THEPOWERGAME
Τένις, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, κρίκετ και άλλα δημοφιλή γυναικεία σπορ απολαμβάνουν πρωτοφανή υψηλά επίπεδα ενδιαφέροντος -τηλεθέασης και προσέλευσης- ενώ τα αθλητικά είδη μόδας γνωρίζουν σταθερά ισχυρή ζήτηση, ειδικά μετά την πανδημία αποτελώντας καταλύτες για νέες επενδύσεις και επιχειρηματικές συμφωνίες.
Oι πιο πιστοί οπαδοί του γυναικείου αθλητισμού, σε ποσοστό 43%, είναι άντρες και νέοι, εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και ιδιαίτερα αφοσιωμένοι καταναλωτές. Το 74% των γυναικών οπαδών είναι βασικοί τροφοδότες του οικογενειακού εισοδήματος σε σύγκριση με 70% των ανδρών φιλάθλων, ενώ το 57% των φιλάθλων των γυναικών έχουν παιδιά κάτω των 18 ετών, σε σύγκριση με 53% των ανδρών φιλάθλων (Nielsen). Tα δεδομένα αυτά ανατρέπουν παραδοσιακές τάσεις που θέλουν τους επενδυτές στον γυναικείο αθλητισμό να κινούνται με πυξίδα θέματα διαφορετικότητας και ισότητας των φύλων και αναδεικνύει νέα πεδία ενδιαφέροντος για δυνητικούς επενδυτές της αγοράς αθλητικών ειδών.
Επιπλέον, οι πωλήσεις γυναικείων αθλητικών ενδυμάτων αυξήθηκαν ταχύτερα από αυτές των ανδρικών την τελευταία πενταετία, αλλά παρά τις καλύτερες επιδόσεις, αυτό το κομμάτι της αγοράς αντιπροσωπεύει μόνο το 36% των παγκόσμιων πωλήσεων αθλητικών ειδών (Euromonitor, 2023). Επιπροσθέτως, το lifestyle αυξάνει σταθερά τη δυναμική του στη νέα γενιά, gen AI.
Επενδυτική κινητικότητα από κατασκευαστές και retailers
Υπό το πρίσμα των παραπάνω δεν κάνει εντύπωση η επενδυτική κινητικότητα από κατασκευαστές και retailers. Έντονη είναι η δραστηριότητα της JD, της Decathlon που ολοκλήρωσε την εξαγορά της Bergfreund, ενώ πριν από λίγους μήνες ο ελβετικός όμιλος Arklyz εξαγόρασε τη Lloyd Shoes, ένα premium γερμανικό brand υποδημάτων ενισχύοντας έτσι τη θέση του στην παγκόσμια αγορά αθλητικών και lifestyle ειδών. Σημειώνεται ότι η Arklyz έχει αποκτήσει και την The Athlete’s Foot. Ελέγχει εξάλλου και ο δίκτυο της Athlete’s Foot Ελλάδας. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Fourlis, που έχει αποεπενδύσει από την The Athlete’s Foot πουλώντας στην μητρική της την Sneakers Market που ανέπτυσσε το σήμα, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι προχωρά στην απόκτηση της δραστηριότητας της Foot Locker για την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων σε 8 αγορές των Βαλκανίων. Ταυτόχρονα έχει σχέδια περαιτέρω ανάπτυξης και της αλυσίδας Intersport.
Τα σημάδια συγκέντρωσης στην τοπική αγορά, που προμηνύουν και νέα deals, αποτελούν συνέχεια της έντασης του ανταγωνισμού με την είσοδο τα τελευταία χρόνια στην αγορά ξένων σημάτων, όπως η σέρβικη Sport Vision τo 2020, η βρετανική JD, μέσω της απόκτησης το 2021 πλειοψηφικού ποσοστού της ελληνικής εταιρείας Cosmos Sport, αλλά και η γαλλική Decathlon που έκανε ντεμπούτο το 2019 με κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Mare West της Κορίνθου. Πιο νωπή είναι η συμφωνία της Fourlis με την Foot Locker. Μέσω εξαγορών μεμονωμένων καταστημάτων ή τοπικών παικτών επεκτείνονται και άλλες αλυσίδες, όπως π.χ. η Zakcret ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την παρουσία τους στην αγορά δίκτυα όπως Admiral, Hall of Sports αλλά και η Bodytalk, η Oysho του ομίλου Inditex, με χαρακτηριστική την ενίσχυση και των τμημάτων αθλητικών ειδών από τα πολυκαταστήματα.
Το momentum και οι μεγάλοι προμηθευτές
Το θετικό momentum έχει διάρκεια γεγονός που αποτυπώνεται στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της αγοράς, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Εκτιμάται ότι σε τοπικό επίπεδο η αξία της αγοράς ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ, ενώ παγκοσμίως η βιομηχανία sportswear παράγει αξία που κατά συγκλίνουσες εκτιμήσεις αγγίζει τα 230 δισ. δολ. και με διατηρήσιμο μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6-7%.
Δεν παραβλέπεται ότι προηγήθηκε μια περίοδος εστίασης των μεγάλων brands σε direct-to-consumer στρατηγικές πωλήσεων, με πρωτεργάτη της Nike, αντιμετωπίζοντας προκλήσεις, με αποτέλεσμα να αναπροσαρμόζονται επιστρέφοντας σε παραδοσιακές αξίες όπως στον αθλητισμό, στην εφοδιαστική αλυσίδα, στο μάρκετινγκ και στην επανεπένδυση σε συνεργάτες χονδρικής. Στο μεταξύ βέβαια, σε επίπεδο λιανεμπορίου, σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές, με κλείσιμο μικρών καταστημάτων και ανακατανομή μεριδίων ανάλογα με τις εμπορικές σχέσεις των επιχειρήσεων με τους μεγάλους κατασκευαστές.
Ο εκτοπισμός μικρότερων παικτών, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς ήταν σε δυσχερή θέση απέναντι σε μεγάλες αλυσίδες με ισχυρή χρηματοοικονομική θέση και δυνατότητα να επενδύσουν σε omnichannel πωλήσεις, logistics, νέες τεχνολογίες και marketing, δημιούργησε χώρο για επέκταση γνωστών αλυσίδων αλλά και ανάπτυξη monobrand καταστημάτων Nike, Adidas, Puma, Under Armour κ.ο.κ..
Διαβάστε επίσης
Γερμανία: Η ακροδεξιά πάει για την πρώτη εκλογική νίκη μετά τον Β’ ΠΠ
Ευρωπαϊκές μετοχές: Γιατί χάνουν την κούρσα με τις αμερικανικές
Dexia: Νέος “παίκτης” στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου