Γ.Δ.
1397.63 +0,94%
ACAG
-1,47%
5.37
BOCHGR
-1,13%
4.38
CENER
-2,14%
8.24
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,72%
8.3
NOVAL
-0,44%
2.275
OPTIMA
+1,27%
12.76
TITC
+4,36%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,58%
1.378
ΑΒΕ
-1,09%
0.454
ΑΔΜΗΕ
+0,43%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,95%
3.66
ΑΛΦΑ
+0,48%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
-3,09%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-20,91%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
+3,88%
2.14
ΒΙΟ
+3,40%
5.17
ΒΙΟΚΑ
+1,16%
1.74
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,45%
17.58
ΔΑΑ
+2,33%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+1,64%
11.75
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,47%
1.38
ΕΕΕ
+0,30%
33.1
ΕΚΤΕΡ
+2,30%
1.424
ΕΛΒΕ
-0,85%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.97
ΕΛΛ
+1,52%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,46%
1.62
ΕΛΠΕ
+2,26%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-1,76%
1.788
ΕΛΧΑ
+9,36%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.13
ΕΤΕ
+0,29%
7.036
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.13
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+2,20%
2.04
ΕΧΑΕ
+3,36%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
-0,81%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.745
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
4.69
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
0.88
ΙΝΤΕΚ
+3,49%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,65%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+4,64%
1.015
ΙΝΤΚΑ
+3,35%
2.62
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+3,08%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+3,86%
1.48
ΚΟΡΔΕ
-3,42%
0.395
ΚΟΥΑΛ
-3,26%
1.01
ΚΟΥΕΣ
-0,71%
5.56
ΚΡΙ
+3,99%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+4,77%
0.922
ΛΑΒΙ
+0,41%
0.726
ΛΑΜΔΑ
+2,82%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
+1,63%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,86%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,54%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,36%
19.32
ΜΟΝΤΑ
+7,65%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,61%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,97%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,38%
31.4
ΝΑΚΑΣ
-4,58%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,49%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,39%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.3
ΟΠΑΠ
+1,80%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,41%
0.791
ΟΤΕ
+0,60%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
-0,20%
0.974
ΠΑΠ
-1,69%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
+4,14%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.78
ΠΛΑΘ
-0,88%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-1,18%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+2,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
+2,27%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.331
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.53
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,95%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
19.81
ΤΖΚΑ
-1,74%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,14%
3.57
ΧΑΙΔΕ
+7,96%
0.61

Μετατόπιση τζίρου στα μίνι μάρκετ λόγω τουρισμού

Η τουριστική κίνηση σε νησιά και δημοφιλείς προορισμούς της επικράτειας συνεχίζεται ευνοούμενη από τις υψηλές θερμοκρασίες, τάση που συντηρεί σε υψηλά επίπεδα τη ζήτηση σε σημεία μικρής λιανικής, μπακάλικα και μίνι μάρκετ.

Αν και τη μερίδα του λέοντος στις περιοχές αυτές απολαμβάνουν μικρά, ανώνυμα καταστήματα και μικρές αλυσίδες τοπικής εμβέλειας, αξιοσημείωτα έσοδα εμφανίζουν και οι μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου, που έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους στους τουριστικούς προορισμούς με μικρά σημεία πώλησης αλλά και μεγαλύτερα, από τον Μασούτη, τον ΑΒ, τη Metro, τη Lidl, την MarketIn, μέχρι τον Σκλαβενίτη που έχει τοποθετηθεί σε μεγάλα νησιά όπως η Κρήτη, όπου έχει παρουσία και μέσω της Χαλκιαδάκης.

Η τάση αυτή των πωλήσεων αποτυπώθηκε ήδη από το επτάμηνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana για την περίοδο από τον Ιανουάριο μέχρι τα τέλη Ιουλίου παρατηρείται αύξηση τζίρου στα μικρά σούπερ μάρκετ μέχρι 400 τ.μ. που αγγίζει το 6%. To μερίδιο αυτών των καταστημάτων στην πίτα της αγοράς αγγίζει το 12% όσο και των hypermarket (11,9% και 11,7% αντίστοιχα), τα οποία ωστόσο εμφάνισαν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στο επτάμηνο της τάξης του 3,9%. Στην υπόλοιπη αγορά, που αντιστοιχεί στα 3/4 της πίτας, η ανάπτυξη δεν ξεπερνούσε το 2-3% στο εξεταζόμενο διάστημα. Ειδικότερα, για σούπερ μάρκετ 400-1.000 τ.μ. η αύξηση των πωλήσεων υπολογίζεται σε 1,8% και για μεγαλύτερα, 1.000-2.500 τ.μ. φτάνει το 2,7%.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι το 2023, στο σύνολο της χρονιάς, τα μικρά σούπερ μάρκετ και τα hypermarket πρωταγωνίστησαν σε επιδόσεις εμφανίζοντας διψήφια ανάπτυξη, 14,2% και 13% αντίστοιχα.

