THEPOWERGAME
Σημαντική αβάντα στις αρρυθμίες που έχουν προκαλέσει στην Jumbo οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή αποτελεί η προσθήκη νέων καταστημάτων, τόσο στην Κύπρο, που είναι πλησίον της εμπόλεμης ζώνης, όσο και στη Ρουμανία, αλλά και στην Ελλάδα, όπου σε συνέχεια της αποζημίωσης ύψους 11,5 εκατ. ευρώ που έλαβε από τις ασφαλιστικές για τις ζημιές από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία, επανέρχονται σε λειτουργία δύο καταστήματα του δικτύου σε Καρδίτσα και Λάρισα.
Με την αποζημίωση η Jumbo κάλυψε τη ζημιά από την πλημμύρα Daniel και ήδη το κατάστημα της Καρδίτσας επανήλθε σε κανονική λειτουργία, ενώ έπεται αυτό της Λάρισας στις αρχές Ιουνίου. Σημειώνεται ότι η Jumbo δεν είχε κάνει πρόβλεψη γι’ αυτό το ποσό, κάτι που της δίνει «ανάσα» στο budget, προκειμένου να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες για να πετύχει τους οικονομικούς της στόχους σε περιβάλλον προκλήσεων. Σημειώνεται ότι ήδη απολαμβάνει θετικές επιδόσεις στην ελληνική αγορά, πάνω από τους στόχους, ενώ και στις 4 αγορές που δραστηριοποιείται ο όμιλος (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος) επιτυγχάνει ανάπτυξη στο ανώτατο όριο του εύρους των προβλέψεών του, ήτοι 8%-10% ανάπτυξη με όρους πωλήσεων και κερδοφορίας.
Ειδικότερα στην Κύπρο, που είναι πιο κοντά στην εμπόλεμη ζώνη (Ιράν και Μέση Ανατολή ευρύτερα) και επωμίζεται ήδη επιπτώσεις στην τουριστική της κίνηση, επιταχύνεται η ανάπτυξη του νέου καταστήματος Jumbo στη Λευκωσία, ώστε να ανοίξει πριν από τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της Jumbo ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου, η αγορά τα πάει καλύτερα υπό το βάρος που καλείται να σηκώσει, γι’ αυτό και επιχειρείται επιτάχυνση στο άνοιγμα του νέου καταστήματος.
Στη Ρουμανία αναμένεται η προσθήκη δύο καταστημάτων μέχρι το τέλος του έτους σε Τιμισοάρα και Βουκουρέστι. Πρόκειται για αγορά διπλάσια σε μέγεθος από την Ελλάδα και επομένως η Jumbo έχει προοπτικές να κερδίσει μερίδιο, γι’ αυτό και επεκτείνει σταθερά το δίκτυό της με 2-3 καταστήματα ανά έτος.
Ας σημειωθεί ότι στην Ελλάδα η επένδυση στην Trade Estates, εκτός από ψήφος εμπιστοσύνης σε έναν τομέα με προοπτικές, σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, έχει και την έννοια της ενίσχυσης σχημάτων, τα οποία θα δώσουν στο μέλλον χώρους στο δίκτυο Jumbo σε ανταγωνιστικές ή έστω βιώσιμες τιμές.
Εν τω μεταξύ, στο Ισραήλ, όπως είπε ο κ. Βακάκης, η Fox Group, που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του δικτύου Jumbo στην τοπική αγορά με franchise agreement, σχεδιάζει την ανάπτυξη και δεύτερου καταστήματος.
Επιπλέον, γίνονται σκέψεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου συνεργατών franchisees, με την Κροατία να αποτελεί επόμενο στόχο. Σημειώνεται ότι η Jumbo από αυτές τις συνεργασίες απολαμβάνει έσοδα από το 4% του τζίρου και ένα ποσοστό από τα προϊόντα που προμηθεύει. Στρατηγικά επεκτείνεται σε χώρες όπου διατηρεί συγκριτικό πλεονέκτημα, κάτι που ισχύει και για άλλους ελληνικούς ομίλους. Στη συζήτηση που αναπτύχθηκε χθες αναφέρθηκε και η πορεία του ομίλου Μυτιληναίου, με τον Απόστολο Βακάκη να σημειώνει ότι πρόκειται για μια υπερεθνική εταιρεία, που στοχεύει σε χώρες όπου έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, όπως και η Jumbo.
