THEPOWERGAME
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανασχεδιάζουν τις στρατηγικές τους με στόχο αύξηση μεριδίων και κερδοφορίας σε ένα περιβάλλον περιορισμών, καθώς αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στα οριζόντια μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Πετυχαίνουν ηπιότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε συνέχεια της πληθωριστικής αύξησης τζίρου το 2023, που άγγιξε το 10% και επενδύουν ολοένα περισσότερο σε ευέλικτα concept καταστημάτων, μεσαίου τύπου, ακολουθώντας τις καταναλωτικές τάσεις. Εξάλλου σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται και οι ψηφιακές πλατφόρμες που επεκτείνουν τα μοντέλα τους με μίνι μάρκετ, όπως το efood local.
Καθώς το καλάθι του σούπερ μάρκετ είναι πιο ακριβό η κατανάλωση περιορίζεται σε απαραίτητα είδη τα οποία οι καταναλωτές αναζητούν ως επί τω πλείστον σε καταστήματα της γειτονιάς τους. Όπως δείχνουν τα στατιστικά της Circana για το α’ εξάμηνο του 2024 οι καταναλωτές προτίμησαν κυρίως τα μικρά σούπερ μάρκετ (μέχρι 400 τ.μ.) για τις αγορές τους. Πρόκειται για την κατηγορία στην οποία αναπτύσσουν παρουσία σήματα αλυσίδων όπως ΑΒ, MyMarket, αλλά και Κρητικός, Γαλαξίας, το οποίο σημείωσε την μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων στο συγκεκριμένο διάστημα, της τάξης του 6%. Αυτά τα καταστήματα συναγωνίζονται σε επίδοση τα υπερμάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ.) που τρέχουν με 4%, κατηγορία στην οποία έχει ισχυρή παρουσία ο Σκλαβενίτης, ο κορυφαίος όμιλος στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Καθώς οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αυθόρμητες αγορές, τα μικρά καταστήματα προσφέρονται. Το μερίδιό τους στην πίτα της αγοράς φτάνει το 12% για σούπερ μάρκετ μέχρι 400 τ.μ. και 33% μέχρι 1.000 τ.μ. και διευρύνεται προσελκύοντας επενδύσεις. Ο όμιλος MΕΤΡΟ που λάνσαρε μικρά καταστήματα 100-120 τ.μ. με το μοντέλο franchise το 2021 αριθμεί ήδη 24 σημεία My market Local, εκ των οποίων 10 άνοιξαν μέσα στο 2024. Το concept του ομίλου Παντελιάδη κερδίζει ενδιαφέρον, με την εταιρεία να λαμβάνει 100 αιτήσεις ανά μήνα από δυνητικούς επενδυτές. Στόχος είναι να ανοίξουν 25 καταστήματα το 2024 ενώ μεσοπρόθεσμα έχει τεθεί στόχος για 100 καταστήματα. Ταυτόχρονα η εταιρεία αναπτύσσει συνεργασίες όπως αυτή με την IL TOTO για καφέ και μικρογεύματα.
Την υπηρεσία είχε λανσάρει και ο ΑΒ, με το Grab & Go ενώ στο νέο του κατάστημα στο Μαρούσι παρουσίασε ειδικές γωνιές όπως City Crop για υδροπονικές σαλάτες, Sushi Bar, Αρμονία με βιολογικά προϊόντα κ.α.. Σχεδιάζει επέκταση του μοντέλου στο δίκτυο των εταιρικών καταστημάτων, περίπου 17% του δικτύου, που ξεπερνά συνολικά τα 560 καταστήματα. Υπάρχει πλάνο για υιοθέτηση της νέας αισθητικής μεταγενέστερα και από τους franchisees, που λειτουργούν περίπου 250 καταστήματα του δικτύου. Σημειώνεται ότι το concept των μικρών καταστημάτων της εταιρείας, ΑΒ Shop & Go, συνεχώς επεκτείνεται. Με πλούσια εμπειρία στην αγορά franchise η AB σχεδίασε τον συγκεκριμένο τύπο για χώρους πώλησης 120-200 τ.μ.. Η εταιρεία δίνει έμφαση και στην εξωστρέφεια με ενδεικτικό το εξαγωγικό hub το οποίο θα προωθεί στα δίκτυα της Ahold Delhaize ελληνικά προϊόντα με εφαλτήριο τις αποθήκες της ΑΒ στη Σίνδο.
Σε εξωστρέφεια επενδύσει και η Σκλαβενίτης, με ενδεικτική την εξαγορά της αλυσίδας Παπαντωνίου στην Κύπρο, ενώ εστιάζει κατά βάση στο μοντέλο μεγάλων καταστημάτων. Σε επέκταση δικτύου και τιμές επενδύει συστηματικά η Lidl Ελλάς μετά από επενδύσεις 1,4 δισ. ευρώ από το 1999 ενώ ο Μασούτης φέρνει στην Αθήνα τα Grand Μασούτης έχοντας κατά νου και σχέδια για επέκταση με το μοντέλο franchise.
Διαβάστε επίσης
Τράπεζες: Έρχονται νέες μειώσεις σε προμήθειες με αιχμή το online banking
Airbnb: Τι προτείνουν οι ξενοδόχοι, τι θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός
Πραγματικότητα το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο στις Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης