THEPOWERGAME
Τα τελευταία χρόνια, η φήμη της Boeing, ενός από τους κορυφαίους κατασκευαστές αεροδιαστημικής στον κόσμο, έχει αμαυρωθεί από μια σειρά προβλημάτων. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα αφορούσε τα αεροσκάφη 737 MAX. Το 2019, δύο θανατηφόρα δυστυχήματα που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, οδήγησαν στην παγκόσμια καθήλωση του αεροσκάφους. Οι έρευνες αποκάλυψαν ότι ένα ελαττωματικό αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου πτήσης, γνωστό ως Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), έπαιξε ρόλο και στα δύο ατυχήματα.
Οι τραγωδίες αυτές προκάλεσαν την παγκόσμια καθήλωση του μοντέλου και έθεσαν ερωτήματα σχετικά με τα πρωτόκολλα ασφαλείας και την εταιρική κουλτούρα της Boeing.
Όπως γράφει η Απογευματινή, αυτή ήταν μόνο η αρχή των προβλημάτων για την Boeing, τα οποία συνεχίζονται μέχρι και σήμερα, καθώς μέσα σε μόλις δέκα ημέρες τον Μάρτιο, σημειώθηκε πληθώρα ατυχών περιστατικών. Αναγκαστικές προσγειώσεις, φλεγόμενοι κινητήρες και διαρροές καυσίμων σε αεροσκάφη της εταιρείας έχουν τρομοκρατήσει τόσο τους επιβάτες, όσο και τον υπόλοιπο κόσμο, που βλέπουν την εταιρεία να γίνεται πρωτοσέλιδο, τη στιγμή μάλιστα που η Boeing προσπαθεί να αντιμετωπίσει και άλλες προκλήσεις με τα αεροσκάφη της, όπως ζητήματα παραγωγής, προβλήματα ποιοτικού ελέγχου και καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα παράδοσης.
Με την εταιρεία να βρίσκεται ήδη υπό ομοσπονδιακή έρευνα για όλα τα παραπάνω, προ 10ημέρου ήρθε και το τελευταίο πλήγμα, όταν Boeing 767 της FedEx Airlines προσγειώθηκε επειγόντως στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης αφού δεν άνοιξε το μπροστινό σύστημα προσγείωσης, ενώ μία μέρα μετά, σε Boeing 737 της Corendon Airlines, έσκασε το ελαστικό του μπροστινού τροχού κατά την προσγείωση στο αεροδρόμιο της Αττάλειας. Η Boeing συγκεντρώνει πληροφορίες σχετικά με το τι πήγε στραβά στα δύο περιστατικά.
Ποιοι ευθύνονται όμως για όλα αυτά τα προβλήματα τα οποία πλήττουν το όνομα της άλλοτε κορυφαίας εταιρείας;
Στο μικροσκόπιο βρέθηκαν οι παχυλοί μισθοί και τα μερίσματα των μετόχων της Boeing, αφού σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, εάν η εταιρεία είχε δώσει προτεραιότητα στις αναβαθμίσεις ασφάλειας έναντι των πολυτελών μισθών στελεχών και των εξαγορών μετοχών, αυτή η καταστροφή μπορεί να μην είχε συμβεί.
Όταν η Boeing απέλυσε δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους το 2020, μετά από τις δύο φονικές συντριβές, ο νέος τότε Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Ντέιβιντ Καλχούν, κέρδισε κάτι περισσότερο από 21 εκατομμύρια δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 6,8 εκατ. δολάρια, συγκριτικά με τον προηγούμενο CEO το 2019. Την επόμενη χρονιά πήρε το ίδιο ποσό, το 2022 ο μισθός εκτινάχθηκε στα 22 εκατ. δολάρια, ενώ το 2023 η Boeing του έδωσε επιπλέον 5 εκατ. ως κίνητρο για να εντείνει την ανάκαμψη της εταιρείας.
Σύμφωνα μάλιστα με τα αρχεία της SEC, συνολικά την τελευταία δεκαετία, η Boeing ξόδεψε περίπου 573 εκατομμύρια δολάρια για τις συνολικές αμοιβές των στελεχών της. Στο ίδιο διάστημα, έχει ξοδέψει περισσότερα από 40 δισ. δολάρια για επαναγορές μετοχών και έχει διανείμει σχεδόν 22 δισ. σε μερίσματα στους μετόχους της, με τους επικριτές της να βρίσκουν πάτημα να υποστηρίξουν πως η νέα αυτή φιλοσοφία του κατασκευαστή, η οποία εστιάζει στις εταιρικές ανταμοιβές, δείχνει μια σημαντική αλλαγή στην εταιρική κουλτούρα, από «μια εταιρεία μηχανικών που διευθύνεται από μηχανικούς» σε έναν όμιλο που δίνει προτεραιότητα στα κέρδη και τις πληρωμές έναντι της ασφάλειας των επιβατών.
Ο Εντ Πίρσον, πρώην ανώτερος υπάλληλος της Boeing που τώρα ηγείται μίας ΜΚΟ για την ασφάλεια της αεροπορίας, συνδέει τη μετατόπιση των αξιών της εταιρείας με τα πρόσφατα προβλήματα, καθώς η απληστία των μετόχων και η πίεση να δοθεί προτεραιότητα στα κέρδη, δεν αφήνει ρευστό για την επίλυση των ζητημάτων ασφαλείας που έχουν δημιουργηθεί.
«Αν με ρωτάτε, το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει για να ανακτήσει η Boeing τη χαμένη εμπιστοσύνη του κόσμου είναι να απολύσει ουσιαστικά όλη τη διοίκηση. Δεν υπάρχει ούτε ένα άτομο που να έχει το C στον τίτλο του (εννοώντας τον κατά κύριο λόγο τον CEO της εταιρείας), που να μην είναι υπεύθυνο για αυτό που βλέπουμε», αναφέρει με τη σειρά του ο Γκαντ Αλλόν, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια.
Και αυτό θα γίνει όπως φαίνεται, αφού ο άλλοτε «κολοσσός» της αεροναυπηγικής, κλονισμένος από την εκτεταμένη κρίση ασφαλείας, προβαίνει σε μια ευρεία διοικητική αναδιάρθρωση. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος Ντέιβ Καλχούν θα παραιτηθεί μέχρι το τέλος του έτους, όπως επίσης και ο Σταν Ντιλ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Boeing Commercial Airplanes. Η Στέφανι Πόουπ θα αναλάβει τη συγκεκριμένη θέση, ενώ ο Στιβ Μολένκοφ, πρώην διευθύνων σύμβουλος της τεχνολογικής εταιρείας Qualcomm, διορίστηκε νέος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και ηγείται της αναζήτησης του επόμενου διευθύνοντος συμβούλου, αναφέρει η εταιρεία.
Παρότι πολλοί επενδυτές εξέφρασαν τις ανησυχίες τους ότι αυτές οι διοικητικές αλλαγές δεν θα ήταν αρκετές για την αντιμετώπιση των ζητημάτων, μένει να φανεί αν θα αποτελέσουν τουλάχιστον ένα πρώτο βήμα για την επίλυση των προβλημάτων ασφαλείας, αλλά και την αποκατάσταση της φήμης της εταιρείας.
Διαβάστε επίσης:
Επιχείρηση “Θεός”: Ένα βιβλίο υπολογίζει τα έσοδα “της πίστης”
Στη γερασμένη Κίνα, οι μετανάστες δεν μπορούν να συνταξιοδοτηθούν
Η απουσία ειδικού χωροταξικού σχεδίου απειλεί τον νέο γύρο επενδύσεων στις ΑΠΕ