέρου διευκόλυνση, προκειμένου να προωθήσει διαδικασία πώλησης για να προστατεύσει την εμβληματική επωνυμία της και να εξελίξει τον μετασχηματισμό της σε μια ψηφιακή εταιρεία, στρατηγική που εφαρμόζει από πέρυσι τον Οκτώβριο η Λόρι Αν Γκόλντμαν, διευθύνουσα σύμβουλος της Tupperware Brands, που διορίστηκε στη θέση του Μιγκέλ Φερνάντεζ. Αλλά το νέο στρατηγικό σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των λειτουργιών της εταιρείας και τον μετασχηματισμό του μοντέλου λειτουργίας της δεν πρόλαβε να φέρει την αποτελεσματικότητα και την ανάπτυξη που χρειαζόταν. Σκοπεύει όμως να συνεχίσει σε αυτήν την κατεύθυνση και προς τούτο θα ζητήσει τη συναίνεση του πτωχευτικού δικαστηρίου για να είναι εν τω μεταξύ σε θέση να πληρώνει μισθούς, παροχές σε εργαζόμενους, καθώς και αποζημιώσεις στους πωλητές και τους προμηθευτές της.
Ο «χορός» στην Ελλάδα
Κι ενώ τα παραπάνω συμβαίνουν εδώ και λίγες ημέρες στο Ορλάντο και στο δικαστήριο του Ντέλαγουερ, η εμπορική δραστηριότητα της θυγατρικής στην Ελλάδα συνεχίζει κανονικά. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, διοικητικά στελέχη, με επικεφαλής τον Βλάσση Γκούμα, στη θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου, αλλά και εργαζόμενοι της Tupperware Hellas, γιόρταζαν προ ημερών το λανσάρισμα νέων προϊόντων και τις επιδόσεις του σήματος στην τοπική αγορά. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τον «χορό» που διοργανώθηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα, σε ξενοδοχείο στο Βόλο, παρακολούθησαν διαδικτυακά μερικές δεκάδες ομάδες dealers και αρχηγοί ομάδων ανά την επικράτεια.
Υπενθυμίζεται ότι μετά την απόφαση της μητρικής εταιρείας να διακόψει την παραγωγή στην Ελλάδα πέρυσι την άνοιξη, η ελληνική θυγατρική αποζημίωσε τους εργαζόμενους που απασχολούνταν στο εργοστάσιο στη Θήβα και συνέχισε τη δραστηριότητά της στον εμπορικό τομέα. Συνολικά 133 εργαζόμενοι απασχολούνταν στην παραγωγική διαδικασία του εργοστασίου και αποχώρησαν λαμβάνοντας συνολική αποζημίωση 5,8 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του 2022 η Tupperware Hellas απασχολούσε 195 εργαζόμενους από 213 το 2021. Σημειώνεται ότι τα τμήματα της αποθήκης και των logistics διατηρήθηκαν, προκειμένου να εξυπηρετούν το δίκτυο πωλήσεων, που παραμένει ενεργό.
Η ελληνική εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει αποτελέσματα για το 2023, αλλά με βάση τις προβλέψεις η χρήση έκλεισε με κέρδη. Στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του 2022 εμφάνισε κέρδη μετά φόρων 2,1 εκατ. ευρώ. Είχε επίσης μηδενικές δανειακές υποχρεώσεις, ταμειακά διαθέσιμα περίπου 1,3 εκατ. ευρώ και θετικό κεφάλαιο κίνησης ύψους 4,3 εκατ. ευρώ, με ίδια κεφάλαια 8,7 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης
Κόκκινα δάνεια: Γιατί οι οφειλέτες “σνομπάρουν” τις πλατφόρμες ενημέρωσης
Ξεκινά η διαδικασία αδειοδότησης του Καζίνο Κρήτης
Γιόργκενσεν: Τα δίκτυα, η ζήτηση και ο εξηλεκτρισμός της ΕΕ