Η τιμολογιακή πολιτική και το έλλειμμα παραγωγικότητας
Όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική, ο κ. Βακάκης δεσμεύτηκε να μην αυξήσει τις τιμές των προϊόντων, εξηγώντας ότι η οποία αύξηση, όταν υφίσταται, είναι εξισορροπιστική και με βάση τα δεδομένα του «χειμαζόμενου» καταναλωτή και τη ζήτηση ανά κωδικό στην ίδια κατηγορία. Τόνισε ότι η εταιρεία αντιστέκεται στους κινδύνους, που φτάνουν μέχρι την κλιματική αλλαγή και με παρενέργειες όπως η προδιάθεση για αύξηση των ασφαλίστρων. Ο κ. Βακάκης σκέφτεται ακόμη και την αυτασφάλιση, διατηρώντας ένα κονδύλι για έκτακτες ανάγκες, αντί να πληρώσει τις ασφαλιστικές εταιρείες, περιγράφοντας ένα περιβάλλον όπου όλοι έχουν την τάση να φορτώνουν τα κόστη στον τελικό καταναλωτή, που τελικά θα γονατίσει και δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί.
Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, η κυβέρνηση μιλά για αύξηση μισθών, αλλά αυτή θα πρέπει να γίνει με ταυτόχρονη αύξηση της παραγωγικότητας, διότι αν είναι ονομαστική θα οδηγήσει σε αύξηση του πληθωρισμού, τροφοδοτώντας έναν φαύλο κύκλο. «Πρέπει να μάθουμε να σκεφτόμαστε με βάση το συγκριτικό πλεονέκτημα», τόνισε. Σημείωσε ότι σέβεται το έργο της κυβέρνησης και έδωσε έμφαση στο θέμα της αύξησης της παραγωγικότητας, κάτι που δεν υποστηρίζεται από το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι δουλεύουν λίγες ημέρες συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ. «Άλλο είναι ο υπάλληλος να δουλεύει 40 ώρες -κάτι που πρέπει να προστατευθεί- και άλλο να λέμε ότι δουλεύοντας λιγότερο θα αυξήσουμε την παραγωγικότητα. Πρόκειται για έννοιες που δεν είναι συμβατές», σημείωσε.
Οι προβλέψεις και το ρεαλιστικό σενάριο
Σχετικά με τις προβλέψεις, στην έναρξη της χρονιάς η εταιρεία έθεσε στόχο ανάπτυξης 8%-10%, σε κερδοφορία και τζίρο, πρόβλεψη που είχε στοιχεία συντηρητικά εν όψει των εξελίξεων στα μέτωπα των δύο πολέμων, σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή. Σήμερα, που οι δύο πόλεμοι παραμένουν, η πρόβλεψη είναι λιγότερο συντηρητική και περισσότερο ρεαλιστική, σύμφωνα με τον Απόστολο Βακάκη. Ο στόχος είναι επιτεύξιμος, διότι αναμένει τη συμβολή στις επιδόσεις του ομίλου νέων καταστημάτων, που θα καλύψουν αρρυθμίες που έχουν δημιουργηθεί στη δραστηριότητα και «…ο Θεός να βάλει το χέρι του», όπως πρόσθεσε χαρακτηριστικά μιλώντας για τις επιπτώσεις από την κρίση στο Σουέζ, από τις καθυστερήσεις στις μεταφορές, μέχρι τα κόστη από την αύξηση των ναύλων.
Όλες αυτές οι αρρυθμίες στο περιβάλλον έχουν επιπτώσεις στην παραγωγικότητα, στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη όταν η Jumbo συγκρίνεται από αναλυτές και επενδυτές με ομοειδείς εταιρείες. Η διοίκηση της εισηγμένης, πάντως, διατηρεί τον παραπάνω στόχο και σχεδιάζει να επανέλθει τον Ιούνιο, αφού επανεκτιμήσει τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, που είναι και το μέτωπο που επηρεάζει άμεσα την Jumbo.
Οι προκλήσεις στη Μέση Ανατολή
Ο όμιλος Jumbo διαχειρίζεται προς το παρόν με επάρκεια της προκλήσεις. Ας σημειωθεί ότι τα μεταφορικά κόστη διατηρούν τάση ανόδου και ο πληθωρισμός επηρεάζεται από τις εξελίξεις στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες πρέπει να αναπτύξουν στρατηγικές για να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Από την πλευρά της η Jumbo διατηρεί μακροχρόνιες συνεργασίες με Ασιάτες προμηθευτές, που επωμίζονται μέρος του μεταφορικού κόστους, οπότε διατηρεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό όμως δεν μπορεί να συμβαίνει ες αεί και βασίζεται στην πρόβλεψη ότι η Διώρυγα του Σουέζ θα επανέλθει σε κανονική λειτουργία και ότι η κρίση είναι προσωρινή.
Διαβάστε επίσης:
Χρηματιστήριο: Έρχονται νέα φορολογικά κίνητρα
Τα 10 SOS για τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις
ΔΕΣΦΑ: Η συμμετοχή της αγοράς “κλειδί” για την επιτυχία του Κάθετου Διαδρόμου