Γ.Δ.
1419.24 +0,88%
ACAG
+0,34%
5.82
CENER
+1,81%
9.56
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+0,21%
9.52
NOVAL
-0,76%
2.6
OPTIMA
0,00%
13
TITC
+0,63%
31.7
ΑΑΑΚ
0,00%
4.78
ΑΒΑΞ
0,00%
1.34
ΑΒΕ
+8,05%
0.47
ΑΔΜΗΕ
+1,15%
2.19
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.79
ΑΛΜΥ
+0,18%
2.86
ΑΛΦΑ
+0,67%
1.51
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,47%
10.7
ΑΣΚΟ
0,00%
2.81
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.18
ΑΤΕΚ
0,00%
0.356
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
-10,40%
6.72
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.29
ΒΙΟ
+0,36%
5.54
ΒΙΟΚΑ
+0,52%
1.95
ΒΙΟΣΚ
+2,30%
1.78
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-9,27%
1.37
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,30%
17.2
ΔΑΑ
-0,13%
7.7
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+2,24%
11.4
ΔΟΜΙΚ
-0,44%
3.365
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,62%
0.314
ΕΒΡΟΦ
+1,99%
1.535
ΕΕΕ
-0,12%
33.46
ΕΚΤΕΡ
-0,11%
1.9
ΕΛΒΕ
+3,67%
5.65
ΕΛΙΝ
+0,49%
2.04
ΕΛΛ
-0,73%
13.55
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,54%
1.98
ΕΛΠΕ
+1,36%
7.055
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.1
ΕΛΤΟΝ
+0,37%
1.65
ΕΛΧΑ
+3,89%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.119
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.27
ΕΤΕ
+0,22%
7.306
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.22
ΕΥΔΑΠ
-0,18%
5.64
ΕΥΡΩΒ
+1,39%
1.9755
ΕΧΑΕ
+0,90%
4.505
ΙΑΤΡ
+1,01%
1.505
ΙΚΤΙΝ
-1,77%
0.36
ΙΛΥΔΑ
-0,94%
1.58
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
5
ΙΝΛΙΦ
+0,41%
4.89
ΙΝΛΟΤ
+3,37%
1.164
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.93
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,69%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.23
ΙΝΤΚΑ
+2,68%
3.06
ΚΑΡΕΛ
-1,84%
320
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-0,65%
1.54
ΚΟΡΔΕ
-1,33%
0.445
ΚΟΥΑΛ
+1,39%
1.166
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.29
ΚΡΙ
+3,33%
12.4
ΚΤΗΛΑ
+1,67%
1.83
ΚΥΡΙΟ
+0,93%
1.09
ΛΑΒΙ
+1,89%
0.807
ΛΑΜΔΑ
+1,30%
6.99
ΛΑΜΨΑ
-2,72%
35.8
ΛΑΝΑΚ
+1,12%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.35
ΛΟΥΛΗ
+0,41%
2.46
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.71
ΜΕΒΑ
-0,26%
3.87
ΜΕΝΤΙ
-0,82%
2.43
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+5,39%
3.52
ΜΙΝ
0,00%
0.555
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,22%
21.66
ΜΟΝΤΑ
+1,28%
3.96
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.66
ΜΟΥΖΚ
+6,50%
0.655
ΜΠΕΛΑ
+2,18%
24.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.58
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,56%
33.76
ΝΑΚΑΣ
+2,11%
2.9
ΝΑΥΠ
+0,66%
0.914
ΞΥΛΚ
+0,34%
0.299
ΞΥΛΠ
0,00%
0.386
ΟΛΘ
+1,95%
20.9
ΟΛΠ
+0,56%
26.85
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.43
ΟΠΑΠ
+2,37%
16
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,22%
0.831
ΟΤΕ
+0,74%
14.97
ΟΤΟΕΛ
+0,18%
10.98
ΠΑΙΡ
+2,67%
0.998
ΠΑΠ
-0,42%
2.35
ΠΕΙΡ
-0,23%
3.877
ΠΕΡΦ
-0,15%
6.68
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.85
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
+0,92%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-0,85%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+0,20%
5.09
ΡΕΒΟΙΛ
-1,94%
1.765
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,56%
0.357
ΣΙΔΜΑ
-2,44%
1.6
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.42
ΣΠΙ
-3,48%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.36
ΤΖΚΑ
+1,43%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,27%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-2,91%
0.2
ΦΡΛΚ
+3,63%
4
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Μετατόπιση τζίρου στα μίνι μάρκετ λόγω τουρισμού

Η τουριστική κίνηση σε νησιά και δημοφιλείς προορισμούς της επικράτειας συνεχίζεται ευνοούμενη από τις υψηλές θερμοκρασίες, τάση που συντηρεί σε υψηλά επίπεδα τη ζήτηση σε σημεία μικρής λιανικής, μπακάλικα και μίνι μάρκετ.

Αν και τη μερίδα του λέοντος στις περιοχές αυτές απολαμβάνουν μικρά, ανώνυμα καταστήματα και μικρές αλυσίδες τοπικής εμβέλειας, αξιοσημείωτα έσοδα εμφανίζουν και οι μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου, που έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους στους τουριστικούς προορισμούς με μικρά σημεία πώλησης αλλά και μεγαλύτερα, από τον Μασούτη, τον ΑΒ, τη Metro, τη Lidl, την MarketIn, μέχρι τον Σκλαβενίτη που έχει τοποθετηθεί σε μεγάλα νησιά όπως η Κρήτη, όπου έχει παρουσία και μέσω της Χαλκιαδάκης.

