Γ.Δ.
1366.72 -1,85%
ACAG
-2,36%
5.38
BOCHGR
-2,00%
4.4
CENER
-2,28%
8.15
CNLCAP
+2,10%
7.3
DIMAND
-2,19%
8.5
NOVAL
-2,99%
2.27
OPTIMA
-1,57%
12.56
TITC
-2,16%
34.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-4,29%
1.34
ΑΒΕ
-4,26%
0.449
ΑΔΜΗΕ
-0,64%
2.33
ΑΚΡΙΤ
+2,21%
0.695
ΑΛΜΥ
-3,49%
3.59
ΑΛΦΑ
-1,73%
1.537
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
-3,20%
9.225
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,68%
8.7
ΑΤΤ
-29,70%
1.065
ΑΤΤΙΚΑ
-3,77%
2.04
ΒΙΟ
-2,84%
4.955
ΒΙΟΚΑ
-1,73%
1.7
ΒΙΟΣΚ
-6,19%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-2,86%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-3,85%
1.25
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,50%
17.08
ΔΑΑ
-1,70%
7.726
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-4,97%
11.47
ΔΟΜΙΚ
-7,53%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-4,33%
0.287
ΕΒΡΟΦ
-3,87%
1.365
ΕΕΕ
-0,73%
32.74
ΕΚΤΕΡ
-6,08%
1.39
ΕΛΒΕ
0,00%
4.7
ΕΛΙΝ
-2,96%
1.97
ΕΛΛ
-1,50%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,27%
1.638
ΕΛΠΕ
-2,14%
6.62
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,53%
1.88
ΕΛΧΑ
-3,06%
1.648
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-4,35%
1.1
ΕΤΕ
-0,12%
6.88
ΕΥΑΠΣ
-1,90%
3.1
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.74
ΕΥΡΩΒ
-1,45%
1.977
ΕΧΑΕ
-3,18%
4.115
ΙΑΤΡ
-3,49%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+0,33%
0.302
ΙΛΥΔΑ
-4,31%
1.665
ΙΝΚΑΤ
-2,08%
4.7
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
-2,13%
0.874
ΙΝΤΕΚ
-3,41%
5.39
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-4,49%
2.55
ΚΑΡΕΛ
+0,59%
340
ΚΕΚΡ
-8,33%
1.1
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
-2,39%
0.408
ΚΟΥΑΛ
-5,84%
1
ΚΟΥΕΣ
-3,23%
5.4
ΚΡΙ
-4,98%
13.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-5,12%
0.89
ΛΑΒΙ
-6,49%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-3,60%
6.96
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
+0,79%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-2,38%
1.23
ΛΟΥΛΗ
-1,47%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
-3,14%
3.7
ΜΕΝΤΙ
-3,33%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-4,88%
3.02
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,54%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-2,75%
3.53
ΜΟΤΟ
-2,78%
2.445
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-2,03%
24.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-4,89%
30.74
ΝΑΚΑΣ
-1,92%
3.06
ΝΑΥΠ
-0,90%
0.878
ΞΥΛΚ
+0,40%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-2,39%
20.4
ΟΛΠ
+2,59%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.31
ΟΠΑΠ
-0,87%
14.85
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,25%
0.796
ΟΤΕ
-2,60%
14.6
ΟΤΟΕΛ
-2,91%
10.02
ΠΑΙΡ
-7,02%
0.9
ΠΑΠ
+0,85%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,72%
3.535
ΠΕΡΦ
-8,59%
5
ΠΕΤΡΟ
-2,53%
7.72
ΠΛΑΘ
-1,38%
3.945
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-8,57%
0.256
ΠΡΕΜΙΑ
-0,99%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-3,50%
4.96
ΡΕΒΟΙΛ
-6,15%
1.525
ΣΑΡ
+1,76%
10.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,65%
0.33
ΣΙΔΜΑ
-2,85%
1.535
ΣΠΕΙΣ
-1,06%
5.62
ΣΠΙ
-3,40%
0.512
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.76
ΤΖΚΑ
-3,86%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,23%
1.6
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-0,87%
0.228
ΦΡΛΚ
-3,63%
3.45
ΧΑΙΔΕ
-2,59%
0.565

Πώς σχεδιάζει η βραζιλιάνικη Embraer να σπάσει το ολιγοπώλειο των Boeing & Airbus

Δεν είναι πολλά τα παραδείγματα εταιρειών στη Λατινική Αμερική που να έχουν διαπρέψει στον παγκόσμιο μεταποιητικό κλάδο. Όμως, η βραζιλιάνικη Embraer έχει κερδίσει τον σεβασμό της διεθνούς αεροναυπηγικής, οδηγώντας τη συζήτηση για το μέλλον του κλάδου πέρα από τα στενά όρια των Boeing και Airbus. Έπειτα από μια 54ετή πορεία, η Embraer, με έδρα το Σάο Πάολο, έχει εξελιχθεί στην τρίτη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στην πολιτική αεροπορία και περιλαμβάνεται στους 100 σημαντικότερους εργολάβους στην πολεμική αεροπορία.

