THEPOWERGAME
Από το 2025 και κάνοντας αρχή από το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, η Fraport Greece, θα παρουσιάσει στο επιβατικό κοινό το «αεροδρόμιο του μέλλοντος», με εφαρμογές που «πατάνε» πάνω στο ΑΙ , το ΙοΤ, τη ρομποτική. Οι επενδύσεις στην τεχνολογία, είναι στόχος προτεραιότητας για τη Fraport, που έχει ήδη επενδύσει πάνω από 500 εκατ., από το 2017 ως σήμερα, στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται, υλοποιεί επενδύσεις 130 εκατ. από το RRF για την προσαρμογή των αεροδρομίων στις νέες αυστηρές απαιτήσεις ασφαλείας της ΕΑSΑ, ενώ κάθε χρόνο, βρέξει -χιονίσει, επενδύει περί τα 50 εκατ. σε συντηρήσεις και βελτιώσεις.
Αυτά τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα- robots, αυτόματες boarding gates, βιομετρική αναγνώριση επιβατών- που θα απαλλάξουν τους επιβάτες από τις καθυστερήσεις στις ουρές, παρουσιάσθηκαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, ο οποίος μάλιστα είπε ότι σύντομα θα ανακοινωθούν νέες, πρόσθετες επενδύσεις σε ορισμένα αεροδρόμια, των οποίων οι υποδομές πρέπει να επεκταθούν, λόγω της αναμενόμενης αύξησης στην επιβατική κίνηση.
Στη συνέντευξη, τις νέες τεχνολογίες που υϊοθετεί η Fraport Greece, παρουσίασε ο διευθυντής του τομέα Ι.Τ., Γιάννης Θεοφίλου, ενώ στοιχεία επιβατικής κίνησης έδωσε και ο διευθυντής του τομέα Επικοινωνίας, Σάββας Καραγιάννης.
Από το 2017, στο 2024, μία πτήση… δρόμος
Η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, ήταν ανοδική και έφθασε στα 34 εκατ. άτομα, έναντι των 27,4 εκατ. επιβατών που πέταξαν από και προς τα συγκεκριμένα αεροδρόμια το 2017, πρώτη χρονιά λειτουργίας των 14 αεροδρομίων, υπό τη διαχείριση της Fraport Greece. Σε αυτά τα χρόνια, συνολικά από τα 14 αεροδρόμια διακινήθηκαν 205 εκατ. επιβάτες.
To 2024, είναι μία ακόμη καλή χρονιά και εκτιμάται ότι στο σύνολο του έτους θα διακινηθούν περί τα 36 εκατ. Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης, που αφορά επιβάτες εξωτερικού, ήταν στο 80% το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί το 2024.
Στο οκτάμηνο του 2024, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 6%-6,5%, καθώς διακινήθηκαν επιπλέον 1,5 εκατ. επιβάτες σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Να σημειωθεί ότι δύο από τα 14 αεροδρόμια, είχαν μείωση στην κίνηση, της Μυκόνου κατά 1,5% και της Καβάλας κατά 5%.
«Η Καβάλα υποφέρει» όσον αφορά την αεροπορική κίνηση, καθώς μεγάλος αριθμός τουριστών επισκέπτεται την περιοχή οδικώς, ενώ η Θάσος είναι το μόνο μέρος που προσελκύει αεροπορικό τουρισμό, όπως εξήγησε ο κ. Βήλος.
Στα 14 αεροδρόμια, το 2024, πετούν 110 αεροπορικές εταιρείες, από 42 χώρες, 900 πόλεις ενώ μέσα στη χρονιά, προστέθηκαν 64 νέα δρομολόγια.
Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης
Όπως είπε ο κ. Βήλος, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, αποτελεί το μεγαλύτερο από τα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece, αλλά και το αεροδρόμιο με την προοπτική για την ισχυρότερη ανάπτυξη στη διάρκεια όλου του έτους.
