Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Πώς σχεδιάζει η βραζιλιάνικη Embraer να σπάσει το ολιγοπώλειο των Boeing & Airbus

Δεν είναι πολλά τα παραδείγματα εταιρειών στη Λατινική Αμερική που να έχουν διαπρέψει στον παγκόσμιο μεταποιητικό κλάδο. Όμως, η βραζιλιάνικη Embraer έχει κερδίσει τον σεβασμό της διεθνούς αεροναυπηγικής, οδηγώντας τη συζήτηση για το μέλλον του κλάδου πέρα από τα στενά όρια των Boeing και Airbus. Έπειτα από μια 54ετή πορεία, η Embraer, με έδρα το Σάο Πάολο, έχει εξελιχθεί στην τρίτη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στην πολιτική αεροπορία και περιλαμβάνεται στους 100 σημαντικότερους εργολάβους στην πολεμική αεροπορία.

Η Embraer εξειδικεύτηκε στα μικρά αεροπλάνα για ιδιωτική χρήση και περιφερειακά δρομολόγια, αλλά παράγοντες του κλάδου μαρτυρούν πως είναι γόνιμο το έδαφος για να πειραματιστεί με την κατασκευή αεροπλάνων ευρείας ατράκτου, δηλαδή εφάμιλλα του Boeing 747 και του Airbus A320. Καθώς η Boeing κλονίζεται από μια σειρά κρίσεων, η Embraer, της οποίας η κεφαλαιοποίηση κυμαίνεται στα πέντε δισ. δολάρια, εξετάζει την κατασκευή αεροσκαφών που καλύπτουν μια μεγαλύτερη γκάμα δρομολογίων. Εάν τα καταφέρει, θα είναι πρώτη φορά έπειτα από μια 30ετία που ένας κατασκευαστής «σπάει» το «δυοπώλιο» των Boeing και Airbus, η κεφαλαιοποίηση των οποίων ξεπερνά τα 101 δισ. ευρώ και τα 180 δισ. δολάρια, αντίστοιχα.

Ειδήμονες, ωστόσο, υπογραμμίζουν πως ένα μεγάλο αεροσκάφος από την Embraer δεν θα μπορούσε να είναι διαθέσιμο πριν από τα μέσα ή τα τέλη της δεκαετίας του 2030. Τέτοιας φύσεως επενδυτικά προγράμματα κοστίζουν δεκάδες δισ. δολάρια και χρειάζονται πάνω από μια δεκαετία για να ολοκληρωθούν σε σημείο που το νέο προϊόν να καθιερωθεί στην αγορά.

Ούτε, όμως, η Boeing έχει οριστικοποιήσει τα σχέδια για την αντικατάσταση των αεροπλάνων τύπου 737 μετά τα ζητήματα ασφαλείας που ανέκυψαν λόγω του ατυχήματος της Alaska Airlines στις αρχές του έτους. Η αποκόλληση πόρτας από την άτρακτο σε πτήση της Alaska Airlines με ένα 737 Max ανάγκασε τον όμιλο αεροναυπηγικής των ΗΠΑ να παραδεχτεί πως ήταν λάθος του, με αποτέλεσμα όλα τα αεροπλάνα αυτού του τύπου να καθηλώνονται επ’ αόριστον. Ο διευθύνων σύμβουλος, Ντέιβιντ Καλιούν, δήλωσε πως για να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί ένα εναλλακτικό μοντέλο του 737 Max θα χρειαστούν 50 δισ. δολάρια.

Ένα νέο αεροσκάφος δεν θα μπορεί να έχει ετοιμαστεί από την Boeing νωρίτερα από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Σε κάθε περίπτωση, ο Καλιούν είπε πως το ζήτημα επαφίεται στον επόμενο διευθύνοντα σύμβουλο. Ο ίδιος θα αποχωρήσει από την εταιρεία τέλη του έτους, ενώ πρόσφατα δέχτηκε δριμεία κριτική από το Κογκρέσο για το μέγεθος της αμοιβής του, που υπερβαίνει τα 33 εκατ. δολάρια το 2024, με άνοδο 45% από πέρυσι.

Αν και η Embraer δεν έχει επιβεβαιώσει επίσημα πως σχεδιάζει να επεκταθεί στην παραγωγή αεροσκαφών ευρείας ατράκτου, πληροφορίες της Wall Street Journal και του Bloomberg επιβεβαιώνουν πως εξετάζει τα κριτήρια κατασκευής για να προχωρήσει. Η βραζιλιάνικη εταιρεία αναζητεί, επίσης, συνεταίρους. Υποψήφιοι είναι το δημόσιο επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας και κατασκευαστικές εταιρείες στην Τουρκία, την Ινδία και τη Νότια Κορέα.

Εάν, όμως, υλοποιήσει τα σχέδιά της και πετύχει τον στόχο της, θα είναι μεγάλη ικανοποίηση για την Embraer. Προ τετραετίας η Boeing αποσύρθηκε μονομερώς από τις διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της μονάδας των επιβατικών αεροπλάνων της βραζιλιάνικης εταιρείας έναντι 4 δισ. δολαρίων. Η Embaer ακόμη αναμένει το πόρισμα ύστερα από προσφυγή κατά της Boeing στη διαιτησία του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Διαβάστε επίσης

Πώς αξιοποιείται η ακίνητη περιουσία της ΔΥΠΑ

Τα βήματα για τον 5ο τραπεζικό πόλο μετά το “ναι” της Βουλής για Attica & Παγκρήτια

Τα EV, η Ευρώπη και η αλματώδης αύξηση των κινεζικών εργοστασίων τσιπ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!