Η Embraer εξειδικεύτηκε στα μικρά αεροπλάνα για ιδιωτική χρήση και περιφερειακά δρομολόγια, αλλά παράγοντες του κλάδου μαρτυρούν πως είναι γόνιμο το έδαφος για να πειραματιστεί με την κατασκευή αεροπλάνων ευρείας ατράκτου, δηλαδή εφάμιλλα του Boeing 747 και του Airbus A320. Καθώς η Boeing κλονίζεται από μια σειρά κρίσεων, η Embraer, της οποίας η κεφαλαιοποίηση κυμαίνεται στα πέντε δισ. δολάρια, εξετάζει την κατασκευή αεροσκαφών που καλύπτουν μια μεγαλύτερη γκάμα δρομολογίων. Εάν τα καταφέρει, θα είναι πρώτη φορά έπειτα από μια 30ετία που ένας κατασκευαστής «σπάει» το «δυοπώλιο» των Boeing και Airbus, η κεφαλαιοποίηση των οποίων ξεπερνά τα 101 δισ. ευρώ και τα 180 δισ. δολάρια, αντίστοιχα.

Ειδήμονες, ωστόσο, υπογραμμίζουν πως ένα μεγάλο αεροσκάφος από την Embraer δεν θα μπορούσε να είναι διαθέσιμο πριν από τα μέσα ή τα τέλη της δεκαετίας του 2030. Τέτοιας φύσεως επενδυτικά προγράμματα κοστίζουν δεκάδες δισ. δολάρια και χρειάζονται πάνω από μια δεκαετία για να ολοκληρωθούν σε σημείο που το νέο προϊόν να καθιερωθεί στην αγορά.

Ούτε, όμως, η Boeing έχει οριστικοποιήσει τα σχέδια για την αντικατάσταση των αεροπλάνων τύπου 737 μετά τα ζητήματα ασφαλείας που ανέκυψαν λόγω του ατυχήματος της Alaska Airlines στις αρχές του έτους. Η αποκόλληση πόρτας από την άτρακτο σε πτήση της Alaska Airlines με ένα 737 Max ανάγκασε τον όμιλο αεροναυπηγικής των ΗΠΑ να παραδεχτεί πως ήταν λάθος του, με αποτέλεσμα όλα τα αεροπλάνα αυτού του τύπου να καθηλώνονται επ’ αόριστον. Ο διευθύνων σύμβουλος, Ντέιβιντ Καλιούν, δήλωσε πως για να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί ένα εναλλακτικό μοντέλο του 737 Max θα χρειαστούν 50 δισ. δολάρια.

Ένα νέο αεροσκάφος δεν θα μπορεί να έχει ετοιμαστεί από την Boeing νωρίτερα από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Σε κάθε περίπτωση, ο Καλιούν είπε πως το ζήτημα επαφίεται στον επόμενο διευθύνοντα σύμβουλο. Ο ίδιος θα αποχωρήσει από την εταιρεία τέλη του έτους, ενώ πρόσφατα δέχτηκε δριμεία κριτική από το Κογκρέσο για το μέγεθος της αμοιβής του, που υπερβαίνει τα 33 εκατ. δολάρια το 2024, με άνοδο 45% από πέρυσι.

Αν και η Embraer δεν έχει επιβεβαιώσει επίσημα πως σχεδιάζει να επεκταθεί στην παραγωγή αεροσκαφών ευρείας ατράκτου, πληροφορίες της Wall Street Journal και του Bloomberg επιβεβαιώνουν πως εξετάζει τα κριτήρια κατασκευής για να προχωρήσει. Η βραζιλιάνικη εταιρεία αναζητεί, επίσης, συνεταίρους. Υποψήφιοι είναι το δημόσιο επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας και κατασκευαστικές εταιρείες στην Τουρκία, την Ινδία και τη Νότια Κορέα.

Εάν, όμως, υλοποιήσει τα σχέδιά της και πετύχει τον στόχο της, θα είναι μεγάλη ικανοποίηση για την Embraer. Προ τετραετίας η Boeing αποσύρθηκε μονομερώς από τις διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της μονάδας των επιβατικών αεροπλάνων της βραζιλιάνικης εταιρείας έναντι 4 δισ. δολαρίων. Η Embaer ακόμη αναμένει το πόρισμα ύστερα από προσφυγή κατά της Boeing στη διαιτησία του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Διαβάστε επίσης

Πώς αξιοποιείται η ακίνητη περιουσία της ΔΥΠΑ

Τα βήματα για τον 5ο τραπεζικό πόλο μετά το “ναι” της Βουλής για Attica & Παγκρήτια

Τα EV, η Ευρώπη και η αλματώδης αύξηση των κινεζικών εργοστασίων τσιπ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!