Το 2023 συνολικά διακινήθηκαν από το «Μακεδονία» 7,030 εκατ. επιβάτες (+18,7% έναντι του 2022), με τη διεθνή κίνηση να έχει μερίδιο 68%, όταν το 2017 αυτή η κίνηση εξωτερικού ήταν στο 58% της συνολικής.
Στο οκτάμηνο του 2024, η επιβατική κίνηση καταγράφει αύξηση της τάξης του 4,3%, ενώ εκτιμάται ότι στο σύνολο της φετινής χρονιάς θα διακινηθούν κοντά 7,3 εκατ. επιβάτες. Η αύξηση αποδίδεται στο ότι για το «Μακεδονία», συνδέθηκε με 3 νέες χώρες, με 6 νέες εταιρείες και δέχθηκε 10 νέα δρομολόγια. Να σημειωθεί ότι στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης δουλεύουν ( από τη Fraport και άλλες εταιρείες) περίπου 5.000 άτομα, δηλαδή το 1/3 των 15.000 εργαζομένων και στα 14 αεροδρόμια.
Αργεί η απευθείας σύνδεση Θεσσαλονίκης – Αμερικής
Σε ό,τι αφορά στην πολυαναμενόμενη, από τους βορειοελλαδίτες, απ’ ευθείας σύνδεσης του «Μακεδονία» με ΗΠΑ, ο κ. Βήλος δήλωσε, ότι αργεί, παρότι έχουν γίνει σχετικές επαφές με εταιρείες όπως oι United, Delta, Αmerican Airlines.
O λόγος που η σύνδεση αργεί, είναι το σχετικά μικρό μέγεθος της Θεσσαλονίκης, που δεν μπορεί να υποστηρίξει πληρότητες σε εξερχόμενες πτήσεις, ενώ η Θεσσαλονίκη ως προορισμός δεν είναι γνωστός στους Αμερικανούς. Πέραν αυτού, η αεροπορική σύνδεση Αθήνας- Αμερικής, καλύπτει και τους Αμερικανούς που θέλουν να έρθουν στη Βόρειο Ελλάδα, επιβραδύνοντας τις απευθείας συνδέσεις Θεσσαλονίκης – ΗΠΑ.
Γεγονός είναι ότι ο αριθμός των Αμερικανών που έρχονται στη Θεσσαλονίκη, έχει αυξηθεί, αλλά σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας που κάνει Fraport Greece και στα 14 αεροδρόμια, από τους επιβάτες που αναχωρούν από το «Μακεδονία» για τον τόπο κατοικίας τους, οι Αμερικανοί βρίσκονται στην 11η θέση. Στην 1η θέση είναι οι Έλληνες και ακολουθούν οι: Γερμανοί, Άγγλοι, Κύπριοι, Ιταλοί, Πολωνοί, Ολλανδοί, Ισραηλινοί, Ελβετοί και, στη 10η θέση, οι Αυστριακοί.
«Το αεροδρόμιο ”Μακεδονία” ανεβαίνει σε κίνηση και θα είχε ήδη πιάσει τα 8 εκατ. επιβατών, εάν δεν χάναμε 1 εκατομμύριο επιβάτες από Ρωσία, Ουκρανία και Ισραήλ», επισήμανε ο κ. Βήλος, που στάθηκε ιδιαίτερα στο ότι έχει αρχίσει να λειτουργεί καλύτερα η Σύμπραξη Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας, πρωτοβουλία που αναλήφθηκε το 2020 σε συνεργασία με τη Marketing Greece και τους τουριστικούς φορείς της ΠΚΜ.
Η ιδιωτικοποίηση των κρατικών αεροδρομίων
Σε ό,τι αφορά στις παραχωρήσεις των κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων, ο Γενικός Διευθυντής της Fraport Greece επισήμανε ότι στο διαγωνισμό που είναι σε εξέλιξη , δεν μπορεί να συμμετέχει η συγκεκριμένη εταιρεία γιατί αποκλειστικό της αντικείμενο είναι η διαχείριση των 14 αεροδρομίων. Ωστόσο, συμμετέχει η μέτοχος της, η γερμανική Fraport AG, μαζί με την ΠΗΛΕΑΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου και τη Delta Airport Investments, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου.