Είναι επίσης ενδεικτική η ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων που καταγράφεται στην Κρήτη, που δέχεται μεγάλο τουριστικό κύμα και ελέγχει μερίδιο περίπου 8% στον συνολικό τζίρο της αγοράς. Στο επτάμηνο του 2024 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο νησί εμφάνισαν αύξηση 5,3%, περίπου διπλάσια της αύξησης στο σύνολο της αγοράς.

Οι τιμές και η ανάπτυξη στην αγορά

Εντωμεταξύ, στα νησιά οι τιμές των προϊόντων είναι πιο υψηλές καθώς επιβαρύνονται από τα κόστη μεταφορών, ειδικά σε δυσπρόσιτες περιοχές, αν και σταδιακά το πρόβλημα εκτιμάται ότι θα αμβλύνει η ανάπτυξη δικτύου χονδρικής από τις μεγάλες αλυσίδες και ανεξάρτητους παίκτες. Συνολικά στην αγορά ο πληθωρισμός τους καλοκαιρινούς μήνες επιβαρύνθηκε από τις αυξήσεις τιμών σε νωπά ψάρια, που καταναλώθηκαν κυρίως σε τουριστικές περιοχές, όπως και κρέατα, λαχανικά, φρούτα, ελαιόλαδο, ψωμί και δημητριακά για πρωινό. Ως αποτέλεσμα το μερίδιο «ευθύνης» των τροφίμων στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή το καλοκαίρι έβαινε αυξανόμενο. Ειδικότερα, τον Ιούνιο τα τρόφιμα επιβάρυναν τον πληθωρισμό κατά 2,1%, τον Ιούλιο κατά 2,4% και τον Αύγουστο κατά 2,8%.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στο σύνολο της αγοράς των ταχυκίνητων κωδικών (FMCG) τα στοιχεία της Circana δείχνουν αύξηση πωλήσεων 2,8% στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, με ανάπτυξη 2,9% για τα τυποποιημένα (fixed barcode) και 2,5% για τα χύμα (random weight). Στο ίδιο διάστημα ο όγκος πωλήσεων για τα τυποποιημένα αυξήθηκε περισσότερο, κατά 3%, με αποτέλεσμα να καταγράφεται οριακή μείωση τιμών ανά μονάδα προϊόντος της τάξης του 0,1%. Παρατηρήθηκαν μειώσεις τιμών κυρίως σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής (4,8%) ενώ οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε αλκοολούχα (6,9%) και μη αλκοολούχα ποτά (7,5%).

Ο τζίρος της αγοράς ξεπέρασε τα 6,8 δισ. ευρώ, με τα τρόφιμα να ανέρχονται σε 5,6 δισ. ευρώ από 5,4 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τα τρόφιμα είναι και η κατηγορία με την μεγαλύτερη ανάπτυξη, 3,7%, με τις άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες που είναι τα προϊόντα οικιακής φροντίδας και τα προϊόντα ομορφιάς να κινούνται σταθεροποιητικά, με αύξηση πωλήσεων 0,2% και πτώση 0,3% αντίστοιχα. Με όρους όγκου στα τρόφιμα σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων 2,9%, στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού αύξηση 2,2% και στα προϊόντα ομορφιάς αύξηση 3,1%.

Συνεχίζεται η επέλαση της ιδιωτικής ετικέτας

Εντωμεταξύ, η ιδιωτική ετικέτα συνεχίζει να ενισχύει το μερίδιό της αν και με ηπιότερο ρυθμό συγκριτικά με ένα χρόνο πριν. Τα στοιχεία της Circana για τη θέση του pl στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένης της αλυσίδας Lidl, δείχνουν ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε σε 26,8% στο επτάμηνο του 2024, με αύξηση 5,3%, με τα τρόφιμα της κατηγορίας να εμφανίζουν ανοδική τάση (27,4% το μερίδιο του pl από 26,5% πέρυσι). Υπενθυμίζεται επίσης ότι το 2023, στο σύνολο του έτους, η κατηγορία pl αύξησε το μερίδιό της κατά 11,4% σε 26,3%.

Διαβάστε επίσης

Fraport: Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί του Αυγούστου για Έλληνες και ξένους

House of David: Κοινό και παραγωγοί στρέφονται σε θρησκευτικές σειρές

Η Τουρκία εισέρχεται στην πυρηνική εποχή: Ποιοι πρέπει να ανησυχούν

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!