Η τάση αυτή των πωλήσεων αποτυπώθηκε ήδη από το επτάμηνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana για την περίοδο από τον Ιανουάριο μέχρι τα τέλη Ιουλίου παρατηρείται αύξηση τζίρου στα μικρά σούπερ μάρκετ μέχρι 400 τ.μ. που αγγίζει το 6%. To μερίδιο αυτών των καταστημάτων στην πίτα της αγοράς αγγίζει το 12% όσο και των hypermarket (11,9% και 11,7% αντίστοιχα), τα οποία ωστόσο εμφάνισαν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στο επτάμηνο της τάξης του 3,9%. Στην υπόλοιπη αγορά, που αντιστοιχεί στα 3/4 της πίτας, η ανάπτυξη δεν ξεπερνούσε το 2-3% στο εξεταζόμενο διάστημα. Ειδικότερα, για σούπερ μάρκετ 400-1.000 τ.μ. η αύξηση των πωλήσεων υπολογίζεται σε 1,8% και για μεγαλύτερα, 1.000-2.500 τ.μ. φτάνει το 2,7%.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι το 2023, στο σύνολο της χρονιάς, τα μικρά σούπερ μάρκετ και τα hypermarket πρωταγωνίστησαν σε επιδόσεις εμφανίζοντας διψήφια ανάπτυξη, 14,2% και 13% αντίστοιχα.

Είναι επίσης ενδεικτική η ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων που καταγράφεται στην Κρήτη, που δέχεται μεγάλο τουριστικό κύμα και ελέγχει μερίδιο περίπου 8% στον συνολικό τζίρο της αγοράς. Στο επτάμηνο του 2024 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο νησί εμφάνισαν αύξηση 5,3%, περίπου διπλάσια της αύξησης στο σύνολο της αγοράς.

Οι τιμές και η ανάπτυξη στην αγορά

Εντωμεταξύ, στα νησιά οι τιμές των προϊόντων είναι πιο υψηλές καθώς επιβαρύνονται από τα κόστη μεταφορών, ειδικά σε δυσπρόσιτες περιοχές, αν και σταδιακά το πρόβλημα εκτιμάται ότι θα αμβλύνει η ανάπτυξη δικτύου χονδρικής από τις μεγάλες αλυσίδες και ανεξάρτητους παίκτες. Συνολικά στην αγορά ο πληθωρισμός τους καλοκαιρινούς μήνες επιβαρύνθηκε από τις αυξήσεις τιμών σε νωπά ψάρια, που καταναλώθηκαν κυρίως σε τουριστικές περιοχές, όπως και κρέατα, λαχανικά, φρούτα, ελαιόλαδο, ψωμί και δημητριακά για πρωινό. Ως αποτέλεσμα το μερίδιο «ευθύνης» των τροφίμων στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή το καλοκαίρι έβαινε αυξανόμενο. Ειδικότερα, τον Ιούνιο τα τρόφιμα επιβάρυναν τον πληθωρισμό κατά 2,1%, τον Ιούλιο κατά 2,4% και τον Αύγουστο κατά 2,8%.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στο σύνολο της αγοράς των ταχυκίνητων κωδικών (FMCG) τα στοιχεία της Circana δείχνουν αύξηση πωλήσεων 2,8% στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, με ανάπτυξη 2,9% για τα τυποποιημένα (fixed barcode) και 2,5% για τα χύμα (random weight). Στο ίδιο διάστημα ο όγκος πωλήσεων για τα τυποποιημένα αυξήθηκε περισσότερο, κατά 3%, με αποτέλεσμα να καταγράφεται οριακή μείωση τιμών ανά μονάδα προϊόντος της τάξης του 0,1%. Παρατηρήθηκαν μειώσεις τιμών κυρίως σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής (4,8%) ενώ οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε αλκοολούχα (6,9%) και μη αλκοολούχα ποτά (7,5%).

Ο τζίρος της αγοράς ξεπέρασε τα 6,8 δισ. ευρώ, με τα τρόφιμα να ανέρχονται σε 5,6 δισ. ευρώ από 5,4 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τα τρόφιμα είναι και η κατηγορία με την μεγαλύτερη ανάπτυξη, 3,7%, με τις άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες που είναι τα προϊόντα οικιακής φροντίδας και τα προϊόντα ομορφιάς να κινούνται σταθεροποιητικά, με αύξηση πωλήσεων 0,2% και πτώση 0,3% αντίστοιχα. Με όρους όγκου στα τρόφιμα σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων 2,9%, στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού αύξηση 2,2% και στα προϊόντα ομορφιάς αύξηση 3,1%.

Συνεχίζεται η επέλαση της ιδιωτικής ετικέτας

Εντωμεταξύ, η ιδιωτική ετικέτα συνεχίζει να ενισχύει το μερίδιό της αν και με ηπιότερο ρυθμό συγκριτικά με ένα χρόνο πριν. Τα στοιχεία της Circana για τη θέση του pl στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένης της αλυσίδας Lidl, δείχνουν ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε σε 26,8% στο επτάμηνο του 2024, με αύξηση 5,3%, με τα τρόφιμα της κατηγορίας να εμφανίζουν ανοδική τάση (27,4% το μερίδιο του pl από 26,5% πέρυσι). Υπενθυμίζεται επίσης ότι το 2023, στο σύνολο του έτους, η κατηγορία pl αύξησε το μερίδιό της κατά 11,4% σε 26,3%.

Διαβάστε επίσης

Fraport: Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί του Αυγούστου για Έλληνες και ξένους

House of David: Κοινό και παραγωγοί στρέφονται σε θρησκευτικές σειρές

Η Τουρκία εισέρχεται στην πυρηνική εποχή: Ποιοι πρέπει να ανησυχούν

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!