THEPOWERGAME
Η ΕΨΑ, η εταιρεία που λάνσαρε την πρώτη ελληνική cola το 1987, με παρουσία στην αγορά από το 1924, αλλάζει σελίδα με μια συνεκτική ομάδα μετόχων, μετά και την εξαγορά του 25% που διατηρούσε στην εταιρεία η οικογένεια Σεπετά, αποκτώντας πανελλαδική διανομή και αναπτυξιακό σχέδιο πενταετίας, που στοχεύει να καταστήσει τη μάρκα ισχυρή, μεταξύ των ηγετών της κατηγορίας.
Μετά την επένδυση του SMERemediumCap, του Νίκου Καραμούζη, πέρυσι και τις τελευταίες μετοχικές αλλαγές, η Αγριά Εμπορική (κοινή εταιρεία του επενδυτικού ταμείου και των ιδρυτών -οικογένεια Τσαούτου) έχει τον πλήρη έλεγχο της ΕΨΑ και προωθεί επενδύσεις και νέα προϊόντα. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι μαζί με την παραδοσιακή πορτοκαλάδα και λεμονάδα, η ΕΨΑ ενίσχυσε την γκάμα της με νέα καινοτόμα προϊόντα (όπως π.χ. πορτοκάλι με γιασεμί και λεμόνι με ιβίσκο) και με ένα φιλόδοξο πλάνο σχεδιάζει να επεκταθεί πανελλαδικά, όπως τόνισαν στελέχη και μέτοχοι της εταιρείας σε σχετική παρουσίαση χθες.
Σημειώνεται ότι η ΕΨΑ ήταν πολύ ισχυρή στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, αλλά ειδικότερα στον Βόλο, όπου διατηρεί εγκαταστάσεις. Υπήρχαν όμως περιοχές που δεν είχε καθόλου διανομή. Για παράδειγμα, στην Κρήτη δεν πουλούσε ούτε τεμάχιο, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα στελέχη της, και πλέον αποκτά παρουσία, με στόχο μέχρι το τέλος Ιουνίου να είναι σε 7.000 σημεία.
Έχει αναπτύξει πάνω από 30 νέες συνεργασίες στον χώρο της μικρής λιανικής και στόχο έχει να πολλαπλασιάσει τα σημεία πώλησης στην αγορά. Ταυτόχρονα, ενισχύεται η θέση του brand και στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, με αύξηση της γκάμας των κωδικών και προωθητικά πλάνα.
«Παίρνουμε ένα κόσμημα της ελληνικής αγοράς και το πάμε πιο ψηλά να το απολαύσουν όλοι», τόνισε χαρακτηριστικά ο Τάκης Πέρκιζας, διευθύνων σύμβουλος της ΕΨΑ, μιλώντας για τον στόχο της διοίκησης τα σήματα της εταιρείας να πάρουν ηγετική θέση στην αγορά. Εκτιμά ότι είναι αυτό που τους αξίζει, καθώς ήδη η ΕΨΑ είναι η ελληνική μάρκα με τη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στα αναψυκτικά μετά την cola.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία, από την είσοδο στο μετοχικό της κεφάλαιο του Επενδυτικού Ταμείου SMERemediumCap, τρέχει από πέρυσι επενδυτικό πλάνο πενταετίας. Μόνο για το 2024 οι επενδύσεις στο εργοστάσιο (δυναμικότητας 15.000-20.000 μπουκαλιών την ώρα) και στην αλυσίδα τροφοδοσίας ξεπερνούν τα 5 εκατ. ευρώ, ποσό εξαιρετικά σημαντικό για το μέγεθος της ΕΨΑ, η οποία πριν από την επένδυση του SMERC του Νίκου Καραμούζη, το 2022, εμφάνιζε κύκλο εργασιών 10,7 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζοντας αύξηση του κόστους πωλήσεως (23,8%), καθώς και των δαπανών, που επιβάρυναν τις ζημίες, φέρνοντας αρνητικό πρόσημο στον δείκτη EBITDA. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, το 2023 ενίσχυσε το μερίδιό της στα αναψυκτικά κατά 2,5%, στο 11,5% με 12% στα σούπερ μάρκετ, ενώ οι πωλήσεις έτρεξαν με αύξηση 31% και διατηρείται αυτό το τέμπο το 2024. Τα μεγέθη κινούνται πάνω από τους στόχους και οι μέτοχοι δεσμεύονται να κάνουν ό,τι χρειαστεί για να πολλαπλασιαστεί ο τζίρος και τα κέρδη της εταιρείας να αυξηθούν πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας μεσα στα επόμενα 4-5 χρόνια. Επίσης, η ΕΨΑ χρειάζεται 2-3 χρόνια για να πετύχει εξισορρόπηση κόστους και κερδοφορίας, σύμφωνα με τον κ. Πέρκιζα, που εστιάζει και στις εξαγωγές. Ήδη περίπου 15% του τζίρου γίνεται στο εξωτερικό και στόχος είναι να ενισχυθεί αυτό το μερίδιο.
