THEPOWERGAME
Καθώς μια σειρά από μεγάλα φαστφουντάδικα ετοιμάζονται να ανακοινώσουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα για το β’ τρίμηνο, με τις πωλήσεις να αναμένονται πεσμένες, οι διοικήσεις εργάζονται πυρετωδώς προκειμένου να φτιάξουν γεύματα των 5 δολαρίων, που θα μπορούσαν να κερδίσουν πίσω τους χαμένους πελάτες.
Με την ελπίδα να ανεβάσουν τις πωλήσεις και τα κέρδη για το γ’ τρίμηνο, αλυσίδες φάστ φουντ όπως τα McDonald’s, Taco Bell, Burger King και Wendy’s παρουσίασαν ή επανέφεραν προσφορές γευμάτων με τιμή 5 δολάρια.
Τα φαστφουντάδικα συνήθως αντέχουν κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης, σε σχέση με τον ευρύτερο κλάδο της εστίασης. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια οι αυξήσεις των τιμών έχουν οδηγήσει πολλούς καταναλωτές στο συμπέρασμα ότι το junk food δεν είναι πλέον value for money. Περισσότερο από το 60% των ερωτηθέντων σε πρόσφατη έρευνα της LendingTree δήλωσαν ότι έχουν μειώσει τις δαπάνες τους για fast food επειδή είναι πολύ ακριβό.
Οι ανεξέλεγκτες τιμές στα μενού των φαστφουντάδικων έχουν τρομάξει πολλούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ανήκουν στα χαμηλά εισοδήματα και αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της πελατειακής βάσης του τομέα. Αισθανόμενοι την αντίδραση των πελατών τους, αλυσίδες όπως η Chili’s της Brinker International χρησιμοποίησαν το μάρκετίνγκ τους για να αναδείξουν τη δική τους αξία σε σχέση με το κόστος ενός γεύματος γρήγορου φαγητού. Οι αλυσίδες casual-dining έχουν πάρει κάποιο μερίδιο αγοράς από τον τομέα του fast-food, δήλωσε τον Ιούνιο ο διευθύνων σύμβουλος της Darden Restaurant, Rick Cardenas. «Είναι ο πόλεμος για τον πιο φτωχό πελάτη», δήλωσε ο Robert Byrne, ανώτερος διευθυντής έρευνας καταναλωτών της Technomic, μιας εταιρείας έρευνας αγοράς εστιατορίων.
Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών έχει τρομάξει επίσης τη Wall Street. Οι μετοχές της McDonald’s και της Wendy’s έχουν υποχωρήσει κατά διψήφια ποσοστά φέτος. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Taco Bell, Yum Brands, έχει υποχωρήσει περισσότερο από 1% το 2024. Στον αντίποδα, ο S&P 500 έχει αυξηθεί κατά 14%. «Η αίσθηση μεταξύ των επενδυτών είναι ότι το β’ τρίμηνο θα είναι πιθανότατα ένα τρίμηνο που θα ξεχαστεί -θα δείτε πολλές μεγάλες αλυσίδες να χάνουν πιθανότατα τη συναίνεση [των εκτιμήσεων]», δήλωσε στο CNBC ο αναλυτής της KeyBanc Eric Gonzalez.
Η McDonald’s αναμένεται να ανακοινώσει τα κέρδη β’ τριμήνου σήμερα, Δευτέρα, ενώ η Wendy’s θα ανακοινώσει τα αποτελέσματά της την Τετάρτη. Οι Restaurant Brands και Yum Brands αναμένεται να ανακοινώσουν τα τριμηνιαία κέρδη τους την επόμενη εβδομάδα.
Γενικά, τα φαστφουντάδικα τείνουν να εστιάζουν τις εκπτώσεις και τα γεύματα αξίας τους στο α’ τρίμηνο, όταν οι καταναλωτές προσπαθούν να εξοικονομήσουν τα χρήματά τους μετά την περίοδο των διακοπών. Καθώς οι θερμοκρασίες αυξάνονται, το ίδιο συμβαίνει και με τις πωλήσεις των εστιατορίων και οι επιχειρήσεις συνήθως δεν χρειάζεται να βασίζονται σε προσφορές για να φέρουν πελάτες.
