THEPOWERGAME
Έπειτα από επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ την τελευταία δεκαετία, η Κρι Κρι δρομολογεί και νέες επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ την τριετία 2025-2027, προκειμένου να υποστηρίξει την επέκταση της δραστηριότητάς της στο εξωτερικό, απ’ όπου αντλεί σήμερα πάνω από το 53% των εσόδων της.
Προσβλέπει δε σε διψήφια ανάπτυξη την επόμενη τριετία, χωρίς να υπολογίζονται οι νέες αγορές που θα προστεθούν στις 42 υπάρχουσες, τοποθετώντας τον στόχο πωλήσεων φέτος πάνω από τα 245 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, για το 2024 είναι σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα 21-24 εκατ. ευρώ. Επίσης, μόνο για εξοπλισμό στις παραγωγικές εγκαταστάσεις παγωτού και γιαουρτιού, η επιχειρηματική οικογένεια Τσινάβου έχει προϋπολογίσει για την προσεχή τριετία πάνω από 35 εκατ. ευρώ. Αυτό έκανε γνωστό η διοίκηση του ομίλου στο πλαίσιο επετειακής εκδήλωσης χθες στο Χρηματιστήριο για τα 20 χρόνια από την εισαγωγή των μετοχών της Κρι Κρι στην Κύρια Αγορά.
Οι επενδύσεις στοχεύουν στην υποστήριξη της μεγάλης ζήτησης που δημιουργεί η περαιτέρω επέκταση της Κρι Κρι στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Αυξάνει τη δυναμικότητα των εγκαταστάσεών της, από τους περίπου 90 χιλ. τόνους σήμερα σε 200 χιλ. τόνους στην πενταετία, θέτοντας τις βάσεις για διπλασιασμό του τζίρου της, καθώς θα χτίζει μερίδιο τόσο στην αγορά παγωτού, με μέγεθος 60 δισ. δολ. παγκοσμίως, όσο και στην αγορά γιαουρτιού, με 90 δισ. ευρώ.
Ειδικά η επέκταση στις ΗΠΑ θα απαιτήσει σημαντικές υποδομές. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, με ίδια κεφάλαια θα καλυφθούν οι επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ που σχεδιάζονται για τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, η Κρι Κρι θα καταθέσει εντός των ημερών νέο επενδυτικό πλάνο 40 εκατ. ευρώ στο Enterprise Greece, που θα αφορά μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις, άνω των 20 εκατ. ευρώ, ειδικά για προϊόντα στρατηγικής σημασίας, όπως είναι το γιαούρτι. Οπότε ήδη προετοιμάζεται για μελλοντική αύξηση της ζήτησης. Ο Παναγιώτης Τσινάβος, επικεφαλής του ομίλου, δεν απέκλεισε και παραγωγική επέκταση στις ΗΠΑ στο μέλλον, διατηρώντας πάντως παραγωγική βάση στις Σέρρες, λόγω του συγκριτικού πλεονεκτήματος που σηματοδοτεί, αλλά και της εγγύησης της αυθεντικότητας των προϊόντων.
Εξάλλου, ο Παναγιώτης Τσινάβος επενδύει παραδοσιακά στον τόπο του. Ενδεικτικά, χθες αναφέρθηκε στο Μουσείο Παγωτού, που εγκαινίασε πέρυσι και μέσα σε λίγους μήνες λειτουργίας προσέλκυσε 30.000 μαθητές, ενώ φέτος θα ξεπεράσει τους 60.000. Η δομή διαθέτει 6 άτομα προσωπικό, με 4 ξεναγούς, και προσελκύει Έλληνες και ξένους επισκέπτες.
Διείσδυση του Frozen yogurt σε ΗΠΑ και νέες αγορές
Όσον αφορά τα νέα εξαγώγιμα προϊόντα, η Κρι Κρι, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα του ελληνικού γιαουρτιού, ανέπτυξε το Frozen yogurt, το οποίο τοποθετεί σε χώρες όπου έχει παρουσία στην αγορά παγωτού. Άνοιξε σε πρώτη φάση την αγορά της Ιταλίας, της Κορέας και της Γερμανίας και φέτος τοποθετήθηκε στη Νορβηγία, τα πρώτα κοντέινερ έφτασαν στο Τέξας των ΗΠΑ, ενώ επεκτείνεται και σε Σιγκαπούρη και Ταϊβάν. Στόχος είναι να επεκταθεί με Frozen yogurt και σε Ηνωμένο Βασίλειο, Ιαπωνία και Σαουδική Αραβία.
Σημαντικές προοπτικές υπάρχουν για το παγωτό, καθώς πρόκειται για προϊόν με 2 χρόνια διάρκεια ζωής, δηλαδή μπορεί να εξαχθεί παντού στον κόσμο. To ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όμως, όπως τόνισε ο Παναγιώτης Τσινάβος, είναι η παραγωγή με ελληνικές πρώτες ύλες. «Η Ελλάδα πουλάει στο εξωτερικό. Το αφήγημα είναι καλή διατροφή, καλοκαίρι, ήλιος, χαρά, υγεία…».
Με καινοτομίες η επέκταση και στο γιαούρτι
Στα γαλακτοκομικά, σημειώνεται ότι η αγορά γιαουρτιού στην Ευρώπη, όπου στοχεύει η Κρι Κρι, είναι γύρω στα 25 δισ. ευρώ με ανοδική τάση για το ελληνικό γιαούρτι. Και στη συγκεκριμένη αγορά η Κρι Κρι επιχείρησε να εξελίξει το γιαούρτι με καινοτόμα προϊόντα. Έτσι, ανέπτυξε το High Protein Greek Yogurt με 20%-30% περισσότερη φυτική πρωτεΐνη από το συμβατικό προϊόν. Τοποθετήθηκε ήδη στην Ιρλανδία, υπό το brand Κρι Κρι -και όχι με προϊόν ιδιωτικής ετικέτας- και σχεδιάζει επέκτασή του και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, με έμφαση σε Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, όπου διαθέτει ήδη δίκτυο, αλλά και σε Γερμανία και Βέλγιο.
Εν τω μεταξύ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η μεγαλύτερη αγορά της Κρι Κρι στο γιαούρτι. Η τοπική αγορά ελληνικού γιαουρτιού ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ, καλλιεργώντας προσδοκίες για σημαντική ανάπτυξη της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας.
Το αποτύπωμα στην Ελλάδα και οι προβλέψεις
Ο όμιλος απασχολεί σχεδόν 700 εργαζόμενους (από 156 πριν 20 χρόνια), ενώ εμφανίζει μέση ετήσια ανάπτυξη τα τελευταία 20 χρόνια 13,2%. Οι εξαγωγές, ωστόσο, τρέχουν πιο γρήγορα. Στην πενταετία η μέση ετήσια ανάπτυξη είναι 24,2%.
Ειδικά στην Ελλάδα, η Κρι Κρι είναι Νο2 μάρκα στο παγωτό (μερίδιο 22,6%), με πάνω από 20.000 σημεία πώλησης με τα χαρακτηριστικά κίτρινα ψυγεία, ενώ είναι και Νο1 στην παραγωγή γιαουρτιού, δηλαδή παράγει ένα στα δύο γιαούρτια που καταναλώνονται στην τοπική αγορά. Ειδικά στο επώνυμο γιαούρτι το μερίδιο της Κρι Κρι είναι 15,4% σε αξία και 13,8% σε όγκο, μια ανάσα από τον πρώτο παίκτη (τη Φάγε), αλλά έχει ισχυρή παρουσία στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, κατηγορία με μερίδιο 35,8%.
Σημειώνεται ότι η Κρι Κρι το 2023 έκλεισε με πωλήσεις 216 εκατ. ευρώ και φέτος θα φτάσει τα 245 εκατ. ευρώ, έχοντας αναβαθμίσει τον αρχικό της στόχο, που είχε τοποθετηθεί στα 233 εκατ. ευρω. Επιπλέον, αναμένει περιθώριο κερδοφορίας προ φόρων και τόκων πέριξ του 16%. Η διοίκηση δεσμεύτηκε ενώπιον των θεσμικών επενδυτών να συνεχίσει τη γενναιόδωρη μερισματική πολιτική της βασιζόμενη εν πολλοίς στην ισχυρή της ρευστότητα και την απουσία τραπεζικών δανείων. Δεσμεύτηκε επίσης να ενισχύσει την εμπορευσιμότητα της μετοχής, με αύξηση του free float. Η διάθεση πακέτου μετοχών, από το 72,8% που ελέγχει σήμερα η οικογένεια Τσινάβου, αναμένεται στο προσεχές διάστημα, πιθανότατα εντός του έτους.
Διαβάστε επίσης
Σπίτι μου 2: Πώς θα αποκτήσουν α’ κατοικία 20.000 δικαιούχοι
House of David: Κοινό και παραγωγοί στρέφονται σε θρησκευτικές σειρές
Η Τουρκία εισέρχεται στην πυρηνική εποχή: Ποιοι πρέπει να ανησυχούν