THEPOWERGAME
Μπορεί οι μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες στον χώρο του ντελίβερι, δηλαδή οι DoorDash, Deliveroo, Delivery Hero και Just Eat Takeaway, να εστιάζουν σε όλες τις δυνατότητες που έχουν για να αυξήσουν τα κέρδη τους, όμως απέχουν σημαντικά από το peak που έκαναν την περίοδο της πανδημίας του Covid-19. Και πλέον, με την αύξηση του κόστους ζωής, το γνωρίζουν καλά και το υπολογίζουν και οι μέτοχοί τους.
Συγκεκριμένα, στοιχεία που υπολόγισαν οι Financial Times με δεδομένα από τον κλαδικό αναλυτή theDelivery.World δείχνουν πως από τότε που εισήχθησαν στο χρηματιστήριο (ξεκινώντας μία επταετία πριν) μέχρι σήμερα οι τέσσερις εταιρείες έχουν καταγράψει συνδυαστικές λειτουργικές ζημίες πάνω από 20 δισ. δολάρια. Και αυτό καθώς εντάθηκε ο μεταξύ τους ανταγωνισμός, αλλά και αυξήθηκε το κόστος ζωής.
Οι μετοχές των Deliveroo, Just Eat Takeaway, Delivery Hero και DoorDash -των τεσσάρων μεγαλύτερων εισηγμένων εταιρειών στον τομέα ντελίβερι σε ΗΠΑ και Ευρώπη- διαπραγματεύονται αρκετά χαμηλότερα από την εποχή της πανδημίας και οι μέτοχοι εξετάζουν με πολύ μεγάλη προσοχή τις κινήσεις τους και τα επιχειρηματικά τους μοντέλα.
«Η προθυμία των επενδυτών να χρηματοδοτήσουν τις απώλειες έχει αλλάξει» και θέλουν πλέον οι επιχειρήσεις ντελίβερι να «επιδεικνύουν βιώσιμη και επικερδή ανάπτυξη», ιδιαίτερα μετά τις αυξήσεις στα επιτόκια, επισημαίνει ο αναλυτής της UBS Τζο Μπάρνετ-Λαμπ.
Παρ’ ότι οι τέσσερις εταιρείες έχουν διαθέσιμα τα χρηματοοικονομικά τους στοιχεία από την πρώτη εξ αυτών εισαγωγή στο χρηματιστήριο, πριν από επτά χρόνια, η αντίπαλος Uber δεν παρουσιάζει λειτουργικά μεγέθη για τη θυγατρική της, Eats. Συνολικά η Uber το 2023 παρουσίασε το πρώτο έτος της με λειτουργικά κέρδη.
Εδώ και χρόνια οι venture capitalists επένδυαν στις εταιρείες της λεγόμενης «gig economy» (οικονομίας που αναπτύσσεται μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες), επιδοτώντας την ταχυφαγία του ντελίβερι. Όμως καθώς άρχισαν να αυξάνονται τα επιτόκια, το ενδιαφέρον των επενδυτών στρέφεται όλο και περισσότερο στην κερδοφορία. Ιδίως καθώς δείχνουν να μη μειώνονται τα λειτουργικά κόστη και τα έξοδα του μάρκετινγκ.
Την ίδια ώρα, ο κλάδος των ντελίβερι βρέθηκε στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών και όσον αφορά τα εργασιακά δικαιώματα των κούριερ. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστήριξαν πως οι καταναλωτές δεν είναι διατεθειμένοι να δεχθούν μία μετακύλιση του κόστους των υπηρεσιών ντεβίλερι, εφόσον αυξάνονταν οι μισθοί.
Παρ’ όλα αυτά, αρκετοί αναλυτές της αγοράς συνεχίζουν να είναι αισιόδοξοι για τις επενδυτικές δυνατότητες στον κλάδο ντελίβερι. Οι τρεις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη δηλώνουν επίσης πως αναμένουν φέτος να ακολουθήσουν τα βήματα του αμερικανικού DoorDash και να έχουν στο εξής θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τον αναλυτή της Citi, Τζόζεφ ΜακΝάμαρα.
Αν οι εταιρείες μπορούσαν να δείξουν ότι αποφέρουν περισσότερα μετρητά απ’ όσα ξοδεύουν, αυτή θα είναι η επόμενη μεγάλη «δοκιμή», πρόσθεσε ο ΜακΝάμαρα, τώρα που το στάδιο της «ανάπτυξης με κάθε κόστος» είχε τελειώσει. Ο Τζιλς Θορν, αναλυτής στο Jefferies, επισημαίνει άλλωστε ότι οι καταναλωτές συνέχισαν να χρησιμοποιούν αυτές τις υπηρεσίες τα τελευταία χρόνια, «παρά το γεγονός ότι είχαν λιγότερα χρήματα και παρ’ όλο που οι χρεώσεις αυξήθηκαν», εξαιτίας της μείωσης των εκπτώσεων και του υψηλότερου πληθωρισμού -κάτι που δείχνει, κατά τον ίδιο, τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου.
Διαβάστε επίσης:
Γεμίζει με πτήσεις από ΗΠΑ το “Ελευθέριος Βενιζέλος”, ξεκίνησε και η low cost Norse
Reagan: Στον αέρα το τρέιλερ της ταινίας για τον 40ό Πρόεδρο των ΗΠΑ
Τερματικό στο Βασιλικό: Ένα έργο που κινδυνεύει να ναυαγήσει