Αλλά αυτό το καλοκαίρι είναι διαφορετικό. Οι αλυσίδες fast-food χρειάζονται εκπτώσεις για να τροφοδοτήσουν την κίνηση -και την αύξηση των πωλήσεων. Αν οι αλυσίδες δεν καταφέρουν να πείσουν τους πελάτες να προσθέσουν ένα milkshake ή ένα άλλο κυρίως πιάτο στην παραγγελία τους, οι εκπτώσεις μειώνουν τα κέρδη και γίνονται μη βιώσιμες μακροπρόθεσμα. Αυτό αποτελεί μεγάλη ανησυχία για τους επενδυτές, που είναι ήδη επιφυλακτικοί ότι οι αλυσίδες δεν θα δουν την αύξηση της κίνησης στην οποία ελπίζουν.
Το footlong των 5 δολαρίων της Subway είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Παρ’ όλο που ήταν δημοφιλές στους πελάτες, δεν ευχαρίστησε τους επιχειρηματίες, καθώς τα κέρδη τους συρρικνώθηκαν, ενώ υπήρξε και κλείσιμο εστιατορίων.
Τα φαστφουντάδικα, τα φτηνά γεύματα και η κόντρα με τα Franchise
Οι επενδυτές δεν είναι οι μόνοι επιφυλακτικοί για τις προσφορές. Το ίδιο ισχύει και για τους δικαιοδόχους (όσους έχουν franchise καταστήματα), οι οποίοι συχνά αντιδρούν στις εκπτώσεις επειδή πλήττουν τα κέρδη τους. Οι δικαιοδόχοι έχουν επίσης αποκτήσει μεγαλύτερη δύναμη στο να αντιστέκονται στις στρατηγικές των μητρικών εταιρειών για τις συμφωνίες τα τελευταία χρόνια. Πολλοί δικαιοδόχοι είναι πλέον πιο ισχυροί, με περισσότερα εστιατόρια και μερικές φορές ακόμη και με ιδιωτικά κεφάλαια.
Στη McDonald’s οι δικαιοδόχοι ενώθηκαν για να σχηματίσουν την Εθνική Ένωση Ιδιοκτητών το 2018, αντιδρώντας κατά των αντιδημοφιλών εκπτώσεων και των σχεδίων για ανακαινίσεις καταστημάτων. Έκτοτε, οι επιχειρηματίες της αλυσίδας έχουν αντιδράσει περισσότερο ενάντια στα σχέδια της διοίκησης. Μια αρχική πρόταση του γεύματος αξίας 5 δολαρίων της McDonald’s δεν πέρασε την έγκριση, οπότε η Coca-Cola συνεισέφερε κεφάλαια μάρκετινγκ για να κάνει τη συμφωνία πιο ελκυστική για τους επιχειρηματίες. Ο διευθύνων σύμβουλος της Coke, James Quincey, δήλωσε στην κλήση για τα κέρδη της εταιρείας την προηγούμενη Τρίτη ότι η Coca Cola έχει δει ασθενέστερες πωλήσεις στις ΗΠΑ. Για να ενισχύσει τη ζήτηση, η Coke συνεργάζεται με πελάτες υπηρεσιών εστίασης για την προώθηση συνδυαστικών γευμάτων φαγητού και ποτού, σύμφωνα με τον Quincey. Η McDonald’s τη Δευτέρα επέκτεινε το γεύμα αξίας της πέρα από το αρχικό παράθυρο των τεσσάρων εβδομάδων. Το 93% των εστιατορίων της ψήφισε υπέρ της παράτασης, έγραψαν τα στελέχη σε υπόμνημα που επικαλείται το CNBC.
Το φτηνό γεύμα φέρνει τους πελάτες πίσω στα εστιατόριά της, σύμφωνα τόσο με τα στελέχη όσο και με τα στοιχεία της επισκεψιμότητας. Η 25η Ιουνίου, ημέρα έναρξης του γεύματος των 5 δολαρίων της McDonald’s, συγκέντρωσε μέχρι στιγμής 8% περισσότερες επισκέψεις από τον μέσο όρο της Τρίτης του 2024, σύμφωνα με έκθεση της Placer.ai. Το μοτίβο επαναλήφθηκε και τις επόμενες ημέρες, καθώς η αλυσίδα ξεπέρασε τους μέσους ετήσιους ημερήσιους όρους επισκέψεων. Η Placer.ai διαπίστωσε επίσης ότι οι εκπτώσεις βοήθησαν στην αύξηση της επισκεψιμότητας στα Buffalo Wild Wings, Starbucks και Chili’s.
Διαβάστε επίσης
Στην Τράπεζα της Ελλάδος το αίτημα συγχώνευσης Attica με Παγκρήτια
Μέση Ανατολή: Ο Λίβανος σε αναμονή για την απάντηση του Ισραήλ
Στα 106 ευρώ ανά Μεγαβατώρα η χονδρεμπορική τιμή ρεύματος σήμερα