Σχετικά με τις επόμενες ιδιωτικοποιήσεις που πιθανώς θα επιχειρηθούν, προβλέψεις για την εκδήλωση ενδιαφέροντος δεν μπορεί να γίνουν, καθώς κάθε αεροδρόμιο αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση. Πάντως, όπως είπε ο κ. Καραγιάννης, πρόκειται για αεροδρόμια με περιορισμένη κίνηση, αφού η επιβατική κίνηση δεν ξεπερνάει τα 1,2 εκατ. άτομα και στα 22 αεροδρόμια.
Η τεχνολογία της επόμενης ημέρες, το 2025
Η Fraport Greece, στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων, σε συνεργασία με άλλες εταιρείες αλλά και το ΕΚΕΤΑ, αξιοποιεί τη ρομπορική, την τεχνητή νοημοσύνη, το internet of things, αλλά και τα drones, για καλύτερες υπηρεσίες στους επιβάτες αλλά και ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας.
Ο κ. Θεόφιλος παρουσίασε το ρομπότ OZZIE Generation 1, που σκανάρει τα εισιτήρια των επιβατών, τους δίνει οδηγίες για το check in, δίνει πληροφορίες για αναχωρήσεις και αναχωρήσεις, ενώ καταγράφει και τα επίπεδα λειτουργίας του wifi, της λειτουργίας των συστημάτων φωτισμού, ενώ τσεκάρει για ξεχασμένες αποσκευές ως και…σπασμένα πλακάκια. Το πρώτο OZZIE θα μπει στο «Μακεδονία» τον Οκτώβριο, το δεύτερο μέσα στο 2025, ενώ συνολικά το αεροδρόμιο θα έχει τρία ρομπότ.
Άλλο επαναστατικό σύστημα για τα αεροδρόμια της Fraport Greece, είναι το «Self Service Bag Drop», που φέτος θα δοκιμαστεί, σε συνεργασία με την Aegean. O επιβάτης, δηλώνει τα βιομετρικά του στοιχεία (επίδειξη διαβατηρίου και boarding card) και με το αρχείο που δημιουργείται, περνάει από διάφορα σημεία ελέγχου χωρίς να χρειαστεί να ξαναδείξει τα ταυτότητα ή κάρτα επιβίβασης, σε αυτό το ταξίδι. Και αυτό το σύστημα (της SITA )θα δοκιμαστεί ως τις αρχές του 2025.
Υπάρχει και το Self Boarding Gate, μία πύλη που δεν ζητάει προηγούμενα βιομετρικά στοιχεία αλλά λειτουργεί ανεξάρτητα, χωρίς τον έλεγχο υπαλλήλου και, δίνει στον επιβάτη την κάρτα επιβίβασης. Και αυτό το σύστημα θα δοκιμαστεί το 22025.
Ένα άλλο πρόγραμμα αφορά τη χρήση drones ώστε να επιθεωρούνται , οι περιφράξεις του αεροδρομίου αλλά και οι διάδρομοι προσαπογειώσεων, ώστε να μην υπάρχουν αντικείμενα που μπορεί να προκαλέσουν ως και ατυχήματα.
Το επόμενο σύστημα, είναι το ΜΑΝiBOT, project που αναπτύσσεται σε συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ και έχει ως αντικείμενο την μεταφορά αποσκευών με ρομπότ (στους ιμάντες για τις βαλίτσες). Η ανάπτυξη του έργου αυτού, θα ολοκληρωθεί στην επόμενη τριετία.
Το «Μακεδονία», το 2025, θα είναι το αεροδρόμιο που θα δοκιμασθούν όλα τα παραπάνω συστήματα .
Διαβάστε επίσης
Ντράγκι: Η Ευρώπη χρειάζεται επενδύσεις 800 δισ. για να επιβιώσει
Μικ Χέρον: Ο συγγραφέας που βρέθηκε από τα αζήτητα στην κορυφή
Λεπτές ισορροπίες μεταξύ Ελλάδας Κύπρου για το καλώδιο: Η στάση των ΗΠΑ