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων ο Νίκος Καραμούζης, πρόεδρος του Επενδυτικού Ταμείου SMERemediumCap, «στην ΕΨΑ επενδύσαμε γιατί έχει σταθερές αξίες, τις οποίες θέλουμε να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε. 100 χρόνια στην αγορά στάθηκε όρθια σε μια σειρά από κρίσεις, οικονομικές και πολιτικές, και διατηρεί δυναμική ανάπτυξης. Αναπτύσσει νέα προϊόντα ανάλογα με τις καταναλωτικές τάσεις και σέβεται την πελατεία», ενώ δεσμεύτηκε να στηρίξει την επένδυση. Δεν παρέλειψε να τιμήσει τον αείμνηστο Νίκο Τσαούτο, την ψυχή και το μυαλό της ΕΨΑ για πολλές δεκαετίες, πατέρα της Πένυς και του Μιχάλη Τσαούτου, που ηγούνται σήμερα της εταιρείας. Κατέληξε σημειώνοντας ότι στόχος των επενδυτών είναι να καταστήσουν την ΕΨΑ μια βιώσιμη και ανταγωνιστική εταιρεία, αξιοποιώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα που δημιουργήθηκαν σε βάθος χρόνου, με σεβασμό στον ανταγωνισμό.
Η στρατηγική της ΕΨΑ σήμερα
Από την πλευρά του ο κ. Πέρκιζας όσον αφορά τη στρατηγική της ΕΨΑ σημείωσε ότι αναπτύσσεται σε 5 πυλώνες:
- Καλύτερη απόδοση παραγωγής και αλυσίδας τροφοδοσίας και μείωση του κόστους, με επενδύσεις σε γραμμές παραγωγής, νέα αποθήκη και συστήματα για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα.
- Αναγέννηση του brand με νέες συσκευασίες/branding και δράσεις επικοινωνίας.
- Πανελλαδική επέκταση και αναβάθμιση της παρουσίας του brand στα σημεία πώλησης.
- Ανάπτυξη εξαγωγών, με εδραίωση τη θέσης της ΕΨΑ στις 35 χώρες που έχει παρουσία, καθώς και με επέκταση και σύναψη νέων συνεργασιών.
- Επένδυση στην εκπαίδευση των ανθρώπων και στην αναβάθμιση όλων των συστημάτων και διαδικασιών της εταιρείας.
Η ιστορία της ΕΨΑ
Κάνοντας μια αναδρομή στην ιστορία της εταιρείας, σημείωσε επίσης ότι η Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς, η πρώτη εταιρεία, από τα αρχικά της οποίας έχει προκύψει η σημερινή επωνυμία ΕΨΑ, ιδρύθηκε το 1924 και φέτος γίνεται 100! Αυτό σημαίνει ότι στάθηκε όρθια στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και πέρασε πολιτικές και οικονομικές κρίσεις, από δικτατορία μέχρι την αλλαγή νομίσματος και πιο πρόσφατα την κρίση χρέους και τα μνημόνια.
Οι πρώτοι μέτοχοι ήταν τα αδέλφια Ιωάννης και Γεώργιος Κοσμαδόπουλος, ιδιοκτήτες τράπεζας από τη Ζαγορά. Ο Ιωάννης Κοσμαδόπουλος είχε την ιδέα για τη δημιουργία εργοστασίου σε μια εποχή που αυξανόταν η ζήτηση για την παραδοσιακή λεμονάδα από Μικρασιάτες μικροπωλητές. Έτσι δημιουργήθηκε η πρώτη λεμονάδα της ΕΨΑ. Το 1969 πήρε τα ηνία της εταιρείας ο Νίκος Τσαούτος, πατέρας της Πένυς και του Μιχάλη Τσαούτου, που είναι σήμερα στην ηγεσία της εταιρείας, στον οποίο και πιστώνεται η ανάδειξη της ΕΨΑ σε σήμα κατατεθέν της βιομηχανίας του Βόλου.
Διαβάστε επίσης
Ρεκόρ μείωσης καταγράφουν οι τραπεζικές απάτες στην Ελλάδα
Επιτόκια: Οι υψηλές αποδόσεις που δίνουν οι fintech
Γιατί η ελληνική βιομηχανία πληρώνει ακριβότερο ρεύμα